AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #1 Skrevet 1. mai 2021 Nesten uansett hva det er snakk om. Et jobbintervju, forhold, vennskap osv... som gjør ting jævlig vanskelig, så sier alltid folk "jobb med deg selv først". Akkurat som at det er så enkelt, og akkurat som at man ikke prøver og har prøvd det bestandig. Har slitt med dette helt siden jeg var barn, og vet at jeg ikke er alene om det. Det høres ut som at folk som ikke forstår hvordan det er bare mener at man kan "jobbe litt med seg selv" også blir man frisk. Så enkelt er det ikke. Jeg synes det er veldig arrogant av psykisk friske folk å si dette. Anonymkode: 37b4c...35c 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #2 Skrevet 1. mai 2021 Det har vel sammenheng med at det den som gjelder som kan gjøre noe med det. Ingen andre, og det er heller ingen knapp som. noen kan trykke på. Anonymkode: 63e0f...a4c 10
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #3 Skrevet 1. mai 2021 Fordi alt begynner med deg selv. Det er det eneste du kan gjøre og det eneste du kan kontrollere. Anonymkode: 356f9...303 14
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #4 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det har vel sammenheng med at det den som gjelder som kan gjøre noe med det. Ingen andre, og det er heller ingen knapp som. noen kan trykke på. Anonymkode: 63e0f...a4c Men det er nedverdigende. Fordi det høres ut som at man ikke kan klare noe eller bør prøve noe fordi man ikke er frisk. Anonymkode: 37b4c...35c 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #5 Skrevet 1. mai 2021 Fordi deg selv er det eneste i livet du faktisk kan kontrollere 100% hele tiden. Alt annet må du faktisk gi slipp på. Det er langt enklere sagt enn gjort, og det er nettopp her at jobben ligger. Det er altså helt riktig at de som sliter depresjon og angst får beskjed om å "jobbe med seg selv". Anonymkode: 3c025...709 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #6 Skrevet 1. mai 2021 Hvorfor forteller du kreti og pleti at du har angst og dårlig selvbilde? Ikke gi andre dine svakheter på en fjøl, de kommer bare til å bruke det mot deg og du har ingen forklaringsplikt. Anonymkode: d804a...21a 7
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #7 Skrevet 1. mai 2021 Helt enig med ts. Og hvordan gjør man egentlig det? Jobber med seg selv? Det er lett å slenge det ut av seg, men hvordan? Anonymkode: 50dc1...b95 7
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #8 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det er nedverdigende. Fordi det høres ut som at man ikke kan klare noe eller bør prøve noe fordi man ikke er frisk. Anonymkode: 37b4c...35c Jeg tror du har misforstått. Jeg har hverken angst eller er deprimert men går altså jevnlige runder med meg selv og vurderer hva som er innenfor og utenfor min kontroll. Det som er utenfor min kontroll vil jeg gi slipp på. Dette er "å jobbe med seg selv". Folk går gjerne på treningssenter fordi de forstår at en frisk og sunn kropp må jobbes for. Men folk skjønner altså ikke at du må gjøre tilsvarende innsats og jobb med selvet ditt for å faktisk takle livet og ha det bra, også når det er urolig rundt deg. Anonymkode: 3c025...709 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #9 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi deg selv er det eneste i livet du faktisk kan kontrollere 100% hele tiden. Alt annet må du faktisk gi slipp på. Det er langt enklere sagt enn gjort, og det er nettopp her at jobben ligger. Det er altså helt riktig at de som sliter depresjon og angst får beskjed om å "jobbe med seg selv". Anonymkode: 3c025...709 Men man "jobber med seg selv" hver eneste dag når man er syk. Det er det mange ikke forstår. Man gjør så godt man kan, men det er ikke bra nok. Det folk egentlig sier er "slutt å være syk". Anonymkode: 37b4c...35c 8
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #10 Skrevet 1. mai 2021 Hva ønsker du at andre skal si til deg? Anonymkode: aa28f...830 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #11 Skrevet 1. mai 2021 Jeg tror det stammer av mangel på forståelse og innsikt i hvordan det egentlig er. Da blir det enklere å si noe lett, som "skjerp deg", "jobb med deg selv" osv. De vet rett og slett ikke bedre.. Joda, man må jobbe for å bli kvitt angst, men det krever gjerne mer støtte enn man selv kan gi seg selv. Anonymkode: a5dec...9c2 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #12 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt enig med ts. Og hvordan gjør man egentlig det? Jobber med seg selv? Det er lett å slenge det ut av seg, men hvordan? Anonymkode: 50dc1...b95 Prøv deg frem. Å jobbe med det indre er litt som å gå inn på et treningssenter. Man prøver ulike "apparat" og etterhvert så finner man det man leter etter. Jeg mediterer og for meg er det en aktiv indre bearbeidelse av den interne jobben som jeg mener å ha på det gjeldende tidspunktet. Vurderer hva det er som plager meg - igjen hva i dette kan jeg kontrollere og hva kan jeg ikke gjøre noe med. Gi slipp på det du ikke kan gjøre noe med - det krever jobb. Du må aktivt fjerne eventuell tilknyting. Det kan hjelpe å skrive, meditere, gå turer i skogen, samtale med psykolog.. Anonymkode: 3c025...709
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #13 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor forteller du kreti og pleti at du har angst og dårlig selvbilde? Ikke gi andre dine svakheter på en fjøl, de kommer bare til å bruke det mot deg og du har ingen forklaringsplikt. Anonymkode: d804a...21a Jeg forteller ikke kreti og pleti det, men folk forstår at det er noe. Særlig på arbeidsplassen. Da jeg var ny der, så spørte og gravde de fordi de forsto at det var noe. Jeg synes det er greit å være ærlig ihvertfall. Anonymkode: 37b4c...35c
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #14 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men man "jobber med seg selv" hver eneste dag når man er syk. Det er det mange ikke forstår. Man gjør så godt man kan, men det er ikke bra nok. Det folk egentlig sier er "slutt å være syk". Anonymkode: 37b4c...35c Så legg deg ned og gi opp da... hva er alternativet liksom. Det er jo ingen andre enn deg selv som kan gjøre noe med det? Det betyr jo ikke at folk tror det er lett, men hvis du ikke er villig til å jobbe med deg selv så blir det ihvertfall ikke noe bedre. Anonymkode: b7073...9f1 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #15 Skrevet 1. mai 2021 Fordi det brukes som hersketeknikk. Mennesker har dessverre en iboende forakt for det de anser som svakere for seg, så man må ikke gi uttrykk for at man ikke har det bra. Anonymkode: 29a83...fa2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #16 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nesten uansett hva det er snakk om. Et jobbintervju, forhold, vennskap osv... som gjør ting jævlig vanskelig, så sier alltid folk "jobb med deg selv først". Akkurat som at det er så enkelt, og akkurat som at man ikke prøver og har prøvd det bestandig. Har slitt med dette helt siden jeg var barn, og vet at jeg ikke er alene om det. Det høres ut som at folk som ikke forstår hvordan det er bare mener at man kan "jobbe litt med seg selv" også blir man frisk. Så enkelt er det ikke. Jeg synes det er veldig arrogant av psykisk friske folk å si dette. Anonymkode: 37b4c...35c Fordi de er stress-drevet og søker å ta ut stresset sitt på uskyldige som bare står der og ser dum ut når de får slike beskjeder, eller som selv behandler andre med respekt og de vet at de på en måte låser en fast med slik oppførsel, for slike som får den slags beskjeder kan jo ikke akkurat bli sure, for da sier stress-momentet bare at: men bevares, jeg prøvde jo bare å hjelpe deg. Blir litt som å få en drittpakke og så skal man liksom være blid og fornøyd. Er som hun moren som sitter på do, får barnet til å hente dopapir og smører bæsj på henne. Datteren står der bare helt forvirret og fastlåst. Anonymkode: e75cd...772
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #17 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror du har misforstått. Jeg har hverken angst eller er deprimert men går altså jevnlige runder med meg selv og vurderer hva som er innenfor og utenfor min kontroll. Det som er utenfor min kontroll vil jeg gi slipp på. Dette er "å jobbe med seg selv". Folk går gjerne på treningssenter fordi de forstår at en frisk og sunn kropp må jobbes for. Men folk skjønner altså ikke at du må gjøre tilsvarende innsats og jobb med selvet ditt for å faktisk takle livet og ha det bra, også når det er urolig rundt deg. Anonymkode: 3c025...709 Jeg har lært meg pusteøvelser og å la angsten bare komme når den kommer, fordi da går den fortere over. Men den kommer tilbake. Vet at det ikke er farlig, men det er svært ubehagelig. På det værste kan man tro at man er i ferd med å dø. Anonymkode: 37b4c...35c 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #18 Skrevet 1. mai 2021 Med trening kan du bli bedre. Jeg har jobbet meg ut av sosial angst, dårlig selvtillit og mindreverdighetsfølelse. Det tar lang tid, men bedre enn å gi opp. Anonymkode: 01bb5...d61 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #19 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi de er stress-drevet og søker å ta ut stresset sitt på uskyldige som bare står der og ser dum ut når de får slike beskjeder, eller som selv behandler andre med respekt og de vet at de på en måte låser en fast med slik oppførsel, for slike som får den slags beskjeder kan jo ikke akkurat bli sure, for da sier stress-momentet bare at: men bevares, jeg prøvde jo bare å hjelpe deg. Blir litt som å få en drittpakke og så skal man liksom være blid og fornøyd. Er som hun moren som sitter på do, får barnet til å hente dopapir og smører bæsj på henne. Datteren står der bare helt forvirret og fastlåst. Anonymkode: e75cd...772 Smører sjokolade, men det skal jo liksom være bæsj. Hva feiler slike folk? Slike folk pleier å plage meg når jeg går med ideer i hodet om ting og tang jeg skal gjøre, og så plager de en med ‘mannaen fra himmelen’. Bare en slags skjult måte å leke Gud på. Anonymkode: e75cd...772
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #20 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så legg deg ned og gi opp da... hva er alternativet liksom. Det er jo ingen andre enn deg selv som kan gjøre noe med det? Det betyr jo ikke at folk tror det er lett, men hvis du ikke er villig til å jobbe med deg selv så blir det ihvertfall ikke noe bedre. Anonymkode: b7073...9f1 Nei, det har jeg ikke tenkt til. Jeg gjør det jeg kan. Anonymkode: 37b4c...35c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå