Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Er innkalt til min første medarbeidersamtale med ny leder. Jeg trives godt i jobben min og liker ny leder men jeg er likevel på jobbjakt.
Årsak er at for å videreutvikle kompetansen min og få erfaring med flere typer problemstillinger så må jeg videre. Jeg trenger noe de rett og slett ikke kan tilby.

Dilemma: hva sier jeg til min leder når det blir spurt om fremtidige utfordringer etc? Er det lurest å spille med åpne kort eller å holde tett til jeg får napp hos en eventuell ny arbeidsgiver? Begrunn gjerne svaret! 

På forhånd takk!

Anonymkode: f70fe...b2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Du vet ikke hvor lenge det er til du har ny jobb. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke ha jobbet der lenge om dette er din første medarbeidersamtale? Da hadde ikke jeg lagt frem "jeg ønsker egentlig noe annet." Legg vekt på det som er bra og forespør heller litt om hva de ser for seg at du kan gjøre for dem senere, altså hva de har av utfordringer å tilby. 

Som en annen sier, du vet aldri når du får jobb. Så ikke gjør slik at leder setter deg bakerst i køen om noe interessant skulle dukke opp. 

Anonymkode: 8f326...a9c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan ikke ha jobbet der lenge om dette er din første medarbeidersamtale? Da hadde ikke jeg lagt frem "jeg ønsker egentlig noe annet." Legg vekt på det som er bra og forespør heller litt om hva de ser for seg at du kan gjøre for dem senere, altså hva de har av utfordringer å tilby. 

Som en annen sier, du vet aldri når du får jobb. Så ikke gjør slik at leder setter deg bakerst i køen om noe interessant skulle dukke opp. 

Ts her. 
Jeg har vært der i 5 år men har akkurat fått ny leder. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Les første setning en gang til du! Det står nemlig at ts er innkalt til medarbeidersamtale med den nye lederen!

Anonymkode: a16df...581

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Den kompetansen du ønsker å utvikle... er det noe du tror kan brukes på din nåværende arbeidsplass?  Da bør du fortelle det.  Det er jo vanligvis bare positivt.  

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (Akkurat nå):

Den kompetansen du ønsker å utvikle... er det noe du tror kan brukes på din nåværende arbeidsplass?  Da blr du fortelle det.  Det er jo vanligvis bare positivt.  

Jeg ønsker meg autorisasjon i yrket mitt og det oppnår jeg ikke der og de trenger heller ikke en person med autorisasjon. 

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg ønsker meg autorisasjon i yrket mitt og det oppnår jeg ikke der og de trenger heller ikke en person med autorisasjon. 

Da blir det nok litt annerledes ja.  Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spilte med helt åpne kort når jeg ønsket å bytte jobb. Følte det gjorde prosessen mye lettere, og jeg fikk både støtte og "takknemlighet" for ærligheten. Er det slik at du ønsker/ trenger noe som ikke nåværende jobb kan tilby så er ikke det din eller arbeidsplassen sin "feil" - da ønsker du faktisk bare andre og nye utfordringer. 

Dette har jeg også vunnet mye på når jeg skulle finne ny jobb. På snakk om referanser gir jeg alltid nåværende leder, og forteller at hun vet om situasjonen og kommer til å være helt ærlig. Intervjuere har gitt tilbakemelding på at de liker godt at jeg er såpass ærlig på alle arenaer. 

Anonymkode: bce5b...646

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Les første setning en gang til du! Det står nemlig at ts er innkalt til medarbeidersamtale med den nye lederen!

Anonymkode: a16df...581

My bad 😊 Men jeg ville fremdeles ikke sagt så mye om at jeg ville bort. Særlig ikke med ny leder, som man kanskje ikke kjenner så godt. Det kan jo være man blir stuck en god stund. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke sagt så mye. 

Enig at uansett bør bli bedre kjent med den nye lederen. 

Anonymkode: 7eb73...bd1

AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke finne på å si noe. Selv om lederen din er kjempeålreit så "diskriminerer" man ofte helt ubevisst. Det ligger i bakhodet at "Kari" snart skal slutte.

Anonymkode: 1ded4...471

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...