Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #1 Skrevet 2. september 2005 Samboer og jeg har helt delt økonomi, han tjener 24.000 brutto i mnd, noe som medfører at mitt stipend/lån per mnd kommer til å bli kraftig redusert. Noe som igjen vil medføre at jeg rett og slett ikke har råd til å studere... Vi eier hus sammen og har et barn sammen. Så jeg tenkte, at si at samboeren min flytter til foreldrene sine for de 2 årene jeg studerer, vi er fortsatt sammen, men bor hver for oss. Vil lånekassen reagere på dette, at vi har forskjellige adresser i samme by? For da vil jeg vel få fullt stipend og lån?
Gjest gjest1 Skrevet 2. september 2005 #2 Skrevet 2. september 2005 Skal ikke banne på dette, men trodde da virkelig ikke samboers inntekt innvirket på ditt stipend/lån? Samboeren min tjener massevis uten at Lånekassen vet noe om det Har dere felles kontoer eller noe?
Gjest gjest1 Skrevet 2. september 2005 #3 Skrevet 2. september 2005 Samboer si inntekt har ikkje noko å sei i forhold til kor mykje du får i lån. Det er er avgjerande er formuen. For å behalde maksimalt stipent kan ikkje formuen overstige desse satsane: http://www.lanekassen.no/templates/Page____5562.aspx#Formue
Fakse Skrevet 2. september 2005 #4 Skrevet 2. september 2005 Skal ikke banne på dette, men trodde da virkelig ikke samboers inntekt innvirket på ditt stipend/lån? Samboeren min tjener massevis uten at Lånekassen vet noe om det Har dere felles kontoer eller noe? ← Er det ikke forskjell på om man har felles barn eller ikke da?
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #5 Skrevet 2. september 2005 Er det ikke forskjell på om man har felles barn eller ikke da? ← Jo, akkurat derfor.
Fakse Skrevet 2. september 2005 #6 Skrevet 2. september 2005 Forøvrig, om man mottar lån på falske kriterier (for eksempel å si at man ikke er samboere når man er det, eller å tjene mer penger enn man har lov til), så risikerer man å måtte betale tilbake det man har fått i stipend, samtidig som man risikerer å miste retten til støtte. Jeg ville ha prøvd å finne andre løsninger var jeg deg.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #7 Skrevet 2. september 2005 Jeg har da heller ikke sagt at jeg skal motta penger på falske premisser? Men jeg er villig til å flytte fra samboeren min en periode for å ha mulighet til å kunne studere. Det er derfor jeg lurer på om det er lov å bo vekk fra hverandre, men fortsatt ha et forhold?
Fakse Skrevet 2. september 2005 #8 Skrevet 2. september 2005 Testa støttekalkulatoren til lånekassen med de kriteriene du har beskrevet her, og for meg ser det ikke ut som du får redusert lån, er du sikker på at du ikke har missforstått noe?
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #9 Skrevet 2. september 2005 Testa støttekalkulatoren til lånekassen med de kriteriene du har beskrevet her, og for meg ser det ikke ut som du får redusert lån, er du sikker på at du ikke har missforstått noe? ← Tror ikke det...hvis du trykker på "gå videre" knappen vil du se hvor mye som blir omgjort fra lån til stipend etter fullført eksamen. Kriteriene mine er 2 barn, samboer som tjener 24200 per mnd, ingen formue, kommer ikke til å tjene over 108.000. over 25 år.
Fakse Skrevet 2. september 2005 #10 Skrevet 2. september 2005 Tror ikke det...hvis du trykker på "gå videre" knappen vil du se hvor mye som blir omgjort fra lån til stipend etter fullført eksamen. Kriteriene mine er 2 barn, samboer som tjener 24200 per mnd, ingen formue, kommer ikke til å tjene over 108.000. over 25 år. ← Så det er økonomien etter endt studie og ikke i løpet av studiet du er bekymret for? Da missforsto jeg, tenkte det var utbetalt månedsbeløp som var viktig.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #11 Skrevet 2. september 2005 Så det er økonomien etter endt studie og ikke i løpet av studiet du er bekymret for? Da missforsto jeg, tenkte det var utbetalt månedsbeløp som var viktig. ← Nei, jeg mener mens jeg studerer, altså månedsbeløpet. Når han tjener så mye som han gjør, mister jeg nesten 2000 kr i mnd utbetalt.
Fakse Skrevet 2. september 2005 #12 Skrevet 2. september 2005 Trodden 6000,- i måneden var normal utbetaling, men det er kanskje for lenge siden jeg var student .
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #13 Skrevet 2. september 2005 Trodden 6000,- i måneden var normal utbetaling, men det er kanskje for lenge siden jeg var student . ← Når man har barn får man litt mer...dersom samboer hadde f.eks tjent 21.000 brutto per mnd ville jeg fått 7800. Når man tjener 24200 per mnd vil jeg kun få 6000 kr. Når man har 2 barn, hvorav et i barnehagen har 200 kr alt å si...
Fakse Skrevet 2. september 2005 #14 Skrevet 2. september 2005 Er det en løsning å søke barnet over i studentbarnehage som gjerne er billigere? Kanskje det hjelper på økonomien?
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #15 Skrevet 2. september 2005 Er det en løsning å søke barnet over i studentbarnehage som gjerne er billigere? Kanskje det hjelper på økonomien? ← Har tenkt på det, men dessverre finnes det ikke studentbarnehage i byen vår. Maks uflaks
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #16 Skrevet 2. september 2005 Skal samboeren din fortsette å betale det han gjør i dag? I så fall så er det jo på en måte på falske premisser. Men, jeg kan vel til en viss grad forstå at du benytter deg av det om det er mulig. Selv hadde jeg ikke flyttet fra samboeren min for 2000,- mer i måneden.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #17 Skrevet 2. september 2005 Skal samboeren din fortsette å betale det han gjør i dag? I så fall så er det jo på en måte på falske premisser. Men, jeg kan vel til en viss grad forstå at du benytter deg av det om det er mulig. Selv hadde jeg ikke flyttet fra samboeren min for 2000,- mer i måneden. ← Jeg vet ikke helt hva jeg hadde tenkt jeg...er bare så kjedelig slik situasjonen er. Jeg vil ha en bedre utdannelse for å tjene litt bedre. Samboeren vil ha delt økonomi fordi han tjener mer enn meg, dessuten har han vært vant til dette i tidligere forhold. Jeg synes bare det er så synd at det skal gå utover meg på en slik måte som det gjør. Må bare også få presisere at jeg har en god utdannelse fra før (3 år høyskole), men det er helt umulig å få seg jobb innen dette her jeg bor. Noen som har noen forslag på hvordan jeg skal løse dette her?
Gjest ninnin Skrevet 2. september 2005 #18 Skrevet 2. september 2005 Må bare også få presisere at jeg har en god utdannelse fra før (3 år høyskole), men det er helt umulig å få seg jobb innen dette her jeg bor. ← Hva har det med saken å gjøre?
diddi Skrevet 3. september 2005 #19 Skrevet 3. september 2005 Hadde dere vært gift ville han kunne skattet i annen skatteklasse og fått størrre fradrag i perioden du studerte og ikke hadde innekt. Jeg anbefaler heller det enn at dere skal flytte fra hverandre.
Gjest Hilde K S Skrevet 3. september 2005 #20 Skrevet 3. september 2005 Det er fullt lovlig å flytte fra hverandre den perioden du skal studere. Minner om at når du faktisk er separert boligmessig fra barefaren, har du krav på andre støtteordninger også, som ekstra barnetrygd og sånt. Se www.trygdeetaten.no Klart man kan ha barnefaren som kjæreste, selv om man ikke bor sammen. I firkantNorge går alt på adresser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå