AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #1 Skrevet 2. mai 2021 Jeg er avhengig av ekstravakter for å få det til å gå rundt økonomisk, og nå er jeg i uke 25 av graviditeten. Er midt i de 3 mnd foreldrepermisjonen er basert på, så har meldt meg på alle ekstravaktene jeg kan (men melder meg av etter at jeg evt får nok til at det tilsvarer 100%). For min del betyr det nå 10 dager i strekk med jobb, og der jeg jobber er det underbemanna nå i helga, så det betyr ekstra mye jobb. Det er en omsorgsbolig men uten tunge løft o.l. Jeg er mye i aktivitet med bl.a. husarbeid, går turer med beboerne, lager mat, og litt stell (uten løft). Sist vakt kjente jeg at jeg var så utrolig sliten, og det var et ork hver gang jeg skulle reise meg - noe man ofte gjør maange ganger ila en time for å hjelpe/ordne ting for de som bor der. I tillegg har jeg en del vondt i bekkenet, men ikke så vondt at jeg ikke klarer å gå. Men det er vondt/ubehagelig å reise seg, og å gå turer. Etter jobb sist, var jeg så sliten at jeg gråt hele veien hjem. Er det skadelig for babyen på noen måte å jobbe så mye og bli så sliten? Jeg er veldig vant til lange perioder uten fri fra før jeg var gravid. Men kjenner jeg blir sliten på en helt annen måte nå. Er en kort sykemelding innafor? Jeg bekymrer meg jo veldig for det økonomiske da, for da mangler jeg noen vakter før jeg har 100% inntekt denne måneden. Og med tanke på permisjonspengene så er jo det dumt... Først og fremst lurer jeg jo på om det er skadelig på noen måte, da vil jeg be om sykemelding så klart. Men det å "bare" være sliten er det jo mange som er... Anonymkode: b7829...f03
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #2 Skrevet 2. mai 2021 Det er dumt å presse seg for mye mpt. bekkensmerter, ja. Vet ikke om det har støtte i forskning men mange som forteller at de sliter med bekkensmerter i ettertid og tror det er fordi de var i mye aktivitet til tross for bekkensmerter. Ville vært litt forsiktig der i alle fall. Kan det være et alternativ å dra til fysioterapeut eller noe, og evt. få noen tips til hvordan ta hensyn til bekkenet men likevel fungere på jobb?🤔 Er det noe tilrettelegging du kan be om på jobb? Anonymkode: 6b354...cf5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #3 Skrevet 2. mai 2021 Det er ikke skadelig for babyen at du blir sliten, men ville nok unnet meg noen fridager innimellom. Du lar selvfølgelig være å melde deg til ekstravakter i stedet for sykemelding. Anonymkode: 23727...194 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #4 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er dumt å presse seg for mye mpt. bekkensmerter, ja. Vet ikke om det har støtte i forskning men mange som forteller at de sliter med bekkensmerter i ettertid og tror det er fordi de var i mye aktivitet til tross for bekkensmerter. Ville vært litt forsiktig der i alle fall. Kan det være et alternativ å dra til fysioterapeut eller noe, og evt. få noen tips til hvordan ta hensyn til bekkenet men likevel fungere på jobb?🤔 Er det noe tilrettelegging du kan be om på jobb? Anonymkode: 6b354...cf5 Ja, kanskje fysio er lurt. Trenger man henvisning? Vet at det ofte er laang ventetid hos fysioterapeuter. Jeg kan nok be om litt tilrettelegging, slik som å ikke gå lange turer. Men det vil alltid være en del å gjøre, slik som husvask og det å reise seg for å ordne ting ofte. Det er hvertfall ikke mulig å få det til å bli en stillesittende jobb.. Anonymkode: b7829...f03
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #5 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke skadelig for babyen at du blir sliten, men ville nok unnet meg noen fridager innimellom. Du lar selvfølgelig være å melde deg til ekstravakter i stedet for sykemelding. Anonymkode: 23727...194 Det skjønner jeg at du tenker, og melder meg av vakter når jeg har fått nok. Men det blir jo ganske trangt økonomisk til neste år om grunnlaget for foreldrepermisjon er 60-70% jobb disse 3 månedene (uten særlig høy lønn) enn hvis den hadde vært 100%. Mannen min er også lavtlønnet.. Anonymkode: b7829...f03
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #6 Skrevet 2. mai 2021 Hva mener du «disse 3 månedene»? Det er jo ikke slik det beregnes? Anonymkode: f2ca7...521
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #7 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hva mener du «disse 3 månedene»? Det er jo ikke slik det beregnes? Anonymkode: f2ca7...521 Jo, det beregnes på de 3 siste mnd før du går ut i permisjon Anonymkode: b7829...f03
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #8 Skrevet 2. mai 2021 https://www.nav.no/no/bedrift/tjenester-og-skjemaer/nav-og-altinn-tjenester/inntektsmelding/beregningsregler-for-foreldrepenger-og-svangerskapspenger Anonymkode: b7829...f03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå