AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #1 Skrevet 1. mai 2021 Nå er vi jo over i bunadsesongen, og jeg lurer på hva andre tenker om å bruke feil sølv til bunaden? Jeg har en bunad, med alt av komplett sølv. Men jeg har nå arvet noe sølv som hører til Hardangerbunaden. Dette kommer fra familien, og den eldste søljen er fra 1829. Hvor feil blir det å bruke dette til bunaden jeg har i dag, når de egentlig ikke hører sammen? Syns at de jeg arvet er finere, og de betyr mer fordi det var en gave fra noen som er viktig for meg. Anonymkode: eec52...385
Blomsterpotta Skrevet 1. mai 2021 #2 Skrevet 1. mai 2021 Bare bruk det om du vil det og drit i bunadspolitiet. 4
Ulven Skrevet 1. mai 2021 #3 Skrevet 1. mai 2021 Man kan bruke arvesølv til bunaden selv om det er feil sølv. Men personlig hadde jeg ikke brukt feks telemarksølv til min vest oppland bunad. Det blir for rart. 4
Leo Skrevet 1. mai 2021 #4 Skrevet 1. mai 2021 Tradisjonelt brukte man det man hadde tilgjengelig og sølvet hadde forskjellig utforming alt etter som f.eks. hvem som hadde laget det. Å bruke dette er med andre ord ikke feil i det hele tatt. Tvert i mot. 8
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #5 Skrevet 4. mai 2021 Det riktigste sånn tradisjonelt er å bruke det man har, og det rareste er å kjøpe alt komplett fra en butikk. Anonymkode: 877d7...4a6 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #6 Skrevet 4. mai 2021 On 5/1/2021 at 5:45 PM, Ulven said: Man kan bruke arvesølv til bunaden selv om det er feil sølv. Men personlig hadde jeg ikke brukt feks telemarksølv til min vest oppland bunad. Det blir for rart. På hvilken måte hadde det blitt rart? Er det formen som blir feil i forhold til snittet på bunaden? Jeg spør av ren undring, har ikke så mye peiling på bunadssølv. Anonymkode: 679dd...bf3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #7 Skrevet 10. mai 2021 Hardangerbunaden har forgylte søljer? Det ville jeg synes så merkelig ut til en bunad som ikke bruker det. Ellers så ville jeg tenkt på størrelse på søljene, altså om det du har arvet er mye større eller mindre enn det som vanligvis brukes til din bunad. Om de matcher sånn ca i størrelse og farge ville jeg kjørt på. Anonymkode: 6de51...db8
Gjest Lama_Drama Skrevet 10. mai 2021 #8 Skrevet 10. mai 2021 Arvesølv er alltid best. Og strengt tatt slik det var orginalt.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #9 Skrevet 10. mai 2021 Så lenge det passer greit er det uproblematisk. Kjempe store søljer til bunad hvor det hører til små delikate vil nok ikke se veldig pent ut synes jeg. En del sølv er jo ganske likt i utforming med forskjellige mønstre fra sted til sted. Feks nordmøre og trønderbunad har ganske like søljer synes jeg. Søljene som hører til telemarkbunader er store og ville nok ikke passet til min nordmørsbunad så da hadde jeg heller bare brukt en liten i halsen og droppet resten. Anonymkode: 24a90...049
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #10 Skrevet 10. mai 2021 Til dere som sier at "før i tiden brukte de"... Vi lever for det første ikke "før i tiden" nå. For det andre reiste tradisjonelt ikke folk så langt i gamle dager, slik at det arvede draktsølvet ofte kom fra samme område som en selv bodde i. For det tredje: de tok det de hadde fordi de ikke hadde så mye, i motsetning til i dag. Men selv i gamle dager fantes det regler for hva som var akseptert og ikke. For mange bunader er det riktige sølvet en viktig del av drakta, akkurat som alle andre draktdeler. Andre draktdeler blander du jo ikke. Du ville ikke brukt bringeduken fra en hardangerbunad inni en gudbrandsdalsbunad, regner jeg med. Så med mindre bunaden din kommer fra omtrent samme draktområde eller bunadskikk som hardangerbunaden ville jeg ikke brukt arvesøjene. Anonymkode: 619de...1f8 3
Ulven Skrevet 10. mai 2021 #11 Skrevet 10. mai 2021 On 5/4/2021 at 2:56 PM, AnonymBruker said: På hvilken måte hadde det blitt rart? Er det formen som blir feil i forhold til snittet på bunaden? Jeg spør av ren undring, har ikke så mye peiling på bunadssølv. Anonymkode: 679dd...bf3 Det er to vidt forskjellige typer sølv. Mitt sølv ser slik ut: Kronesølje oksidert. Mykje brukt til Graffer, Gudbrandsdalen, Hedmark og Lundeby. - Lille Gullkorn - Gullsmed på nett Svigerdatteren min har det som er laget til bunaden: VO Sølje nr. 1 ox (espeland.no) Bunadsølv til Telemarksbunadene er mer kompakte og forseggjorte, og ville se pussig ut på en Vestoppland bunad. Bunadsølv - Gullsmed Sando 1
Millimani Skrevet 12. mai 2021 #12 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 1.5.2021 den 17.35): Nå er vi jo over i bunadsesongen, og jeg lurer på hva andre tenker om å bruke feil sølv til bunaden? Jeg har en bunad, med alt av komplett sølv. Men jeg har nå arvet noe sølv som hører til Hardangerbunaden. Dette kommer fra familien, og den eldste søljen er fra 1829. Hvor feil blir det å bruke dette til bunaden jeg har i dag, når de egentlig ikke hører sammen? Syns at de jeg arvet er finere, og de betyr mer fordi det var en gave fra noen som er viktig for meg. Anonymkode: eec52...385 Det kommer an på hvilken annen bunad du har, og sølvet som hører til den. Er det i samme type sølv vil jeg tro det går bra. Hvitt sølv sammen med oksidert eller forgylt sølv, oksidert sølv sammen med hvitt eller forgylt sølv - eller forgylt sølv sammen med hvitt eller oksidert sølv blir feil. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #13 Skrevet 12. mai 2021 Jeg ville synes det var flott om man gjør ære på arvesølvet ved å bruke det til bunad, fremfor å kjøpe nytt i butikk. Og jeg kan kan nok være mer bunadspoliti enn gjennomsnittspersonen. Tradisjon er viktig. Anonymkode: c6570...7ab 5
FrankDrebin Skrevet 12. mai 2021 #14 Skrevet 12. mai 2021 Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva slags sølv folk bruker til bunadene sine.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #15 Skrevet 12. mai 2021 Her var det mange svar😊 Jeg har en «nyere» bunad, så arvesølvet og det vanlige sølvet er ganske forskjellig. Samtidig så har stenene på arvesølvet den samme fargen som blomstene på bunaden min. Jeg tror jeg kommer til å slå meg løs med arvesølv, og egentlig blåse litt i hva som opprinnelig hører sammen😊 Anonymkode: eec52...385
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå