Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere som er hjemme med baby fortelle litt om deres rutiner og dagsrytme?

Lille her er 3 mnd og har ingen faste rutiner ennå så lurer litt på hva vi har i vente i mnd fremover.

Altså fra morgen til neste morgen, måltider, dupper, lek (hva er baby interessert i?), måltider på natta? Har baby søsken (hvem henter og leverer)? Osv

Anonymkode: caa6d...2ae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Baby 4 mnd. 

Våkner kl. 7-8. Tar et måltid i senga. Noen ganger dupper han av igjen, da er vi oppe i 0930-tiden. Hvis ikke står vi opp etter mat. 

Etter morgenstell er det litt lek i babygym før en dupp. Den er i 09-10-tiden eller 11-12-tiden, avhengig av når vi sto opp. Duppen i 11-12-tiden er vanligvis på ca 2 timer og i vognen, enten utenfor døra eller på tur. Når han er våken er det tid for litt tull og tøys, skravling, se litt i bok, kikke på naboen, se i speil, synge osv. Ny dupp rundt 16. Når han er våken igjen er han litt sammen med pappaen, sitter sammen med oss når vi spiser middag, leker litt i gymen.

Kveldsstell 1730 og mat og natta rundt 18. Sover til mellom 22 og 24. Bleieskift og mat når han våkner. Våkner 1-2 ganger på natt for mat. 

Duppene kl 9-10 og rundt 16 er vanligvis på ca 30 min. 

Som regel ammer vi i forbindelse med dupp. Bleieskift ved behov, men gjerne før mat. 

Anonymkode: e5a99...6a8

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Er baby stort sett blid og fornøyd? Vår har hatt kolikk og er fortsatt en del plaget med magen. Kan liksom ikke se for meg en hverdag med rutiner og fornøyd baby.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg i ulønnet permisjon med en ettåring som ikke har barnehageplass enda. 

Men det ble i hvert fall litt mer fast med leggetid og nattesøvn mellom 3 og 4 mnd. Så vidt jeg husker sovnet hun i 21-22 tiden, og sov plutselig et lengre strekk på 3-4 timer da. Leggetiden ble gradvis flyttet mot 19, fordi det er da storesøsteren legges og jeg er en del alene med dem på kveldstid, så det er lettest å legge samtidig. Vi har hatt perioder med våkentid på et par timer midt på natten (rundt 6-7 mnd) og perioder med mye oppvåkning. Det har gått opp og ned med søvn med minsta her, i motsetning til storesøsteren, som sov natten gjennom nesten fra fødselen (med et par oppvåkninger for mat som tok et par minutter). Også på dagtid har det endret seg hele tiden. Det er egentlig først nå ved ett år at dagsøvnen har vært til noen lunde samme tid hver dag over flere uker. Hun spiste på natten til 10 mnd. Jeg håpet hun skulle sove bedre etter natt-avvenning, men det var ingen endring. 

Aktivitet har vært litt ensformig for min del, pga. korona, jeg hadde gledet meg til babysang, barselyoga og åpen barnehage, og det ble det ikke. Men for babyen tror jeg det har vært helt fint, det er jeg som har kjedet meg litt. Turer i skogen med hunden, og babyen i bæretøy for å komme lettere fram, har vært hovedaktiviteten utenfor huset. Og inne har det vært mye ligge på gulvet og kikke på omgivelsene, og etter hvert krabbe rundt og kikke. Jeg har hentet og levert i barnehagen, og egentlig sett på det som dagens høydepunkt (det nærmeste jeg har kommet å være ute blant andre mennesker, liksom 😅). 

Anonymkode: 8e37a...520

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er hjemme med en på 3mnd(13 uker) selv. 

Kveldsstell kl 19, så mat og seng kl 20. Da sover hun til 03-04, litt mat, og sover igjen til 06-07. 

Så er første luren rundt 09, våkner igjen 11-12. Neste lur er rundt 13-14, så våkner hun en plass mellom 16-17. 

Av leker elsker hun babygymmen og fjeset mitt. Vi danser en del, synger og herjer. 

Før første lur ligger hun bare på fanget som regel, leker mer og mer utover dagen. 

Anonymkode: 52b4f...eb4

AnonymBruker
Skrevet

Fra morgenen, omtrent 3-4 mnd:

Fikk baby inn til meg sengen når faren reiste på jobb eller tok den inn når den våknet, avhengig av hva som kom først. Ammefrokost i sengen. Etterpå frokost for meg, kanskje en dusj med baby i vippestol, eller lek (babygym, magetrening), ettersom dagsform.

Våken kanskje 1,5-2,5 time, før det var en halvtimes lur. Mens babyen sov slappet jeg av eller puslet med noe. 

Neste våkenperiode var det lek, ryddig i hus, stell av baby, og ofte en tur ut, enten på trilletur eller i byen. Som regel ble neste lur, også den på ca en halvtime, på den turen ute. Den kunne bli 45 minutter på en god dag.

Hjem igjen, leke, kose, lage middag, ny lur på ca en halvtime, så kom faren hjem. Baby la seg rundt 18 ganske lenge. Ammet når han la seg, når jeg la meg sånn ca, en gang på natten, og igjen på morgenen.

Måltider spredt innimellom ettersom det passet. Bare amming frem til 5 mnd, etter det brødskiver og ulike typer grøt (han brukte lang tid på å like grøt), og smakebiter av vår middag. 

Baby stort sett blid og fornøyd. Vi hadde egentlig ikke så mye rutiner fordi det var uforutsigbart når og hvor mye søvn det ble (han var veldig lite glad i å sovne på dagen), så vi brukte mye unødvendig tid på å prøve å innføre dem. Det som er skissert over var det som fungerte best. Første luren var den mest forutsigbare, nr 2 og 3 bingo, så jeg måtte ut av huset for ikke og bli sprø. Ble mye bedre dager når jeg sluttet å jakte på søvnen/prøve å dytte baby inn i et søvnskjema. Det var enklest å håndtere hvis vi var ute av huset på formiddagen/midt på dagen.

Anonymkode: 587a0...386

AnonymBruker
Skrevet

Baby 7 mnd. Skriver om en helt vanlig dag der vi ikke skal noe spesielt/besøk etc.. blir mest slike dager som dette pga korona😑 begynner på jobb igjen om et par uker, og kjenner det skal bli godt med litt varierte dager igjen🙈

Våkner alt mellom 05-08. Skifter bleie å går i stua og ammer. Våknet hun tidlig sovner hun ofte en times tid på puppen mens jeg ser på serie. Våkner hun 07/08 sovner hun ikke igjen.

Ligger på gulvet og krabber/leker litt mens jeg rydder/spiser etc.

Så får hun grøt, deretter morgenstell (griser en del så steller etterpå).

Etter ca 2 timers våkentid så går luftes hunden mens baby sover i vogna. Hvor lenge hun sover varierer, er alt fra 30 min til 1,5 time. Våkner hun på tur så får hun sitte oppreist og titte.

Når vi er hjemme igjen er det lek på gulvet igjen, tuller, krabber rundt. Leker med henne og gjør litt husarbeid osv. Så får hun smake på noe "lunch". Kan være alt fra brødskive, frukt, smoothie etc.

Så får hun en flaske mme og sover på meg eller ute i vogna. Variende hvor lenge hun sover her også.

Nå pleier klokka og være rundt 14, og baby settes i tripptrappstolen og får se på når jeg lager middag. Får et eller annet å holde på med. Blir hun lei så leker hun på gulvet. Sitter sammen med oss når vi spiser, hun pleier også å få middag men varierende hvor mye hun spiser.

Så er det ofte tull/høre på musikk osv, før vi går på tur med hunden igjen og baby sover siste duppen. Hun får melk om hun spiste lite til middag. 

Hun våkner fra siste dupp alt fra 17-18, og da begynner vi å ta det roligere. Leser i bøker, går kanskje opp i loftstua etc for å variere dagen litt. I det siste har vi vært litt på terrassen for det har vært så fint vær. Hun får grøt mellom 18-19, kveldsstell etterpå. Bader ca annen hver kveld. Får en flaske mme og ammer kanskje litt også (har ikke så mye melk at amming alene er nok). 

Sovner fra alt mellom 19:30-21. Sover stort sett natten gjennom, men har de siste nettene våknet en del, tror det er tenner på gang. 

Dette er dagene i grove trekk, gjør jo litt andre ting innimellom også😊

Anonymkode: fbd5d...514

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar! Er baby stort sett blid og fornøyd? Vår har hatt kolikk og er fortsatt en del plaget med magen. Kan liksom ikke se for meg en hverdag med rutiner og fornøyd baby.

Ja, han er det. Det letter selvsagt hverdagen betraktelig sammenlignet med dere som må hanskes med kolikk og mye gråt. 

Anonymkode: e5a99...6a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...