Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi går til Fertilitetssenteret og har de siste mnd prøvd oss på hormoner (Letrozol, Ovitrelle og Utrogestan). Nå har jeg gitt opp litt og vil ta neste steg. Noen med erfaring om prosess og ventetid fra privat aktør, og spesielt fertilitetssenteret, som vil fortelle? Feks utfører de IVF selv eller vil de henvise videre? Er det ventetid når man først er blitt pasient der, eller stiller vi foran i køen? Kan jeg feks starte med IVF fra neste syklus (forutsatt ingen ventetid) eller må jeg gjennom noen slags forberedelser? Finnes det mellomløsninger (feks inseminasjon) mens vi venter? Må man betale når man setter seg i kø eller når man starter forsøk? Kjedelig å ha betalt masse om man får til selv i mellomtiden..

Også veldig usikker på om vi bør begynne med det nå, eller vente til høsten. Har hørt noen sliter med hormoner osv, og usikker på om jeg orker det gjennom sommeren. 

Får gjerne høre andres erfaringer. 

Anonymkode: 28091...762

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hei!

Vi går til Fertilitetssenteret og har de siste mnd prøvd oss på hormoner (Letrozol, Ovitrelle og Utrogestan). Nå har jeg gitt opp litt og vil ta neste steg. Noen med erfaring om prosess og ventetid fra privat aktør, og spesielt fertilitetssenteret, som vil fortelle? Feks utfører de IVF selv eller vil de henvise videre? Er det ventetid når man først er blitt pasient der, eller stiller vi foran i køen? Kan jeg feks starte med IVF fra neste syklus (forutsatt ingen ventetid) eller må jeg gjennom noen slags forberedelser? Finnes det mellomløsninger (feks inseminasjon) mens vi venter? Må man betale når man setter seg i kø eller når man starter forsøk? Kjedelig å ha betalt masse om man får til selv i mellomtiden..

Også veldig usikker på om vi bør begynne med det nå, eller vente til høsten. Har hørt noen sliter med hormoner osv, og usikker på om jeg orker det gjennom sommeren. 

Får gjerne høre andres erfaringer. 

Anonymkode: 28091...762

Akkurat nå er det ingen ventetid der. Utredning av deg og partner, hiv + hepatitt blodprøver osv av deg og partner, politiattest og sprøyteopplæring. Jeg skal igang med første ivf førsøk neste måned. Hatt over 6 måneder med Letrozol, Ovitrelle og crinone :)

De er stengt i juli så ikke sikkert du rekker det før sommeren :)

Anonymkode: cf6a8...b11

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok kontakt med Fertilitetssenteret rett etter påsken, og der var det lang ventetid blitt. Dette er den første timen før man evt starter med IVF. De sa første ledige timen var etter sommerferien. Jeg ringte så til Livio, de hadde heldigvis en time ledig i slutten av mai. Klinikk Hausken fikk jeg time først i midten av august. Prøvde Medicus også, og fikk time innen 3 dager, men denne var ikke aktuelt da jeg har hørt og lest mye negativt om dem. 

Heldigvis hadde jeg i februar tatt kontakt med fastlegen, som henviste meg videre til fertilitetssenteret. Så, etter at jeg selv kontaktet de og spurte om ledig time, var svaret ``Vi kan sette deg opp på time tidligst etter sommerferien``. Jeg takket så nei til den timen, siden Livio hadde kortere ventetid (mai). To dager senere hadde fertilitetssenteret behandlet henvisning fra min fastlege som ble sendt de i februar, og da fikk jeg time til første konsultasjon 1,5 uker etterpå. Så det er lang ventetid hvis ikke du har en fastlege som har henvist deg ifølge min erfaring. 

Anonymkode: 70118...7ca

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Vi har bare positive erfaringer med fertilitetssenteret. Har fått time veldig fort etter å ha ringt inn. Og startet når det passet inn med neste mens. Sist vi var der var Jan/feb 2020. Har 3 barn og 3 runder med IVF der hvor alt satt på første forsøk. Har også en på frys.  

De tar seg av alt og man henter ut medisiner på apoteket i nærheten(man kan hente andre steder og, men der har de alltid varene på lager) 

Skal jeg si noe negativt syns jeg kanskje hun ene resepsjonsdamen kan virke litt sur til tider, men det er jo ikke hun du skal forholde deg til. 

Lyke til 😊

Anonymkode: 7bbee...84f

AnonymBruker
Skrevet

Ventetider kan nok variere, og veien videre med tenke på hva som er et fornuftig neste steg varierer nok også fra par til par. 

Dere betaler i hvert fall ikke før dere skal i gang med IVF, enten for ett forsøk eller for en pakke med tre. Fertilitetssenteret gjennomfører IVF, de kan også henvise til offentlig behandling hvis man ønsker det. De foreslo en slik henvisning som et naturlig neste steg for oss, men vi ba om å fortsette hos dem.

Det går an å prøve inseminasjon først. For oss trodde de ikke sjansene var så gode med inseminering at det var verdt pris og strev, og at det var bedre å gå rett på IVF, men det varierer fra par til par. Det er ikke forberedelser før man går i gang med IVF, utover visse blodprøver som man må ha tatt. Det kan være forberedelser som er inkludert i forsøket for noen, f.eks. en lengre periode med nesespray før man begynner med hormonsprøyter. Vi fikk starte neste syklus hvis vi ville (det var i mai), men valgte selv å vente til over sommerferien. Det var ingen kø/ventetid da, men det var i 2017. 

Jeg hadde lite bivirkninger av hormonene, men det varierer jo veldig. Og vi følte oss veldig godt ivaretatt på Fertilitetssenteret. De ansatte framstod som oppriktig engasjerte, omsorgsfulle og de var fleksible med tider slik at hele prosessen gikk greit å tilpasse etter jobbene våre. Og det som i våre øyne er verdens beste barn ble til på lab'en der. 

Anonymkode: 55a06...6f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...