C.A.S Skrevet 1. mai 2021 #1 Skrevet 1. mai 2021 Jeg sliter med å få min sønn på 16 uker til å sove på dagtid. Om natten våkner han hver 3.time og vil ha mat, sovner deretter til puppen så da går det fint. På dagtid er det ikke like enkelt. Han har alltid hatt et behov for kroppskontakt og nærhet, og jeg har den siste 1,5-2 mnd sovet med han i sengen. Forlater jeg rommet våkner han som regel etter 15 min og vi må begynne prosessen på nytt, hvis han i det hele tatt får til å sovne. En sjelden gang får han en god og lang søvn i vogn etter trilletur (da kan han sove 3-4 timer), men stort sett slår opp øynene med en gang vognen stopper opp. Når jeg prøver å legge han i sengen blir enten liggende å kose seg med puppen (frigjør jeg puppen slår han opp øynene) eller så ligger han og ser i taket/vinduet og prater, sutter på fingrene osv. Det er de siste ukene dette har blitt en utfordring. Tidligere har han klart å sovne til brystet på dagtid. Siden vi ikke får han til å sove på dagtid ender vi opp med å legge han rundt 19 hver kveld, og det vil jo si at jeg også må legge meg da.. Far er så glad for mye egentid, men jeg begynner å bli gal av av all liggingen. Skjønner det er prosesser han går igjennom som spiller inn på søvnen. Helsesykepleier sier jeg må prøve å avvenne han å sovne til pupp slik at jeg får mer frihet på dag- og kveldstid. Det er jeg enig i, men jeg klarer ikke å se hvordan jeg skal gjøre det. Noen tips? Har lest litt om søvnassosiasjoner og har lyst til å innføre dette (da spesielt nattasang), men jeg har sunget mye for han siden han ble født og når jeg prøver meg på det så blir han bare mer glad og pratsom. Så det har litt motsatt effekt. Hvilken søvnassosiasjoner har dere innført?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #2 Skrevet 1. mai 2021 Vi har badet, byttet bleie og til pysj, skrudd av lysene i gangen utenfor soverommet og lagt i sovepose(uten armer), sunget nattasang. Har omtrent samme rutiner nå når han snart er 2, men spiser kveldsmat etter bading og pusser tenner før senga. Anonymkode: 5dd38...bbd
Snart7 Skrevet 1. mai 2021 #3 Skrevet 1. mai 2021 16 uker er ganske smått. Forstår godt det er tungt, men ofte er det litt lettere når de er større i forhold til søvnrutiner på dag og natt å for den sags skyld. Noen babyer er nesten født med gode rutiner, mens andre bruker lengere tid. Ang pupp og søvn, bruker lille sutt? For det har jeg følt har hjulpet mine 2 første barn, mens nr 3 ikke ville ha det..Å styrte mye mer med å sove uten pupp. Hatet også vogn, så hun måtte bæres. Å kunne ikke bli lagt ned, da bare våknet hun. Men ble menneske av hun å😂 ca 6-7 mnd begynte hun å sove i vogna (med vugging) Nr 1 jenta sov kun korte dupper på dagtid, ammet la i kurv med sutt å vugget litt i seng/vogn Nr 2 ammet, la i vogn med sutt uten vugging som lange økter fra han var nyfødt. Rutiner på kveld er sikkert fint, men som du sier kanskje ikke så effektive på alle barn så tidlig. Kos nærhet pupp 👍 Å det med å legge seg sammen, er jo litt dritt men du får søvn pluss at det nok bare er for en liten stund til. Så kommer rutiner litt på plass etterhvert og så kan du ha kveldene for deg selv noen timer ❤ 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #4 Skrevet 1. mai 2021 I Sverige anbefaler de å vente 30 min før du går, da er du garantert at barnet er i neste søvnsyklus. Anonymkode: e4c81...a0e
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #5 Skrevet 1. mai 2021 Hvis jeg var deg ville jeg ikke ha stresset med dette. Det går seg som oftest greit til, men det er tøft å få så lite egentid. Mitt barn var som ditt, sov bare godt når jeg gikk på tur med vogn😅 våkna når vogna stoppa. Men man blir i hvert fall sprek av alle turene, for jeg måtte på tir hver dag. Hørte da på musikk eller trilla med ei venninne. Et tips er å la det gå større intervaller mellom hver dupp, slik at ungen er skikkelig trøtt. Mange som legger ungene for ofte og stresser for å få ungen til å sove Anonymkode: 8c0dd...c93
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #6 Skrevet 1. mai 2021 C.A.S skrev (8 timer siden): Jeg sliter med å få min sønn på 16 uker til å sove på dagtid. Om natten våkner han hver 3.time og vil ha mat, sovner deretter til puppen så da går det fint. På dagtid er det ikke like enkelt. Han har alltid hatt et behov for kroppskontakt og nærhet, og jeg har den siste 1,5-2 mnd sovet med han i sengen. Forlater jeg rommet våkner han som regel etter 15 min og vi må begynne prosessen på nytt, hvis han i det hele tatt får til å sovne. En sjelden gang får han en god og lang søvn i vogn etter trilletur (da kan han sove 3-4 timer), men stort sett slår opp øynene med en gang vognen stopper opp. Når jeg prøver å legge han i sengen blir enten liggende å kose seg med puppen (frigjør jeg puppen slår han opp øynene) eller så ligger han og ser i taket/vinduet og prater, sutter på fingrene osv. Det er de siste ukene dette har blitt en utfordring. Tidligere har han klart å sovne til brystet på dagtid. Siden vi ikke får han til å sove på dagtid ender vi opp med å legge han rundt 19 hver kveld, og det vil jo si at jeg også må legge meg da.. Far er så glad for mye egentid, men jeg begynner å bli gal av av all liggingen. Skjønner det er prosesser han går igjennom som spiller inn på søvnen. Helsesykepleier sier jeg må prøve å avvenne han å sovne til pupp slik at jeg får mer frihet på dag- og kveldstid. Det er jeg enig i, men jeg klarer ikke å se hvordan jeg skal gjøre det. Noen tips? Har lest litt om søvnassosiasjoner og har lyst til å innføre dette (da spesielt nattasang), men jeg har sunget mye for han siden han ble født og når jeg prøver meg på det så blir han bare mer glad og pratsom. Så det har litt motsatt effekt. Hvilken søvnassosiasjoner har dere innført? Alle barn er forskjellig.Noen trenger nærhet til mor lenge. Det barnet som trengte det mest når det var liten fant vi ut hadde diagnose når det ble større og brikkene falt på plass. Det trenger jo ikke være tilfelle her. Noen barn har godt sovehjerte og andre våkner lett, veldig lett. Når de er 16uker er de fremdeles liten og kanskje holde oppe lott lenger på kvelden? Så tidligere i seng etterhvert? Hva om far hjelper med leggingen? Ett bad kan hjelpe? Synge eller noe? Lage leggerutiner. Og tilslutt vil barnet forbinde det med legging. Anonymkode: 05cc0...e9e
Ny Bruker Skrevet 2. mai 2021 #7 Skrevet 2. mai 2021 Jeg hadde separert mat og søvn. Amming når barnet er lysvåken. Byssing, trilling når det er tid å sove.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #8 Skrevet 2. mai 2021 prøv appen sleep baby, den sovner min av med en gang. Anonymkode: 799f0...77e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå