AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #1 Skrevet 2. mai 2021 Min samboer jobber et par uker, er hjemme et par uker, jobber et par uker osv. Hender han jobber litt når han egentlig skal være hjemme og. Når han reiser føler jeg meg gjerne litt stressa. Og når det er helg og eldstemann er hjemme blir jeg rimelig sliten... Så går det seg til, og rett før samboeren kommer hjem er jeg endelig vant til å være alene med to små. Jeg trenger råd for å ikke bare komme gjennom dagene med hodet såvidt over vannet. Hva er dine beste råd når du er mye alene med småbarn? Har ikke mange å støtte meg på,. Og selv om en venninne kan ut og trille den lille i en time, eller noen kan finne på noe med eldste mens de er her på besøk.. maks en gang i uka eller to som regel.. så må jeg bli mer effektiv mtp husarbeid, å ikke ha like lett for å bare slenge ipaden i fanget på eldste så det blir litt ro i den rumpa f.eks. Jeg må hele tida følge med og være rett i nærheten om lille ligger på babygym og den eldste sitter nært. Plutselig er han jo uforsiktig, eller alt mulig kan skje. Så det er fort gjort å sette eldste i aktivitet med maling, leire eller noe. Men han bør jo ikke alltid separeres fra den lille heller.. Tips? Legginga går noen ganger greit. Eldste sovner fort noen ganger, men jeg må alltid være på rommet til han sovner. Noen ganger tar det laang tid. Beste råd ang det? Anonymkode: 73518...e35
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #2 Skrevet 2. mai 2021 Enkle løsninger. Handle på kolonial, og kjøp mat som kan lage seg selv i ovnen, evt lag store porsjoner av retter du kan fryse ned når far er hjemme som du kan ta opp når du er alene. Eldstemann er kanskje i barnehagen? Bruk den tiden til husarbeid, også trenger det ikke se strøkent ut hver dag. Jeg har en jif mopp stående på badet og sånne engangsvåtmopper så kan jeg lett dra over gulvene fort når jeg har litt tid ledig. Bæresele er også et fint verktøy, da er baby nær deg, og du har hendene fri til å hjelpe storebror. Les bok på senga sammen med baby, får du timet legging av eldste til når enten baby sover eller ammer/spiser? Etterhvert vil jo baby ha litt mer faste rutiner og da blir alt enklere, men prøv å lag deg gode rutiner og som sagt gjør mest mulig forberedelse når far er hjemme og når eldste er i barnehagen. Anonymkode: 48671...70b 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #3 Skrevet 2. mai 2021 Og kanskje en sånn lampe kunne være noe? Sånn at kanskje eldste godtar å sovne alene? https://cdon.no/hus-hage/rosa-nattlampa-med-roterande-stjarnhimmel-p46907626?fo_c=1924&fo_k=94fb46d9560700c26e9e4bd345829ba7&fo_s=gsurno&utm_medium=cpo&utm_source=tradedoubler&utm_campaign=affiliate&utm_content=tradedoubler_3200643__3200643 Anonymkode: 48671...70b
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #4 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Og kanskje en sånn lampe kunne være noe? Sånn at kanskje eldste godtar å sovne alene? https://cdon.no/hus-hage/rosa-nattlampa-med-roterande-stjarnhimmel-p46907626?fo_c=1924&fo_k=94fb46d9560700c26e9e4bd345829ba7&fo_s=gsurno&utm_medium=cpo&utm_source=tradedoubler&utm_campaign=affiliate&utm_content=tradedoubler_3200643__3200643 Anonymkode: 48671...70b Takk for tips. Har faktisk enn sånn i et eller annet skap her! Ingen levering av matvarer her, men handler inn stort rett før samboeren reiser bort. Tips til mat som lager seg selv/kan fryses ned? Prøver å ha det meste klart til eldste er ferdig i bhg, så det kan slenges i ovnen. Bæresele kan jeg sjekke ut ja! Anonymkode: 73518...e35
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #5 Skrevet 2. mai 2021 Er i samme situasjon som deg bare at baby er 2 mnd og eldste er 3. Det er tøfft, mye tøffere enn jeg hadde trodd. Jeg har desverre ingen råd, bare går å venter på at det skal bli lettere å ha begge alene med tiden. Kanskje når minste begynner med fast føde og litt mer rutiner. Uansett, jeg føler med deg! Anonymkode: b7d56...3e8
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #6 Skrevet 2. mai 2021 Samme avstand i alder mellom mine. Hadde kjøpt lekegrind til yngste om jeg skulle gjort det på nytt igjen. Da får yngste et trygt sted for eldre søsken. Her har potetstappe i pose, fiskegrateng og fiskekaker gått på hard rotasjon, sammen med fjordland grøt og ferdigsuppene fra rema. Akkurat nå går enkel mat, som eldstemann faktisk spiser, foran alt annet. Anonymkode: 57e11...7c1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #7 Skrevet 2. mai 2021 Uff! Den tiden husker jeg godt! Eldste var 1,5 år da minste ble født, og jeg var stort sett alene. jeg la listen lavt. Husarbeid gikk det så som så med, og jeg lærte meg at halvfabrikata var greit. Når jeg hadde overskudd lagde jeg mat og fryste ned. Jeg var i forkant med det jeg kunne (la frem klær kvelden før, smurte matpakke, gjorde klar frokost osv. hadde alltid ferdig kuttet frukt i kjøleskapet for å «bestikke» eldste med/få litt frem og ro). jeg sov når jeg kunne, men når verken eldste eller yngste ville sove uten meg ble det vanskelig. Jeg brukte til slutt et svakt beroligende lys på eldste sitt rom (men på denne tiden er det lyst ute når de legger seg?), og beroligende musikk. Jeg økte gradvis den fysiske avstanden mellom eldstes seng og meg, og etter en stund kunne jeg faktisk sitte på en stol utenfor soverommet. det er en tøff tid, og kunne jeg gjort noe om igjen, så ville jeg vært ærligere om hvor tøft det var (minste hadde kolikk), og spurt mer om hjelp og avlastning. Anonymkode: 70095...56e 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #8 Skrevet 2. mai 2021 Har ingen råd, men ville bare si at du er ikke alene! Jeg hadde det akkurat likt, og nå er barna 5 og 7 år. Er fortsatt alene med begge to. Det blir lettere ❤️ Bare hold ut og senk krava enn så lenge. Anonymkode: a3c8a...688
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #9 Skrevet 2. mai 2021 Jeg er ikke ts, jeg skrev innlegget om at jeg er i samme situasjon. Til dere andre; når begynnte det å bli lettere? Anonymkode: b7d56...3e8
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #10 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er ikke ts, jeg skrev innlegget om at jeg er i samme situasjon. Til dere andre; når begynnte det å bli lettere? Anonymkode: b7d56...3e8 Jeg synes det ble lettere når begge kunne kle seg selv og sluttet med bleier. Så ja, det tar litt tid før man kommer til det punktet! Men det kommer. Anonymkode: a3c8a...688
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #11 Skrevet 2. mai 2021 Jeg stor handler før mannen reiser så det eventuelt kun er små ting igjen. I helgene er det enkle middager. vi tar også storvask før mannen reiser og stor vask når han kommer hjem, da er det kun den enkel hverdagsvasken jeg må ta. Setter lista lavt. Er mye ute for da leker 2.5 åringen mere selv og jeg syntes egentlig alle er mer fornøyde da (bor på landet så bare å slippe ungene ut) nå er det bare 16 mnd mellom mine og yngste er 15 mnd så nå kan han også løpe ute! din yngste er bare tre mnd og det vil bli lettere nå utover våren når alle lettere kan være ute å du slipper stresse men alle klær og dritt! jo eldre de blir jo bedre blir det er min erfaring! Har selv ingen familie eller noe særlig med venner som kan hjelpe så vet hvordan det er! for meg handlet de første 8-12 mnd om overlevelse! Siden har det bare vært kos og gøy når mannnen er på jobb! Anonymkode: a78b6...015
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #12 Skrevet 2. mai 2021 All respekt til dere som er mye alene med små barn! Jeg har ikke vært så Mye alene som dette, men har tre relativt tette, så har jo noen tanker om hva som kan gjøre dagene litt lettere: Tillat deg selv å lage enkle middager. Det trenger ikke bety dårlig: - Ferdig fiskegrateng sammen med oppskåret agurk og tomat - tomatsuppe med kjøttboller og makaroni - skjær opp masse grønnsaker som du tar i ei ildfast form. Stek i ovnen og legg på pølser som stekes sammen med resten de siste minuttene. - laksefileter stekt i ovnen, pasta og oppkuttede tomater til - Fjordland grøt -Fiskepinner, ris og grønnsaksblanding. Dette er kanskje ikke de store kulinariske opplevelsene og heller ikke laget fra bunnen, men på den annen side er det ikke helt elendig mat heller. Mer enn bra nok i en periode hvor man skal ha hodet over vannet. Kjøp inn masse plastkasser på Europris el.l og ha en kasse for hver type leker. Ryddig består da i å kaste lekene opp i riktig kasse: Det går hurtig og ser greit ut! Etter mye prøving og feiling her i huset, har vi funnet ut at ungene rett og slett får sitte med skjerm mens middagen lages. Da blir maten raskere klar og ungene blir ikke så sultne og sure. Anonymkode: 999c4...922 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #13 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for tips. Har faktisk enn sånn i et eller annet skap her! Ingen levering av matvarer her, men handler inn stort rett før samboeren reiser bort. Tips til mat som lager seg selv/kan fryses ned? Prøver å ha det meste klart til eldste er ferdig i bhg, så det kan slenges i ovnen. Bæresele kan jeg sjekke ut ja! Anonymkode: 73518...e35 Fiskegrateng(Findus eller hjemmelaget) andre typer gratenger (pølsegrateng, lasagne, shepherds pie etc) tortilla - eller pitapizza (går fort å lage, kan bruke grove tortillas også) fiskepinner i lompe Ulike grønnsaker med laks eller kylling i ovnen med litt creme fraîche/kremost med smak og krydder/urter som passer til. Omelett går fort og er sunt. Egg inneholder alle vitaminer man trenger unntatt vitamin C. Det er også lov med ostesmørbrød til middag. Halvfabrikat er fullstendig lov, gjør det enkelt for deg selv så får dere heller lage mat fra bunnen når far er hjemme. (Ikke at man alltid må lage alt fra bunnen heller altså) Anonymkode: 48671...70b 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #14 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samme avstand i alder mellom mine. Hadde kjøpt lekegrind til yngste om jeg skulle gjort det på nytt igjen. Da får yngste et trygt sted for eldre søsken. Her har potetstappe i pose, fiskegrateng og fiskekaker gått på hard rotasjon, sammen med fjordland grøt og ferdigsuppene fra rema. Akkurat nå går enkel mat, som eldstemann faktisk spiser, foran alt annet. Anonymkode: 57e11...7c1 Var innstilt på lekegrind før baby ble født. Men nå er jeg redd for at eldste kunne kasta noe oppi. Eller prøvd å klatre. Ser vi tyr til ca samme mat. Kan tipse om grønnsakssuppepose i frysedisken og. Bare ha oppi pølser eller kjøttboller, ikke så mye vann, litt potetmospulver, så blir det lapskaus på null komma niks. 😊 Anonymkode: 73518...e35
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #15 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg stor handler før mannen reiser så det eventuelt kun er små ting igjen. I helgene er det enkle middager. vi tar også storvask før mannen reiser og stor vask når han kommer hjem, da er det kun den enkel hverdagsvasken jeg må ta. Setter lista lavt. Er mye ute for da leker 2.5 åringen mere selv og jeg syntes egentlig alle er mer fornøyde da (bor på landet så bare å slippe ungene ut) nå er det bare 16 mnd mellom mine og yngste er 15 mnd så nå kan han også løpe ute! din yngste er bare tre mnd og det vil bli lettere nå utover våren når alle lettere kan være ute å du slipper stresse men alle klær og dritt! jo eldre de blir jo bedre blir det er min erfaring! Har selv ingen familie eller noe særlig med venner som kan hjelpe så vet hvordan det er! for meg handlet de første 8-12 mnd om overlevelse! Siden har det bare vært kos og gøy når mannnen er på jobb! Anonymkode: a78b6...015 Ang. vasking og matinnkjøp gjør vi likt. Her har vi ikke vært ute når jeg er alene ennå. Vi bor rett ved trafikk og vann. Eldstemann er veldig, veldig aktiv, er redd for å måtte løpe etter han. Kan ikke la vogna stå igjen hvor som helst her ute. Triller ikke mens eldste er med heller, for han vil ikke gå så langt, vil bæres, vil ikke stå på søskenbrettet, legger seg ned helt slapt😅 Kjenner jeg fikk lyst til å bo mer landlig. Enda mindre aldersforskjell på dine ja. Kan tenke meg det er enda verre. Får bare være innstilt på at det er sånn i flere mnd ja, og gjøre ting så enkelt som mulig. Anonymkode: 73518...e35
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #16 Skrevet 2. mai 2021 Mine er 2,5 og 10 måneder. Er først nå de siste par månedene at det går noenlunde greit å være alene med begge to, dog ikke legging, den koden har jeg ikke knekt. Noen tips herifra: - Lekegrind, om du kan sette den slik at du ser den mens eldste «går løs». Den er gull verdt om morgenen når jeg skal stelle eldste og gjøre klart til frokost/barnehage. Minste er fornøyd med å ligge der. Du kan også putte babygymmen oppi. - Lag ferdig middagen og dekk på bordet før du henter eldste i barnehagen slik at det bare er å varme opp/ sette maten i ovnen når dere kommer hjem. - Robotstøvsuger. - Let frem klær dagen i forveien til både deg og barna og legg dette klart på badet. Kan gjøres når eldste er i barnehagen. - Få unna det du må gjøre av husarbeid/klesvask på dagtid slik at du kan slappe av når barna er lagt. - Ta husvasken når mannen er hjemme, slik at du kommer unna med bare støvsuging, rydding og enkel overflatevask når han er borte. - Matvarelevering - har du verken coop, spar eller meny i nærheten som leverer? Her hos oss kjører og lokalbutikken ut varer og man får betale via faktura. Anonymkode: c3d52...3e1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #17 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): All respekt til dere som er mye alene med små barn! Jeg har ikke vært så Mye alene som dette, men har tre relativt tette, så har jo noen tanker om hva som kan gjøre dagene litt lettere: Tillat deg selv å lage enkle middager. Takk for alle tips! Lager disse middagene, og har mange kasser fra europris! 😊 Hva med når liten og stor er nær hverandre? Jeg føler jeg sitter som en ørn og følger med så minste ikke får seg en dask. Og jeg må jo på do, en tur på kjøkkenet etc. Lar dem aldri være alene sammen. Men hvordan kan dette gjøres bedre og mer lettvint? Anonymkode: 73518...e35
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #18 Skrevet 2. mai 2021 Og en ting til - søskenvogn, hadde ikke klart oss uten. AB #16 Anonymkode: c3d52...3e1 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #19 Skrevet 2. mai 2021 Robotstøvsuger er gull. Bæresele redder en del. Og kaffe.. og pusteøvelser.. er beintøft, så vær snill med deg selv. Ta det du får gjort som en seier, i stedet for å ta det som går skeis som et nederlag. Anonymkode: 12581...4d1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #20 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for alle tips! Lager disse middagene, og har mange kasser fra europris! 😊 Hva med når liten og stor er nær hverandre? Jeg føler jeg sitter som en ørn og følger med så minste ikke får seg en dask. Og jeg må jo på do, en tur på kjøkkenet etc. Lar dem aldri være alene sammen. Men hvordan kan dette gjøres bedre og mer lettvint? Anonymkode: 73518...e35 Småen er alltid med meg på do. Og aldri alene med storebror. Han er ikke slem med vilje, men koser innimellom litt for entusiastisk... Jeg har noe å legge fra meg babyen i/på i hvert rom. På badet legger jeg ham på et håndkle. På kjøkkenet står tripptrapp med newborn sete. På stuen lekematte. Så uansett hvor jeg går, kan jeg bare ta ham med og legge ham ned lett. Småen er også mye i bæresele, men gidder ikke montere ham i den om jeg bare skal på do eller sjekke ståa på potetene. Da bærer jeg ham med meg og legger ham på forberedt plass. Anonymkode: 12581...4d1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå