AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #1 Skrevet 2. mai 2021 Så nå at skinkesteken vi skal lage i dag gikk ut på dato 29.04.21 😭 Altså 3 dager over SISTE FORBRUKSDAG. Prøver å Google, men blir ikke klok. Den er oppbevart i et kjølerom som har ca.3 grader hele tiden. Er den trygg å spise når den har vært i ovnen og fått en kjernetemperatur på 75 grader? Glemte å se på datoen da jeg kjøpte den, men den gikk ut på dato dagen etter at jeg hadde handlet den. Og kosta 120 kr, så kjedelig om den må kastes 😕😕 Anonymkode: 3868a...009
Million Skrevet 2. mai 2021 #2 Skrevet 2. mai 2021 Siden det står "Siste forbruksdag" og ikke "best før", ville jeg personlig ikke ha brukt den tre dager etter datoen. Vet at mange ikke er så nøye og anbefaler å lukte på den og smake på den først. Det er kanskje lurt? Åpne den og lukte på den? 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #3 Skrevet 2. mai 2021 Jeg ville spist. Skinke er tryggere enn kvernet kjøttdeig. Anonymkode: f730e...eff 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #4 Skrevet 2. mai 2021 Jeg har spist mat tre dager (og flere) over siste forbruksdag flere ganger! Aldri blitt syk. Lukt og smak på den. Du lukter fort på skinke når den er dårlig. En lukt du ikke kan ta feil av. Har emballasjen vært ubrutt og er den nok ganske sikkert helt fin. Anonymkode: 99668...872 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #5 Skrevet 2. mai 2021 Åpne, lukte, kjenn etter. Lukter den surt eller dårlig eller rart, etter noen minutter utenfor pakningen, kjennes den slimete eller rar ut og ta på, kast den. Personlig har jeg spist svineribbe som var 4-5 dager etter siste forbruksdag fordi den luktet og kjentes helt fin ut. Ta ut og undersøk den. Anonymkode: 8b7ac...27c 2
Me for life Skrevet 2. mai 2021 #6 Skrevet 2. mai 2021 Personlig hadde jeg heller bestilt pizza. Men det rette svaret et vel å si; lukt! Du lukter fort om den er sur. 1
Million Skrevet 2. mai 2021 #7 Skrevet 2. mai 2021 Husk at kjøtt ofte lukter merkelig og litt som "sur promp" med en gang man åpner emballasjen, når de er fabrikkpakket. La den derfor dunste fra seg først, så du får vekk gassen den er pakket med, før du tar lukteprøve på den. 3
applestories Skrevet 2. mai 2021 #8 Skrevet 2. mai 2021 Noe holder seg lenge, andre ting blir fort dårlig. Har en pakke kokt skinke i kjøleskapet som gikk ut 20.04, den er fortsatt god, og den var åpnet før denne datoen. Det ville jeg ikke tatt som en selvfølge, men så lenge den lukter og smaker godt, og den ikke på noen måte er slimete, vil jeg ikke kaste den. Når det er sagt - lager jeg mat til andre er jeg mer forsiktig. Tre dager over, oppbevart kaldt, ser, lukter og smaker godt - og ikke noe å reagere på før den ble satt i ovnen - det høres ganske trygt ut. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #9 Skrevet 2. mai 2021 Har lagd den og spiste den for 1,5 time siden. Satser på at det gikk bra. Luktet ikke noe da jeg åpnet den og den smakte godt da den var stekt ferdig. Stekte den til 85 grader for å være sikker. Anonymkode: 3868a...009 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå