Gå til innhold

Morfintabletter - kan man få resept på det så lenge man føler man trenger det?

Sappi

Anbefalte innlegg

Nå er det ca 9 uker siden jeg opererte noe i ansiktet, og har begynt å få sterke smerter. Dratt til kirurg og alt var greit, og smertene kommer av at ting holder på å gror og diverse. Fikk resept på morfintabletter av fastlege, men det er bare 20 tabletter som ikke er så mye. Om jeg går tom, og smertene fortsatt er der, kan jeg spørre om fornyelse av resept? Er det strenge regler på disse tablettene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Sappi skrev (12 minutter siden):

Nå er det ca 9 uker siden jeg opererte noe i ansiktet, og har begynt å få sterke smerter. Dratt til kirurg og alt var greit, og smertene kommer av at ting holder på å gror og diverse. Fikk resept på morfintabletter av fastlege, men det er bare 20 tabletter som ikke er så mye. Om jeg går tom, og smertene fortsatt er der, kan jeg spørre om fornyelse av resept? Er det strenge regler på disse tablettene?

Det er veldig strengt

Anonymkode: b886b...677

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig strenge regler, men hvis legen din mener du trenger det, kan han skrive ut flere. Men, du må være klar over at du kan oppleve falske smerter når du slutter med slike preparater. Kroppen skriker etter mere.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morfintablettene skal du jo nå ta som behovesmedisin ved gjennombruddssmerter (så vidt jeg forsto det), og kan tas sammen med blant annet Paracet. 20 tabletter som tas ved behov skal holde i massevis i en postoperativ fase, da smertene er forventet at skal bli mindre for hver dag? 😊 Hvis du fortsatt har så store smerter at du trenger morfin etter 5 dager til ville jeg tatt en ny tur til fastlege og evt få kirurg til å se på det? 😊

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leger er restriktive for at du ikke skal utvikle en avhengighet. De 20 burde holde i massevis. Prøv med paraseth innimellom så kroppen ikke blir for vant med morfinpreparatet.

Anonymkode: 154e7...a79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Morfin er skumle greier og leger skal være forsiktig med utskrivning. Det er bra de er for blir du avhengig fysisk har du ett stort problem. 

mye smerter her men holder meg til paracet

Anonymkode: bc7d5...71c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sappi skrev (24 minutter siden):

Hør med legen - ingenting i veien med å spørre. Hvis h*n anser det som rimelig at du kan få skrevet ut flere tabletter så er den saken grei, hvis ikke så har h*n kanskje noen andre forslag til andre typer mildere smertestillende du kan prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smeltemann

Paralgin forte eller pinex forte er greit supplement til morfintabletter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eevee skrev (30 minutter siden):

Morfintablettene skal du jo nå ta som behovesmedisin ved gjennombruddssmerter (så vidt jeg forsto det), og kan tas sammen med blant annet Paracet. 20 tabletter som tas ved behov skal holde i massevis i en postoperativ fase, da smertene er forventet at skal bli mindre for hver dag? 😊 Hvis du fortsatt har så store smerter at du trenger morfin etter 5 dager til ville jeg tatt en ny tur til fastlege og evt få kirurg til å se på det? 😊

Vært til kirurg og fikk bare beskjed om at smertene var helt normalt å oppleve. Fant ingenting galt. Men om disse pillene er så avhengigsskapende skal jeg IKKE spørre om mer! Shit. Det er skumle greier som jeg ikke vil deale med

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (17 minutter siden):

Paralgin forte eller pinex forte er greit supplement til morfintabletter. 

Paranngin forte går som morfin,det omdannes til det i kroppen😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smeltemann
Mei88 skrev (2 minutter siden):

Paranngin forte går som morfin,det omdannes til det i kroppen😊

Paralgin forte å pinex forte er vel ikke i samme gata som f.eks oxynorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Morfin er en av hovedbestanddelene i opium og er grunnlaget for fremstilling av bl.a. heroin. Morfin er også klassifisert som narkotika.
Så det er absolutt fare for å bli avhengig, ja. Og det er nok ikke få historier om folk som har blitt narkomane etter å ha fått stoffet etter f.eks. en operasjon

Anonymkode: 86f8e...da5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Morfin er en av hovedbestanddelene i opium og er grunnlaget for fremstilling av bl.a. heroin. Morfin er også klassifisert som narkotika.
Så det er absolutt fare for å bli avhengig, ja. Og det er nok ikke få historier om folk som har blitt narkomane etter å ha fått stoffet etter f.eks. en operasjon

Anonymkode: 86f8e...da5

😢😢 tror du jeg blir det? Etter jeg blir ferdig med brettet? Jeg må jo være ærlig og si at man blir jo rolig og «god» i kroppen av å ta de. Men jeg føler ikke selv det er så avhengigsskapende at jeg MÅ ha det til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smeltemann skrev (7 minutter siden):

Paralgin forte å pinex forte er vel ikke i samme gata som f.eks oxynorm.

Oxynorm er noe av den sterkere morfinen man får,  men paralgin forte kan sammenlignes med feks nobligan/tramadol,som også er mofin preparat, men langt fra like sterke som oxynorm. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smeltemann
Mei88 skrev (58 minutter siden):

Oxynorm er noe av den sterkere morfinen man får,  men paralgin forte kan sammenlignes med feks nobligan/tramadol,som også er mofin preparat, men langt fra like sterke som oxynorm. 

Jeg har førstehånds kjennskap til disse medikamentene,og mange andre medikamenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (1 minutt siden):

Jeg har førstehånds kjennskap til disse medikamentene,og mange andre medikamenter.

Ok.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest supernova_87

Ville forsøkt å bruke reseptfrie legemidler. Grunnen til at de er strenge med det er at det er fare for å bli avhengig. 

Du kan likevel selvsagt spørre legen din. 

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du blir ikke avhengig av et brett på 20 tabletter.

Sannsynligvis også helt uproblematisk å få fornyet resept.

Viktigste er at du klarer å vise at du har en fornuftig bruk, og tar paralgin kun når det blir for ille, men bruker f.eks Paracet til grunnsmerten.

Er du usikker så tar du det opp med legen, og diskuterer hvordan du best bruker medisinen. Fortell at du er redd for avhengighet.

Ta også dette med i regnestykket - å gå med kroniske smerter er fryktelig tungt for kroppen, og det er en viss fare for ar underbehandlet smerte kan sette seg ig bli kronisk.

En skal ha respekt for reseptbelagte smertestillende. Men ikke så mye at en risikerer å havne i motsatte grøfta.

Fornuftig brukt kan de være til veldig god hjelp.

Anonymkode: 3be03...300

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Smeltemann skrev (42 minutter siden):

😂

Anonymkode: a4253...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du blir ikke avhengig av et brett på 20 tabletter.

Sannsynligvis også helt uproblematisk å få fornyet resept.

Viktigste er at du klarer å vise at du har en fornuftig bruk, og tar paralgin kun når det blir for ille, men bruker f.eks Paracet til grunnsmerten.

Er du usikker så tar du det opp med legen, og diskuterer hvordan du best bruker medisinen. Fortell at du er redd for avhengighet.

Ta også dette med i regnestykket - å gå med kroniske smerter er fryktelig tungt for kroppen, og det er en viss fare for ar underbehandlet smerte kan sette seg ig bli kronisk.

En skal ha respekt for reseptbelagte smertestillende. Men ikke så mye at en risikerer å havne i motsatte grøfta.

Fornuftig brukt kan de være til veldig god hjelp.

Anonymkode: 3be03...300

Nettopp. Jeg har f.eks kroniske smerter, og tramadol gjør at jeg ikke bare ligger i senga og vrir meg konstant. Jeg liker ikke at jeg må ta dem, men jeg er takknemlig for at det finnes noe som hjelper.

TS, snakk med legen din og forklar at det gjør ganske vondt enda. Hør om paracet er et alternativ. Jeg har selv erfaring med smerter som satte seg etter operasjon, og håper du slipper unna det, for det er noe herk. 

Anonymkode: 9b1c7...2b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...