AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #1 Skrevet 1. mai 2021 Hei, Jeg er en ung jente som gjerne vil høre om økonomien din! Jeg planlegger økonomisituasjonen min framover, men etter endt studie (og jeg skal søke drømmejobben) så føler jeg at jeg kommer til å sitte igjen med veldig mye penger (53 000 netto)...? Ville vel tro at staten skulle rappe til seg mer... høyeste skatt? Så hva bruker du pengene på, og hva er nettoinntekten din, omtrent? Brukes det på mat, shopping, leie, oppussing... fordi jeg føler at NOE må ta fryktelig mye penger, for at jeg skal ha så mye. Nevner at utdanningen min da vil være grunnutdanning + spesialisering, så det er ikke mange "meg" på markedet. Planlegger å leie i 3 år, og deretter kjøpe bolig. Anonymkode: 7cff2...375
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #2 Skrevet 1. mai 2021 Jeg får utbetalt omtrent dette, en del mer de månedene det er bonus, halv- og null skatt måneder, og feriepenger. Har fast trekk på ca 20 000 til fond hver måned. Halvparten til lavrisiko indeksfond, resten fordelt på ulike høyrisikofond. Fondet er dels pensjonssparing (vi som er ansatt i det private næringsliv har elendige pensjonsordninger nå), og dels sparing til når det er nødvendig med ny bil, større oppussingsprosjekter og lignende. Boligen er ganske godt nedbetalt, så hit går det ikke mer enn ca 7 000 i måneden. Og en del andre, faste trekk, som forsikringer, strøm, nett, med mer. Resten er egentlig "fritt vilt". Liker å spise og drikke godt, er glad i gode restauranter, luksus på reise (vanligvis), og opplevelser, generelt. Sparer ikke om jeg kjøper meg klær, smykker, vesker, eller interiør, eller om jeg ønsker å leie inn en interiørarkitekt, eller få gjort noe i hagen. Nå i korona-året har det gått en del ekstra inn på fondet. Er imidlertid veldig bevisst på å unngå bruk-og-kast mentaliteten. Så alle kjøp av materielle ting er gjennomtenkt. (vi er to, hvor han tjener en del mer, ellers ville sparing vært en del lavere, og lån en del høyere) Anonymkode: 280e3...59b 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #3 Skrevet 1. mai 2021 Nå er jeg eldre enn deg og gjeldsfri, men du kommer vel sannsynligvis til å ha en god del studielån og etterhvert boliglån. Da jeg var student syntes jeg alt hørtes ut som mye penger, men når man er voksen og etablert forsvinner mye også. Jeg trekker 4000 kr hver måned til pensjonssparing, ca 1000 til veldedighet, 1000 til bufferkonto, så kommer strøm og internett (litt usikker her), motorsykkel (aner ikke hvor mye), og ca 2500-3000 til mat. Bruker kanskje 1000 per måned på klær/sko, 1000 på trening, og kanskje 1000-2000 på restaurant/bar/konsert. Min største utgift (før korona) var reising. Anonymkode: 2aaa4...164 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #4 Skrevet 1. mai 2021 Sitter du igjen med aå mye som 53.000 netto så har du minst 30.000 du kan bruke på hva du vil - dyre ferier, kaste de i do, spare, betale ned studielån. Da budsjetterer jeg med svært romslige 15.000 til boligutgifter og 6.000 til matutgifter og 2.000 til internett osv. Du kommer til å ha kjempegod råd, mye mer utbetalt enn folk flest. Anonymkode: acdc7...264 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #5 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg får utbetalt omtrent dette, en del mer de månedene det er bonus, halv- og null skatt måneder, og feriepenger. Har fast trekk på ca 20 000 til fond hver måned. Halvparten til lavrisiko indeksfond, resten fordelt på ulike høyrisikofond. Fondet er dels pensjonssparing (vi som er ansatt i det private næringsliv har elendige pensjonsordninger nå), og dels sparing til når det er nødvendig med ny bil, større oppussingsprosjekter og lignende. Boligen er ganske godt nedbetalt, så hit går det ikke mer enn ca 7 000 i måneden. Og en del andre, faste trekk, som forsikringer, strøm, nett, med mer. Resten er egentlig "fritt vilt". Liker å spise og drikke godt, er glad i gode restauranter, luksus på reise (vanligvis), og opplevelser, generelt. Sparer ikke om jeg kjøper meg klær, smykker, vesker, eller interiør, eller om jeg ønsker å leie inn en interiørarkitekt, eller få gjort noe i hagen. Nå i korona-året har det gått en del ekstra inn på fondet. Er imidlertid veldig bevisst på å unngå bruk-og-kast mentaliteten. Så alle kjøp av materielle ting er gjennomtenkt. (vi er to, hvor han tjener en del mer, ellers ville sparing vært en del lavere, og lån en del høyere) Anonymkode: 280e3...59b Så du har veldig romslig økonomi, med andre ord? Jeg skal leie i Oslo, så forhåpentligvis må jeg ikke gi mye tillegg etter den faste leien (som er veldig høyt ). Planlegger å bosette meg i et upopulært strøk slik at jeg får spart opp mest mulig i "buffer"/spar. Jeg er ikke et parmenneske dessverre, liker å holde meg litt for meg selv. Nå er jeg jo ikke over 30 enda, så kanskje det endrer seg etterhvert, men det er viktig for meg å være 100 % uavhengig - derfor vil jeg nok alltid spare mye til forskjellige forsikringer i tilfelle noe skjer, og pensjon. Anonymkode: 7cff2...375
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #6 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sitter du igjen med aå mye som 53.000 netto så har du minst 30.000 du kan bruke på hva du vil - dyre ferier, kaste de i do, spare, betale ned studielån. Da budsjetterer jeg med svært romslige 15.000 til boligutgifter og 6.000 til matutgifter og 2.000 til internett osv. Du kommer til å ha kjempegod råd, mye mer utbetalt enn folk flest. Anonymkode: acdc7...264 Så flott! Nå ble jeg glad Jeg har aldri kjøpt merkeklær eller dyre møbler, kanskje fordi jeg kommer fra små kår? Kjenner jeg gleder meg litt til å kunne kjøpe hva jeg ønsker, dra på dyre utenlandsferier, restauranter, opera... alt jeg ikke fikk til og ikke får til som student og ett av fire (!) barn. Anonymkode: 7cff2...375
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #7 Skrevet 1. mai 2021 For min del går så mye som mulig til hemmelig konto for ny etablering. Ellers er det sfo, barnehage, mat, huslån, forsikringer som sluker penger. Mannens penger forsvinner til lønnstrekk, straffegebyrer, kredittkortgjeld, junkfood. Han bidrar til fellesen dersom jeg maser. Ett tips til deg: gifter du deg, så sørg for all del at dere har særeie. Anonymkode: b2543...358 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #8 Skrevet 1. mai 2021 Min nettoinntekt: 32 000. Viktig tilleggsinfo: jeg er samboer så mange utgifter deles med han, men her skriver jeg det jeg bruker penger på. - Faste felles utgifter: 9700. Dette dekker boliglån, fellesutgifter, strøm, tv/nett og forsikringer. - Studielån: 1500 - Felles matkonto: 2400. Dekker alt vi kjøper felles av mat, samt husholdningsartikler. - Sparing: 11 000. Her ligger egen sparing, pensjonssparing (fond), og felles sparing til ferier, prosjekter og buffer. - Så gjenstår ca 7000. Dette er mine «lommepenger» som normalt går til klær (bruker lite her), velvære (negler og voksing, ca. 1600), busskort (når det ikke er korona), konsertbilletter og restaurantbesøk med venninner (når det ikke er korona), småkjøp av mat/kiosk/kaffe etc. Nå under korona bruker jeg mye mindre her, så jeg sparer gjerne ca. 2000 ekstra av disse pengene. Anonymkode: fc164...9a4
Gjest laPistola Skrevet 1. mai 2021 #9 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sitter du igjen med aå mye som 53.000 netto så har du minst 30.000 du kan bruke på hva du vil - dyre ferier, kaste de i do, spare, betale ned studielån. Da budsjetterer jeg med svært romslige 15.000 til boligutgifter og 6.000 til matutgifter og 2.000 til internett osv. Du kommer til å ha kjempegod råd, mye mer utbetalt enn folk flest. Anonymkode: acdc7...264 Med planer om og leie i 3 år , for så og kjøpe, blir det nok ikke 30.000 og kaste i do. Vet ikke hvor du og ts bor hvor 15.000 er romslig til boligutgifter, men skal det også dekke sparing for kjøp?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #10 Skrevet 1. mai 2021 Får et sted mellom 26-34k etter skatt (netto), alt etter hvor mye overtid osv jeg jobber. Ca 10k går til husleie, strøm, mat, bil, abonemang osv. Så går mellom 16-24k i pluss hver måned, som går til sparing til en fremtidig bolig. Anonymkode: 730ab...c3b
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #11 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så du har veldig romslig økonomi, med andre ord? Jeg skal leie i Oslo, så forhåpentligvis må jeg ikke gi mye tillegg etter den faste leien (som er veldig høyt ). Planlegger å bosette meg i et upopulært strøk slik at jeg får spart opp mest mulig i "buffer"/spar. Jeg er ikke et parmenneske dessverre, liker å holde meg litt for meg selv. Nå er jeg jo ikke over 30 enda, så kanskje det endrer seg etterhvert, men det er viktig for meg å være 100 % uavhengig - derfor vil jeg nok alltid spare mye til forskjellige forsikringer i tilfelle noe skjer, og pensjon. Anonymkode: 7cff2...375 Nå har jeg blitt 35 etterhvert, var ferdig utdannet da jeg var 23, og har vært i et forhold hele tiden. Så er ikke helt sammenlignbart. Var ekstremt forsiktig i begynnelsen. Bodde i en sokkelleilighet utenfor byen for å spare opp til bolig så snart som mulig. Fortsatte å knipe på ting som restaurant, og reise. Så ikke dumt av deg å være forsiktig i begynnelsen, til buffer og bolig er på plass. Det er veldig lett å falle i fella med for høyt forbruk, i stedet for å lage et godt fundament for å ha det godt hele livet. Når dette er på plass handler det om å ha nok i fond slik at pensjonen og større kjøp er sikret, og bo slik man vil. Da kan man unne seg ganske mye. Har ikke et ønske om å gå i graven med masse penger på bok, når jeg kan drikke barolo, spise på gode restauranter, og velge femstjerners hotell. Anonymkode: 280e3...59b 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #12 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): For min del går så mye som mulig til hemmelig konto for ny etablering. Ellers er det sfo, barnehage, mat, huslån, forsikringer som sluker penger. Mannens penger forsvinner til lønnstrekk, straffegebyrer, kredittkortgjeld, junkfood. Han bidrar til fellesen dersom jeg maser. Ett tips til deg: gifter du deg, så sørg for all del at dere har særeie. Anonymkode: b2543...358 Ja tenker at dette er veldig viktig. En stor grunn til at jeg lever alene / ikke har hatt mange partnere. Føler at til slutt vil det bli ubalansert eller på andre måter en urettferdig løsning, uten at det trenger å være noens feil. Den "store drømmen" er å leie i 3 år ett sted i utkanten av Oslo hvor det ikke er så dyrt (liten, dårlig leilighet i upopulært nabolag) og spinke og spare opp en buffer. Deretter flytte et par tre år til USA / Storbritannia, og komme tilbake for å kjøpe bolig i Oslo. Ganske lite finslipt, og har ikke sett så mye inn på det. Men det er svært gode utsikter for lønn og jobb i USA, med nesten dobbelt (merk: nesten) i lønn noen steder. Drømmer Anonymkode: 7cff2...375
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #13 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå har jeg blitt 35 etterhvert, var ferdig utdannet da jeg var 23, og har vært i et forhold hele tiden. Så er ikke helt sammenlignbart. Var ekstremt forsiktig i begynnelsen. Bodde i en sokkelleilighet utenfor byen for å spare opp til bolig så snart som mulig. Fortsatte å knipe på ting som restaurant, og reise. Så ikke dumt av deg å være forsiktig i begynnelsen, til buffer og bolig er på plass. Det er veldig lett å falle i fella med for høyt forbruk, i stedet for å lage et godt fundament for å ha det godt hele livet. Når dette er på plass handler det om å ha nok i fond slik at pensjonen og større kjøp er sikret, og bo slik man vil. Da kan man unne seg ganske mye. Har ikke et ønske om å gå i graven med masse penger på bok, når jeg kan drikke barolo, spise på gode restauranter, og velge femstjerners hotell. Anonymkode: 280e3...59b Ja, gleder meg allerede til "småbarn og lån" er unnagjort og jeg kan lene meg tilbake. Jeg kan lett se for meg at jeg får et høyt forbruk ettersom jeg alltid har bodd i utkanten av byen og ikke sett så mye av Oslos "berømte" uteliv (Covid, argh!). Så blir man jo fort fristet av skjønnhetsprodukter/pleie, møbler, trender... 😅 Anonymkode: 7cff2...375
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #14 Skrevet 1. mai 2021 Hvilken utdanning har du da? Tror du at du kommer til å trives i jobben eller tok du utdanningen mest for lønnen? Jeg vil anbefale deg å lage et budsjett og følge det, vær obs på kilopris og priser generelt, tenk deg om et par ganger før du kjøper ting osv, mange går i den fellen at de bruker mye mer penger når de får mye penger slik at det egentlig blir brukt på tull. De fleste banker har jo også oversikt slik at du kan se hva pengene går til. Ville spart mest mulig i begynnelsen, lag forskjellige kontoer som buffer, ferie, bolig, pensjon osv slik at du alltid har penger om du skulle trenge det, er også god motivasjon. Når du har det på plass og har fått deg bolig, da kan du bruke mer. Anonymkode: 0fe73...88e 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #15 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja tenker at dette er veldig viktig. En stor grunn til at jeg lever alene / ikke har hatt mange partnere. Føler at til slutt vil det bli ubalansert eller på andre måter en urettferdig løsning, uten at det trenger å være noens feil. Den "store drømmen" er å leie i 3 år ett sted i utkanten av Oslo hvor det ikke er så dyrt (liten, dårlig leilighet i upopulært nabolag) og spinke og spare opp en buffer. Deretter flytte et par tre år til USA / Storbritannia, og komme tilbake for å kjøpe bolig i Oslo. Ganske lite finslipt, og har ikke sett så mye inn på det. Men det er svært gode utsikter for lønn og jobb i USA, med nesten dobbelt (merk: nesten) i lønn noen steder. Drømmer Anonymkode: 7cff2...375 Høres ut som en god plan 😀 ønsker deg alt godt på veien Anonymkode: b2543...358
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #16 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvilken utdanning har du da? Tror du at du kommer til å trives i jobben eller tok du utdanningen mest for lønnen? Jeg vil anbefale deg å lage et budsjett og følge det, vær obs på kilopris og priser generelt, tenk deg om et par ganger før du kjøper ting osv, mange går i den fellen at de bruker mye mer penger når de får mye penger slik at det egentlig blir brukt på tull. De fleste banker har jo også oversikt slik at du kan se hva pengene går til. Ville spart mest mulig i begynnelsen, lag forskjellige kontoer som buffer, ferie, bolig, pensjon osv slik at du alltid har penger om du skulle trenge det, er også god motivasjon. Når du har det på plass og har fått deg bolig, da kan du bruke mer. Anonymkode: 0fe73...88e Har fullført medisinstudiet på grunn av lønnen. Hatet det! Blod og "gørr" generelt er ikke helt meg. Jeg har alltid ønsket å bli psykolog, så jeg tok spesialiseringen til å bli psykiater Ja, jeg vet Er nok ikke så flink med den impulskontrollen altså... men det er verdt det om jeg kan klare å kjøpe bolig i utlandet i ettertid Anonymkode: 7cff2...375 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #17 Skrevet 1. mai 2021 Jeg har tjent godt de siste årene. Der pengene "flyr" for meg er nok ferier. Bruker nok 50-100 000 i året på det. Også bolig, både som invistere, men før det å bo fint. Jeg sparer mye i indeksfond, om jeg ønsker å kutte ned eller ut jobbing etterhvert, synes bevegelsen FIRE er inspirerende. Også gir jeg minst 10% til effektiv veldedighet. Håper å kunne gi opp mot 50% når jeg etterhvert har nedbetalt bolig og slikt. Effektiv altruisme synes jeg er en veldig bra ting. Boka "The Life You Can Save" fikk meg til å tenke i de baner. Det å gi har også gjort livet mitt så mye mer meningsfylt. Anonymkode: 9000b...3a5 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #18 Skrevet 1. mai 2021 Har utbetalt 17500 kr i mnd ca, inkl barnetrygd for 1 barn som går i barnehage. Jeg ble ufør for et par år siden. Er gift, og bor i en av nabo kommunene til Oslo. Vi må bo her pga avstand og arbeidstider til mannens jobb. Derfor har vi også bil. Vi leier bolig med 2 soverom til 15000 kr (ganske usentralt i denne kommunen, og leieprisen blir regnet som rimelig iht sted og antall soverom) mannen må ha eget soverom pga astma. Mine utgifter i mnd av fellesutgifter er Husleie inkl strøm 6000 Barnehage 1500 Mat 4000 Transport 1000 Internett, tv 500 Totalt 13000 Utenom det Mobil 600 (avbetaling) Netflix, Spotify 200 Andre transport kostnader 200 (hvis jeg feks må ta buss) Helseutgifter 1000 Totalt 2000 ... De siste 2500 går til klær og leker til barnet, sette av til tannlege, frisør og gaver. Kjøper meg sjeldent klær og sko selv, og har ingenting å spare av. Har ikke råd til å gjøre noe på fritiden noe særlig, og skal vi på noe med barnet så er det mannen din må betale mesteparten. Ferier er veldig sjeldent. Har ikke penger til noe uforutsett eller. Anonymkode: cda51...a6f
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #19 Skrevet 1. mai 2021 Jeg har ca 30.000 kr til overs etter faste utgifter er betalt. Jeg har akkurat blitt singel, etter en litt turbulent skilsmisse. Akkurat nå leier jeg en rimelig leilighet mens jeg venter på oppgjør fra bolig og litt sånt. Så boligutgiftene kommer til å øke. Jeg har gitt meg 6 mnd der jeg kan sløse litt, kjøpe ting til leiligheten, hobby og klær. Sparer litt i fond, det skal jeg øke når disse 6 mnd er over. Så akkurat nå bruker jeg mest penger på klær og hobby, absolutt ikke vanskelig bruke penger på😅 kjøper kvalitet, som ikke er utpreget trendy, så har jeg de en stund. Når jeg ikke sløse sparer jeg en del, både langsiktig (til f.eks pensjon) og kortsiktig (som f.eks ferie), setter og av til en buffer om noe trenger en reprasjon, utskifting eller til oppussing. Har også vokst opp med at man bør ha en buffer på det man trenger i tre måneder, så det har jeg og. Ellers går det jo alltid litt til hobby og klær, liker og å kose meg å gå ut med venner, lage litt god mat Anonymkode: f1ff3...682
Knirke Skrevet 1. mai 2021 #20 Skrevet 1. mai 2021 Det går ofte ut mye mer penger enn man tror, spesielt om man sitter med studielån og huslån, og en bolig som trenger vedlikehold. Får man barn koster det selvfølgelig mye. Hos meg er de største utgiftspostene bil, båt og hytte (+reising, i normale år). Kunne selvfølgelig spart masse penger på å prioritere annerledes, men det er sånn jeg ønsker å ha det😉.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå