Gå til innhold

Betale depositum for valp (et stykke unna) - hvordan vite at jeg ikke blir svindlet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i en prosess med å kjøpe en valp. 

Har kommet i kontakt med en som selger den aktuelle rasen, og vedkommende har etter flere samtaler (både på skype og på telefon) "godkjent" oss som valpekjøpere. Her virker vedkommende både hyggelig og seriøs, så jeg har ikke nødvendigvis en dårlig magefølelse. 

Problemet er at hun bor et godt stykke unna oss. Det er ingen problem å reise for å hente hunden, men å komme på besøk flere ganger før vi henter den blir litt i lengste laget for oss (9 timer kjøring). 

Hun ønsker et depositum på 5.000,- for hunden, noe jeg selvfølgelig syntes er helt rett og rimelig, men hvordan vet jeg at jeg kan stole på vedkommende? Hvis jeg vippser 5.000,- og hun blir borte har jeg jo ingen garanti? 

Anonymkode: 8f03d...3d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke betal depositum før du har mottatt kontrakt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja altså, jeg vet ikke helt hva jeg skal svare deg med dette. Jeg vet at det er mange som har skaffet seg hund under pandemien som muligens absolutt ikke burde ha hatt det, og jeg vet at det er mange som driver useriøs avl. Hunden det er snakk om er registrert i NKK, og oppdretter virker til å være seriøs. Men selvfølgelig - jeg kan ikke vite med 100% sikkerhet, men det kan ingen som kjøper hund. Jeg tar mine forhåndsregler - de er priset fornuftig ift rasen, de er registrert i NKK, og de er renraset. Ellers vet jeg ikke helt hva jeg kan gjøre i denne situasjonen. Før det blir noe mer ut av dette, jeg kan ikke ta inn en omplasseringshund fordi jeg bruker hunden i arbeid og er avhengig av å få den fra den er valp for at den skal få rett trening i dette. 

Jeg har hatt hund før, jeg har bare aldri kjøpt på avstand med depositum :) 

Anonymkode: 8f03d...3d8

• Liker 1
Skrevet

Sjekk med raseklubben. Vis telefon. Da er det lettere å lese mellom linjene på hva de synes om oppdretteren. De pleier å ha god kontroll. 

AnonymBruker
Skrevet

Depositum er en uting synes jeg. Jeg hadde ikke villet betalt, men skjønner jo du blir pressa til det, siden du ønsker valpen. 

Anonymkode: 50726...1a0

Gjest Robin666
Skrevet

Det er vel ikke noe problem å reise dit og fysisk ta tilbake pengene dersom dama prøver å lure dere. 

Skrevet (endret)

Har Eier av hunden registrert seg på Norsk kennel klubb? Hvor er det du har kommet I kontakt med eier? Har eieren av hunden gode vurderinger/omtaler? Du må være forsiktig når det kommer til depositum ved hundekjøp 5000 kr  hørtes også litt mye ut for depositum. Jeg hadde ikke betalt depositum I denne type situasjon du vet jo ikke så mye om vedkommende osv. 

Endret av Diamantdryss
AnonymBruker
Skrevet

Du kjøper såklart valp av oppdretter som er registrert hos nkk. De «profesjonelle» har som oftest Facebook side og. De er stort sett til å stole på og jeg skjønner godt at mange tar depositum, da de ofte blir lurt og. Vi kjøpte staff av en av Norges største kjente oppdretter og de ville ha depositum. Bodde på andre siden av kanten og vi besøkte ikke de først. De er registrert og hadde Facebook og insta med flere tusen følgere, så fikk et godt bilde av at de ikke kom til å «lure» oss.

Anonymkode: 1acb6...20b

AnonymBruker
Skrevet

Samme som siste sier, de fleste oppdrettere har en facebok gruppe, er du medlem der?

Ser du sier hunden er registrert i NKK, står oppdretter inne på rasens oppdretterliste? Koster lite å stå der, så dårlig unnskyldning om man sier "jeg har bare et kull i året så det gidder jeg ikke".)

Evt be om å få oppgitt tidligere valpekjøpere som referanse.

Anonymkode: 25ff6...d86

Skrevet

Tenk deg at situasjonen var omvendt. Du har åtte valper du skal selge, og har funnet kjøpere til alle. Så viser det seg at ingen av kjøperne dukker opp for å hente valpene sine. Som selger blir du da sittende med åtte leveringsklare valper i kanskje flere uker mens du må annonsere dem igjen. Det tar tid å finne egnede valpekjøpere, og det er mye jobb med valper. I tillegg koster det en del å ha så mange hunder i kosten. 

Be om å få kopi av kontrakten tilsendt, og betal depositum når du har fått den. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sender alltid utkast av kontrakt til kjøper før de setter inn depositum på min konto. Dette blir da et «bevis» på at de faktisk får kjøpe den valpen de ønsker seg. Holder kjøper oppdater 1-2 ganger i uken pr telefon eller Zoom hvor kjøper får se valpen sin/valpekullet samt moren dems i aksjon.

Anonymkode: 3ce39...1f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør om referanse fra tidligere valpekjøpere 😊

Anonymkode: 1797b...aba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det en JRT? Foreldrene mine avslørte nylig en svindler som skulle ha depositum men de fikk aldri noe mer informasjon om valpen. De var heldige og fikk pengene tilbake, men det var visstnok en rekke folk som ikke var like heldige. 

Anonymkode: c5981...f4b

Skrevet

Du kjenner ikke noen som bor i nærheten der da? Jeg kjøpte en bunad på nett, men siden det var sånn 8 timer unna..og siden jeg ikke stoler på folk for fem øre, så sjekket jeg med mine venner om noen hadde noen venn/slektning som bodde på det stedet, som kunne dra fysisk å se på bunaden. Å sende den til meg 😉 . Ble en barndomskamerat av fetteren min som fikk det ærefulle oppdraget 😄 . 
Så om noen du kjenner, eller er i familie med, eller en venn av en venn kan dra å se på valpene, å få med en kontrakt/bekreftelse på kjøp? (Da vippser du jo når vedkommende er der, og får bekreftelse på kjøpet rett i hånda.) Lykke til med valpekjøp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kjøper såklart valp av oppdretter som er registrert hos nkk. De «profesjonelle» har som oftest Facebook side og. De er stort sett til å stole på og jeg skjønner godt at mange tar depositum, da de ofte blir lurt og. Vi kjøpte staff av en av Norges største kjente oppdretter og de ville ha depositum. Bodde på andre siden av kanten og vi besøkte ikke de først. De er registrert og hadde Facebook og insta med flere tusen følgere, så fikk et godt bilde av at de ikke kom til å «lure» oss.

Anonymkode: 1acb6...20b

Vi mennesker er jammen forskjellige, jeg tenker at størst ikke nødvendigvis er best... Jeg hadde heller kjøpt valp av noen som har1-2 kull i året enn av folk som lever av oppdrett. Hvordan klarer de å følge opp kjøpere som trenger det i ettertid?  

Jeg er oppdretter av rasekatter og tar ikke depositum. Hvis noen angrer så skal de ikke gjennomføre et kjøp bare fordi de ikke vil tape depositumet. 

Anonymkode: 91eb5...6d1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...