Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Acer
Skrevet (endret)

Er du blandt dem som opplevde kvardagen utan mobilen, og datakommunikasjon ?    Hvordan ser du for deg en kvardag utan mobilen og elektroniske kommunikasjonsmiddel ?.   Når fekk du din første mobiltelefon  - årstall ?

Tilbake til fremtiden: gamle mobiler | atomsmurf

Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
Gjest Laffatus
Skrevet (endret)

Jeg fikk første mobil 16 år og klarer meg fint uten mobil  skrur den lyd løs så ingen når meg godt og få fred 

Endret av Laffatus
AnonymBruker
Skrevet

Fikk min første mobil da jeg var 18 år, i 1999. 

Husker tiden før mobil godt. 

Anonymkode: 71636...4d8

AnonymBruker
Skrevet

Beveger meg sakte men sikkert tilbake uten mobiltelefon her selv, jeg er dritlei.. Har slettett alt av sosisale medier osv. Født på 80-tallet så jeg har på en måte fått med meg fått prøvd ut både analogt og digialt samfunn begge.

Samfunnet vi har nå er så fucked up at jeg blir lei meg, herregud så mye bedre det var å vokse opp før! Stakkars unger i dag..

Anonymkode: 91c0f...b8e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 30 da jeg kjøpte min første, ligner på den nummer to fra venstre i bildet ditt. Er helt avhengig nå, klarer ikke å se for meg en dag uten. Den brukes jo til alt!

Anonymkode: 40a51...02d

AnonymBruker
Skrevet

Fikk min første mobil i 1998, en murstein av en Nokia som også kunne bli brukt som drapsvåpen.

Hvordan jeg ser for meg en hverdag uten mobil? Vel, ikke så utrolig annerledes enn i dag, men med vesentlig mer bruk av hustelefon. Det var litt sjarm i å ha en slik med mange meter lang krølleledning for å dra med seg til et mer privat sted for å prate, som i trappegangen 😄 

Det var langt mer uavtalte besøk, nå om dagen er ringeklokken egentlig unødvendig for min del, men det var det ikke da. 

Anonymkode: dca30...7e4

• Liker 2
Skrevet

Første mobil i 1990, kostet 18k om jeg ikke husker feil

Gjest TheCatLady
Skrevet

Jeg tror jeg fikk min første da jeg var 15-16 år. 

Jeg ser fordeler og ulemper med både med og uten telefon, men jeg tenker at man kan involvere seg i sosiale medier osv så mye man ønsker selv. Jeg ser personlig ikke poenget med å kvitte meg med telefonen siden jeg selv regulerer hva jeg ønsker å se og tidsbruk rundt det (i teorien). 

Fordelen er at de fleste er lettere tilgjengelig og det er lett å komme i kontakt med folk. Det er lettere å finne ut hva slags arrangementer og andre ting som skjer. Alt er mer tilgjengelig. 

Det er vel ulempen også. Vet at jeg ikke må være tilgjengelig hele tiden, men samtidig føles det som at det er forventet og at enkelte kan bli irriterte når man ikke er det. Det er litt irriterende synes jeg. Jeg blir litt sånn at jeg ikke helt klarer å gjøre meg totalt utilgjengelig i tilfelle det er noe viktig. 

Gjest Neocortex
Skrevet

Delte mobil med familien først. Vi kidsa spilte for det meste snake. Kjøpte min første mobil for konfpengene.

Har som mange andre redusert mobiltiden/aktiviteten. Holdt på å bli gal en periode. Dura og plinga ustoppelig. 20+ meldinger etc når jeg var ferdig på jobb. Blir ikke fred.

En hverdag uten tror jeg faktisk hadde blitt litt mindre ensom for mange. Mer genuin kontakt. 

AnonymBruker
Skrevet

Født på 80-tallet og fikk min første mobil som 14-åring. Ville aldri gått tilbake til livet uten. Men det må sies at jeg har mobilen på lydløs, ikke lengre har SoMe på mobilen og generelt sett ikke bruker mobilen primært til det sosiale.

Jeg bruker mobilen til språklæring, Vipps, notater av forskjellige slag (skriver kanskje 1000-3000 ord hver dag), dropbox, to do-lister, Shazam, Feedly og andre nyhets- og kulturelle kanaler, vipps, treningsapp, HomeKit, diverse apper for bilder (reisebilder osv.) Jeg liker at jeg har alt av dette med meg hvor enn jeg er.

Anonymkode: 9906e...8fb

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Den første mobilen var en Ericsson, husker ikke helt navnet. Det var kampanje på mobiler, de skulle ut til folket. Telefonen kostet 1 krone, og det var gratis å ringe i helgene. Årstallet husker jeg heller ikke.

Anonymkode: 5b1e8...3c6

AnonymBruker
Skrevet

Min første mobil fikk jeg da jeg var ca 30, på midten av 90-tallet. Så jeg har opplevd hverdagen uten og. Med eller uten mobil, jeg vet ikke hva som er best. Begge deler har sine fordeler og ulemper. 

Å lengte tilbake til fortida og påstå at alt var bedre før , er bare tåpelig. Alt til sin tid, vi tilpasser oss. Og fortida får vi ikke tilbake. 

Om man legger vekk mobilen og sletter sosiale medier så lever vi likevel i en digital verden der man må ha en smarttlf for å henge med og få ordna ting i hverdagen. 

Anonymkode: 075a4...82d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk min første mobil på slutten av 90-tallet, da var jeg rett over tyve år. Så har opplevd hele barndommen og ungdomstiden uten, noe jeg er glad for. 

I dag bruker jeg mobilen hele tiden og ville ikke vært uten. Er aktiv på SoMe, men har ikke problemer med det. Kanskje jeg er for gammel til å legge merke til, eller bry om, dette såkalte presset?

Anonymkode: 6ba65...1c5

AnonymBruker
Skrevet

Husker ikke når jeg fikk mobil. Husker ikke årstall eller alder. Traumer er nå forbanna dritt!!! Har noen vage minner fra barneskolealder da. 

Husker vagt tiden da vi kun brukte fasttelefon. Ikke alle hadde mobil og det kostet en formue å sende og ringe. Det å få et kontantkort var ikke en selvfølge, glemmer ikke gleden av å skrape frem koden og få fylt på nok til å kjøpe ringetoner og svart/hvit bakgrunnsbilder. 

Husker vagt i 5-6 klasse hvor det først ble snakk om at det ikke var lov å ha med mobil på skolen. Men så var det kun snakk om 2 av 20 elever kanskje som hadde med. Så mobil var ikke en del av hverdagen enda. Det var ikke en selvfølge å ha med mobil på skolen og i alle fall ikke å bruke den. Det var ikke før på ungdomskolen da mobilene hadde mulighet for musikk at mobilen faktisk ble brukt. Husker vi brukte å dele sanger og filer via infrarød i friminutt. Disse filene, både lyd, mms og sanger som ble kjøpt via topp og julia blader.  

Anonymkode: 41b5e...ffc

Gjest Saph
Skrevet

Født på 80-tallet. Fikk mobil da jeg var 15. En Nokia 3210. Var kjempedeilig. Bodde på bygda så det var store avstander og vi var ute hele tiden. Da jeg fikk mobil var det digg å kunne ringe venner og spørre om de også var ute, kunne ringe hjem om noe hadde skjedd, kunne ringe etter hjelp om det trengtes. 

Ville ikke gått tilbake til livet før mobil og internett. Har ingen interesse av å måtte avlyse alle avtaler en hel dag bare for å sitte ved siden av telefonen og vente på en viktig telefon. Liker å ha viktige ting lett tilgjengelig. Elsker å kunne google noe uten å måtte slå opp i et leksikon eller dra på biblioteket. 

AnonymBruker
Skrevet

Det beste med å ha mobil er å slippe å sitte hjemme å vente hvis man venter en tlf. Eller å kunne ta en viktig tlf i pausa på jobb. Når man er sjelden hjemme så hadde jeg fått ordna lite med bare fasttlf. 

Skrevet

Jeg fikk min første i 1988, da bodde jeg på hybel og pappa mente jeg trengte telefon på hybelen. Den var ikke veldig bærbar🤣. Min første bærbare var en Ericsson, fikk den i 1990. Min eldste sønn fikk sin første mobil i 1999, da var han 6 år. Jeg ELSKER mobilen min❤️. Er 1970 modell.

AnonymBruker
Skrevet

Født i 80. Tror jeg fikk første da jeg var ca 15. Av typen der teksten "rullet" over skjermen på en linje. Elsket likevel å kunne sende tekstmeldinger. Og hver melding kostet 1 krone, så måtte være forsiktig. Tror jeg fikk 200 kroner i måneden, og det forutsatte at jeg hadde nok til å kunne ringe hjem om det var noe. 

Har et veldig avslappet forhold til telefonen i dag, den er alltid på lydløs, og uten pushvarsler. Den er helt sentral for at jeg kan gjøre jobben min, og med det gir meg mye frihet (også før Korona) da jeg kan følge opp uansett hvor jeg er. Jeg er også glad i smart-hjem løsninger, treningapps, huskelister, podcast, spotify.. så synes telefonen er et fantastisk verktøy. 

Kunne aldri tenkt meg en tilværelse uten smarttelefon, da den gir meg så utrolig mye, både av praktiske ting, og underholdning. Samtidig har jeg aldri vært avhengig. Telefonen kan ofte bli liggende i lange perioder i et annet rom, uten at jeg tenker på det. 

Anonymkode: be853...221

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Første mobil fikk jeg i 2002 mener jeg det var, da jeg var 25. Nå hadde det vært upraktisk å ikke ha mobil, men kunne med fordel brukt mindre tid på elektronisk kommunikasjon. 

Anonymkode: ce6ea...859

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det  er mest komisk med korrekte folk jeg ; " min er alltid på lydløs" , " jeg sjekker den kun en gang om dagen"  og " den har ingenting ved matbordet å gjøre" :P haha. Jeg har sett slike folk stikke seg bak et hjørne når de tror ingen ser dem og er helt desperate etter å sjekke alt mulig på tlf. 

Snakk om å være skinnhellig ! 

Jeg er helt åpen om at tlf er med meg overalt, også ved matbordet. Og lydløs er den kun på i begravelser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...