Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er to voksne og ett barn. Har samlet inntekt på rundt 750 000,-. Egenkapital på ca 1,4 millioner. Ser nå på et hus til 4,5 millioner. Ville dere tatt sjansen? Eier bil, men ingen gjeld. Blir ikke flere barn. 

Anonymkode: 2f6dc...45d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det med utleiedel? I såfall er dere litt sikret der. Vi har høyere inntekt, men fikk bare 2,5 i lån. Hadde ikke så mye egenandel som dere da :) dere har vært flinke! 

Skrevet

Noen spørsmål dere kan stille dere selv først:

1) Hvordan ligger boligen til? Er det et sted dere kunne bodd en stund?

2) Hvor mye er det å pusse opp? Er det noe dere er villige til?

3) Har dere en buffer? En plan om en blir ufør?

4) Hvordan er følelsen rundt denne boligen? 

5) Hvordan er markedet for denne boligen? Vil den kunne selge igjen? Her kan dere spørre noen som har litt peil, tenke hvor den ligger, osv. 

Jeg kunne fint kjøpt en bolig med tre millioner i lån om det var riktig bolig. Det er mange dyre hus der ute. Det er utrolig skummelt å se så høye tall i budgivningen, men det er jo sånn det er om dagen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi er to voksne og ett barn. Har samlet inntekt på rundt 750 000,-. Egenkapital på ca 1,4 millioner. Ser nå på et hus til 4,5 millioner. Ville dere tatt sjansen? Eier bil, men ingen gjeld. Blir ikke flere barn. 

Eeeee ja.

Anonymkode: 183d2...eca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

4,5 mill er jo ikke voldsomt dyrt for et hus i dag?

Vi har ca samme inntekt som dere, og har to barn. Vi kjøpte hus til 5,3 mill for 3 år siden. 

Anonymkode: d62d6...7f8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere har litt marginer, det ikke er store kostnader forbundet med huset til daglig og dere har relativt trygg inntekt, så burde det ikke være noe problem med 4.5 med 1.4 i EK, da blir det jo 3.1 i lån, noe som bør være håndterlig for dere. 

Anonymkode: 26ba7...397

AnonymBruker
Skrevet

Ca 3 mill i lån delt på 2? Med 750’ i inntekt? Syns ikke det var så høyt lån jeg da. Med mindre det er en gammel bolig som trenger massevis av oppussing 

Anonymkode: 1172a...725

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde vurdert sjansen for at man kjøper på en topp prismessig.

Den "0 renten " vi har nå vil ikke vare, og en prisøkningen i pandemi året på 12% (mener jeg det er) på landsbasis er helt latterlig.

Bakteppe er typ flere arbeidsledige enn siden krigens dager, en kommende bølge av konkurser, liten/ingen reallønnsvekst og vi er  FORTSATT inne i en  pågående pandemi.

Ti budgivere med 0 rente (som ikke har noe annet enn bolig å prioritere akkurat nå) vil gi en høyere kjøpesum enn det salgssummen vil bli i et marked fire år frem i tid med 5 budgivere med 3-4% rente - hvor budgivere også ønsker å prioritere reise for 100,000 i året. 

Skulle jeg kjøpt noe nå så skulle det vært en bolig jeg visste at jeg kunne ha i flere tiår - og jeg hadde ikke gitt mer for boligen enn det den gikk for/hadde gått for i 2019. Da hadde jeg følt meg ok trygg med tanke på botid, fradrag for renteutgifter og sammenlignet med  alternativer som å leie bolig. 

Lånesummen i seg selv er vel ikke høy iforhold til inntekt og egenkapital, men alt avhenger jo her av hva slags forbruk dere har. 

Endret av Jr.Garcon
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

4,5 mill er jo ikke voldsomt dyrt for et hus i dag?

Vi har ca samme inntekt som dere, og har to barn. Vi kjøpte hus til 5,3 mill for 3 år siden. 

Anonymkode: d62d6...7f8

Hvor mye betaler dere på lånet i mnd?

Anonymkode: 61d00...2dd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. Mulig jeg er en pyse da.

Anonymkode: e481a...97f

AnonymBruker
Skrevet

Som han over her sier, renta er historisk lav. Ha det i bakhodet.

Anonymkode: de84d...1b2

Skrevet

Renta er historisk lav, og det kommer renteøkninger. Men de aller fleste tror renta vil holde seg lav lenge. Kanskje ikke boliglån til 1,6% som nå, men 3-4% er fremdeles ganske lavt. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Jr.Garcon said:

Jeg hadde vurdert sjansen for at man kjøper på en topp prismessig.

Den "0 renten " vi har nå vil ikke vare, og en prisøkningen i pandemi året på 12% (mener jeg det er) på landsbasis er helt latterlig.

Bakteppe er typ flere arbeidsledige enn siden krigens dager, en kommende bølge av konkurser, liten/ingen reallønnsvekst og vi er  FORTSATT inne i en  pågående pandemi.

Ti budgivere med 0 rente (som ikke har noe annet enn bolig å prioritere akkurat nå) vil gi en høyere kjøpesum enn det salgssummen vil bli i et marked fire år frem i tid med 5 budgivere med 3-4% rente - hvor budgivere også ønsker å prioritere reise for 100,000 i året. 

Skulle jeg kjøpt noe nå så skulle det vært en bolig jeg visste at jeg kunne ha i flere tiår - og jeg hadde ikke gitt mer for boligen enn det den gikk for/hadde gått for i 2019. Da hadde jeg følt meg ok trygg med tanke på botid, fradrag for renteutgifter og sammenlignet med  alternativer som å leie bolig. 

Nettopp! Jeg er selv i en «kjøpealder» nå,  har lett kjempelenge, men synes alt ble helt urealistisk dyrt under pandemien. Leiligheter som før gikk på prisantydning går plutselig 300k til 500k over, og dette er gamle borettslagsleiligheter. Det er helt absurd.

Anonymkode: 939a3...35b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ca 3 mill i lån delt på 2? Med 750’ i inntekt? Syns ikke det var så høyt lån jeg da. Med mindre det er en gammel bolig som trenger massevis av oppussing 

Anonymkode: 1172a...725

Synes du ikke det er mye? Med to barn og bil synes jeg det er enormt mye å låne 4 ganger med en samlet inntekt på 750 000. Jeg blir overrasket hvis de får lov til å låne så mye. 

Anonymkode: 66df0...124

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp! Jeg er selv i en «kjøpealder» nå,  har lett kjempelenge, men synes alt ble helt urealistisk dyrt under pandemien. Leiligheter som før gikk på prisantydning går plutselig 300k til 500k over, og dette er gamle borettslagsleiligheter. Det er helt absurd.

Anonymkode: 939a3...35b

Ja :Nikke: Jeg hadde iallfall ikke turt å legge 500,000 ekstra på bordet i et euforisk opphauset marked - et marked som var dyrt også før "pandemi-euforien". 

Fundamentalt sett henger det ikke på grep og den kunstig lave renta skal jo opp. 

Endret av Jr.Garcon
AnonymBruker
Skrevet

Dere har 1,4 i ek og huset koster 4,5? Da må dere få et lån på ca. 3 mill. Det blir 1,5 mill på hver. Det skal dere vel klare? 

En god idé er å ha en huslånskonto hvor begge setter inn en hel sum. La oss si at dere må betale 7500 hver i huslån, da setter dere inn 10 000 hver. På den måten har dere alltid ekstra penger i bakhånd i dårlige tider. 

Anonymkode: 86d7f...c08

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det å ikke våge?

Jeg har alene dyrere hus. 2,5 mill i lån. Halv million i årslønn. 

Ca 12300 kr renter og avdrag i måneden, ved 20 års nedbetaling. 

Dere ville ha 1550000 i lån hver. Det burde ikke være særlig utfordrene. 

Anonymkode: 0c54d...e27

Skrevet

Hater at vi har et så lånebasert samfunn. Ikke kritikk mot deg ts. Det er litt risikabelt, men går om ting holder seg som de har gjort de siste årene. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hus til 4,5 alene med ett barn og bil 🙈 

Anonymkode: a7ea5...250

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har hus til 4,5 alene med ett barn og bil 🙈 

Anonymkode: a7ea5...250

Flink! ☺️💐 

TS, dere er jo TO personer! «Hva er det å ikke våge?» 

Anonymkode: 911bb...44d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...