Gå til innhold

Hvem har ansvaret for naboens løv ?

Anbefalte innlegg

Gjest Acer
Skrevet (endret)

Skal ein bygge eit hus /  påbygg  etc. må ein forholde seg byggforskriftene, og   innhente nabovarsel å søke kommunen om  byggetillatelse.

Å plante eit  løvtre ,  bjørketre   kan ein imidlertid fritt  gjøre  utan  å  innhente noe nabovarsel eller sende noen  søknad til kommunen.  Etter noen år har treet vokst 10-15  høyt, og  skjermer for utsikten / sollyset, og spyr store mengder løv, sevje over naboens hus og eigdom.    Sevjen  fra   løvtre fører  til  grønske, og mosegrodde tak /  vegger som igjenn fører  til tette takrenner, sluker, og råtskader på byggninger.       Store mengder løv  rundt inngangpartier er heller  ikkje noe hyggeleg å  "vasse i" og dessuten forsvinner ikkje slikt av seg selv.   

Personleg har eg ingenting imot vegetasjon / beplanting på private eigedomer, men det kan reises spørsmål om det ikkje   "  Her  bør det snarest kome ein lovbestemmelse " 

Igjenngoring av landskapet er også blitt eit problem mange stader  på grunn av milde vintrer siste 20 årene.     Tidligere så beitet geiter, og dyr som holdt vegetasjonen i sjakk, men nå finnes det knapt dyr som beiter.   

Hver vår er det frem med høytrykkvasker, og skrubbe grønsken  fra  terrasser, altaner, tak i nærområde til løvtrær.   Hver høst er det å rake, og koste saman sekkevis med løv som samles ved inngangpartiet fra naboens trær.   Om høsten kommer  vinden  fra sydvestlig rettning  som fører til at det meste av løvet havner hos naboen.   Mange sekker løv må kostes / rakes saman , og fristande å tømme alt foran inngangsdøra til naboen.   

Spørsmålet:   Kan eg pålegge naboen å fjærne løvet fra ?     Eller kva med å føre timer for alt arbeide  reingjøring påfører deg, og i neste omgang sende regning til naboen ?

Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje jeg skal få utført DNA-tester på alt løv i hagen, og teste mot trær hos alle naboene, slik at jeg kan levere det tilbake til de rette naboene? Tenker jeg skal gjøre det samme når det popper opp ny løvetann også. 

Anonymkode: 5c241...a5a

• Liker 7
Gjest Acer
Skrevet
absinthia skrev (6 minutter siden):

Nei, du kan ikke pålegge naboen dette.

Se heller på det som en gave, komposter det og bruk det i hagen. 
https://www.nrk.no/livsstil/ikke-kvitt-deg-med-lovet-1.11261738

Anser ikkje løvtrær nærliggende til hus som noen gavepakke fra naboen.    

Planter du ein hekk langs innkjørslen må du forholde deg til siktreglene.

Skal ein plante   div. type løvtrær bør det søkes  om det på lik linje med det å bygge på tomta.    

Gjest Acer
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sjekk naboloven om trær. Trær kan felles om de står for nære tomtegrenser.

Anonymkode: 91869...073

Ja, eg vet det finnes regler som ein kan forholde seg til her , men alle  vet at trær ofte fører til nabokrangel, og her handler det om forbygging. 

https://www.krogsveen.no/magasin/dette-kan-du-gjore-med-naboens-hekker-og-traer

Endret av Skybe
AnonymBruker
Skrevet

Løv fra trær er supert både til kompost, og til å fjerne ugress, og som fyll i plantekasser. Akkurat dette hadde jeg utnyttet til det fulle i stedet for å krangle med naboen.

Anonymkode: 4b2fd...1b6

• Liker 5
Gjest Acer
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Løv fra trær er supert både til kompost, og til å fjerne ugress, og som fyll i plantekasser. Akkurat dette hadde jeg utnyttet til det fulle i stedet for å krangle med naboen.

OK !   Send meg ditt tlf. og løvet kan  du få avhente gratis inkl. eit bøtte brunsnegler.    Du kan også få avlevert / tømt løvet foran din inngangsdør om ønskeleg vederlagsfritt !    

Skrevet
Skybe skrev (4 minutter siden):

OK !   Send meg ditt tlf. og løvet kan  du få avhente gratis inkl. eit bøtte brunsnegler.    Du kan også få avlevert / tømt løvet foran din inngangsdør om ønskeleg vederlagsfritt !    

Å fyfaen så surmaga. Herreguuuud det er NATUR utenfor huset mitt!! Hvem kan jeg klandre !!??? 

• Liker 5
Gjest Acer
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje jeg skal få utført DNA-tester på alt løv i hagen, og teste mot trær hos alle naboene, slik at jeg kan levere det tilbake til de rette naboene? Tenker jeg skal gjøre det samme når det popper opp ny løvetann også. 

Anonymkode: 5c241...a5a

Nei, du har ingen rett å avlevere løvet tilbake hos naboen.   Løvet fra naboens trær skal du  sjå på som en gavepakke fra naboen, og nytte som kompostbinge og velegnet til  brunsnegelavling. 🦦  Dersom naboens hund driter på din plen så har du ingen grunn til å klage, og  du bør sjå på det som gjødsel. 🐕‍🦺

Merkeleg hvordan folk klager over alt ting  nå til dags. 😰      Naboer lager   problem og bråk av bagateller, og  det finnes tydelegvis  ikkje tolleranse lenger.😆   Tenk så  mye enklere alt hadde blitt dersom folk flest hadde kunne lagd lokk over  egoholdningen, og de hadde  vert flinkere å snakke saman. 😄

Endret av Skybe
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Skybe said:

Spørsmålet:   Kan eg pålegge naboen å fjærne løvet fra ?     Eller kva med å føre timer for alt arbeide  reingjøring påfører deg, og i neste omgang sende regning til naboen ?

Har du løvtrær på din egen eiendom?

Anonymkode: 560b1...450

Gjest Acer
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har du løvtrær på din egen eiendom?

Har flere trær som beskjæres hvert år,  men ingen løvtrær.🌲           

Endret av Skybe
Skrevet

Blader er som en gave. Du bør gi vin tilbake 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (1 time siden):

Ingen grunn til å være så sur fordi jeg kom med tips til hva løv kan brukes til. Men det er vel bedre med nabokrangel enn å utnytte løvet.  

• Liker 3
Gjest Acer
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen grunn til å være så sur fordi jeg kom med tips til hva løv kan brukes til. Men det er vel bedre med nabokrangel enn å utnytte løvet.  

Takker for tipset ! .   Til orientering så kan eg nevne at robotklipperen synes slettes ikkje det var behageleg alt nedfallet av løv,og kvister /greiner fra trea.   Dessuten er  det ein risikosport å må opp med 10 -12 m høge stiger hver gang takrenner skal renskes for løv.  Tette sluker har bidratt til oversvømmelse, og skader.

Dersom naboens hund eller hannkatt har for vane å gjøre sitt fornøda foran din inngangsdør så er du sikkert takknemlig for det, og  blir  nok "ikkje sur " av den grunn.     Hundelort, kattalort kan nyttes som gjødsel på planter innomhus / utenomhus, og på plen som kan "gnis utover" med hånden, robotklippere, plenklipperen- 

Endret av Skybe
Skrevet
Skybe skrev (40 minutter siden):

Takker for tipset ! .   Til orientering så kan eg nevne at robotklipperen synes slettes ikkje det var behageleg alt nedfallet av løv,og kvister /greiner fra trea.   Dessuten er  det ein risikosport å må opp med 10 -12 m høge stiger hver gang takrenner skal renskes for løv.  Tette sluker har bidratt til oversvømmelse, og skader.

Dersom naboens hund eller hannkatt har for vane å gjøre sitt fornøda foran din inngangsdør så er du sikkert takknemlig for det, og  blir  nok "ikkje sur " av den grunn.     Hundelort, kattalort kan nyttes som gjødsel på planter innomhus / utenomhus, og på plen som kan "gnis utover" med hånden, robotklippere, plenklipperen- 

Nei, du får vel bare høre med naboen din...og så forteller du oss hvordan det gikk.  Lykke til! 

• Liker 1
Gjest Acer
Skrevet (endret)
absinthia skrev (13 timer siden):

Nei, du får vel bare høre med naboen din...og så forteller du oss hvordan det gikk.  Lykke til! 

Og den tilbakemelding skal du få umiddelbart !

Eg fekk beskjed om å passe mine egne trær (ikkje løvtre) som aldri har vert til noen sjenanse hverken overfor naboen  eller andre. 

Naboens kone (idag ekskone) tok  saman  med  svigerson  initiativet  til å fjærne trea da de selv synes trea var skjemmende, og m.a. skjærmet for kveldsola.    Den  vordende svigerson har helle  ikkje lenger noe forhold til naboen, og  ( dotter )

Endret av Skybe
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Skybe said:

Og den tilbakemelding skal du få umiddelbart ! 

Fekk  beskjed fra naboen om å passe mine egne trær (ikkje løvtrær), men  som forøvri  ikkje avgjir løv ,og ikkje er  til noen  sjenanse hverken for naboen eller andre.    

Naboens kone, og svigerson tok initiativet til å fjærnet trea ettersom de synes trea var skjemmende, og skjærmet for kveldsola.    Til orientering så kan eg tilføye at kona har forlengst   flyttet ut ifra en "stapeis" til nabo , og  den vordende svigerson har ikkje noe forhold til døttra.   

For fire timer siden var trærne en plage, og nå har de blitt fjerne på initiativ av nabokonen som forlengst har flyttet ut. 

Her går det unna kan, man si.

• Liker 3
Gjest Acer
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For fire timer siden var trærne en plage, og nå har de blitt fjerne på initiativ av nabokonen som forlengst har flyttet ut. 

Her går det unna kan, man si.

Finnes tydelegvis ikkje noen konstruktive forslag til løysninger igjennom KG som taler til  partenes fordel.    

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Skybe said:

Finnes tydelegvis ikkje noen konstruktive forslag til løysninger igjennom KG som taler til  partenes fordel.    

???

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...