Gå til innhold

Hva er mulighetene mine for nytt boliglån?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier en enebolig og har ca 700.000 i lån. Verdien på huset er rundt 3 mill. Jeg har nå tenkt til å leie ut hele eneboligen og kan leie det ut for rundt 15.000 i mnd. Deretter har jeg tenkt å kjøpe en leilighet til maks 3 mill. Det vil jo være mye mer fornuftig enn å leie, da å leie der jeg vil bo vil koste meg mer enn et lån. 

Hva tror dere mulighetene mine for det er? Og er det noen spesielle ordninger siden jeg har sikkerhet i bolig + at jeg har sikkerhet i inntektene fra huset og fast jobb med fast inntekt på 370.000 i året, men tjener mellom 5-600.000 i året pga mye tillegg og ekstrajobb. 

Er enslig og under 30 år. 

Anonymkode: eb67a...865

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke enklest å bare spørre banken?

Anonymkode: 419aa...8d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er det ikke enklest å bare spørre banken?

Anonymkode: 419aa...8d1

Jo, men jeg lurte på dette akkurat nå og kan ikke ri ge banken før Mandag vel. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med du ikke bor i Oslo ettersom du kun får 15.000 i mnd. (som må skattes av) for eneboligen, da er du i hvert fall innenfor EK-kravet på det nye lånet (i Oslo er kravet 40% på sekundærbolig). Så spørs det om banken anser at leieinntektene + lønn dekker alle kostnader/lån for både huset og den nye leiligheten. Skal du flytte et helt annet sted siden leiligheten vil koste det samme som huset er verdt, eller satser du på en ganske stor leilighet?

Du vil jo fortsatt trenge 3 mill i lån + de 700.000 på huset, da har du 3,7 mill i lån (pluss ev. fellesgjeld/studielån/ billån - ev. oppsparte midler) på 6 mill i verdier.  Jeg har fått 2,2 mill. + 200.000 i fellesgjeld og 100.000 i studielån, da har jeg en hytte verdt ca 2,4 mill og en leilighet verdt ca 4 mill, men hele lånet står på leiligheten (hadde mye EK så fikk rammelån til hytta, som jeg ga 1,5 mill. for).

Jeg tror jeg ville tatt ut max rammelån på huset som EK og så søkt om lån med sikkerhet i leiligheten på resten. Da er du ikke like avhengig av å ha leietakere 12 mnd. i året fordi du kun trenger betale rentene.

Anonymkode: f8e47...53c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg regner med du ikke bor i Oslo ettersom du kun får 15.000 i mnd. (som må skattes av) for eneboligen, da er du i hvert fall innenfor EK-kravet på det nye lånet (i Oslo er kravet 40% på sekundærbolig). Så spørs det om banken anser at leieinntektene + lønn dekker alle kostnader/lån for både huset og den nye leiligheten. Skal du flytte et helt annet sted siden leiligheten vil koste det samme som huset er verdt, eller satser du på en ganske stor leilighet?

Du vil jo fortsatt trenge 3 mill i lån + de 700.000 på huset, da har du 3,7 mill i lån (pluss ev. fellesgjeld/studielån/ billån - ev. oppsparte midler) på 6 mill i verdier.  Jeg har fått 2,2 mill. + 200.000 i fellesgjeld og 100.000 i studielån, da har jeg en hytte verdt ca 2,4 mill og en leilighet verdt ca 4 mill, men hele lånet står på leiligheten (hadde mye EK så fikk rammelån til hytta, som jeg ga 1,5 mill. for).

Jeg tror jeg ville tatt ut max rammelån på huset som EK og så søkt om lån med sikkerhet i leiligheten på resten. Da er du ikke like avhengig av å ha leietakere 12 mnd. i året fordi du kun trenger betale rentene.

Anonymkode: f8e47...53c

Huset er i Østfold. Skal kjøpe liten leilighet i Oslo. Har sett rundt og kan få en helt ok en til rundt 3 mill med fellesutgifter på rundt 2000 i mnd. Jeg har ingen andre lån enn de 700.000 fra før. 

Ja, det er mulig å bare betale renter i perioder ? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...