Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykemeldt pga utmattelse og depresjon, og legen mener jeg kommer til å være sykemeldt lenge. Planene mine for fremtiden er å studere, og jeg klarer ikke studier OG jobb samtidig. Det blir for mye for meg. Jeg har hørt at nav kan dekke utdanningen din? Men hvordan skjer dette? Jeg har vært deprimert i så mange år, og ikke fått til noe, at jeg vil ta i bruk i alle hjelpemidler nå. Hjelp meg dere som kan.

Anonymkode: ab93c...24c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er sykemeldt pga utmattelse og depresjon, og legen mener jeg kommer til å være sykemeldt lenge. Planene mine for fremtiden er å studere, og jeg klarer ikke studier OG jobb samtidig. Det blir for mye for meg. Jeg har hørt at nav kan dekke utdanningen din? Men hvordan skjer dette? Jeg har vært deprimert i så mange år, og ikke fått til noe, at jeg vil ta i bruk i alle hjelpemidler nå. Hjelp meg dere som kan.

Snakk med din veileder. Avklaring mot utdanning tar lang tid. Man kombinere dagpenger med utdanning.

Anonymkode: de208...daf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må være sykemeldt før du går over i AAP, i den prosessen går du igjennom kjøttkverna, og kan komme ut med resultat "må ha utdanning for å klare å jobbe" Hvis du har studieløp lagt opp allerede, så vil tiltak i NAV spolere alt utenom. De tester grensene dine rett og slett før du får noe som helst.

Anonymkode: 73793...3ae

AnonymBruker
Skrevet

Ha tålmodighet og is i magen. Ikke gi opp etter første nei. Allier deg med psykolog/lege og kom inn i et tiltak/A2G som tar deg på alvor. NAV kaster ikke utdanning etter deg. De vil helst ha deg i jobb. 

Anonymkode: b1ede...327

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ha tålmodighet og is i magen. Ikke gi opp etter første nei. Allier deg med psykolog/lege og kom inn i et tiltak/A2G som tar deg på alvor. NAV kaster ikke utdanning etter deg. De vil helst ha deg i jobb. 

Anonymkode: b1ede...327

Jeg klarer ikke jobb. Vært sykemeldt flere ganger. Jeg takler ikke stress så det blir uansett ikke gunstig for de å bare kaste meg ut. Og alle dere får dette til å høres jævligere enn det er, hvorfor? Så langt har jeg fått hof hjelp, og alle har vært forståelsesfull. Ingen tvinger meg til å gjøre ting jeg ikke vil?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg klarer ikke jobb. Vært sykemeldt flere ganger. Jeg takler ikke stress så det blir uansett ikke gunstig for de å bare kaste meg ut. Og alle dere får dette til å høres jævligere enn det er, hvorfor? Så langt har jeg fått hof hjelp, og alle har vært forståelsesfull. Ingen tvinger meg til å gjøre ting jeg ikke vil?

Nei, det er sånn det er. NAV setter ikke folk i utdanning som tiltak før ETTER de har hatt egen tredjepart. f.eks A2G vurderer deg først. Det ER jævlig. At du har vært mye sykemeldt hjelper ikke. De ser KUN på det som skjer når du havner i AAP systemet, og der havner du ikke før ett år med sykemelding først.

Hvis du ikke vil følge opplegget, så får du ingenting. Du har helt rett i at det er ett valg. Du må ta studielån som ordinær student hvis du ikke går AAP veien som fort tar ett par år av livet ditt før du får noe som helst.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilket valg har man? jobb må man ha for å få penger. 

Anonymkode: d58c9...76b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du klarer ikke jobb, men utdanning klarer du? Jeg skjønner ikke helt logikken her og skjønner ikke hvorfor NAV skal sponse utdanning om du ikke klarer jobb.

Anonymkode: 59d7b...1c7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er sånn det er. NAV setter ikke folk i utdanning som tiltak før ETTER de har hatt egen tredjepart. f.eks A2G vurderer deg først. Det ER jævlig. At du har vært mye sykemeldt hjelper ikke. De ser KUN på det som skjer når du havner i AAP systemet, og der havner du ikke før ett år med sykemelding først.

Hvis du ikke vil følge opplegget, så får du ingenting. Du har helt rett i at det er ett valg. Du må ta studielån som ordinær student hvis du ikke går AAP veien som fort tar ett par år av livet ditt før du får noe som helst.

Ja. Går snart over til AAP. Kommer til å velge NAV og støtte til utdanning. Koste hva det koste vil.

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Du må ikke finne på å si opp jobben din, for da kan du få problemer med hjelp hos nav.  Gangen i det er å være sykemeldt hvis legen finner grunn til det, og så diskutere veien videre med nav.  Om du sier opp selv, så må du regne med 18 ukers ventetid på å få innvilget dagpenger.  (Altså om du ikke er syk, men kun arbeidsledig)

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (1 minutt siden):

Du må ikke finne på å si opp jobben din, for da kan du få problemer med hjelp hos nav.  Gangen i det er å være sykemeldt hvis legen finner grunn til det, og så diskutere veien videre med nav.  Om du sier opp selv, så må du regne med 18 ukers ventetid på å få innvilget dagpenger.  

Det er sant og denne ordningen utnyttes av mange...ehhhmmm...ikke så snille arbeidsgivere som behandler sine ansatte helt jævlig fordi de vet at ikke mange tør å si opp jobben 😕 

Anonymkode: bfb51...36e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde utdanning før jeg ble sykemeldt, men det fantes ingen jobber innenfor mitt fagfelt som jeg ville kunne mestre.
Det ble utlyst knappe ti stillinger innefor feltet mitt det året jeg var sykemeldt, alle var alt for krevende til at jeg ville ha sjanse med tanke på angst og depresjon.
Jeg hadde flere nye mulige studieløp klare, med store muligheter for jobb, som jeg la fram for NAV etter jeg startet på AAP.
Svaret jeg fikk fra NAV var "Tidligere dekket vi utdanninger, men nå dekker vi som hovedregel ikke utdanning, da må alt annet være prøvd ut først"

Anonymkode: 4040f...5cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du får støtte til utdanning av NAV når du er på AAP kommer an på tidligere utdanning, sykdom og hva du ønsker å jobbe med. Det er en vurdering som må gjøres av NAV først altså.

Du kan maks få støtte til 3 år med utdanning. Snakk med veilederen din på sykepenger og start der. 

Anonymkode: 726b3...335

AnonymBruker
Skrevet

Hold på jobben til du blir oppsagt pga sykdom. Det skjer etter 1 år med sykepenger i det private, eller etter 2 år hvorav 1 med sykepenger og 1 på AAP/permisjon uten lønn. 

Ingen grunn til å si opp! Du vet jo faktisk ikke hva som skjer i fremtiden. 

Anonymkode: 05c58...380

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis du ikke takler stress, hvordan skal du takle å studere? Det ER stressende å studere: lese til prøver, kanskje framføringer, gruppearbeid, flere innleveringer samtidig, eksamen osv.

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke bare kan ta opp studielån som alle oss andre? Det er jo en investering i din egen framtid og vil antakeligvis betale seg over tid – med mindre du allerede innerst inne vet at du ikke kommer til å jobbe noe særlig resten av livet?

Anonymkode: acfef...eef

AnonymBruker
Skrevet

Ikke si opp jobben din. Du kan faktisk studere selv om du er sykemeldt. Fordi du er sykemeldt fra jobb, ikke studier. Men det varer jo ikke så lenge.

Nå vet jeg ikke årsaken til sykemeldinger din, eller hva du skal studere. Uansett må nav (om du kommer på AAP) anse studiet du ønsker å ta som noe som garantert gir deg jobb i fremtiden. De godkjenner ikke hva som helst. Og det kommer an på veileder du får. Dessverre kommer det - veldig- an på hvilken veileder du får. 

Anonymkode: a2073...ef7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...