Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På vei hjem i bilen, litt surmuling blant ungene, og jeg sa «nå er det 20 minutter igjen til vi er hjemme». Han sa «20 minutter? Hah! Det er da bare ti!»

Og det viste seg at da vi var framme (ikke noe spesielt med trafikk)  hadde det gått 13 minutter.

Han mente han da hadde rett, fordi «han tok tre minutter feil og jeg over dobbelt så mye».

Jeg derimot mener man må se det relativt. Tre minutter i forhold til ti minutter er et avvik på 30 %. Mens sju minutter i forhold til 20 minutter er et avvik på 35 %. Altså tok vi temmelig like mye feil, for mulig det var 13,5 minutter og da blir det nesten helt likt.

Hvem har rett?

Anonymkode: 3dd56...3fc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Herrefred...🙄

Anonymkode: e53a3...3c6

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du gjøre om vi er enige med deg egentlig? Vise han tråden?

Anonymkode: 82d55...ce9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, er dette virkelig noe å bruke tid og energi på?

Anonymkode: d8562...dea

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har dere veldig lite å snakke om i forholdet?

Anonymkode: 78ada...b27

• Liker 11
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ikke rart skilsmissen i Norge er høy, når man begynner å krangle og diskutere slike bagateller..

AnonymBruker
Skrevet

Ah, jeg tenkte dette handlet om A- og B-teori om tid. Men nei, dette var bare en dårlig unnskyldning for å lage et innlegg.

Anonymkode: 5c394...720

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han hadde rett, du hadde feil. 13 minutter er nærmere 10 minuttet enn 20.

Anonymkode: d26d7...ea0

• Liker 16
Skrevet

Og vi lurer på hvorfor det er krig i verden..

Han var nærmere i tid enn deg. Han var 3 minutter fra riktig tid, du var 10 minutter fra riktig tid. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som dere taper begge to, på denne måten. 

Anonymkode: 45a10...359

• Liker 6
Skrevet

Hvem faen bryr seg om det?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke ta utgangspunkt og regne ut ifra en fiktivt som jo 20 min var, hadde dere brukt 15 min ja da hadde dere bomma like mye, nå bomma du med 7 min og han med 3 min. Du kan ikke få vridd det til at du har rett uansett.

Anonymkode: 2d6d2...acd

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke bare være enige om At begge tok feil? At det ikke er noen krise. Og at livet går videre. 

Anonymkode: 87d44...1a3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om dette er en trolletråd, skal du få to poeng for originalitet 😆

Anonymkode: 643df...2eb

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ah, jeg tenkte dette handlet om A- og B-teori om tid. Men nei, dette var bare en dårlig unnskyldning for å lage et innlegg.

For de som ikke er kjent med dette spennende tema, her er en kjapp innføring fra Stanford-universitet:

B-theorists think all change can be described in before-after terms. They typically portray spacetime as a spread-out manifold with events occurring at different locations in the manifold (often assuming a substantivalist picture). Living in a world of change means living in a world with variation in this manifold. To say that a certain autumn leaf changed color is just to say that the leaf is green in an earlier location of the manifold and red in a later location. The locations, in these cases, are specific times in the manifold. And all of the metaphysically important facts about change can be captured by tenseless propositions like “The leaf is red at October 7, 2019”. “The leaf is not red at September 7, 2019”.

A-theorists, on the other hand, believe that at least some important forms of change require classifying events as past, present or future. And accurately describing this kind of change requires some tensed propositions—there is a way reality is (now, presently) which is complete but was different in the past and also will be different in the future. These tensed propositions also explain why we tend to attribute significance to the past-present-future distinction. For example, you might think the A-theorist is in a better position to explain why we care whether a horrible event is already in the past versus still in the future. Some A-theorists will argue that we aren’t concerned with location—we care that the event is over with in reality.
https://plato.stanford.edu/entries/time/#TheoBTheo

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere må seriøst begynne å knulle mere. 

Anonymkode: 044ac...f44

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva skal du gjøre om vi er enige med deg egentlig? Vise han tråden?

Anonymkode: 82d55...ce9

Jeg etterspør det prinsipielle rundt relativ differanse og absolutt differanse.

Det er mange situasjoner hvor dette er relevant, det som oppstod nå i dag var bare et eksempel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (26 minutter siden):

Og vi lurer på hvorfor det er krig i verden..

Han var nærmere i tid enn deg. Han var 3 minutter fra riktig tid, du var 10 minutter fra riktig tid. 

20-13 = 10? Den var ny.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du kan ikke ta utgangspunkt og regne ut ifra en fiktivt som jo 20 min var, hadde dere brukt 15 min ja da hadde dere bomma like mye, nå bomma du med 7 min og han med 3 min. Du kan ikke få vridd det til at du har rett uansett.

Anonymkode: 2d6d2...acd

Jeg sier ikke jeg hadde rett når deg gjelder 20 minutter, men at vi tok så å si like mye feil, relativt sett.

• Liker 1
Skrevet

Begge tok feil, men han var nærmest.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...