Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Acer
Skrevet

Hvordan takler du som kvinne å jobbe i eit mannsdominert arbeidsmiljø  ?    Føler du deg underlegen, og ofte oversett / dårleg behandlet i forhold til   dine  mannlige kolegaer eller føler du deg godt ivaretatt. ?    Har dere jobbet i eit kvinnedominert miljø, og kan trekke noen samanligninger  ?     

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg utdanner meg innen et felt som er mannsdominert. Gruer meg litt til å gå ut i arbeidslivet, men håper jeg blir godt behandlet og at jeg ikke blir sett ned på/ føler meg underlegen. Vet det er mer humor i mannsdominerte yrker (spesielt det jeg utdanner meg innen). Har jobbet i kvinnedominert miljø og det var drama og baksnakking hver eneste dag. Ønsker meg ikke tilbake dit nei.

Anonymkode: 759ec...4b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har arbeidet i begge deler og må si at der det har vært mest drama er i det mannsdominerte miljøet. Hadde det ikke vært for at jeg er "låst" der pga Nav så hadde jeg sluttet på dagen. 

Men, det har nok veldig mye å gjøre med at sjefen er full i Adhd og ute etter å hevde seg hele tiden. Han prater dritt om alle, prater både dritt til folk og bak ryggen på folk. Jeg tenker at hadde han ikke vært en slu jævel som skylder på alle andre når ting går feil vei, og hatt ei kone som redder bedriften i tide og utide så hadde hele bedriften gått i graven. 

Anonymkode: 10933...0c2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes det går veldig greit. Man må tåle litt drittslenging, da. Som regel er det ikke ondskapsfullt ment.

Anonymkode: f7637...cb4

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber som maler og trives godt med det.  Er en av gutta på jobb og fleiper og tar igjen med samme mynt og det er stort sett god stemning. 🙂

Nå skal det sies at jeg alltid har vært mer guttejente og synes det er lettere å omgås litt mer overfladisk og tullete med gutter enn med jenter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det går veldig greit. Man må tåle litt drittslenging, da. Som regel er det ikke ondskapsfullt ment.

Anonymkode: f7637...cb4

Hvis de er komfortable med dritslenging rundt deg er du en av gutta, vi er jævlige med hverandre på en tulle måte. Jo nærmere venner jo frekkere i kjeften kan en være, rart fenomen men sånn er det :)

Anonymkode: 71398...36d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jobber som eneste kvinnelig kirurg på en avdeling, sammen med 6 mannlige kirurger. Jeg er i tillegg yngst. I starten  snakket noen av kollegaene mine litt nedlatende til meg, skulle forklare helt elementære ting. Men etterhvert har jeg fått mer respekt og vil nok si at jeg ikke blir behandlet noe ulikt som de andre i dag. 

Anonymkode: 00973...206

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis de er komfortable med dritslenging rundt deg er du en av gutta, vi er jævlige med hverandre på en tulle måte. Jo nærmere venner jo frekkere i kjeften kan en være, rart fenomen men sånn er det :)

Anonymkode: 71398...36d

Joa, men min erfaring er at gutta ikke nødvendigvis liker så godt at jenter svarer dem på samme vis.

Anonymkode: c192a...ada

Skrevet

Det går helt fint, aldri hatt noen problemer. Avslappet, men mye fagprat. Og litt tull da.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Får respekt for kunnskapen min i faget, men synes lunsjpraten blir litt kjedelig.

Anonymkode: 9377d...254

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det i noen år litt tilbake i tid, og hadde null problemer med det. Men, det skal sies at akkurat dette firmaet var kjent for likestilling i den forstand at de fokuserte på evne, teknikk, erfaring, styrke -ikke hvilket kjønn du var. Da vi arbeidet sammen med utenlandske firmaer skjedde det ofte at de gjorde forskjell på oss, men da sa faktisk våre mannfolk i fra om at slik gjør ikke vi det hos oss, de satte ganske mange på plass over årene -kjempeglad for den opplevelsen!

Anonymkode: 009b0...db8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobber som eneste kvinnelig kirurg på en avdeling, sammen med 6 mannlige kirurger. Jeg er i tillegg yngst. I starten  snakket noen av kollegaene mine litt nedlatende til meg, skulle forklare helt elementære ting. Men etterhvert har jeg fått mer respekt og vil nok si at jeg ikke blir behandlet noe ulikt som de andre i dag. 

Det gjør de sikkert med alle, er greit å finne ut av nivået på nye ansatte. Jeg gjør det samme, dog jobber jeg med programmering.

Anonymkode: 359d3...4ec

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som eneste kvinne i en gruppe med 13 menn. Går veldig fint, aldri hatt noen problemer, sett bort ifra at det tok litt tid å "komme inn" i gruppa. De var forsiktige og muligens småredd for å være for røffe i språket og væremåte. Gikk over når både de og jeg ble litt varmere i trøya😅👍 

Har tidligere jobbet med bare kvinner, og det var for meg helt forjævlig. Baksnakking, mobbing, utfrysing osv. Velger å jobbe med bare menn, eller med noenlunde likt antall kvinner og menn, enn å jobbe med kun kvinner. 

Anonymkode: 87afe...a46

• Liker 2
Skrevet

Har stort sett hele mitt yrkesliv jobbet i arbeidsmiljøer med kollegaer av begge kjønn. Aldri på en kvinnedominert arbeidsplass, men et halvt år i en jobb der vi bare var to damer og resten menn. Min jobb var administrativ og i en støttefunksjon til det som var bedriftens hovedgeskjeft. En alle tiders sjef og jeg kom godt overens med kollegaene. Syns de opptrådte med respekt overfor hverandre og meg. Jeg spurte og grov for å forstå mer av bransjen, og de fikk meg aldri til å føle meg teit fordi jeg ikke hadde peiling. 

Jeg er nokså robust humormessig og er glad i å slenge med leppa og tåler en støyt. Er nordlending og har mye selvironi. Takler dårligere at alt er så dønn seriøst hele tida, trenger å flire litt hver arbeidsdag. 

Litt uvant at de kunne eksplodere av og til seg imellom og være høylytt i diskusjonene, men helt tydelig var dette fort glemt og alle var innstilt på å trå til og hjelpe kollegaen de nettopp hadde kranglet med hvis det trengtes. 

Nå ble det bare et halvt år i den jobben, men årsaken til jobbskifte igjen hadde ikke bakgrunn i at jeg trivdes dårlig sammen med gutta. Mulig jeg hadde vært mer 'klein' i situasjonen hvis jeg var 25 da jeg jobbet der, men jeg var over førti. 

• Liker 3
Skrevet

Ikka hatt noe problem. Måtte selvfølgelig kunne ta en spøk, og ta igjen med samme mynt, men ble fort en del av gjengen. Dårlig miljø har jeg opplevd i miksa selskap egentlig. Så det kommer nok mer an på det spesifikke miljøet og personene, enn kjønnene.

AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (3 timer siden):

Hvordan takler du som kvinne å jobbe i eit mannsdominert arbeidsmiljø  ?    Føler du deg underlegen, og ofte oversett / dårleg behandlet i forhold til   dine  mannlige kolegaer eller føler du deg godt ivaretatt. ?    Har dere jobbet i eit kvinnedominert miljø, og kan trekke noen samanligninger  ?     

Hvorfor bruker du så mye mellomrom? Det gjør det rotete å lese.

Anonymkode: 1ec01...c42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gjør de sikkert med alle, er greit å finne ut av nivået på nye ansatte. Jeg gjør det samme, dog jobber jeg med programmering.

Anonymkode: 359d3...4ec

Dette var veldig elementært, og ofte forklart på en måte som når man snakker med et barn. Da hadde jeg allerede jobbet 6 år som lege og var ferdig spesialist. Men vanskelig å skille på om det var pga kjønn eller alder da. 

AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (På 1.5.2021 den 15.44):

Jeg jobber i en avdeling med kun menn. Trives veldig godt, ingen forskjellsbehandling. Tonen og humoren kan til tider være litt røff, men jeg har nok blitt 'herdet' etter mange år og tåler det. Foretrekker å jobbe med menn heller enn med overvekt av kvinner, det synes jeg var slitsomt.

Anonymkode: a5efe...2e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det befriende å jobbe i et mannsdominert yrke. 

Jeg våger mer å være meg selv uten at det skal baksnakkes og analyseres. Etter at jeg begynte i denne jobben for 2 år siden, har blodtrykket blitt fin, selv om jobben er krevende. I gamlejobben hvor det bare var kvinner, slet jeg mye med depresjon, høyt blodtrykk og mye fravær. Fastlegen min nærmest skrev oppsigelsesbrevet for meg. 

Anonymkode: 4fed5...7c5

• Liker 1
Skrevet

Det passer meg veldig bra. Har jobbet på kvinnedominerte steder også, og det har også fungert bra. Opplever at arbeidskonflikter og dårlig arbeidsmiljø er mer individ, enn kjønnsavhengig.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...