Gå til innhold

Vi må fri oss fra tanken om at demokrati er den beste styreformen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anne Liese Braun skrev (På 9.5.2021 den 6.46):

men blir det nå så mye bedre? En sak legges ut til folkeavstemning; hvor stor del av befolkning kommer virkelig til å faktabasert sette seg inn i saken og vurdere for og imot? Er ikke de fleste veldig forutinntatte likevel? "hvor på den politiske skalaen kommer forslaget fra? Høyre? OK, da er det klart at jeg skal stemme sånn og sånn".

Et annet punkt som jeg også synes man skal ta hensyn til er at den vanlige mannen/kvinnen i gata ikke har sjans til å sitte med alle informasjoner om hvilke konsekvenser det ene eller det andre utfallet får. Ting kan bli tatt ut av den store sammenhengen, og man ender opp med å stemme på bakgrunn av "først megselv, og så megselv, og deretter min neste hvis det er til mitt eget beste". 

Ikke ubetydelige kostnader vil dessuten oppstå + at det bygges inn en stor bremse i hele beslutningsprosessen. 

Jeg er tilbøyelig til å mene at fire-års perioden er en god middelvei  (selv om fire år på den annen side bidrar til kortsiktig tenkning.. men hva skal man gjøre.. velge for 10 år? Det vil man jo heller ikke).

Folket velger, og så får de folkevalgte se til å gjøre den jobben de er satt til å gjøre. 

Jeg tror ikke politikere er så objektive og moralske som du kanskje tror.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rocka69 skrev (På 2.5.2021 den 22.27):

Vi kunne hatt lovbekreftende/lovratifiserende folkeavstemminger slik man har i Sveits. Den er jeg for! 

Men å gå hele veien til direkte demokrati der all lovgivende, utøvende og dømmende makt ble styrt av folket selv - tror jeg hadde ført til en oppsplitting av Norge eller fullstendig anarki. F.eks. idag så er det lov til å kjøre 80 km/t på en vei, og om tre uker så er det bare lov til å kjøre 30 km/t og om et år så er plutselig lov med 100 km/t. Du ville få et ganske uforutsigbar lovverk, og kanskje også at prinsippet med at lover ikke kan ha tilbakevirkende kraft (FNs MK som er ratifisert av Norge i 1945) ville kunne bli kastet på båten av folkeflertallet. 

I Sveits så er det det føderale parlament, regjeringen eller kantonforsamlingene som foreslår lover og vedtar lover. Men alle lover må gjennom en folkeavstemming for å ratifiseres som lov. Eksempelvis så ville den sveitsiske regjeringen og det føderale parlamentet for noen år siden gjøre heroin og andre sterke narkotika lovlig, mens det påfølgende folkeavstemmingen forkastet hele lovforslaget - ergo så er heroin og andre sterke narkotika fremdeles ulovlig i Sveits.

Og i flere EU-land har man også tilsvarende ratifisering av lover gjennom folkeavstemminger som er lovbindende, og ikke bare rådgivende (som i Norge)

Jeg tror med fordel at man skulle innført den sveitsiske modellen der enhver lov må ratifiseres av folket i en folkeavstemming for at den skal bli gjeldende lov. Men at forskrifter som bygger på en vedtatt lov, statsbudsjett, domstoler eller den daglige drift av nasjonen Norge skulle styres av folket selv - så hadde ikke mye blitt gjort i Norge - og folk hadde tatt loven i egne hender med våpen i hånd - og da er ikke anarkiet langt unna. Det tror jeg og håper jeg ikke skjer. Da søker jeg politisk asyl i et eller annet land.

En liten rettelse, det er ikke slik at alle nye lover må gjennom en folkeavstemning. Men hvis eks antall krever det må den gjennom det. Tror det er 50.00 som kreves for at det skal bli folkeavstemning.

• Liker 1
Skrevet

Dere som er så fan av det sveitsiske systemet, er dere klar over at det førte til at kvinner ikke fikk stemmerett i nasjonale valg før i 1971, og i noen områder ikke før rundt 1990 i lokale valg?

Skrevet
Sommermjau! skrev (19 timer siden):

Jeg tror ikke politikere er så objektive og moralske som du kanskje tror.

Politikere er folkevalgte: pr def skal de ikke være objektive, og moral er avhengig av den som ser.

• 2 uker senere...
Skrevet
Imariuz skrev (På 10.5.2021 den 10.01):

Sveits har da også representativt demokrati med folkevalgte som tar de fleste av avgjørelsene. Det er kun noen få saker som folket stemmer over, riktignok mer enn her, men ser man på den lave valgdeltakelsen er det slettes ingen suksess.

Vi ser at styreformen fungerer i Sveits. De er først ute i Europa med sin legalisering av cannabis og lovlig salg over disk. (15 mai.)https://finance.yahoo.com/news/week-cannabis-mexico-switzerland-federal-212117650.html

Skrevet
Druid skrev (På 10.5.2021 den 10.41):

Problemet med teknokrati, er at det forutsetter at det kun er interessant med faglige innspill. Vi har på mange måter hatt litt erfaring med Teknokrati det siste året. Hele pandemiproblematikken, har vært taklet teknokratisk, der det har vært fagmiljøer som har hatt større styringsansvar enn de normalt ville hatt, og politiske behov har vært nedprioritert. 

Den store utfordringen med direkte demokrati, er at den ikke har noen retning, Det er i praksis ustyrlig populisme. Og det selv med opplyste og motiverte velgere.  Kombinasjonen av disse ville enten bli type populisme styrt fag (direkte valg på fagperson, fagperson har styringsrett), eller faglig styring uten gjennomføringsevne (direkte valg på fagperson, direkte valg på vedtak). Ingen av dem  vil være ideelle.  

Problemet med "Sterk leder" er stort sett det samme som med kommunisme : idealet ser fornuftig ut, men det har aldri fungert i praksis i et større samfunn. Jeg er ganske sikker på at hvis vi kan  samle statistisk tall på når sterk leder kollapser, så ligger det rundt 150. 

Byråkrati er sterkt undervurdert, og problemet er ikke at det er for mye, men for lite. Men vi bør få et bedre skille og større fokus på  det som skal automatiseres.

Vi må befri oss fra tanken om at demokratiet er vedlikeholdsfritt og ikke trenger kalibrering mot samfunnet.

• Liker 1
Skrevet
Ole Brum skrev (10 minutter siden):

Vi ser at styreformen fungerer i Sveits. De er først ute i Europa med sin legalisering av cannabis og lovlig salg over disk. (15 mai.)https://finance.yahoo.com/news/week-cannabis-mexico-switzerland-federal-212117650.html

Det er ingen måte å vurdere suksess på, ser man på undersøkelsene over hvilke land som har sterkest demokrati kommer Sveits langt nede på listen, langt bak Norge med deres lave valgdeltakelse. 

Skrevet
Imariuz skrev (3 minutter siden):

Det er ingen måte å vurdere suksess på, ser man på undersøkelsene over hvilke land som har sterkest demokrati kommer Sveits langt nede på listen, langt bak Norge med deres lave valgdeltakelse. 

Det er to år siden Forbundsdomstolen slo fast at barn ikke skal straffes hardere en voksne i lik forbrytelse. Likhet for loven som de strides om i Norge nå. https://www.swissinfo.ch/eng/court-verdict_no-punishment-for-minors-with-small-amounts-of-cannabis/45106154

Gjest Alterego666
Skrevet
norw skrev (På 2.5.2021 den 0.32):

Demokrati er nok den beste styreformen, men kanskje man skulle innført en teoriprøve som man må bestå for å kunne stemme. 

Dét er demokratisk?

Gjest Alterego666
Skrevet
Bli medlem skrev (På 2.5.2021 den 0.26):

Vi må fortsette å lete etter en bedre styreform enn demokrati. Med den kunnskapen vi har i dag er demokrati dessverre den løsningen vi må leve med, inntil vi finner en bedre. Men da må vi lete. Og jeg mistenker at det ikke letes i særlig grad.

Hvem skal bestemme at vi skal ha en annen styreform?

Skrevet
Gjenferdet skrev (På 2.5.2021 den 0.29):

Hvilken styreform er bedre enn demokrati? ⁉️

TS skriver jo at vi ikke vet. At demokrati er det beste vi har i dag.

Skrevet
Sommermjau! skrev (På 2.5.2021 den 22.32):

Her snakker vi jo bare om ulike former av demokrati. Direkte demokrati og representativt demokrati har hver sine fordeler og ulemper. Men til syvende og sist er det fortsatt demokrati.

Skrevet
Ole Brum skrev (På 9.5.2021 den 3.27):

Nei for det handler jo om at vi blir ignorert i  dagens norske demokrati. For og sjekke om demokratiet er holdbart og fungerer som tiltenkt kan vi enklest sjekke den avtalen vi har med påtroppende regjeringer via avisene. " I Norge er det kun den absolutte nulltoleranse  for korrupsjon som blir godtatt."  Vi som er født og oppvokst i lokale diktaturer ute i distriktene trenger ikke betenkningstid for og svare på om det blir overholdt.

Med tanke på verdensfreden og norges geografiske beliggenhet så ser vi også at dagens demokrati ikke er holdbart. Det er ikke holdbart at vi har en Statsminister som uten vårt samtykke skriker ut til verden at president Putin er kun en kynisk diktator og at Norge er NATO i Europa. Det er ikke bare uholdbart det er selvutryddene.

Husk hvordan Stoltenberg gladelig lot bombene falle over andre land så han kunne få seg maktposisjon i NATO. De eier virkelig ikke skrupler, mange av disse karrierepolitikerne som har som sitt primære mål å klatre så langt opp på maktstigen de bare kan.

Skrevet

Demokrati er det beste vi har. Ikke den beste styreformen. Dette er en viktig forskjell som har gått i glemmeboka.

Lobotomi var den beste behandlingsformen for psykisk syke på 40-tallet. Det beste som fantes på den tiden. Men ettertiden har vist at det ikke var i nærheten av å være den beste behandlingsformen.

Vi må fortsette å lete etter en bedre styreform enn demokrati. Med den kunnskapen vi har i dag er demokrati dessverre den løsningen vi må leve med, inntil vi finner en bedre. Men da må vi lete. Og jeg mistenker at det ikke letes i særlig grad.

Slik demokrati praktiseres i dag er bare helt tragisk. Alt handler om medier og kommunikasjon. Ikke prinsipper og verdier.

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/M3lMVM/krf-satser-paa-taktisk-godhet

Du sammenligner altså demokrati med lobotomi😂😂

Gjest Villfisker
Skrevet (endret)
Blomsterpotta skrev (På 2.5.2021 den 22.55):

Jeg skulle også ønske vi fikk stemme over lovforslag. Det skulle kunne vært mulig å få tilsendt lovforslaget på Mail og vi må logge inn med feks bank ID for å kunne stemme. Bare gitt en svarfrist vi måtte holde oss til. De som evt ikke stemmer får da være stemmer som ikke går til hverken ja eller nei til forslaget.

Enig. Lett å gjennomføre også. Men det burde også vært gjort mye tidligere.

Ser endel faktisk ønsker kommunisme. Det er i hvert fall idioti, og har aldri fungert. Ser man på tidligere kommunistiske stater, er det elendige levekår, og rasert økonomi.

Endret av Villfisker
Skrevet
Alterego666 skrev (6 timer siden):

Dét er demokratisk?

Sa ingenting om hvorvidt det er demokratisk, men at det kanskje er den beste løsningen. Et demokrati der gud og hvermann kan stemme er ikke nødvendigvis det beste. Altfor mange som ikke er kompetente til å stemme.

Gjest theTitanic
Skrevet

Demokrati er det beste vi har. Ikke den beste styreformen. Dette er en viktig forskjell som har gått i glemmeboka.

Lobotomi var den beste behandlingsformen for psykisk syke på 40-tallet. Det beste som fantes på den tiden. Men ettertiden har vist at det ikke var i nærheten av å være den beste behandlingsformen.

Slik demokrati praktiseres i dag er bare helt tragisk. Alt handler om medier og kommunikasjon. Ikke prinsipper og verdier.

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/M3lMVM/krf-satser-paa-taktisk-godhet

Tror kanskje du leter litt for MYE..  

Og nei, lobotomi har aldri vært noen god behandling. 1/3 døde og en stor andel av de resterende ble emosjonelt og intelektuelt sløve, selv om andre psykiske symptomer ble noe mindre. 

Fikk ikke lest linken, men overskriften sa nok. DET er hvertfall ikke veien å gå. 

Gjest Alterego666
Skrevet
norw skrev (15 minutter siden):

Sa ingenting om hvorvidt det er demokratisk, men at det kanskje er den beste løsningen. Et demokrati der gud og hvermann kan stemme er ikke nødvendigvis det beste. Altfor mange som ikke er kompetente til å stemme.

Hvem skal bestemme hvem som skal få bestemme? Hvem skal gi fra seg stemmeretten? Vil du gi fra deg din?

Skrevet
norw skrev (36 minutter siden):

Det er ingen som tvinger deg til å stemme om du synes det er så ille, noen av oss er derimot litt mer taknemmelige overfor dem som gav livet sitt for demokratiet og friheten til å stemme.

Skrevet
Alterego666 skrev (2 timer siden):

Hvem skal bestemme hvem som skal få bestemme? Hvem skal gi fra seg stemmeretten? Vil du gi fra deg din?

Hvem bestemmer hvem som skal få kjøre bil? Ikke sant. Bør gå an å konstruere en prøve som siler vekk de minst kompetente.

Jeg ser ikke for meg at jeg jeg er i den kategorien. La oss si at 10 % ikke får stemme.

Imariuz skrev (1 time siden):

Det er ingen som tvinger deg til å stemme om du synes det er så ille, noen av oss er derimot litt mer taknemmelige overfor dem som gav livet sitt for demokratiet og friheten til å stemme.

Tvinger meg til å stemme? At det er ille? Virker som at du svarte på feil innlegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...