Gå til innhold

Ungdom som ikke vil ha organisert samvær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sak: to tenåringsbarn, en gutt på 17 og en jente på 15 som ikke ønsker organisert samvær/overnatting med den ene forelderen. De har fast bosted hos den andre, etter alles ønske. De vil komme på besøk av og til, etter avtale og når det passer dem, men ikke overnatte og ikke noe fast, inkludert ferier, jul osv. 

Hvor mye kan de bestemme selv, og bør det lages en egen skriftlig avtale om dette?

I avtalen nå står det at de bestemmer selv, men også et visst antall overnattinger per mnd, ferie osv. 

Den andre forelderen reagerer med sterkt sinne mot samværsforelder og mener at det er dennes skyld. 

Forelderen som ikke har samvær har en historikk med ulike typer vold mot samværsforelder, også som barna har vært vitne til. Usikker om dette har noe med saken å gjøre. 

Anonymkode: 396de...dfd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De tør forøvrig ikke si fra om dette, da de er redde for at forelderen blir sint på dem, presser dem osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at volden du nevner har noe å si her. Min tanke er at tenåringene vil se ting an før de bestemmer seg, og ha friheten til å komme hjem igjen dersom det er utrygg stemning hos samværsforelder.

Anonymkode: 15ad5...ef3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den som mener at så store barn skal tvinges kan stå for tvangen selv. Det skjer neppe når vedkommende selv må håndtere det.

Anonymkode: 3676f...872

• Liker 9
Skrevet

Om tre år er de begge voksne.  Klarer du å "dra ut tiden" uten å skape de store kranglene så løser problemet seg selv.  Sikkert lurt at de drar på besøk sammen frem til det. Og at de er bevist på at de kan selv bestemme om relativt kort tid. Da ser de lys i enden av tunellen. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Mener du at bostedsforelderen har en historikk med vold mot samværsforelderen? 

Ungdom i den alderen kan bestemme selv. Forelderen som reagerer med sinne mot den andre (jeg forstår dessverre ikke helt hvem som er hvem) beviser med all tydelighet hvorfor barna ikke vil ha fast opplegg. Forelderen som reagerer med sinne må gå i seg selv (jeg går ut fra at dette er voldsutøveren).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du blander samværsforelder med den barna bor fast hos. Samværsforelder er vel den som har feks litt helgesamvær. Om denne har vært voldelig og barna ikke tør å si ifra til denne, så er det jo noe som skurrer. Ville latt ungdommene velge selv at de sovet hjemme, og om nødvendig tatt denne kampen med/for dem.

Anonymkode: 48eeb...37f

AnonymBruker
Skrevet

Siden du skriver at det i avtalen står et visst antall overnattinger, ferier osv lurer jeg litt på hvordan den avtalen ble laget. Ønsker tenåringene faktisk å være der, eller har de gitt etter for press? Er det en gammel avtale, har noe hendt i ettertid som har gjort dem mindre villig til overnatte? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (7 minutter siden):

Mener du at bostedsforelderen har en historikk med vold mot samværsforelderen? 

Ungdom i den alderen kan bestemme selv. Forelderen som reagerer med sinne mot den andre (jeg forstår dessverre ikke helt hvem som er hvem) beviser med all tydelighet hvorfor barna ikke vil ha fast opplegg. Forelderen som reagerer med sinne må gå i seg selv (jeg går ut fra at dette er voldsutøveren).

Nei, ser at jeg har skrevet feil. Jeg mener omvendt, den barna ikke bor hos har vært voldelig mot den de bor hos. Beklager. 

Ja, det er voldsutøver som blir sinna og skylder på den andre foreldren. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror du blander samværsforelder med den barna bor fast hos. Samværsforelder er vel den som har feks litt helgesamvær. Om denne har vært voldelig og barna ikke tør å si ifra til denne, så er det jo noe som skurrer. Ville latt ungdommene velge selv at de sovet hjemme, og om nødvendig tatt denne kampen med/for dem.

Anonymkode: 48eeb...37f

Ja, du har rett. Jeg blander. De ønsker ikke at den de bor med skal ta kampen, da de tror det kan gjøre samværsforelder sinna og aggressiv og utføre vold mot bostedsforelderen. Altså de vil beskytte den voksne. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Siden du skriver at det i avtalen står et visst antall overnattinger, ferier osv lurer jeg litt på hvordan den avtalen ble laget. Ønsker tenåringene faktisk å være der, eller har de gitt etter for press? Er det en gammel avtale, har noe hendt i ettertid som har gjort dem mindre villig til overnatte? 

Avtalen ble diskutert muntlig med barna, så satt opp skriftlig. Jeg tror ikke helt de skjønte hva det innebar. De var opptatt av å ikke såre. De opplever at de ikke trives der, at det er mye manipulativ oppførsel og baksnakking og at det ikke tas hensyn til dem. 

Så de kan bestemme helt selv, eller må det ny mekling/avtale?

Gjest Blondie65
Skrevet

Aha ... det var som jeg trodde.

Bostedsforelder tar kampen på familievernkontoret. Det er nødvendig her - det er ikke slik at disse ungdommene skal manipuleres til samvær de ikke ønsker å gjennomføre. Hva lærer de da? Jo, hvis du er tyrann får du viljen din og da er det ingenting du kan gjøre og ingen som kan beskytte deg.

Ellers - som en foreslo - bør ungdommene dra på samvær sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke helt hvordan det kan løses i praksis. Men jeg kjenner mennesketypen. Jeg må innrømme at jeg mistenkte vold/manipulering allerede før jeg leste det på slutten av tråden, kun ut fra tenåringenes reaksjon.
Det beste rådet jeg kan gi, er å bygge tenåringenes selvtillit. Finn en god person å prate med, en som kan bygge opp mennesker og som kan hjelpe dem til å si hva de ønsker, selv når det stormer rundt dem. Familievernsenter tar gjerne letteste løsningen dessverre, og den letteste løsningen er å presse den svakere part til den gir etter. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

La barna velge selv når de er såpass gamle. Jeg vil tro de vil bryte ut helt med begge foreldrene om dere utsetter for mer press.

Anonymkode: 217d6...da7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Sak: to tenåringsbarn, en gutt på 17 og en jente på 15 som ikke ønsker organisert samvær/overnatting med den ene forelderen. De har fast bosted hos den andre, etter alles ønske. De vil komme på besøk av og til, etter avtale og når det passer dem, men ikke overnatte og ikke noe fast, inkludert ferier, jul osv. 

Hvor mye kan de bestemme selv, og bør det lages en egen skriftlig avtale om dette?

I avtalen nå står det at de bestemmer selv, men også et visst antall overnattinger per mnd, ferie osv. 

Den andre forelderen reagerer med sterkt sinne mot samværsforelder og mener at det er dennes skyld. 

Forelderen som ikke har samvær har en historikk med ulike typer vold mot samværsforelder, også som barna har vært vitne til. Usikker om dette har noe med saken å gjøre. 

De kan bestemme selv over 15 år. 

Anonymkode: e1689...cf5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

La de bestemme helt selv hvordan de vil ha det. Det er ikke så uvanlig at barna i den alderen styrer det selv som de vil, det er slutt på "må være der da og da". I ett tilfelle med vold er det ekstra viktig at de ikke er bundet av noen avtale, de skal erfare at vold er noe de har lov til å si nei takk til og de skal si nei takk.

Anonymkode: 92927...fa3

• Liker 2
Skrevet

Hvis de ikke ønsker å være hos en forelder som har utøvd vold mot den andre forelderen så bør de få slippe.. så får heller den som er fæl av foreldrene ta seg sammen, se seg i speilet og skjønne hva vedkommende driver med 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mei88 skrev (1 minutt siden):

Hvis de ikke ønsker å være hos en forelder som har utøvd vold mot den andre forelderen så bør de få slippe.. så får heller den som er fæl av foreldrene ta seg sammen, se seg i speilet og skjønne hva vedkommende driver med 

Vedkommende tar ingen selvkritikk og kommer heller ikke til å gjøre det. 

• Liker 1
Gjest GulSol
Skrevet

Her bestemmer barna. Ikke noe mer å snakke om. 

Gjest GulSol
Skrevet

Det er ikke offerets ansvar å ta hensyn til sin voldsutøvers følelser. 

Gjest O.G.
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er du usikker på om det er årsaken?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vedkommende tar ingen selvkritikk og kommer heller ikke til å gjøre det. 

Skal ikke være barnas problem. Både du og ungene har full rett til å si "nei takk, forsvinn".

Anonymkode: 92927...fa3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...