BellaMie Skrevet 1. mai 2021 #1 Skrevet 1. mai 2021 Jeg er så heldig (😩) at jeg både har hatt flere kraftige allergiske reaksjoner (anafylaksi) og har underliggende blodpropptendens pga delvis Leiden mutasjon (protein S-mangel). Aldri brukt hormonprevanajon på grunn av faren for blodpropp. Skeptisk til å ta vaksinen, er redd for anafylaktisk sjokk (utrolig ekkelt å få) og blodpropp. Jeg er forøvrig ikke i risikogruppe, er i 30-årene og har ingen andre underliggende sykdommer. Noen andre med samme problemstilling? Hva kommer du til å velge: vaksine ved første anledning eller vente litt og se det an? Eller ikke ta vaksinen i det hele tatt?
omno_guest Skrevet 1. mai 2021 #2 Skrevet 1. mai 2021 (endret) Vente. Ikke ta vaksinen i hele tatt. Tar ikke en eksperimentell vaksine som er i testperiode frem til 2023. Endret 1. mai 2021 av omno_guest 1
Berentsens Skrevet 2. mai 2021 #3 Skrevet 2. mai 2021 Jeg har tidligere hatt anafylaktisk sjokk, men valgt å ta vaksinen som jeg fikk via jobb. Det har gått fint. Regner med at dose to går like fint.
2ro Skrevet 2. mai 2021 #4 Skrevet 2. mai 2021 (endret) Dette må du nok snakke med legen om. Som du vet har de rutiner rundt allergiske reaksjoner. At du har forhøyet risiko for blodpropp og blodpropp er kjent følgetilstand av korona kan det hende du er i forhøyet risiko av korona. I tillegg er jo det i denne alderen at korona sprer seg mest for tiden. Jeg vet ikke om vaksinene på det norske markedet har blodpropp som bivirkning, men vanlig blodpropp (AZ var ikke vanlig) skal være mulig å behandle. Så dette bør du drøfte med legen. Det kan hende du er sterkt anbefalt å vaksinere deg, men det kan hende du er anbefalt å la være. Endret 2. mai 2021 av 2ro 2
Leophee Skrevet 2. mai 2021 #5 Skrevet 2. mai 2021 Vanlige blodpropper er en ganske vanlig komplikasjon ved alle slags infeksjoner, Covid-19 inkludert, mens forekomsten av dem blant ny-vaksinerte ikke gir noen indikasjon på at det er noen sammenheng mellom vanlige blodpropper og vaksinene. Allergisjokk kan oppstå av nær sagt hva som helst, men noen ganger er det jo en sammenheng med kjent allergi eller kryssallergi. En del vaksiner og biologiske legemidler frarådes til f.eks eggeallergikere, til dem som ikke tåler skalldyr osv. Om noe slik er aktuelt for noen av koronavaksinene aner jeg ikke, men du burde kanskje høre med legen din om hvordan h*n vurderer nytte/risiko for akkurat deg.
Pingvinboogie Skrevet 2. mai 2021 #6 Skrevet 2. mai 2021 Jeg har reagert med anafylaksi på flere legemidler, og er anbefalt å ikke ta vaksinen i det hele tatt.
Madame Butterfly Skrevet 3. mai 2021 #7 Skrevet 3. mai 2021 Du kan jo ta Moderna vaksinen? Det erPfeizer som ikke skal gis til allergikere, og Austra Zen og Johnson som er farlig mef tanke på blodpropp. Jeg har hatt anafalyktiske episoder, krysset av for dette på registreringsskjema, og forventer jeg får innkalling etter opplysningene gitt.
Anbefalte innlegg