Grooo Skrevet 2. september 2005 #1 Skrevet 2. september 2005 Jeg er bibliotekar og har stadig elever innom som skal skrive særemne. Nå har jeg møtt på en liten nøtt... Noen som kan hjelpe meg med tittel på romaner som omhandler selvmord? Altså ikke en krimbok der en eller annen etterforsker et selvmord, men mer en bok som beskriver litt hva personen tenker, føler osv... Vi har sett på "Hav av tid" av Merete Morken Andersen, men er ikke helt sikkre på om det er den vi er på jakt etter... Boken behøver ikke ende med selvmord, det kan like gjerne være en bok der slike ting bare nevnes.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #2 Skrevet 2. september 2005 Jeg mener å huske at "Men Tankene Mine får du Aldri" av Sverre Asmervik er en slik bok. Om jeg ikke husker fullstendig feil så tror jeg den ender med at hovedpersonen begår selvmord. Den handler om prostitusjon i Oslo og enkelte scener er kanskje noe grove men det er en svært sterk bok.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #3 Skrevet 2. september 2005 Det finnes en bok av Aidan Chambers som heter 'Dans på min grav' (originaltittel 'Dance on my grave'). Handler om to gutter i tenårene som har et kort forhold, hvorpå den ene tar livet av seg. Det meste av handlingen er bygd opp rundt et løfte de hadde gitt hverandre om at den som levde lengst, skulle danse på den andres grav, og om hvordan den etterlatte gutten har det. En ganske god ungdomsbok.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #4 Skrevet 2. september 2005 Husker jeg helt feil nå, eller handler Jonas av Jens Bjørneboe delvis om selvmord?
Apple- Skrevet 2. september 2005 #5 Skrevet 2. september 2005 "Dead Poets' Society" handler om ungdomsproblematikk, og ender med at en av hovedpersonene tar livet av seg. Finnes også som film (med Robin Williams), meget bra, spør du meg.
Gjest Bøllefrøet Skrevet 2. september 2005 #6 Skrevet 2. september 2005 Jeg mener å huske at "Men Tankene Mine får du Aldri" av Sverre Asmervik er en slik bok. Om jeg ikke husker fullstendig feil så tror jeg den ender med at hovedpersonen begår selvmord. Den handler om prostitusjon i Oslo og enkelte scener er kanskje noe grove men det er en svært sterk bok. ← Jeg kan ikke huske at hun tok selvmord, men det kan godt hende.. Lenge siden jeg leste den.. Utrolig sterk bok i hvertfall!
Gjest Drømmeren Skrevet 2. september 2005 #7 Skrevet 2. september 2005 Hva med å se litt på siden til LEVE: http://www.levenorge.no/litteratur.htm og fra universitetet: http://www.med.uio.no/ipsy/ssff/litteratur...aturlister.html Når husker jeg ikke så godt hva som står der, men de kan helt sikkert hjelpe om du tar en telefon eller sender en e-post.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #8 Skrevet 2. september 2005 Jeg kan ikke huske at hun tok selvmord, men det kan godt hende.. Lenge siden jeg leste den.. Utrolig sterk bok i hvertfall! ← *SPOILER* Mener at vedkommende hengte seg på slutten, men det er mulig jeg tar feil siden det er så lenge siden jeg leste den. Dead Poets Society er jo et definitivt must ja.
Apple- Skrevet 2. september 2005 #9 Skrevet 2. september 2005 *SPOILER* Mener at vedkommende hengte seg på slutten, men det er mulig jeg tar feil siden det er så lenge siden jeg leste den. Dead Poets Society er jo et definitivt must ja. ← Hun henger seg ja, men det er ikke hovedpersonen som gjør det, hun er en 'survivor'.
Gjest Varg-Menja Skrevet 2. september 2005 #10 Skrevet 2. september 2005 Denne er veldig god: "Det er slutt mellom Gud og meg" av Katarina Mazetti Så har du også "Veronica vil dø" av Paulo Coelho "Glassklokken" med Sylvia Plath
Gjest 1111 Skrevet 3. september 2005 #11 Skrevet 3. september 2005 Jeg anbefaler "Glassklokken" av Sylvia Plath og "Veronica vil dø" av Paulo Coelho. Virkelig.
Grooo Skrevet 3. september 2005 Forfatter #12 Skrevet 3. september 2005 Tusen takk for mange gode svar! Glemte jo å si at det må være norsk (ev. nordisk) forfatter da dette er til særemnet for vk2. Emnet for særemnet skulle være selvmord, men det trenger ikke gjelde hovedpersonen og det trenger ikke ende med selvmord heller. Like fint å få vinklingen der en av personene ombestemmer seg. Tusen takk igjen, håper eleven blir fornøyd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå