AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #1 Skrevet 1. mai 2021 Har noen akvarier her? Kan dere sende bilde av hvordan dere har innredet det og hvordan fisk dere har? Trenger inspirasjon, skal kjøpe et lite kar til en kampfisk men aner i grunn ingenting om fisk og hvordan den skal ha det? Vet jeg må bytte vann i hytt og pine til kampfisk i lite akvariet uten pumpe. Tenkte ha 20 l akvarium med varmekolbe. Men hva mer? Hvordan grus, planter osv ? Kan jeg se noen bilder av dere som har akvarier? Anonymkode: 03708...ab9
Kenelz Skrevet 2. mai 2021 #3 Skrevet 2. mai 2021 Bør vær 40l og dersom flere: 60l når det kommer til kampfisker. Invester i en pumpe. Kampfisker er krevende da den skal ha en temperatur mellom 25-28, kan ha 30grader men da skal man ha dekkglass sånn vannoverflaten har den samme temperaturen. Dessuten skal kampfisk ha der stabilt i vannet og der blir vanskelig når man hele tiden skal skifte vann. Med en akvarie på 20l må du skifte i hvert fall 2-3 ganger i uken. Sjekk hardhet og pH. Hør med dyrebutikken og sjekk ut fiske grupper på facebook for hvordan du skal ordne til akvariet! 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #4 Skrevet 2. mai 2021 Hvorfor skal du kjøpe deg fisk når du ikke vet noen ting om det? I tillegg har du planlagd å skaffe et akvarium som er minst dobbelt så lite som du trenger. Du må jo undersøke slike ting når du vurderer å skaffe deg et levende vesen. Google mye og meld deg inn i slike fiskegrupper. Ville ikke stolt så mye på at de i dyrebutikken hadde nok kunnskap heller. Anonymkode: 5b4f6...079 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #5 Skrevet 2. mai 2021 Pass på at du ikke har for kraftig pumpe. Kampfiskhannen har store, fine slør, så er lett å slite om det er for mye strømninger i vannet. Anonymkode: ea2fb...033 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #6 Skrevet 2. mai 2021 Pausefisk fra 70-tallet 😽 https://tv.nrk.no/program/FRED72000472 Anonymkode: ef4d2...1d8 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #7 Skrevet 2. mai 2021 Kenelz skrev (5 timer siden): Bør vær 40l og dersom flere: 60l når det kommer til kampfisker. Invester i en pumpe. Kampfisker er krevende da den skal ha en temperatur mellom 25-28, kan ha 30grader men da skal man ha dekkglass sånn vannoverflaten har den samme temperaturen. Dessuten skal kampfisk ha der stabilt i vannet og der blir vanskelig når man hele tiden skal skifte vann. Med en akvarie på 20l må du skifte i hvert fall 2-3 ganger i uken. Sjekk hardhet og pH. Hør med dyrebutikken og sjekk ut fiske grupper på facebook for hvordan du skal ordne til akvariet! Ahh takk for svar. Trodde kampfisker kunne være i små kar som 20 liter, men da får jeg se om jeg finner et kar på 40 liter istede. Syns det var vanskelig å finne og er vel bare Ciano akvariet på 20 liter jeg fant og Aqua kids panorama 26 liter. Har ikke kjøpt fisken enda men tenker å få gjort det så fort jeg bare finner det rette aakvariet å ha den i. Skal ikke ha flere fisk oppi enn kun en hann kampfisk. Anonymkode: 1759e...a05 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #8 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor skal du kjøpe deg fisk når du ikke vet noen ting om det? I tillegg har du planlagd å skaffe et akvarium som er minst dobbelt så lite som du trenger. Du må jo undersøke slike ting når du vurderer å skaffe deg et levende vesen. Google mye og meld deg inn i slike fiskegrupper. Ville ikke stolt så mye på at de i dyrebutikken hadde nok kunnskap heller. Anonymkode: 5b4f6...079 Har alltid ønsket meg en kampfisk, syns de er veldig fine. Vil selvfølgelig den skal ha det så bra som mulig så derfor jeg tenkte forhøre meg litt forskjellige steder på nettet først. Har nå skjønt at den skal ha temperatur mellom 26-28 grader og varmekolbe. Fikk også informasjon her om at et kar på 40liter er det minste jeg kan ha så da skal jeg se etter det selvom det ser vanskelig ut å finne det. Anonymkode: 1759e...a05 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #9 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Pass på at du ikke har for kraftig pumpe. Kampfiskhannen har store, fine slør, så er lett å slite om det er for mye strømninger i vannet. Anonymkode: ea2fb...033 Men hvordan pumpe/filter skal kampfisken ha? Er et hengefilter det beste kanskje? Anonymkode: 1759e...a05
Kenelz Skrevet 2. mai 2021 #10 Skrevet 2. mai 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Men hvordan pumpe/filter skal kampfisken ha? Er et hengefilter det beste kanskje? Anonymkode: 1759e...a05 kampfisk er dårlige svømmere og man skal da ha en pumpe som er tilpasset. Det hjelper også å ha mye flotte planter og gjømmesteder om strømmen er for sterk. Hør med en dyrebutikk som selger kampfisk! De vet hvilken pumpe som passer best. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #11 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har alltid ønsket meg en kampfisk, syns de er veldig fine. Vil selvfølgelig den skal ha det så bra som mulig så derfor jeg tenkte forhøre meg litt forskjellige steder på nettet først. Har nå skjønt at den skal ha temperatur mellom 26-28 grader og varmekolbe. Fikk også informasjon her om at et kar på 40liter er det minste jeg kan ha så da skal jeg se etter det selvom det ser vanskelig ut å finne det. Anonymkode: 1759e...a05 Så bra!! Alt for mange som tror fisk er bare enkle dyr man kan ha i små boller 😢 Anonymkode: 5b4f6...079 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #12 Skrevet 2. mai 2021 Virker som at dere har veldig stor tiltro til de som står i dyrebutikk. Det er jo folk som kanskje har mest kunnskap om katt, elller hund og bare googler kjapt litt om fisk eller får litt info her og der, du trenger jo ikke være utdannet innen fisk liksom. Man bør hvertfall forsikre seg om at personen har litt kunnskap, mange som gir ut feil informasjon dessverre. Anonymkode: 5b4f6...079 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #13 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Så bra!! Alt for mange som tror fisk er bare enkle dyr man kan ha i små boller 😢 Anonymkode: 5b4f6...079 Det er sant. Jeg trodde kanskje det gikk fint å ha den i en 20 liter men skal få tak i et større. Den skal jo leve hele livet der så er nok fint å ha litt plass for den når jeg tenker etter selv. Har også fått med meg at jeg må ha jevnlige vannbytter så tenker jeg gjør det 2 ganger i uken i et 40liters kar om ikke jeg må gjøre det oftere. Det eneste jeg ikke vet nå er hvordan pumpe/filter jeg må ha. Har fått med meg nå at kampfisk ikke liker sterk vannstrøm så vanskelig å vite nøyaktig hvilken som er best/svakest vannstrøm i Anonymkode: 1759e...a05 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #14 Skrevet 2. mai 2021 Kenelz skrev (41 minutter siden): kampfisk er dårlige svømmere og man skal da ha en pumpe som er tilpasset. Det hjelper også å ha mye flotte planter og gjømmesteder om strømmen er for sterk. Hør med en dyrebutikk som selger kampfisk! De vet hvilken pumpe som passer best. Takk for informasjon. Jeg skal høre med dem i morgen. TS her forresten på en annen bruker om noen lurte 🙂 Anonymkode: 1759e...a05
Gjest Crow Skrevet 2. mai 2021 #15 Skrevet 2. mai 2021 Et ærlig råd fra en tidligere akvarieentusiast: Ikke stol blindt på råd du får i dyrebutikker, sjekk selv - alltid. At en dyrebutikk har kampfisk gjør ikke naturlig at alle ansatte vet noe som helst om dem. Har fått min porsjon av dårlige svar fra skråsikre selgere. Når det kommer til levende vesener holder det bare ikke. Og for all del, ikke gå i begynnerfella med å sette opp akvarie og hive fisken oppi neste dag. Noen fisk kan overleve det, men det er risikosport. Gjør en skikkelig innkjøring av akvariet først. Så kan du bruke tiden på å innrede og gjøre det som du vil. Jeg anbefaler akvaforum til å finne gode svar på det å starte og ha akvarie. Sist jeg kikket var det lite liv der, men det ligger mye god kunnskap på forumet. Der kan du få skritt for skritt instrukser på innkjøring blant annet. Lykke til med akvarie og fisk 😊
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #16 Skrevet 3. mai 2021 Crow skrev (7 timer siden): Et ærlig råd fra en tidligere akvarieentusiast: Ikke stol blindt på råd du får i dyrebutikker, sjekk selv - alltid. At en dyrebutikk har kampfisk gjør ikke naturlig at alle ansatte vet noe som helst om dem. Har fått min porsjon av dårlige svar fra skråsikre selgere. Når det kommer til levende vesener holder det bare ikke. Og for all del, ikke gå i begynnerfella med å sette opp akvarie og hive fisken oppi neste dag. Noen fisk kan overleve det, men det er risikosport. Gjør en skikkelig innkjøring av akvariet først. Så kan du bruke tiden på å innrede og gjøre det som du vil. Jeg anbefaler akvaforum til å finne gode svar på det å starte og ha akvarie. Sist jeg kikket var det lite liv der, men det ligger mye god kunnskap på forumet. Der kan du få skritt for skritt instrukser på innkjøring blant annet. Lykke til med akvarie og fisk 😊 Takk for gode råd. Jeg visste faktisk ikke at man ikke kunne ta fisken oppi med engang 😮 Eller jeg trodde ikke det gjaldt kampfisk også men det gjør kanskje det. Skal huske på det og la akvariet stå en stund før jeg i det hele tatt kjøper fisken en eller to uker bør vel gå greit? Har sjekket ut akvaforum nå! Takk for du tipset om det, stod mye nyttig der! 😊 Anonymkode: 03708...ab9
Gjest Crow Skrevet 3. mai 2021 #17 Skrevet 3. mai 2021 Det er ikke vannet som trenger å stå egentlig, men at filter filterbakteriene klarer å etablere seg. De fjerner skadelige stoffer fra vannet som ellers kan skade eller i verste fall drepe fisk. Matrester og avfallsstoffer blir til skadelige stoffer i vannet. Hvordan du gjør det er vel en smaksak. Jeg mener å huske at jeg matet et (fiske)tomt akvarie en tid, og sjekket vannverdier. Men det begynner å bli mange år siden jeg gjorde det nå. Ellers kan du lese om amoniakkinnkjøring på akvaforum. Det synes jeg var mer komplisert, men tror de fleste var fornøyd med resultatet. Så til den enkleste metoden - sjekk om du har noen i nærområdet som kan gi deg litt filtergugge. Rett og slett vri opp svampen i litt akvarievann, og dynk godt den nye svampen i restene. Jeg mener på ingen måte å ta fra deg motet her. Dette må du forhåpentligvis bare gjøre en gang så lenge du har fisk. Men jeg husker fortvilelsen min når fiskene mine bare ikke ville leve mer enn et par uker uansett hvor jeg stelte med dem. Folk på dyrebutikk sa at det var bare sånn som skjedde, og solgte meg nye. Det var dyrt, frustrende og demotiverende. Du tenker gjennom hva kampfisken din skal ha - det er en kjempegod start! 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå