Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #1 Skrevet 2. september 2005 Jeg går nå på 1 året på økonomistudiet. Siden jeg har de fleste fagene fra studiet fra før, trenger jeg kun ta 2 fag dette året (frem til sommeren), og jeg har dermed mulighet til å jobbe 80% stilling ved siden av studiene. Det jeg da lurer på er hvordan dette vil utgjøre for stipend og lån når jeg begynner på 2 året mitt på revisjon. Jeg vil da inklusive feriepenger ha tjent ca. 113.000 kr det året. Vil jeg da få noe stipend? Har forøvrig 2 barn som bor hos meg, og har samboer som tjener 21000 brutto i mnd. Ingen formue. Det jeg egentlig spør om er altså om lånekassen tar beregninga si fra januar måned eller fra august...
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #2 Skrevet 2. september 2005 Det ble en forandring for noen år siden da det ble slik at du kunne tjene 100 000 kroner i året (januar-desember), og dette blir sjekket mot likningen. Du får derfor trekk for det overskytende. Dersom du oppgir denne inntekten når du søker, så får du vite hvor mye du får. Du kan sikkert også bruke kalkulatoren på lånekassen sin side.
Gjest rotfy Skrevet 2. september 2005 #3 Skrevet 2. september 2005 Beregningen går på kalenderåret, ikke skatteåret, om det er det du spør om. Så om du kun får støtte for ett semester i år, kan du tjene ca 270 000 uten å bli trukket i stipend, ca 108 000 dersom du får støtte begge semesterene. Mulig disse summene blir litt større siden du har barn, det har jeg ikke oversikt over.
Gjest gjest1 Skrevet 2. september 2005 #4 Skrevet 2. september 2005 En annen ting du må huske er at må ta minst 15 studiepoeng hvert semester for å få full støtte.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #5 Skrevet 2. september 2005 Det er 30 studiepoeng som er krav for å få full støtte et semester.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå