AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #1 Skrevet 1. mai 2021 Laget pizzasaus fra bunnen i dag, men ble ikke helt fornøyd med smaken. Synes den fikk litt for tydelig «pasta-tomatsaus-smak», om noen skjønner hva jeg mener med det. Innhold i pizzasausen: Petti-tomat på glass, løk, nøytral olje, tomatpuré, sukker, salt, pepper, Santa Maria pizzakrydder, basilikum, oregano, chilikrydder... Synes forsåvidt den smakte veldig godt i seg selv (mens jeg lagde den), men på pizzaen ble det altså ingen innertier. Jeg er ikke så dreven på kjøkkenet, så jeg synes det er vanskelig å «smake meg til» hva som mangler - jeg kjenner jo hva det smaker mens jeg holder på, men synes det er vanskelig å smake meg frem til at «her trenges det litt mer pepper, så blir det bra, og litt ekstra basilikum, så blir det perfekt»... Hvis det er noen her som skjønner hva den smaker, og har tips til hva jeg kan krydre med for å fjerne pastasaussmaken, så tar jeg gjerne imot tips. Lurer på om det kanskje ble litt for mye tomatpuré? 🙀 Som dere sikkert skjønner så lagde jeg mer pizzasaus enn jeg trengte for porsjonspizzaen min i dag, så jeg planlegger å spise pizza en dag eller to i nærmeste fremtid også. (Vurderer også å bare bruke pizzasausen til en eller annen pastarett, men jeg har mer pizzatopping som snart går ut på dato, så pizza skal jeg lage uansett, og om sausen lett kan modifiseres, så gjør jeg helst det.) Anonymkode: fe092...960
Rumle Skrevet 1. mai 2021 #2 Skrevet 1. mai 2021 Jeg liker at pizzasausen er mer konsentrert enn en typisk bolognese, så jeg pleier å koke den enda mer inn og gjerne ha litt ekstra tomatpuré i før jeg gjør det. Har alltid mye paprika i også, synes det gir veldig god smak 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #3 Skrevet 1. mai 2021 Rumle skrev (21 minutter siden): Jeg liker at pizzasausen er mer konsentrert enn en typisk bolognese, så jeg pleier å koke den enda mer inn og gjerne ha litt ekstra tomatpuré i før jeg gjør det. Har alltid mye paprika i også, synes det gir veldig god smak Kokte den godt inn, nesten litt for mye. Paprika ja, kanskje jeg skal prøve det? Høres godt ut i alle fall. Jeg har ikke paprika hjemme nå, men har paprikakrydder 😹 Anonymkode: fe092...960
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #4 Skrevet 2. mai 2021 Prøv å tilsett litt tørket, malt fennikel. Anonymkode: f7430...819 2
spinner Skrevet 2. mai 2021 #5 Skrevet 2. mai 2021 Pizzakrydder pleier å være mye oregano så de er mulig det var der det tippet over. Kutt litt ned på ingrediensene slik at du finner ut hva du liker. Løken legger jeg ev som fyll ikke i sausen. Da blir den for søt. Jeg bruker heller ikke olje i sausen. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #6 Skrevet 4. mai 2021 Nå var det svært få av dine ingredienser som brukes i en bolognese, så er litt usikker hvordan den da kan smake som en? Anonymkode: c4dfe...0d1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #7 Skrevet 4. mai 2021 Ha i hvitløk i tillegg, kanskje sløyfe basillikum, og ha i kun oregano. Gjerne pimp opp sausen med fersk oregano (om du ikke allerede brukte det). Jeg har persille og basillikum i bologonese, mens oregano havner i pizzasausen. Anonymkode: eb803...86d
K.B. Skrevet 4. mai 2021 #8 Skrevet 4. mai 2021 Italiensk mat = less is more. Start med gode pomodoro tomater, drit i alle ingrediensene som ikke hører hjemme, da får du den friske, fyldige, men litt syrlige tomatsmaken.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #9 Skrevet 4. mai 2021 2 hours ago, K.B. said: Italiensk mat = less is more. Start med gode pomodoro tomater, drit i alle ingrediensene som ikke hører hjemme, da får du den friske, fyldige, men litt syrlige tomatsmaken. Enig i dette. Jeg har prøvd å koke mange pizzasauser men ble aldri fornøyd av samme grunn som trådstarter. Nå bruker jeg kun Jan Vardøens oppskrift, som er kun tomat, hvitløk, olivenolje, basilikum og salt som blandes sammen uten å koke. Anonymkode: 08e22...fe2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #10 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Enig i dette. Jeg har prøvd å koke mange pizzasauser men ble aldri fornøyd av samme grunn som trådstarter. Nå bruker jeg kun Jan Vardøens oppskrift, som er kun tomat, hvitløk, olivenolje, basilikum og salt som blandes sammen uten å koke. Anonymkode: 08e22...fe2 Støtter! Fungerer veldig bra til italiensk pizza 😁 Anonymkode: d6c51...a7a 1
strynejenta Skrevet 4. mai 2021 #11 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 1.5.2021 den 22.35): Laget pizzasaus fra bunnen i dag, men ble ikke helt fornøyd med smaken. Synes den fikk litt for tydelig «pasta-tomatsaus-smak», om noen skjønner hva jeg mener med det. Innhold i pizzasausen: Petti-tomat på glass, løk, nøytral olje, tomatpuré, sukker, salt, pepper, Santa Maria pizzakrydder, basilikum, oregano, chilikrydder... Synes forsåvidt den smakte veldig godt i seg selv (mens jeg lagde den), men på pizzaen ble det altså ingen innertier. Jeg er ikke så dreven på kjøkkenet, så jeg synes det er vanskelig å «smake meg til» hva som mangler - jeg kjenner jo hva det smaker mens jeg holder på, men synes det er vanskelig å smake meg frem til at «her trenges det litt mer pepper, så blir det bra, og litt ekstra basilikum, så blir det perfekt»... Hvis det er noen her som skjønner hva den smaker, og har tips til hva jeg kan krydre med for å fjerne pastasaussmaken, så tar jeg gjerne imot tips. Lurer på om det kanskje ble litt for mye tomatpuré? 🙀 Som dere sikkert skjønner så lagde jeg mer pizzasaus enn jeg trengte for porsjonspizzaen min i dag, så jeg planlegger å spise pizza en dag eller to i nærmeste fremtid også. (Vurderer også å bare bruke pizzasausen til en eller annen pastarett, men jeg har mer pizzatopping som snart går ut på dato, så pizza skal jeg lage uansett, og om sausen lett kan modifiseres, så gjør jeg helst det.) Anonymkode: fe092...960 Har jobbet på italiensk restaurang og da hadde vi kun; hele tomater på boks, hvitløk, salt, pepper, basilikum og litt oliven olje. Alt kjøres med en stavmikser, skal ikke varmes opp. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #13 Skrevet 4. mai 2021 Jeg lager pizzasaus av en kartong hakkede tomater, en middels stor, gul løk, et fedd hvitløk, oregano/pizzakrydder, litt salt og litt sukker (for å nøytralisere det sure). Kjører med stavmikser og smører rett på pizzaen. Liker ikke tomatpure eller smaken kokt saus får... Anonymkode: fbd5f...e7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå