AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #1 Skrevet 1. mai 2021 I hvilken uke(r) vil du anbefale å ta tidlig ultralyd og hvorfor? Anonymkode: a9e77...6e3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #2 Skrevet 1. mai 2021 Kommer helt an på grunnen til hvorfor du vil ta ultralyd Vil du har litt fine bilder av noe som kan ligne på en baby som du kan vise frem når du forteller familie er det lurt å vente til etter uke 10, før det er det vanskelig å se noe annet enn en bønne. Er du bekymret og bare vil se at hjertet banker, ta etter uke 7, da skal hjertet banke. Tar du i uke 6 risikerer du at du er akkurat for tidlig ute og blir bare mer stressa! Er der med tanke på å se etter tegn på Downs syndrom er det vel uke 12 som anbefales. Anonymkode: 165be...cc3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #3 Skrevet 1. mai 2021 Jeg tok i uke 12. det anbefales veldig. Gikk gjennom organer og kunne se at det var en liten baby der inne Anonymkode: 0d917...27e
MiaHI Skrevet 1. mai 2021 #4 Skrevet 1. mai 2021 Jeg venten til uke 12. Da kan de sjekke mye, og jeg ble veldig betrygget. Tar man før uke 12 så er det ikke like mye de kan sjekke, og mye kan skje mellom f.eks uke 8 og 12. Så hvis du bare har tenkte å ta en ultralyd før den ordinære i uke 18-20 så anbefaler jeg uke 12.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #5 Skrevet 1. mai 2021 Jeg går alltid 7+ noe for å se at hjertet slår og at det er liv, hvor mange etc. Dette da jeg har hatt 3 sa’er og en ma og ikke orker å gå lykkelig uvitende rundt i en evighet, også var det feks dødt allerede i uke 8. Siden går jeg i uke 12+ privat for å sjekke alle organer etc. pleid å gå 13+1 da jeg da alltid har fått vite kjønn også:) Også er det den ordinære ultralyden rundt uke 18 ca. Om man ønsker, kan man gå på 3D ultralyd rundt uke 30. Anonymkode: 9d108...c94
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #6 Skrevet 1. mai 2021 Har bestilt time til TUL 7+2, hovedsakelig for å være sikker på at det ligger riktig og høre hjertelyd - i tillegg er det sjanse for at jeg kan få tvillinger. Så skal jeg til jordmor 9+6 for kontroll, og hun har et apparat så man trolig kan se noe da også Planlegger å ta en UL til for å få vite kjønn også, før OUL. Håper bare sånn at alt går bra... ❤️ Første gang jeg er gravid. Anonymkode: 25c25...b5d 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #7 Skrevet 1. mai 2021 Om det er kjønn man vil vite ville jeg ikke hatt noe forventning om å se det på UL før rutineundersøkelsen i uke 17-20 - det blir absolutt mest gjettverk særlig tidligere. Det har ikke vært noe indikasjon på kjønn i uke 11-13 med mine, selv om det var veldig tydelig på ultralyd i uke 19. Anonymkode: 165be...cc3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #8 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Om det er kjønn man vil vite ville jeg ikke hatt noe forventning om å se det på UL før rutineundersøkelsen i uke 17-20 - det blir absolutt mest gjettverk særlig tidligere. Det har ikke vært noe indikasjon på kjønn i uke 11-13 med mine, selv om det var veldig tydelig på ultralyd i uke 19. Anonymkode: 165be...cc3 Jeg fikk vite med sikkerhet 13+1 på alle mine:) Alle har stemt! Man så det helt tydelig! Anonymkode: 9d108...c94
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #9 Skrevet 1. mai 2021 Var til TUL uke 7+0, så 12+1 og 15+2. Så OUL uke 18. Hadde ikke hatt behov for den 15+2, men klarte ikke å vente til OUL med å få vite kjønn 😅 Anonymkode: 88126...caf
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #10 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg går alltid 7+ noe for å se at hjertet slår og at det er liv, hvor mange etc. Dette da jeg har hatt 3 sa’er og en ma og ikke orker å gå lykkelig uvitende rundt i en evighet, også var det feks dødt allerede i uke 8. Siden går jeg i uke 12+ privat for å sjekke alle organer etc. pleid å gå 13+1 da jeg da alltid har fått vite kjønn også:) Også er det den ordinære ultralyden rundt uke 18 ca. Om man ønsker, kan man gå på 3D ultralyd rundt uke 30. Anonymkode: 9d108...c94 Jeg skjønner deg godt, hadde like mange UL selv etter flere SA, men vil bare minne folk om at egentlig bør man ikke ta flere UL enn nødvendig siden man ikke helt sikkert vet om det ikke er skadelig. Det er vist sammenheng mellom flere Ul undersøkelser og keivhendthedt. Ikke at det i seg selv er alvorlig, med det tyder jo på at ul undersøkelser kan påvirke hjernen. Så ville ikke tatt for moroskyld. Men er noen ganger nødvendig for å få ri i sjela da. Anonymkode: e9e73...392
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #11 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg fikk vite med sikkerhet 13+1 på alle mine:) Alle har stemt! Man så det helt tydelig! Anonymkode: 9d108...c94 Må bare rette på det her. Jeg har også fått vite kjønn med mine i uke 13 (hhv 13+4 og 13+3), og de har vært riktig - men så tidlig er det aldri med sikkerhet. Du skal alltid være forberedt på at det kan være feil. Så å si at du fikk vite med sikkerhet, blir ikke riktig. Da jeg fikk vite med mine, sa han at han var ganske sikker, men at man aldri bli helt sikker så tidlig. Anonymkode: 5a3f5...75f 2
Sequoia Skrevet 2. mai 2021 #12 Skrevet 2. mai 2021 (endret) Sist tok jeg uke 7+noen dager for å se om det var liv før mannen dro på lang jobbreise. Uke 12+noen dager for å se etter avvik. Neste gang (om jeg blir gravid igjen) blir det nok kun en rundt uke 8-9 for å se om det er noe der før jeg tar NIPT-test. Endret 2. mai 2021 av Sequoia
Niny Skrevet 2. mai 2021 #13 Skrevet 2. mai 2021 Jeg hadde nylig i 12+1 (målt til 12+5). Så ut som en baby. Fikk talt alle fingre og nesten alle tær (urolige føtter så greide ikke å få sett skikkelig der). Nesebeinet var på plass, hjernen hadde delt seg som den skulle, hjertet slo, fostervann i magesekken. Usikker på om jeg har glemt noe, men det var magisk og den så helt 100% ferdig ut, bare bitteliten 😍
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå