Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jobb pc, og betaler jo e- skatt. Betyr det ikke at jeg skal kunne bruke den til noe privat også eller ?

Får ikke lastet ned studienett app'en fra Microsoft store, feilmelding om at programmet er blokkert for gruppe policy.

Hjalp ikke å sende mail til IT avdelingen og spørre om det var lov, får bare ikke svar.

Må jeg nå kjøpe inn privat pc eller finnes det en måte å rette opp i den feilmeldingen ? 

Anonymkode: 20f39...8f4

Skrevet

Det kan være at PCen er sperret for noe typer apper og installering av disse. 

Det er ganske vanlig for jobbPCer. Det er IT som kan svare på hva policy er. Der jeg jobber, får jeg ikke installert selv, men de hjelper meg gjerne med det. 

Men rent prinsipielt, så bruker jeg heller mine private PCer utenfor jobb. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (Akkurat nå):

Det kan være at PCen er sperret for noe typer apper og installering av disse. 

Det er ganske vanlig for jobbPCer. Det er IT som kan svare på hva policy er. Der jeg jobber, får jeg ikke installert selv, men de hjelper meg gjerne med det. 

Men rent prinsipielt, så bruker jeg heller mine private PCer utenfor jobb. 

Hvorfor skal vi betale e-skatt hvis vi ikke kan bruke den privat også? Skal jeg betale for å bruke jobb pc til jobb, skurrer i mine ører. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Har jobb pc, og betaler jo e- skatt. Betyr det ikke at jeg skal kunne bruke den til noe privat også eller ?

Får ikke lastet ned studienett app'en fra Microsoft store, feilmelding om at programmet er blokkert for gruppe policy.

Hjalp ikke å sende mail til IT avdelingen og spørre om det var lov, får bare ikke svar.

Må jeg nå kjøpe inn privat pc eller finnes det en måte å rette opp i den feilmeldingen ? 

Om du ikke har en privat pc, anbefalere jeg deg om å kjøpe det, ja.
Det er ofte begrensninger på hva man kan bruke jobb-pc'er til. Det er sikkert litt forskjell fra sted til sted, men det er nok ikke lov å laste ned hva som helst.

Anonymkode: c1717...226

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal vi betale e-skatt hvis vi ikke kan bruke den privat også? Skal jeg betale for å bruke jobb pc til jobb, skurrer i mine ører. 

Det er jo forskjell på om du kan bruke den til noen private ting og om du kan gjøre hva du vil med den. 

Men du må høre med arbeidsgiver om dette. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det skurrer i mine ører også, jeg tror ikke de ansatte hos oss som har jobb-PC betaler skatt for det. Jeg gjør i hvert fall ikke det selv, som ansatt på IT-avdelingen, selv om jeg er i særposisjon og kan ta meg friheter som å gjøre unntak for slike policies.

Vi sperrer veldig mye på de ansattes maskiner, vi har det som kan kalles en aksepter-følgende-apper-policy i motsetning til en sperr-følgende-apper-tilnærming (whitelist vs. blacklist, men det er visstnok ikke politisk korrekt å si lenger).

Tror dette er og blir mer og mer vanlig. De som har spesielle behov kan logge inn på våre citrix-løsninger og få det de trenger der, etter vi gir tilgang.

Sært å betale skatt for noe såpass restriktivt. Jeg ville kontaktet både IT og lønningsavdelingen og spurt om det virkelig er sånn at du skal betale skatt for en jobbmaskin du ikke kan bruke slik du ønsker privat, og heller droppe tanken om å kunne bruke maskinen til hva du vil.

Anonymkode: a67d8...3f6

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skurrer i mine ører også, jeg tror ikke de ansatte hos oss som har jobb-PC betaler skatt for det. Jeg gjør i hvert fall ikke det selv, som ansatt på IT-avdelingen, selv om jeg er i særposisjon og kan ta meg friheter som å gjøre unntak for slike policies.

Vi sperrer veldig mye på de ansattes maskiner, vi har det som kan kalles en aksepter-følgende-apper-policy i motsetning til en sperr-følgende-apper-tilnærming (whitelist vs. blacklist, men det er visstnok ikke politisk korrekt å si lenger).

Tror dette er og blir mer og mer vanlig. De som har spesielle behov kan logge inn på våre citrix-løsninger og få det de trenger der, etter vi gir tilgang.

Sært å betale skatt for noe såpass restriktivt. Jeg ville kontaktet både IT og lønningsavdelingen og spurt om det virkelig er sånn at du skal betale skatt for en jobbmaskin du ikke kan bruke slik du ønsker privat, og heller droppe tanken om å kunne bruke maskinen til hva du vil.

Anonymkode: a67d8...3f6

Samme policy her. Statsansatt.  
vi betaler skatt for fri tlf, men ikke for pc, og den er naturligvis veldig sikker (heldigvis)

AnonymBruker
Skrevet

Hva er e-skatt? Fant ikke noe på google.

Anonymkode: 1dbda...8ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...