Gå til innhold

Vi må fri oss fra tanken om at demokrati er den beste styreformen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
norw skrev (16 timer siden):

Tvinger meg til å stemme? At det er ille? Virker som at du svarte på feil innlegg.

Liker du ikke demokrati kan du bare la være å stemme, å ville avvikle det er respektløst overfor dem som ofret livet sitt for friheten til å stemme.

Endret av Imariuz
Videoannonse
Annonse
Gjest Alterego666
Skrevet
norw skrev (5 timer siden):

Hvem bestemmer hvem som skal få kjøre bil? Ikke sant. Bør gå an å konstruere en prøve som siler vekk de minst kompetente.

Jeg ser ikke for meg at jeg jeg er i den kategorien. La oss si at 10 % ikke får stemme.

Hvem skal bestemme kriteriene i testen? Hvem skal ta seg av interessene til de som ikke passerer testen?

Skrevet
Imariuz skrev (9 timer siden):

Liker du demokrati kan du bare la være å stemme, å ville avvikle det er respektløst overfor dem som ofret livet sitt for friheten til å stemme.

Et merkelig innlegg igjen, i hvert fall det jeg var markert.

Alterego666 skrev (5 timer siden):

Hvem skal bestemme kriteriene i testen? Hvem skal ta seg av interessene til de som ikke passerer testen?

Bør være lett å la en offentlig instans utarbeide en test som dekker intelligens/logikk og kunnskap.

Det er mange som stemmer ut ifra egoisme, men også noen som stemmer med samvittighet, tar de svakeste med i betraktningen osv, som rikinger som stemmer på SV eller Rødt selv om de ikke er tjent med det selv.

Gjest Alterego666
Skrevet
norw skrev (20 minutter siden):

Et merkelig innlegg igjen, i hvert fall det jeg var markert.

Bør være lett å la en offentlig instans utarbeide en test som dekker intelligens/logikk og kunnskap.

Det er mange som stemmer ut ifra egoisme, men også noen som stemmer med samvittighet, tar de svakeste med i betraktningen osv, som rikinger som stemmer på SV eller Rødt selv om de ikke er tjent med det selv.

Gitt at dette gjennomføres (jeg tviler), hva tror du forskjellen i stemmegiving blir i forhold til dagens sammensetning av Stortinget? Hvilke partier tjener på en slik endring og hvilke taper?

Skrevet
Alterego666 skrev (36 minutter siden):

Gitt at dette gjennomføres (jeg tviler), hva tror du forskjellen i stemmegiving blir i forhold til dagens sammensetning av Stortinget? Hvilke partier tjener på en slik endring og hvilke taper?

Vanskelig å si, men tror at Frp ville tapt på det. 

Gjest Alterego666
Skrevet
norw skrev (1 time siden):

Vanskelig å si, men tror at Frp ville tapt på det. 

Kanskje. Jeg er usikker selv. Rødt og Sp også kanskje. De tre partiene er vel de mest populistiske. 

Skrevet
Bli medlem skrev (På 2.5.2021 den 0.26):

Demokrati er det beste vi har. Ikke den beste styreformen. Dette er en viktig forskjell som har gått i glemmeboka.

Lobotomi var den beste behandlingsformen for psykisk syke på 40-tallet. Det beste som fantes på den tiden. Men ettertiden har vist at det ikke var i nærheten av å være den beste behandlingsformen.

Vi må fortsette å lete etter en bedre styreform enn demokrati. Med den kunnskapen vi har i dag er demokrati dessverre den løsningen vi må leve med, inntil vi finner en bedre. Men da må vi lete. Og jeg mistenker at det ikke letes i særlig grad.

Slik demokrati praktiseres i dag er bare helt tragisk. Alt handler om medier og kommunikasjon. Ikke prinsipper og verdier.

