Gå til innhold

Hvordan finne ut hvor kraftig laptop jeg trenger å kjøpe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en laptop som primært brukes til å kjøre et slektsprogram, og ellers litt lett surfing på nettet. Nå har den gamle laptopen dødd, så jeg må kjøpe ny. Hvordan finner jeg ut hvor mye kraft det dataprogrammet jeg bruker trenger, og hvordan finner jeg en laptop som er kraftig nok til å kjøre det programmet? Hvilke tall i salgsannonsen skal jeg se på? Hvis noen kan forklare dette på veldig enkel måte hadde jeg blitt veldig takknemlig.  

Anonymkode: 84df8...3df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står gjerne på nettsidene til de som lager programmet. Hva heter programmet? 

Men siden programmet virker på den gamle laptop'en, så må du bare sørge for at den nye er bedre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kunne ikke lagt ut navnet på slektsprogrammet da? Men umiddelbart høres slektsprogram ut som noe en 90talls-PC glatt kunne kjørt. Dessuten er det vel bare å skaffe en som minst har samme spec (samme type cpu, like mye minne, like rask disk) på finn.no.

Anonymkode: d19bd...73e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
stan skrev (4 minutter siden):

Det står gjerne på nettsidene til de som lager programmet. Hva heter programmet? 

Men siden programmet virker på den gamle laptop'en, så må du bare sørge for at den nye er bedre. 

Takk for svar! 
Programmet jeg bruker heter Legacy.

Lurt tips å sammenligne kraften på den gamle laptopen, men den er 10-15 år gammel, så jeg tror ikke jeg lenger har bruksanvisning og slikt. Hvordan kan jeg da finne ut av hvor kraftig den er? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar! 
Programmet jeg bruker heter Legacy.

Lurt tips å sammenligne kraften på den gamle laptopen, men den er 10-15 år gammel, så jeg tror ikke jeg lenger har bruksanvisning og slikt. Hvordan kan jeg da finne ut av hvor kraftig den er? 

Alle laptoper som selges i dag er mye kraftigere så trenger ikke tenke på det.

• Liker 2
Skrevet

Det er rett og slett ikke mulig å kjøpe en pc i dag som ikke dekker minste kravene til programmet. 

Bestem deg for hvor mye penger du vil bruke, og finn pc ut fra det. 

Jeg antar for slektsgransking kan det være fordel med en stor skjerm? Kanskje en 17 tommer kan være noe for deg? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Okey, så fint at alle moderne laptoper kan takle det programmet. Men vil det være forskjell i hvor hurtig de responderer når jeg klikker og åpner programmet? Eller vil de eventuelle forskjellene være så små at jeg ikke vil merke noe til det?

Skal tenke litt på det med skjermstørrelse. Nå har jeg 15", men har lært meg å koble laptopen til TV-en hvis jeg skal vise frem noe til andre, og er fornøyd med den løsningen. 

Jeg bruker laptopen ganske lite, så hvis det er mulig å få kjøpt en helt grei maskin for bare noen få tusenlapper kommer jeg nok ikke til å gidde å legge mer penger i det enn absolutt nødvendig. Hva tenker dere er det minste man kan kjøpe for, men likevel få en OK laptop?
Den jeg har hatt til nå kostet ikke mange tusenlappene da jeg kjøpte den (hvertfall under 5.000 kr) og den har holdt i mange år med mitt bruk. Den har fast plass hjemme, og blir ikke drasset med på buss og fly og sånt, så da lever den antagelig lenger enn for en student som må bære med seg maskinen overalt.

Er det noe særlig forskjeller blant merkene, eller er de stort sett like? Den gamle laptopen min er av merket Acer.
Har alle merker, bortsett fra Mac, Windows? 

Skrevet

Styr unna crome book hvertfall, de kan man visst nok ikke laste ned programmer på 

AnonymBruker
Skrevet
trøndermann38 skrev (På 1.5.2021 den 19.52):

Mer enn bra nok den

Fint, takk for svar. 
Har dere eventuelt andre laptoper til en rimelig penge å anbefale? 

Hvordan er foresten prisene på denne tiden av året? Jeg kan fint vente noen måneder med å kjøpe ny laptop hvis det er sånn at prisene er lavere til f.eks. skolestart i august.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fint, takk for svar. 
Har dere eventuelt andre laptoper til en rimelig penge å anbefale? 

Hvordan er foresten prisene på denne tiden av året? Jeg kan fint vente noen måneder med å kjøpe ny laptop hvis det er sånn at prisene er lavere til f.eks. skolestart i august.

Hvis du vil spare bare kjøpe en brukt på finn.no

AnonymBruker
Skrevet
trøndermann38 skrev (1 time siden):

Hvis du vil spare bare kjøpe en brukt på finn.no

Ja, kanskje det. Men hvordan blir det da med garanti og slikt? Tenker det er tryggest for meg å kjøpe i butikk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, kanskje det. Men hvordan blir det da med garanti og slikt? Tenker det er tryggest for meg å kjøpe i butikk. 

Er noen ganger garanti men som oftest ikke. Kan få en grei en til under tusenlappen

Skrevet

Du bør gå får noe over det aller billigste skal du ha ny laptop.  Til "Legacy 9.0" trenger du kun en windows basert pc, enhver Windows PC fra ca 2020 kjører dette programmet uten problemer.   Viken fylkeskommune og flere andre inngikk avtale med Lenovo ment brukt som Elev-PC; som trolig er de røffeste brukerne man kan utsette sånt utstyr for.  De gjorde en grundig jobb med å teste masse laptoper før de bestemte seg for noe de tror vil holde.  Standardmodellen de valgte (til elever) heter Lenovo E14, koster ca 7-8000,- - men elevene får endel i rabatt og betaler rundt 4-5.000,- for disse.  Svært gode pc-er og med fornuftig bruk varer de nok lett 10 år og er kjent for gode tastatur og høy kvalitet i alle deler på sine laptoper. 

I billigsegmentet er det mye lisensierte PC-er; ukjent kinaprodukt solgt som ASUS, Lenovo eller HP som regnes som kurrante PC merker.  De er dårlig ytelse i som nye og blir ikke bedre med årene.   Masseproduserte billig varianter som selges på lisens, man ser raskt at dette ikke er  originalvaren på at de har bl.a. andre ladere enn normalmodellene fra de kjente merkene.  Ytelsen er svak, de er ikke særlig avstivet, skjermen er blass, alle komponenter er valgt av billigste variant og yter deretter.  De er gjerne lodded fast brikker på eller bruker ukurrante enkeltdeler, så de er ofte ikke mulig å oppgradere eller forlenge levetid på sånn helt uten videre. 

Bare et lite klikk opp og det er en helt annen opplevelse uten å måtte kjøpe premium som Dell XPS eller HP Spectre; midt-segmentet til de store er virkelig mye for pengene.  Jeg hjalp nylig noen pensjonister med PC kjøp, presset de til å kjøpe litt dyrere enn de først håpet på (Det ble en Lenovo L14); men de var svært fornøyde etterpå, det å surfe, bruke nettbank, bruke FaceTime og Teams med klare bilder, ren lyd og uten hakking var en helt annen opplevelse enn den gamle billigpc-en de oppgraderte fra.  De trodde de hadde tregt internett, men de hadde bare tregt utstyr å bruke nett med.

PC-deler begynner å bli mangelvare i hele verden, katastrofevær i Texas og andre steder forverret brikkeproduksjonen ytterligere i vinter. Det antydes at prisene på komponenter er på veg opp til ut 2021 før produksjonen har tatt seg opp og prisene kanskje kan begynne krype nedover igjen.  Det er lite å spare på å vente.

Mine 3 nåværende favoritter i ordinær laptop segmentet (ca 7000,- +/-) er :

Lenovo E14 med i5  - en rimelig favoritt hos mange IT sjefer, god PC med masse nyttige tilkoplinger

Huawei Matebook X (som går til halv pris om man velger 2020 modellen), testvinner på dinside og generelt en flott PC

Asus Zenbook 14 - en av de rimelige laptopene i ultraportabel design, mye for pengene

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...