Gå til innhold

Hvorfor kan man ikke være rasist mot sin egen farge eller religion?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

^

Anonymkode: 59469...ba2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan man vel....

Anonymkode: c02d4...126

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan man vel....

Så hvorfor kan ikke en hvit kalle en kompis en «niggah» men en av samme hudfarge kan si det. Begge to mener det like godt, men den ene er rasist den andre ikke? 

Dette betyr ikke at jeg mener niggah er nødvendig og si, men bare for og gi er eksempel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så hvorfor kan ikke en hvit kalle en kompis en «niggah» men en av samme hudfarge kan si det. Begge to mener det like godt, men den ene er rasist den andre ikke? 

Dette betyr ikke at jeg mener niggah er nødvendig og si, men bare for og gi er eksempel. 

Åja sånn ja, det er jo ikke rasisme. Men som du veit er det et skjellsord, men mellom to fargede så kan det brukes som slang og det er annerledes, ikke støtende. Oppleves forskjellig men sånn oppfatter jeg det. Om du ikke er rasist så veit man jo ikke om det er et kompis slang eller skjellsord fra deg. Om du har en kompis som er komfortabel med at du sier det er det en ting mellom dere, men høres jo rart ut utenifra for oss som ikke veit det, skjønner? :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Åja sånn ja, det er jo ikke rasisme. Men som du veit er det et skjellsord, men mellom to fargede så kan det brukes som slang og det er annerledes, ikke støtende. Oppleves forskjellig men sånn oppfatter jeg det. Om du ikke er rasist så veit man jo ikke om det er et kompis slang eller skjellsord fra deg. Om du har en kompis som er komfortabel med at du sier det er det en ting mellom dere, men høres jo rart ut utenifra for oss som ikke veit det, skjønner? :) 

Er ikke det du beskriver, definisjonen på rasisme?

Behandle folk forskjellige avhengig av "rase" ?

Virker som du forsvarer rasisme 🤔

Anonymkode: 8324b...4d3

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Måk er en fugl. men måke betyr også å fjerne snø

2 ord som er like, men betyr ulike ting. 

På samme måte kan 1 ord bli brukt på 2 ulike måter. For eks kan det bli brukt som kameratslig og at man deler lignende erfaringer. Men det kan også bli brukt som et skjellsord. 

Ei hore kan si at hun jobber som hore og ikke bry seg om det blir brukt som skjellsord. Mens en annen man kan rope det etter henne fordi han vil tråkke på henne. 

En kamerat kan kalle en annen kamerat en idiot og de ler begge to fordi det er morsomt. Men en fyr kan også kalle en annen en idiot fordi han ser ned på han og misliker han

Ord og ordbruk er kompleks, håper dette lærte deg noe om hvordan ord brukes ulikt og betydning varierer med intensjon og hvem som sier det

Anonymkode: a61e5...7b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er ikke det du beskriver, definisjonen på rasisme?

Behandle folk forskjellige avhengig av "rase" ?

Virker som du forsvarer rasisme 🤔

Du mener at det er rasisme at hvite ikke kan si n**** ? (siden fargede kan si det til hverandre) Jeg forsvarer ikke rasisme, tror ikke du skjønner definisjonen på rasisme eller så mye som har med sosial intelligens å gjøre heller, for den saks skyld 😄 Kverulerer du eller er du seriøs?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du mener at det er rasisme at hvite ikke kan si n**** ? (siden fargede kan si det til hverandre) Jeg forsvarer ikke rasisme, tror ikke du skjønner definisjonen på rasisme eller så mye som har med sosial intelligens å gjøre heller, for den saks skyld 😄 Kverulerer du eller er du seriøs?

Når en svart person sier n*a til en svart person, er det 2 muligheter. Han sier det vennlig, eller han sier det negativt ladet.

Når en hvit person sier n*a til en svart person, er det 2 muligheter. Han sier det vennlig, eller han sier det negativt ladet.

Det du sier er at sannsynligheten for at den svarte sier det negativt ladet, er lav, siden han er samme rase selv. Mens sannsynligheten for at den hvite sier det med negativt ladet intensjon er høyere, siden han ikke er av samme rase.

Dette er rasisme gjennom statistikk. Det er det samme som om jeg sier "Jeg vil ikke ansette en svart person, fordi det er større sannsynlighet for at han vil stjele fra kassa". Det spiller ingen rolle, om du statistisk sett kan forsvare rasisme, det er rasisme uansett. Det du forsøker gjøre er å forsvare rasisme med statistikk. Statistisk sett er det større sannsynlighet for at perosnen som sier ordet er rasist dersom han har hvit hud, derfor behandler vi han forskjellig, selv om vi ikke vet om han som individ er rasist.

Statistisk har du helt rett.  Statistisk. Men du kan ikke dømme individer, basert på gruppe statistikker. Det er rasisme.

Forstår du? Eller synes du at en bedrifts om nekter å ansette svarte pga "statistikk" er ok? Jeg tviler meget sterkt på det... Så hvorfor ikke holde deg konsekvent?

Double standards.... Er ikke løsningen. Å behandle alle likt, er løsningen. Å bruke rasisme, for å bli kvitt rasisme, er ikke løsningen. La oss heller slutte å fokusere på rase hele tiden, la oss behandle folk som individer. Døm folk basert på hva de gjør, ikke hvilken rase de har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...