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/M3lMVM/krf-satser-paa-taktisk-godhet

Ekte demokrati er bra, men det har vi jo ikke i Norge

Gjest Lampe1
Skrevet
Alterego666 skrev (På 27.5.2021 den 0.42):

Hvem skal bestemme hvem som skal få bestemme? Hvem skal gi fra seg stemmeretten? Vil du gi fra deg din?

Jeg hadde gitt bort min stemmerett om det var sikret at mer kompetente mennesker enn meg hadde den.

Vi trenger å vurdere en gradvis, moderat overgang til teknokrati. Eksperter og departementer må få mer innflytelse.

Filosofen J.S. Mill foreslo forøvrig at alle skulle ha stemmerett, men at de mest kvalifiserte fikk flere enn én stemme. En slik ordning kunne bidratt mye til å forbedre kvaliteten på styringen.

Gjest Lampe1
Skrevet
Alterego666 skrev (21 timer siden):

Den viktigste endringen er ikke endring i oppslutningen om enkeltpartier (selv om den selvfølgelig vil medføre en sånn endring), men at selve endringen av elektoratet (de som er kvalifisert til å stemme) vil endre selve partienes politikk og retorikk. I dag behøver ikke partiene ta så mye hensyn til de intelligentes reaksjoner, da de utgjør et mindretall. 

Partier som Venstre og MDG prøver å appellere til «IQ-stemmene» på en redelig måte, men sliter da disse er såpass få.

Gjest Lampe1
Skrevet
Alterego666 skrev (19 timer siden):

Kanskje. Jeg er usikker selv. Rødt og Sp også kanskje. De tre partiene er vel de mest populistiske. 

Jeg tror vi kunne fått nye partier som appellerte bedre til de intelligente.

Skrevet (endret)
norw skrev (På 2.5.2021 den 0.32):

Demokrati er nok den beste styreformen, men kanskje man skulle innført en teoriprøve som man må bestå for å kunne stemme. 

Jeg skjønner hvor du vil, men jeg tror ikke dette er løsningen. Men det berører problemet mitt med direkte demokrati. Folk flest har ikke kompetanse til å ta direkte del i disse avgjørelsene. Det er heller ikke sånn at selv om noe har flertall i befolkningen er det automatisk til det beste for samfunnet og veien til et flertallstyrani er kort.

Demokratiet har forbedringspotensiale. Personlig tror jeg dette kan være kompetansekrav til de folkevalgte, eller demokratisk valgte teknokrater om du vil.

Endret av Jdz
Skrevet
Lampe1 skrev (12 timer siden):

Den viktigste endringen er ikke endring i oppslutningen om enkeltpartier (selv om den selvfølgelig vil medføre en sånn endring), men at selve endringen av elektoratet (de som er kvalifisert til å stemme) vil endre selve partienes politikk og retorikk. I dag behøver ikke partiene ta så mye hensyn til de intelligentes reaksjoner, da de utgjør et mindretall. 

Partier som Venstre og MDG prøver å appellere til «IQ-stemmene» på en redelig måte, men sliter da disse er såpass få.

MDG?

De fremstår som et en saks parti, men som pga tidsånden nå så scorer de bra.

Søsterpartiet deres i Tyskland fremstår som et mer komplett parti

Gjest Lampe1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (15 timer siden):

MDG?

De fremstår som et en saks parti, men som pga tidsånden nå så scorer de bra.

Søsterpartiet deres i Tyskland fremstår som et mer komplett parti

Jeg er enig.

Men poenget mitt er at en vridning mot mer kunnskapsrike borgere i stemmeprosessen, i seg selv ville endret partiene.

Skrevet
Lampe1 skrev (På 29.5.2021 den 15.18):

Jeg er enig.

Men poenget mitt er at en vridning mot mer kunnskapsrike borgere i stemmeprosessen, i seg selv ville endret partiene.

Når det kommer til MDG og andre partier må jeg nesten forholde meg til slik de og deres program fremstår pr d.d og da vil nok MDG forsvinne siden de er en ensaks parti som appellerer mest til de med, etter min mening, så lav i at selv ikke det amerikanske militæret ville kunne brukt de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...