Gå til innhold

Hvordan bryte kontakt med søsteren sin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På en måte som ikke skaper et stort drama. 

Jeg er glad i søsteren min, men jeg orker ikke å ha henne i livet mitt mer. Jeg blir SLITEN av henne. Jeg ble psykisk syk og går til psykolog, jeg var borte i 1 år og når jeg kom tilbake så har det vært vanskelig for meg å snakke/ være med henne osv. 

Jeg liker rett og slett ikke personen hun er, hun er spydig/frekk og jeg er følsom. Min psyke har gjort meg veldig følsom, tåler ikke så mye lenger. Hun gjør sånn at jeg får en knust og vond følelse i meg hele tiden. Jeg gråter ofte på grunn av henne. Ting hun sier/gjør. De vet ikke at jeg gråter. Jeg har fortalt alt til min mor, men hun kan ikke blande seg, og det forstår jeg. Men mamma sier til meg at det er stygt gjort av søsteren min å oppføre seg sånn så jeg vet at det ikke bare er "noe jeg føler". Hun har vært sånn mot meg i lang tid, men hun er ikke sånn mot våre to andre søstre. Jeg føler meg så tvingt til å ha kontakt med henne. Jeg har prøvd lenge å bare la det gå og tenkt "det vil bli bedre" men nei. Jeg vil ikke snakke med henne om dette, for det har jeg prøvd. Jeg vil helst bryte med henne uten at hun tenker stort over det, hvordan skal jeg gjøre det? Er det noen her som er/var i samme situasjon som meg? 

Anonymkode: 06fda...f29

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg så svak. Til å måtte tåle dette fra henne hele tiden. Jeg er ikke sterk nok. Jeg prøver å finne ut den beste måten å bryte kontakt uten drama. Tusen takk, ts

Anonymkode: 06fda...f29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har vært litt i samme situasjon - men ikke helt.

Ble mye baksnakket, ingenting var godt nok osv.

Til slutt måtte jeg bare kutte, og når hun ba om begrunnelse gav jeg en ærlig versjon.

Du bør holde utenfor din helse, og fokusere på de faktiske tingene hun gjør.

Du kan også si det som en advarsel. «Enten må du endre måte å være på, eller så må vi bare droppe kontakt». 

Anonymkode: 53c31...304

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjorde det forøvrig skriftlig. 

Anonymkode: 53c31...304

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke ta det opp med henne? Evt skriv et brev. Tror det er like viktig for deg å få forklart hva det gjør med deg og hvordan du føler deg.

Anonymkode: 2e58e...c21

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Du trenger ikke snakke med henne, men jeg vil anbefale å fortelle at du kommer til å ta avstand. Hvis ikke ghoster du henne og det synes jeg er noe av det styggeste man gjør mot folk. 

Hva med neste gang hun skriver melding svarer du "Jeg har kommet til at jeg trenger avstand fra deg, opplever at du ikke behandler meg noe greit og ikke tar det på alvor når jeg sier fra. Fremover kommer jeg ikke til å ta telefonen når du ringer, ønsker deg alt godt.". 

Alternativet er å ghoste henne, og det skaper ofte mer drama enn å være tydelig om dine egne grenser. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke su noe, bare hold en høflig avstand 

Anonymkode: c18ed...e8a

AnonymBruker
Skrevet

Kommer du til å måtte treffe henne via familien? Hvis ja, hva med å bare forholde seg til dét, og ikke ta noe kontakt utenom? Hvis hun da spør hvorfor, bør hun få svar. 

Anonymkode: 49709...e5d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig bare latt være å invitere henne. Ringer ikke, og hun ringer heller ikke meg. Inviterer henne ikke på bursdager hos meg eller barna, og melder avbud til hennes. Men jeg har bare én helsøster. Hadde ikke følt det var greit å ikke invitere henne dersom jeg hadde flere, da hadde jeg nok ikke invitert noen av søsknene på bursdag. 

Anonymkode: 7f8f7...9c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du burde fortelle søsteren din hvorfor du ønsker å bryte. Se an situasjonen etter dette. For så å bryte hvis hun håndterer problemstillingen dårlig. Ikke sikkert hun er klar over at du har det slik. 

Anonymkode: 29c66...542

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg vil ikke snakke med henne om dette, for det har jeg prøvd. Jeg vil helst bryte med henne uten at hun tenker stort over det, hvordan skal jeg gjøre det?

Det første du kan gjøre er å la være å ta kontakt. Hvis hun ikke får noen nevneverdig respons fra deg så blir det ikke interessant for henne å kontakte deg heller. Bare svar kort uten å være uhøflig hvis hun henvender seg til deg.

Hvis du blir nødt å si noe så tenker jeg at "Jeg synes egentlig det er greit å ikke ha så mye kontakt. Jeg og du er en dårlig kombinasjon, du blir litt mye for meg."

Hvis målet ditt er å unngå drama så tror jeg ikke du kan kutte helt.

Men du kan endre reaksjonen din på hennes oppførsel, i stedet for å tenke at det blir bedre kan du tenke at hun kommer sikkert til å være ufin igjen og øve på teflonsvar du har i bakhånd når hun setter i gang. "Jeg er sikker på at du mener det." "Det tenker du sikkert om meg, ja." "Virkelig? Så interessant at du synes det. Skal vi spise nå?"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...