AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #1 Skrevet 2. mai 2021 Datteren min er student. men jeg er virkelig redd for at hun kommer til å få seg en smell når hun flytter for seg selv etter sommeren... Dette året bodde hun hjemme pga coronaen og så og si hele studiet ble på nett, på den måten slapp hun å betale leie og hele pakken. Hun har også hatt en fast jobb på siden av studiene mens hun har bodd hjemme, å virker som hun tjener relativt greit der Problemet er at hun ikke sparer noen av de pengene... hun bruker opp alt og her snakker vi om flere 1000kr Det er gjerne litt spesiell mat hun vil ha som hun kjøper selv, siden det koster en del, greit nok det men det koster liksom ikke henne mer enn maks 200kr i mnd om jeg slår sammen alle matvarene hun handler. Hun bruker liksom flere 1000kr på klær hver eneste mnd... og her snakker vi dyre merkeklær over flere 1000kr per plagg!!! Hun sa forrige mnd at hun skulle ha kjøpestopp hele Apri og hun viste også at hun hadde spart hele den lønna, men plutselig helt i slutten av mnd (27.-28. april) klarte hun ikke mer og bestillte klær til over 9000kr. Jeg bare er så bekymret, siden nå går det jo greit at hun holder på slik, men når hun flytter ut og må betale leie, strøm, handle inn ALT av mat etc så må hun og bli flinkere til å planlegge hva pengene skal gå til å ikke la seg friste for slike spontankjøp. Nå er hun der at hun spiser det hun vil, bestiller ofte take away sushi eller spiser ute med venner, noe som igjen blir veldig dyrt om hun gjør det ofte. Hun har også egen bil så hun betaler jo en del i drivstoff siden hun kjører jo til jobb og universitetet og den ene og den andre plassen. Ofte i slutten av mnd pleier hun å sitte å små le å si at nå er hun fattig, tror ikke hun helt ser problemet med det enda Jeg vet hun innerst inne vet at hun burde spare og vi har snakket om dette mange ganger, med at det ikke trenger å være alt men en del av lønna og resten kan hun bruke til å unne seg noe som en premie og det virker som hun er helt enig men finner det vanskelig å få det til. Jeg vet at i starten av semesteret så var hun faktisk veldig flink til å spare, tror hun sparte 10 000kr hver mnd, men så kom jul og hun gikk all in som hun kaller det med julegavene... Både mamma og pappa fikk splitter nye apple watcher, storebror fikk masse klær og en av de nyeste treningsklokkene og lillebror en macbook. I tillegg vet hun at hun så og si har sikret jobb til der hun skal flytte etter sommeren så jeg tror det også gjør henne mindre bekymret, siden da har hun en større økonomisk frihet... Hvordan kan jeg prøve å få henne til å innse at å bare spare litt hver mnd ikke er så dumt? Jeg bare tenker hvis det plutselig skjer en krise, så har hun kanskje ikke de reservepengene som hun skulle ha trengt... Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg vil med dette innlgget, men trengte værtfall å få ut tankene en plass Anonymkode: ffa10...213 3
PetterKanin Skrevet 2. mai 2021 #2 Skrevet 2. mai 2021 Noen !å bare erfare det selv. Det viktigste er at foreldre ikke sponser dette forbruket. 11
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #3 Skrevet 2. mai 2021 Det er litt sent nå, men det du burde gjort er selvsagt å ta husleie av henne (inkl. kostnaden til mat dersom hun spiser det dere kjøper inn) og spart pengene for henne. Så får hun de tilbake som egenkapital når hun skal kjøpe bolig. Klærne til 9000,- ber du henne returnere sporentreks! Anonymkode: 7bdca...2da 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #4 Skrevet 2. mai 2021 Du har prøvd, du har sagt ifra Så lenge du ikke sponser dette unødvendige forbruket så har du gjort ditt Hun får erfare på den harde måten og lære fra det... Anonymkode: f1580...39d 5
cloudsinger Skrevet 2. mai 2021 #5 Skrevet 2. mai 2021 Det er nok ikke noe du får gjort fra eller til. Når hun flytter for seg selv tar det ikke lange tiden før hus skjønner at det ikke fungerer å leve sånn lenger. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #7 Skrevet 2. mai 2021 Noen ganger må ungdommen få lære av egne erfaringer. Du kan også tenke at nå har hun masse klær, så trenger ikke kjøpe under studiene. Jeg ville snakket med henne om nivået på gaver til familien - det er ikke hun som er student som skal kjøpe slikt. Snakk med hele familien om ca pris for gaver/maxpris. Og så ville jeg snakket om å ikke skaffe seg kredittkort/forbrukslån når mangelen på oppspart buffer klemmer. Hun må kun bruke penger hun har. Anonymkode: 2917d...32d 1
Gjest O.G. Skrevet 2. mai 2021 #8 Skrevet 2. mai 2021 Datteren din er nok av typen som må lære alt den harde veien, så det beste du gjør for henne når hun går på en smell er å ikke hjelpe henne med penger.
Cata Skrevet 2. mai 2021 #9 Skrevet 2. mai 2021 La datteren din styre økonomien selv. Hun er gammel nok til det. Har hun bodd alene før Covid? I så fall så har du en ide om hva "normal oppførsel" er for henne med tanke på økonomi. Når hun flytter for seg selv (igjen) så lærer hun nok, bare sørg for at du ikke kommer med finansiell støtte før det evt. blir krise. Må hun spise nudler eller havregrøt i et par uker pga. uvettig disponering av penger før i måneden - vel, så dør hun ikke av det. Hun er jo ikke økonomisk idiot siden hun alt har skaffet seg jobb dit hun skal så inntekt kommer hun til å ha, og da får hun også ta ansvar for å disponere det riktig. Som du sier var hun flink til å spare før jul og selv om jeg ikke synes det er klokt av en student å gå "all in" med tanke på julegaver, så brukte hun i det minste ikke de pengene på seg selv. Gi henne noen måneder som aleneboende student så skal du se at luksusforbruket roer seg og det blir et lite trekk til en sparekonto også. 1
Gjest byråkrati Skrevet 2. mai 2021 #10 Skrevet 2. mai 2021 Bortsett fra at det verste som skjer er ikke at hun er blakk en uke, det verste som skjer er at hun bruker forbrukslån og får enorm gjeld som hun ikke klarer betale. Å la henne få egne erfaringer kan tvert imot bli et marerittscenario.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #11 Skrevet 2. mai 2021 Jeg ville satt meg ned med henne og satt opp en oversikt over de faste utgiftene hun kommer til å få når hun flytter for seg selv. Så summerer dere og sette det opp mot inntekt. Og så må du legge til at innimellom kommer det ekstra utgifter, som gaver (nøkternt nivå), tannlege etc. Det må det finnes penger til. Da har du gjort ditt tenker jeg. Tar hun dumme valg etter det, så er det helt og holdent på henne. Ikke spons henne om hun ringer og ber om hjelp. Anonymkode: dd936...def
Grandidosa83 Skrevet 2. mai 2021 #12 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Datteren min er student. men jeg er virkelig redd for at hun kommer til å få seg en smell når hun flytter for seg selv etter sommeren... Dette året bodde hun hjemme pga coronaen og så og si hele studiet ble på nett, på den måten slapp hun å betale leie og hele pakken. Hun har også hatt en fast jobb på siden av studiene mens hun har bodd hjemme, å virker som hun tjener relativt greit der Problemet er at hun ikke sparer noen av de pengene... hun bruker opp alt og her snakker vi om flere 1000kr Det er gjerne litt spesiell mat hun vil ha som hun kjøper selv, siden det koster en del, greit nok det men det koster liksom ikke henne mer enn maks 200kr i mnd om jeg slår sammen alle matvarene hun handler. Hun bruker liksom flere 1000kr på klær hver eneste mnd... og her snakker vi dyre merkeklær over flere 1000kr per plagg!!! Hun sa forrige mnd at hun skulle ha kjøpestopp hele Apri og hun viste også at hun hadde spart hele den lønna, men plutselig helt i slutten av mnd (27.-28. april) klarte hun ikke mer og bestillte klær til over 9000kr. Jeg bare er så bekymret, siden nå går det jo greit at hun holder på slik, men når hun flytter ut og må betale leie, strøm, handle inn ALT av mat etc så må hun og bli flinkere til å planlegge hva pengene skal gå til å ikke la seg friste for slike spontankjøp. Nå er hun der at hun spiser det hun vil, bestiller ofte take away sushi eller spiser ute med venner, noe som igjen blir veldig dyrt om hun gjør det ofte. Hun har også egen bil så hun betaler jo en del i drivstoff siden hun kjører jo til jobb og universitetet og den ene og den andre plassen. Ofte i slutten av mnd pleier hun å sitte å små le å si at nå er hun fattig, tror ikke hun helt ser problemet med det enda Jeg vet hun innerst inne vet at hun burde spare og vi har snakket om dette mange ganger, med at det ikke trenger å være alt men en del av lønna og resten kan hun bruke til å unne seg noe som en premie og det virker som hun er helt enig men finner det vanskelig å få det til. Jeg vet at i starten av semesteret så var hun faktisk veldig flink til å spare, tror hun sparte 10 000kr hver mnd, men så kom jul og hun gikk all in som hun kaller det med julegavene... Både mamma og pappa fikk splitter nye apple watcher, storebror fikk masse klær og en av de nyeste treningsklokkene og lillebror en macbook. I tillegg vet hun at hun så og si har sikret jobb til der hun skal flytte etter sommeren så jeg tror det også gjør henne mindre bekymret, siden da har hun en større økonomisk frihet... Hvordan kan jeg prøve å få henne til å innse at å bare spare litt hver mnd ikke er så dumt? Jeg bare tenker hvis det plutselig skjer en krise, så har hun kanskje ikke de reservepengene som hun skulle ha trengt... Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg vil med dette innlgget, men trengte værtfall å få ut tankene en plass Anonymkode: ffa10...213 Hun kommer ikke til å «skjønne» dette selv bare av at du ber henne om å endre forbruket. Rett og slett fordi historikken, gitt det du skriver, tilsier at hun har fått holde på slik så langt. Hqdde jeg vært i dine sko hadde jeg snudd på flisen når det kommer til at hun skal bo hjemme gratis.. altså sagt at så lenge hun har råd til alt annet vil du ha penger for kost og losji. Type 4000-5000 i mnd. Deretter hadde jeg satt pengene på en konto og latt henne få pengene igjen ved boligkjøp eller lignende (uten å fortelle henne det nå). 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå