AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #1 Skrevet 2. mai 2021 Jeg er student, siden jeg bor hjemme sparer jeg opptil 70% av lønnen. Passer på å ikke spare meg til fant så klart, så skal en uke i Nord med venner i sommer, bruker altså penger, men er nok litt restriktiv. Sitter likevel her og tenker, hva er vitsen? Målet er jo hus, bil og økonomisk sikkerhet, men det er så langt fram i tid at jeg ikke ofrer det en tanke. Vet ikke hva jeg lurer på engang, vil bare høre om supre fordeler ved å spare. Anonymkode: c7c8b...724 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #2 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er student, siden jeg bor hjemme sparer jeg opptil 70% av lønnen. Passer på å ikke spare meg til fant så klart, så skal en uke i Nord med venner i sommer, bruker altså penger, men er nok litt restriktiv. Sitter likevel her og tenker, hva er vitsen? Målet er jo hus, bil og økonomisk sikkerhet, men det er så langt fram i tid at jeg ikke ofrer det en tanke. Vet ikke hva jeg lurer på engang, vil bare høre om supre fordeler ved å spare. Anonymkode: c7c8b...724 Sett sparepengene dine i fond om du ikke har ett konkret sparemål for de neste årene. Så vokser de av seg selv, plutselig får de en misjon også etterhvert som tiden går. Anonymkode: c1d91...32e 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #3 Skrevet 2. mai 2021 Pensjon. Det er min motivasjon. Verden kan forandre seg mye på 50-60 år. Anonymkode: 4b9c4...0d7 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #4 Skrevet 2. mai 2021 jeg sparer i høgrisiko fond, og der ekspanderer pengene veldig! Jeg tror all økonomisk gevinst tilfredsstiller deg innvendig enn å se pengene kun er i konto, man er på en måte ressurs uansett alle konsekvenser som kan skje. Og i dag skal alle ha penger for sine tjenester de utfører. Anonymkode: 9201b...2cd 1
Gjest loveli Skrevet 2. mai 2021 #5 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er student, siden jeg bor hjemme sparer jeg opptil 70% av lønnen. Passer på å ikke spare meg til fant så klart, så skal en uke i Nord med venner i sommer, bruker altså penger, men er nok litt restriktiv. Sitter likevel her og tenker, hva er vitsen? Målet er jo hus, bil og økonomisk sikkerhet, men det er så langt fram i tid at jeg ikke ofrer det en tanke. Vet ikke hva jeg lurer på engang, vil bare høre om supre fordeler ved å spare. Anonymkode: c7c8b...724 Årene går fort, og tro meg, du vil ALDRI angre på å ha spart penger når du skal kjøpe deg bolig. Du sier jo at du lever og bruker penger, da vil jeg si at du gjør ting "riktig". Du ofrer ikke bolig en tanke nå, men når man først har fått bolig så flyr pengene. Du burde også ha nok penger igjen etter boligkjøp så du har en buffer. Gjerne på 100.000,-. Jeg har alltid vært smart med pengene mine, men føler meg ikke gjerrig. Bare nøktern. Jeg kan lett kjøpe en flaske vin til 400,- en lørdag, fordi det gir meg glede. Jeg går også på konserter jeg vil gå på, kjøper dyre klær med jevne mellomrom og gir til veldedighet. Men jeg bruker ikke mer enn jeg trenger heller. Jeg er veldig bevisst på å ikke kjøpe ting som ikke gir meg glede. Det er MYE jeg ser i butikkene som jeg ønsker meg, men jeg kjøper sjeldent noe med mindre jeg føler den gode følelsen helt ned i magen. Det er mitt beste tips. Man skal heller ikke føle at man går glipp av noe fordi man skal spare spare spare. (Med mindre man må selvfølgelig). På den måten har jeg opparbeidet meg en saftig egenkapital i bolig. Det gir meg trygghet. Nå har jeg så lav belåningsgrad at jeg leker med aksjer. Tjent 50% på de på noen måneder. Det kan rase når som helst, men litt gøy å leke med pengene sine er det. Det gir meg jo glede, så da er det greit. 🤣
Gjest loveli Skrevet 2. mai 2021 #6 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Pensjon. Det er min motivasjon. Verden kan forandre seg mye på 50-60 år. Anonymkode: 4b9c4...0d7 Ja, for eksempel at krona faller og det du nå spinker og sparer er null verdt om 50år... Vet ikke hvordan du sparer, men har du pengene på konto er det risiko for at pengene praktisk talt bare forsvinner.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #7 Skrevet 2. mai 2021 loveli skrev (4 minutter siden): Ja, for eksempel at krona faller og det du nå spinker og sparer er null verdt om 50år... Vet ikke hvordan du sparer, men har du pengene på konto er det risiko for at pengene praktisk talt bare forsvinner. Hva mener du?😳 Anonymkode: 099e5...b27
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #8 Skrevet 2. mai 2021 loveli skrev (10 minutter siden): Årene går fort, og tro meg, du vil ALDRI angre på å ha spart penger når du skal kjøpe deg bolig. Du sier jo at du lever og bruker penger, da vil jeg si at du gjør ting "riktig". Du ofrer ikke bolig en tanke nå, men når man først har fått bolig så flyr pengene. Du burde også ha nok penger igjen etter boligkjøp så du har en buffer. Gjerne på 100.000,-. Jeg har alltid vært smart med pengene mine, men føler meg ikke gjerrig. Bare nøktern. Jeg kan lett kjøpe en flaske vin til 400,- en lørdag, fordi det gir meg glede. Jeg går også på konserter jeg vil gå på, kjøper dyre klær med jevne mellomrom og gir til veldedighet. Men jeg bruker ikke mer enn jeg trenger heller. Jeg er veldig bevisst på å ikke kjøpe ting som ikke gir meg glede. Det er MYE jeg ser i butikkene som jeg ønsker meg, men jeg kjøper sjeldent noe med mindre jeg føler den gode følelsen helt ned i magen. Det er mitt beste tips. Man skal heller ikke føle at man går glipp av noe fordi man skal spare spare spare. (Med mindre man må selvfølgelig). På den måten har jeg opparbeidet meg en saftig egenkapital i bolig. Det gir meg trygghet. Nå har jeg så lav belåningsgrad at jeg leker med aksjer. Tjent 50% på de på noen måneder. Det kan rase når som helst, men litt gøy å leke med pengene sine er det. Det gir meg jo glede, så da er det greit. 🤣 På en måte, ja, absolutt, men jeg kjenner flere som NÅ angrer på at de sparte og sparte i stedet for å reise masse før korona 😁 Anonymkode: bd6eb...f0e 3
Gjest TheCatLady Skrevet 2. mai 2021 #9 Skrevet 2. mai 2021 Jeg har ikke vært flink til å spare tidligere, men nå ser jeg viktigheten av det. Enten det er å spare til noe konkret eller til fremtiden så er det veldig nyttig. Som kvinne er det også ganske viktig. Det er lett å tenke i forelskelsens rus at man vil holde sammen for alltid og kanskje overlate de kjedelige økonomiske tingene til han, men så sitter man der med skjegget i postkassen med ingen sparepenger og gjerne har jobbet lite på grunn av barn osv. Så det er viktig å sikre seg for fremtiden. Jeg lærte det etter å ha vært i forhold der han eide alle de større tingene vi hadde, mens jeg kjøpte mat og andre ting til husholdningen. Vi hadde ikke barn, men det var ikke spesielt lurt av meg. Satt ikke igjen med noe av verdi etter bruddet. Typisk kvinnefelle.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #10 Skrevet 2. mai 2021 Hvis du bor hjemme og er student kan du ta opp studielån som du setter på konto eller i fond. Du betaler ikke renter av studielånet når du er student. Så når du er ferdig utdannet har du litt egenkapital som kommer godt med når du skal kjøpe bolig. Anonymkode: 54c53...08c 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #11 Skrevet 2. mai 2021 17 minutter siden, loveli said: Ja, for eksempel at krona faller og det du nå spinker og sparer er null verdt om 50år... Vet ikke hvordan du sparer, men har du pengene på konto er det risiko for at pengene praktisk talt bare forsvinner. Jeg sparer selvsagt i fond. Anonymkode: 4b9c4...0d7
Gjest loveli Skrevet 2. mai 2021 #12 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva mener du?😳 Anonymkode: 099e5...b27 La meg ta et eksempel; Bestemor sparte halve lønna si da hun var ung. Det var snakk om 50 kroner eller noe de første årene... Hva er vel 50kroner verdt i dag? I tillegg mange andre grunner til at man ikke burde spare på konto, som formueskatt, osv.
Hanna! Skrevet 2. mai 2021 #13 Skrevet 2. mai 2021 1 minutt siden, loveli said: La meg ta et eksempel; Bestemor sparte halve lønna si da hun var ung. Det var snakk om 50 kroner eller noe de første årene... Hva er vel 50kroner verdt i dag? I tillegg mange andre grunner til at man ikke burde spare på konto, som formueskatt, osv. Hvis hun hadde langtidssparing på vanlig bankkonto betyr 50 kroner lite. Men om hun satte det inn i helt vanlige fond, gjerne indeksfond, så hadde nok den 50 lappen i dag vært. Om hun gjorde dette i 1963 (ca på denne tida dette var en normal månedslønn) ville dette i dag vært 25 000 kroner. Om hun gjorde det ett år ville det i dag blitt 300 000. Om hun gjorde det i ti år, tretti år, førti år. Bare å regne ut selv. Det blir MYE penger. 3
Hanna! Skrevet 2. mai 2021 #14 Skrevet 2. mai 2021 Gode grunner til å spare: 1) Uforutsette ulykker. Bare les her inne. Kanskje kommer man i en kjip situasjon med en samboer og taper masse på et leilighetssalg. Kanskje er det brann og man ikke har den riktige forsikringen. Da hjelper sparepengene. 2) Langvarig sykdom. Uføretrygd er mindre enn vanlig lønn, da kan det være lurt å ha spart opp penger. De første årene før man får uføretrygd er det kanskje ekstra lite penger. 3) Livsstilsinflasjon. En ting er at det er nyttig å ha penger investert/spart. En annen ting er at det er lurt å kunne leve på lite. Om man hele tida øker forbruket jo mer lønn man får, og så plutselig vil gå ned i stilling eller blir syk osv, strekker plutselig ikke pengene til, selv om det i utgangspunktet ville gjort det. UTROLIG mye vanskelige å gå ned i forbruk enn opp. 4) Dyre drømmer. Ønsker du å reise på luksusferie et halvår i Sør-Amerika? Eller ta deg to år får å skrive en bok du kanskje ikke tjener noe på? Hva med å hjelpe barna inn på boligmarkedet? Sikre moren din en trygg alderdom? Jobbe 50%? Flytte til India og starte barnehjem? Da er penger greit å ha. Det er ikke sikkert du har disse drømmene nå. Men kanskje de kommer. 5) Ta seg fri for syk ektefelle/familiemedlem/barn. De vil ha rett på penger, men ikke alltid du får rett på penger. Da er det greit å ha spart. Og en ekstra: 6) Invester så tidlig som mulig. Om du invisterer 100 000 når du er 20 har det blitt 1 100 000 (dagens verdi) når du er 65. Om du sparer 100 000 når du er 30 har det blitt 650 000 når du er 65 år. Om du venter helt til du er 40, så blir det "bare" 380 000 når du er 65. 2
Gjest loveli Skrevet 2. mai 2021 #15 Skrevet 2. mai 2021 (endret) Hanna! skrev (14 minutter siden): Hvis hun hadde langtidssparing på vanlig bankkonto betyr 50 kroner lite. Men om hun satte det inn i helt vanlige fond, gjerne indeksfond, så hadde nok den 50 lappen i dag vært. Om hun gjorde dette i 1963 (ca på denne tida dette var en normal månedslønn) ville dette i dag vært 25 000 kroner. Om hun gjorde det ett år ville det i dag blitt 300 000. Om hun gjorde det i ti år, tretti år, førti år. Bare å regne ut selv. Det blir MYE penger. Mhm, det stemmer, nettopp derfor sparer man smart og ikke på sparekonto. Jeg kan i tillegg legge til at fordi bestemor sparte så mye av lønnen sin og derfor ikke fikk kjøpt seg bolig (for hun hadde jo ikke råd til lån for da hadde hun ikke fått spart så mye) så leide hun også bolig hele livet. Tenk hvilke verdier hun gikk glipp av ved å ikke eie egen bolig. Endret 2. mai 2021 av loveli
Hanna! Skrevet 2. mai 2021 #16 Skrevet 2. mai 2021 1 minutt siden, loveli said: Mhm, det stemmer, nettopp derfor sparer man smart og ikke på sparekonto. Da misforsto jeg! Beklager. 😅
Gjest loveli Skrevet 2. mai 2021 #17 Skrevet 2. mai 2021 Hanna! skrev (4 minutter siden): Da misforsto jeg! Beklager. 😅 Jeg skrev; "I tillegg til mange andre grunner til at man ikke burde spare på konto". Du hoppet over det viktigste, og jeg skjønner at du da følte for å rette litt på meg! 😅 Jeg mener man burde spare, faktisk ganske mye. Men ikke på sparekonto. 🤗
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #18 Skrevet 2. mai 2021 Du nevner jo en av de beste grunnene til å spare selv: Bolig. Bolig er dyrt, og det blir ikke billigere. Med en gang du kjøper bolig er du stuck med et boliglån som spiser opp en stor del av lønnen din, og dette vil hindre deg fra å kunne utfolde deg så mye som du kanskje ønsker når du blir eldre. Jo mer egenkapital du har, jo mindre boliglån trenger du, og jo mindre hemmende blir det. Noe annet som er viktig å tenke på er pensjon. Mange unge klarer ikke å tenke så langt, men faktum er at pensjonen du vil få når du blir gammel er en brøkdel av det du tjener, så du kommer plutselig til å få kjempedårlig råd når du endelig har fritid nok til å faktisk bruke penger. Når du er ung har du også fordelen av at alle vennene dine har dårlig råd, så behovet for å bruke mye penger er ikke så stort. Når du blir voksen, ferdigutdannet og i gull jobb, vil du som regel oppleve at forskjellene i økonomien til deg og dine venner blir større, og dette kan gjøre det vanskeligere å være den som har dårlig råd. Hvis vennene dine tjener mer enn deg, kommer de til å ønske å gjøre dyrere ting (alt fra å spise ute oftere/på dyrere steder til mye dyrere ferier), og dette kan fort bli vanskelig dersom du ikke tjener like godt og har et dyrt boliglån å betjene. Spar opp så mye du kan mens du er ung, du kommer aldri til å angre. Anonymkode: 5697f...fd0 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #19 Skrevet 2. mai 2021 loveli skrev (53 minutter siden): Ja, for eksempel at krona faller og det du nå spinker og sparer er null verdt om 50år... Vet ikke hvordan du sparer, men har du pengene på konto er det risiko for at pengene praktisk talt bare forsvinner. Ingen er vel så dumme at de sparer på konto 😅 fond er jo en selvfølge. Anonymkode: 12edb...d21 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #20 Skrevet 2. mai 2021 Hanna! skrev (3 minutter siden): Gode grunner til å spare: Livsstilsinflasjon. En ting er at det er nyttig å ha penger investert/spart. En annen ting er at det er lurt å kunne leve på lite. Om man hele tida øker forbruket jo mer lønn man får, og så plutselig vil gå ned i stilling eller blir syk osv, strekker plutselig ikke pengene til, selv om det i utgangspunktet ville gjort det. UTROLIG mye vanskelige å gå ned i forbruk enn opp. Dyre drømmer. Ønsker du å reise på luksusferie et halvår i Sør-Amerika? Eller ta deg to år får å skrive en bok du kanskje ikke tjener noe på? Hva med å hjelpe barna inn på boligmarkedet? Sikre moren din en trygg alderdom? Jobbe 50%? Flytte til India og starte barnehjem? Da er penger greit å ha. Det er ikke sikkert du har disse drømmene nå. Men kanskje de kommer. Tusen takk for god respons dere! Jeg har vært nøye på å ikke øke forbruket selv om jeg tjener litt mer nå, uten at jeg har tenkt noe over det. Utlandet fenger, derfor setter jeg av en god del på sparekonto. Jeg er også glad i å reise, har løst det med at jeg har en sum, si 20 000-, og reiser så fort muligheten er der etter at beløp er nådd. Prøvde meg på fond for ikke så lenge siden. 100-, i måneden, er dette en grei start? Skal ikke bruke pengene før 8+ år eller enda lenger. Ts Anonymkode: c7c8b...724
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå