Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann,

Jeg er gravid og har termin i juli. Er ferdig med bachelorgraden min nå i juni og vet med sikkerhet at jeg har rett til foreldrestipend i opp til 49 uker. Dette er fordi jeg får et barn innen 7 måneder etter at jeg er ferdig med en grad. Har rett på dette Fordi det ikke er noen særlig mulighet til å tjene seg opp noe veldig med foreldrepenger før barnet kommer. 

Jeg har en jobb ved siden av studiene, men der tjener jeg ikke mer enn ca 8000,- i måneden. Jeg har derfor regnet meg frem til at jeg kommer best ut med engangsstønad. Det er snakk om ca 48 000 utbetalt på 6 måneder mot 90 000,- utbetalt. Med de 90 000,- må jeg så klart klare å fordele selv på de 6 månedene, men det blir ikke noe problem. Har i tillegg rett på ca 8000,- fra Lånekassen i måneden.

men med engangsstønad blir jeg nødt til å ta ulønnet permisjon fra jobben og alt utenom 9 uker av permisjonen går til far. Altså 40 uker. Jeg har så Klart lyst til å være mer enn 9 uker sammen med det nye barnet mitt.

Har forstått det slik at jeg «stjeler» uker fra de 40 ukene fra far om jeg er i ulønnet permisjon, da han ikke kan ta sin permisjon samtidig som meg siden jeg ikke kommer til å oppnå arbeidskravet fra nav når jeg er i ulønnet permisjon. Vi har for så vidt kommet frem til at dette er greit nok så lenge han får tatt i bruk de siste 15 ukene. Far jobber en 60% stilling. 

Men det jeg egentlig lurer på er om det er mulig at jeg tar de 3 ukene før fødsel, de 6 ukene etter fødsel (som jeg må ta), så ta ulønnet permisjon ca ut januar (kanskje lengre) også utsette permisjonen til far frem til f.eks februar slik at han kan starte på de 40 ukene da?  Altså når jeg er ute i jobb igjen.

Er det noen som vet om dette er mulig eller har gjort dette selv? 

Håper ikke dette blir veldig rotete, men spør om det er noe mer av info som er relevant for å kunne svare. 

Anonymkode: 25e1b...a06

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dere kan ikke utsette fars uker slik. 

Anonymkode: 47907...4ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Okei, takk for svar. Men det er ikke noe problem at jeg tar de første 25 av de 40 ukene (uten foreldrepenger siden jeg tar engangsstønad), så tar far de resterende 15 ukene? Så lenge jeg er i nok aktivitet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Okei, takk for svar. Men det er ikke noe problem at jeg tar de første 25 av de 40 ukene (uten foreldrepenger siden jeg tar engangsstønad), så tar far de resterende 15 ukene? Så lenge jeg er i nok aktivitet. 

Det går fint an å gjøre det slik, ja. 

Anonymkode: 47907...4ff

AnonymBruker
Skrevet

Vær veldig obs på at far må ha 100% stilling for å få utsatt sin permisjon, vi fikk store problemer fordi samboeren hadde 50% og jobbet resten ekstra. Vi snakket med 7 forskjellige saksbehandlere og fikk 7 ulike svar. Foreldrepengersystemet er noe jævla tull. Jeg har snart doktorgrad og jeg sleit veldig med å forstå alle regler og unntak...

Anonymkode: f949b...c49

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vær veldig obs på at far må ha 100% stilling for å få utsatt sin permisjon, vi fikk store problemer fordi samboeren hadde 50% og jobbet resten ekstra. Vi snakket med 7 forskjellige saksbehandlere og fikk 7 ulike svar. Foreldrepengersystemet er noe jævla tull. Jeg har snart doktorgrad og jeg sleit veldig med å forstå alle regler og unntak...

Anonymkode: f949b...c49

Samme inntrykk her dessverre! NAV har ikke styr på egne regler. Jeg ble også feil informert:( min jente er 8 måneder og de har ikke klart å ferdigbehandle saken min engang (litt spesiell sak).

Anonymkode: 4a870...274

Skrevet (endret)

Slik har jeg også fortstått det.. :( veldig mye tull..

Endret av Heihjelp
AnonymBruker
Skrevet

Huff... Ja, er det inntrykket jeg også har :( virker som at ingen har kontroll Og at alle har lagd sine egne regler. Men til skutt viser det seg at ingen har peiling så sitter du der med en haug av feilinfo..

-ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Huff... Ja, er det inntrykket jeg også har :( virker som at ingen har kontroll Og at alle har lagd sine egne regler. Men til skutt viser det seg at ingen har peiling så sitter du der med en haug av feilinfo..

-ts

Ja dessverre:( mitt første møte med NAV var ifm foreldrepenge søknad, og jeg er ennå skremt. Hadde vi ikke hatt buffer ville vi mistet huset. Jeg ringte ukentlig, og pleide spørre retorisk hva de mente vi skulle leve av imens de fortsatte med sin saksbehandling. Det kunne de ikke svare på.... De burde skamme seg!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja dessverre:( mitt første møte med NAV var ifm foreldrepenge søknad, og jeg er ennå skremt. Hadde vi ikke hatt buffer ville vi mistet huset. Jeg ringte ukentlig, og pleide spørre retorisk hva de mente vi skulle leve av imens de fortsatte med sin saksbehandling. Det kunne de ikke svare på.... De burde skamme seg!

Fytti så dårlig! Helt tragisk hele opplegget.. vi er heldige som har nav her i Norge som hjelper, men det hjelper fint lite når de ikke kan sitt eget regelverk!

-ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...