Gå til innhold

Vill kattunge kom inn i hagen, hunden fikk tak i den

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en liten hageflekk bak huset og på dagtid med fint vært liker jeg å åpne skyvedørne fullstendig. Da får hunden gå inn og ut mellom hus og hage som hun vil. Det er en villkatt i skogen bak oss som har en kattunge, vi og naboene begynte å se henne for tre uker siden og vi jobber med å få henne vant med oss (har kommet dit at hun kommer opp for stryk og kos så lenge jeg sitter helt stille hvis jeg har mat, men hveser, spytter og klorer straks jeg beveger meg. Kattungen har aldri latt noen komme nærme seg, så den skulle bli fanget med kattefelle.

I dag kom dog denne kattungen seg inn i hagen og hunden begynte å leke med den, men jeg fikk stoppet det innen ti sekunder. Ingen blod, men jeg er livredd for at et ben kan være brukket og i verste fall indre blødninger kanskje?? Nå er kattungen i en stor eske med vann og litt mat, men den har ikke villet spise noe. DeN ligger på siden og den ene forpoten er bøyd innover, men sånn ligger ofte katter uansett, så jeg aner ikke. 

Jeg har fått beskjed av dyrlegen om å komme i morgen fordi det er for sent nå, men hvordan i huleste skal jeg la denne lille krabaten være her i frykt og eventuelt smerte til i morgen tidlig?? 

😰😭

Anonymkode: f2ee8...300

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en liten hageflekk bak huset og på dagtid med fint vært liker jeg å åpne skyvedørne fullstendig. Da får hunden gå inn og ut mellom hus og hage som hun vil. Det er en villkatt i skogen bak oss som har en kattunge, vi og naboene begynte å se henne for tre uker siden og vi jobber med å få henne vant med oss (har kommet dit at hun kommer opp for stryk og kos så lenge jeg sitter helt stille hvis jeg har mat, men hveser, spytter og klorer straks jeg beveger meg. Kattungen har aldri latt noen komme nærme seg, så den skulle bli fanget med kattefelle.

I dag kom dog denne kattungen seg inn i hagen og hunden begynte å leke med den, men jeg fikk stoppet det innen ti sekunder. Ingen blod, men jeg er livredd for at et ben kan være brukket og i verste fall indre blødninger kanskje?? Nå er kattungen i en stor eske med vann og litt mat, men den har ikke villet spise noe. DeN ligger på siden og den ene forpoten er bøyd innover, men sånn ligger ofte katter uansett, så jeg aner ikke. 

Jeg har fått beskjed av dyrlegen om å komme i morgen fordi det er for sent nå, men hvordan i huleste skal jeg la denne lille krabaten være her i frykt og eventuelt smerte til i morgen tidlig?? 

😰😭

Hvorfor var det for sent nå? Dyrlegevakten er pliktig til å ta imot skadede dyr. Ring en gang til, eller ring vakta i nabokommunen.

Anonymkode: abe6b...e65

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ring dyrelegevakten! Du slipper å betale siden det er snakk om en vill katt!

Anonymkode: 2df6a...582

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor hadde du ikke hunden i bånd?

Anonymkode: d710b...6a6

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor var det for sent nå? Dyrlegevakten er pliktig til å ta imot skadede dyr. Ring en gang til, eller ring vakta i nabokommunen.

Jeg bor ikke i Norge 😭 Dessverre er det visstnok ingen slik plikt her selv om jeg forsøkte å overbevise dem om behovet, de sa at kattungen virker ok siden det ikke er blod, men jeg får ikke sett ordentlig når den er så vill. Jeg tror den ville stått på bena om den var ok...

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor hadde du ikke hunden i bånd?

I min egen hage? Gjerdene er store og høye, vi har aldri tidligere fått katter inn og hunden kan ikke komme seg ut på noen måte. Hvem har hunden i bånd i sin egen hage..??

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I min egen hage? Gjerdene er store og høye, vi har aldri tidligere fått katter inn og hunden kan ikke komme seg ut på noen måte. Hvem har hunden i bånd i sin egen hage..??

Enhver ansvarlig hundeeier skjønner at båndtvangen gjelder alle hunder, inkludert sin egen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bor ikke i Norge 😭 Dessverre er det visstnok ingen slik plikt her selv om jeg forsøkte å overbevise dem om behovet, de sa at kattungen virker ok siden det ikke er blod, men jeg får ikke sett ordentlig når den er så vill. Jeg tror den ville stått på bena om den var ok...

Hvilket land er det? Da jeg bodde i UK ringte vi RSPCA, finnes det noe lignende der du bor? Du må si at det ikke er din katt, du får ikke undersøkt den, den er for skadet til at du kan vente til i morgen. Du må minimum få smertelindring for dyret. Si at katten er blitt verre.

AnonymBruker
Skrevet

Har du naboer som kan skyte den? Vill katt med store skader bør få slippe å leve.

Anonymkode: 53858...7c3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enhver ansvarlig hundeeier skjønner at båndtvangen gjelder alle hunder, inkludert sin egen.

Båndtvang gjelder ikke på inngjerdet privat eiendom. 

nå er dette i utlandet så uansett ikke norske båndtvangregler.

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare tull, man plikter ikke til å ha hunden i bånd i sin egen inngjerdede hage. 

Hvilket land bor du i? Veldig rart at de ikke har en vakthavende dyrlege da, skal vel være noen på 24 timer i døgnet. :(

Anonymkode: a3c6b...fe9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er kattungen? Har den det ikke best hos mor?

Anonymkode: 8fddf...284

Skrevet

Mas på veterinær og ikke gi deg! ☺️

Kjøp kattemelk og våtfor! Spiser ikke kattungen noe av det etter 1-2t så er det bekymringsverdig. Forklar at katten ikke vil spise og den har indre skader. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For å avklare helt tydelig, jeg har aldri gått med hunden uten bånd utenfor min private eiendom! Jeg har selv sørget for at gjerdet ble bygget om for å forsikre at hunden aldri kunne komme seg ut. Katten må ha kommet ovenifra på noe vis da gjerdet er helt tett og ned til bakken.

Kattungen er inne hos meg nå, oppi en svær eske med mat og vann, men den ser ikke ut til å spise noe. Jeg vet ikke med sikkerhet om den er skadet eller bare i sjokk. Jeg så aldri at hunden min bet, men den var leken og løp etter den, så jeg frykter at et bitt kan ha skjedd.

Hvis jeg ser at katten i løpet av kvelden ser helt fin og normal ut, bør jeg da slippe den ut til sin mor eller bør jeg ta den til dyrlegen i morgen uansett og eventuelt kastrere/sterilisere? Jeg er hudnemenneske.. vet ikke nok om katter, men vil gjøre det beste for den

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For å avklare helt tydelig, jeg har aldri gått med hunden uten bånd utenfor min private eiendom! Jeg har selv sørget for at gjerdet ble bygget om for å forsikre at hunden aldri kunne komme seg ut. Katten må ha kommet ovenifra på noe vis da gjerdet er helt tett og ned til bakken.

Kattungen er inne hos meg nå, oppi en svær eske med mat og vann, men den ser ikke ut til å spise noe. Jeg vet ikke med sikkerhet om den er skadet eller bare i sjokk. Jeg så aldri at hunden min bet, men den var leken og løp etter den, så jeg frykter at et bitt kan ha skjedd.

Hvis jeg ser at katten i løpet av kvelden ser helt fin og normal ut, bør jeg da slippe den ut til sin mor eller bør jeg ta den til dyrlegen i morgen uansett og eventuelt kastrere/sterilisere? Jeg er hudnemenneske.. vet ikke nok om katter, men vil gjøre det beste for den

Ikke slipp den ut igjen, ta den med til dyrlege i morgen uansett. Vet du sånn ca hvor gamle de er? 

Anonymkode: 0ea7a...e8c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Båndtvang gjelder ikke på inngjerdet privat eiendom. 

nå er dette i utlandet så uansett ikke norske båndtvangregler.

Ja men dere har jo drevet og lokket til dere kattungen. Da var det jo bare et tidsspørsmål før den kom på eget initiativ og dermed ble angrepet av hunden?

Anonymkode: 43e9b...e6a

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja men dere har jo drevet og lokket til dere kattungen. Da var det jo bare et tidsspørsmål før den kom på eget initiativ og dermed ble angrepet av hunden?

Anonymkode: 43e9b...e6a

Jeg har aldri lokket kattene hit. Jeg og to naboer har et sted rett innenfor skogen hvor vi mater den, det er veldig langt til min hage derfra.. Jeg hadde aldri trodd den ville komme hit, men den løper lengre og lengre bort fra moren nå som den er så stor. Aner ikke hvor gammel den kan være, men naboen sier den er minst 12-14 uker gammel

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Vanskelig å si, men det jeg hadde gjort er å ta med til dyrelegen og fått den kastrert sånn man slipper flere ville kattunger i fremtiden. 

Kommer an på alderen til kattungen. Er den fortsatt avhengig av mor? Hvor gammel er den? Trenger den morsmelk enda? Har du sett kattemor i nærheten?

Personlig hadde jeg beholdt den ❤️

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har aldri lokket kattene hit. Jeg og to naboer har et sted rett innenfor skogen hvor vi mater den, det er veldig langt til min hage derfra.. Jeg hadde aldri trodd den ville komme hit, men den løper lengre og lengre bort fra moren nå som den er så stor. Aner ikke hvor gammel den kan være, men naboen sier den er minst 12-14 uker gammel

Da er kattungen stor nok til å klare seg uten mor. Så for all del ikke slipp den fri. Prøv å finne fosterhjem til den etter at den har vært hos dyrlegen og sjekket at den er like hel og frisk. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da er kattungen stor nok til å klare seg uten mor. Så for all del ikke slipp den fri. Prøv å finne fosterhjem til den etter at den har vært hos dyrlegen og sjekket at den er like hel og frisk. 

Signerer denne. Lykke til 😊

Anonymkode: 77e3f...42a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...