Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal snart ut i jobb til høsten, og lønnen blir 35 520kr i mnd før skatt, dvs 426 240kr i året før skatt. Har tenkt å kjøpe et hus til ca.3 millioner. Har egenkapital 230 000kr. Er enslig forsørger til 1 barn. Tror dere banken ikke vil gi meg lån mer enn 5×lønnen min? Altså ikke mer enn 2.1milioner som lån? Hva tror dere?

Anonymkode: ac795...d67

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis banken gir deg 5x lønnen - hva har du da igjen etter å ha betalt på lånet hver måned? Har du nok til å unne deg og barnet litt ekstra innimellom? Har du forutsetninger for lønnsøkning ganske snart, slik at du henger med om renta øker? Har du regnet inn at å eie er mer enn bare lånet - det er forsikringer, renovasjon, sameiekostnader, vedlikehold? At dokumentavgiften må betales, om du ikke går for borettslag? 

Anonymkode: cbd16...685

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enslig forsørger med litt over x6 i boliglån. Det er sykt trangt, men på grunn av boligprisene i Trondheim er det ikke vits i å bytte fra hus til leilighet akkurat nå.

Det er kjipt å snu på hver krone, bare så det er sagt. Lite å spare til buffer for å si det sånn. 

Anonymkode: c4c43...8a1

Skrevet

Jeg tror ikke du vil få lån til det. Vanligvis må du ha 15% egenkapital (450 000 av 3 Mill.). Har du regnet hvor mange tusen du må betale per måned? Skal du låne over 85% må du vanligvis ha sikkerhet i en annen eiendom. Anbefaler deg å sende inn en søknad, så du får du se. Jeg tror det kan bli vanskelig å få et så stort lån. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette lånet tror jeg ikke du får. Ikke bare har du ikke nok egenkapital, du behøver også 6,5 ganger inntekten i lån, har forsørgeransvar for et barn og forholdsvis lav inntekt. 

Anonymkode: f7ba2...8f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dessverre enig med AB over. Jeg tror ikke du vil få dette lånet. Jeg tror at en mer realistisk kjøpesum vil være rundt 2 mill +/-, om du klarer å spare opp 70.000kr ekstra i egenkapital for å nå 15% kravet.

Det er heller ikke alltid en selvfølge at man får hele 5x årsinntekten i lån, for de må ta høyde for alle levekostnadene dine og det at du forsørger et barn, opp mot inntekten du får. 5 ganger årsinntekt gis bare til de som kan betjene det. Gjerne de som har >500k årsinntekt, og ikke forsørger barn. Kanskje 550k+ om man er forsørger.

Da jeg søkte om lån, var det stort sett rundt 4x årsinntekt jeg kunne få.

Anonymkode: adda4...8a9

Skrevet

Du må nesten høre med banken, men du kan prøve forskjellige boliglånskalkulatorer som ligger på nett. Denne til sbanken ville gitt deg 1,8 mill (forutsatt at du ikke har bil, og ikke lån fra før). 

Skrevet

3 millioner tror jeg dessverre ikke du vil få.

Jeg hadde omtrent samme forutsetninger som deg og fikk rundt 2 millioner da jeg hadde drøyt 500 000 i årslønn. Jeg måtte også ha kausjonist på beløpet som ikke ble dekket av egenkapital.

Bolig til 3 millioner fikk jeg først da jeg hadde en årslønn på 700 000... Da hadde jeg riktignok et ganske stort billån i tillegg, men det er stor forskjell på 400 og 700 000... I tillegg vet jeg at min bank har vært raus med meg, og brukt av kvoten der de kan gjøre unntak fra boliglånsforskriften.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ganske lik inntekt og situasjon. Jeg har 900 000 i egenkapital. Fikk tilbud om 1,2 mill i lån... Ganske håpløst i Oslo 😅 

Anonymkode: 3ebe0...f2c

Skrevet

Det er krystallklart at du ikke får lån for 3 millioner med den inntekten og egenkapitalen du har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har ganske lik inntekt og situasjon. Jeg har 900 000 i egenkapital. Fikk tilbud om 1,2 mill i lån... Ganske håpløst i Oslo 😅 

Anonymkode: 3ebe0...f2c

Jeg hadde 500.000 i lønn og fikk lån til å kjøpe leilighet for 3 mil. Det handler om tre ting:

- Betalingsvilje

- Betalingsevne

- Sikkerhetsrisiko

Anonymkode: c0a5c...464

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tviler veldig på at du får lån som er så høyt som du ønsker deg, TS. Det regnestykket går ikke i hop, rett og slett. Du har også alt for liten egenkapital. Du bør også tenke litt på hva det faktisk koster å ha hus (som i enebolig) ifht leilighet. Et hus krever enorme kostnader, og det koster også mye å varme det opp om vinteren, for eksempel, sammenlignet med en leilighet.

Male hus, forsikre hus, varme opp hus, vedlikeholde hus og tomt... det har du ikke råd til alene, rett og slett. Mange som lever i par med to inntekter sliter med å betale alt et hus koster i året. Og du tror du skal klare det alene? Nei, det går ikke, og det tror jeg nok banken vil fortelle deg.

Du har for lav inntekt til et så stort lån, og for lav egenkapital.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også aleneforsørger for 1 barn.
480 000 i lønn, 700 000 i EK.
Får lån på 2 mill.
Har god historikk med banken på betalingsevne da jeg har betalt ned mye mer på eksisterende lån enn hva som var bankens plan. Eier bolig i dag og skal kjøpe ny bolig.

Har du bil? Selg den før du søker lån. 
Bil og barn trekker ned summen man kan få låne.

Anonymkode: 796ef...361

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...