Gå til innhold

Neseoprasjon - Skal eller ikke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 
Har helt siden jeg var 12! år vært kjempe misfornøyd med nesa mi. Den har blitt verre med årene og når jeg ser tilbake på bilder da jeg var 12 så var den faktisk ganske fin eller helt ok i forhold til det den er nå. Nesa har blitt større med årene og nå den siste tiden har jeg fått en «hump» på den også etter et HARDT slag mot nesebenet (uten at den knakk)

Er i dag snart 27 år og føler meg ganske klar til å ta denne operasjonen men jeg er fremdeles usikker og det er pga narkosen. Nesa mi kan IKKE bli verre enn den er uansett utfall så der føler jeg meg trygg.

Men hva om jeg ikke våkner opp av narkosen?
For meg er narkose å gamble med livet, man risikerer jo faktisk å dø selvom det er i Norge jeg skal gjøre det. Jeg føler det er 50% sjanse for å dø og 50% sjanse for å overleve. Hvordan utføres en neseoprasjon i narkose? Man kan jo umulig puste igjennom nesen med sånn slange man ofte får under operasjoner? Siden det er der man skal operere?! Får man en slange ned i halsen ved denne operasjonen da eller? Er det noen som vet det? Da er det vel en maskin som puster for deg?
Det høres skummelt ut. 
Der jeg skal ta operasjonen NEKTES det annet enn narkose så lokalbedøvelse er visst ikke aktuelt på denne klinikken eller så hadde jeg valgt det! 😕 

Har noen her inne tatt neseoprasjon i narkose? Og noen som har gjort det i lokalbedøvelse? Nå snakker jeg om neseoprasjon for å forandre nesa og IKKE for medisinske grunner som å kunne puste bedre igjennom den. 

Jeg føler vel nesten at det er verdt å risikere livet for denne operasjonen men jeg vil jo absolutt IKKE dø heller :( Jeg orker heller ikke leve resten av livet med den stygge nesa jeg har nå, den ødelegger alt for meg og passer ikke inn i ansiktet mitt i det hele tatt. Problemet med nesa er den lille kulen jeg fikk der for litt siden + at nesebenet uansett er litt for høyt fra før og nesetippen som stikker ut samtidig som den «henger» litt. 
Hva ville dere andre her gjort som ikke har tatt operasjon med som er kjempe misfornøyd med sånn nesen ser ut? 
Ville dere risikert livet for dette? 
Jeg tenker også at hvis jeg dør så er jo en narkose relatert død en av de beste dødene man kan få. Men jeg syns jo det er altfor tidlig å dø i en alder av kun 27 år :( uff ikke lett valg men jeg vet vel med meg selv at det blir å ta denne operasjonen innen 1 års tid.:/ 

Anonymkode: 8d57c...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kommer ikke til å dø under narkosen. Sjansen for den er så minimal at den nesten er 0. Og operer den om du vil. Det er din kropp og ditt liv. 

Anonymkode: 9ece0...8e2

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Moderne narkose er mye tryggere enn den som var tidligere. Så lenge du ikke har noen underliggende sykdommer burde det gå helt fint, du blir overvåket konstant. Har vært i narkose flere ganger gjennom livet selv, pga nødvendige operasjoner og er her fremdeles :) Det du må overveie er hvor mye nesa di plager deg og om du er villig å ta sjansen på å operere den. 

Anonymkode: 2781b...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kommer ikke til å dø, det skjer bare ikke, det er jeg overbevist om. Så om det er din største bekymring tror jeg du bare skal tute og kjøre. 

Og du kan IKKE ta en neseoperasjon med lokalbedøvelse, det ville vært for vondt..

Anonymkode: a152b...960

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kommer ikke til å dø under narkosen. Sjansen for den er så minimal at den nesten er 0. Og operer den om du vil. Det er din kropp og ditt liv. 

Anonymkode: 9ece0...8e2

Jeg håper så at du har rett i dette 😣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kommer ikke til å dø, det skjer bare ikke, det er jeg overbevist om. Så om det er din største bekymring tror jeg du bare skal tute og kjøre. 

Og du kan IKKE ta en neseoperasjon med lokalbedøvelse, det ville vært for vondt..

Takk for svar. Ja dette med narkosen og at jeg dør er den største bekymringen min med denne operasjonen. 

Det hadde nok kanskje vært det ja så det må vel gjøres i narkose 😕 iallfall måtte det det på klinikken jeg valgte og gå på konsultasjon til. Jeg fikk ikke vite nøyaktig hvordan narkosen ble utført siden jeg glemte å spørre om dette 😕 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man kan dø av narkose men sjeldent. 

Anonymkode: 86a37...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Ja dette med narkosen og at jeg dør er den største bekymringen min med denne operasjonen. 

Det hadde nok kanskje vært det ja så det må vel gjøres i narkose 😕 iallfall måtte det det på klinikken jeg valgte og gå på konsultasjon til. Jeg fikk ikke vite nøyaktig hvordan narkosen ble utført siden jeg glemte å spørre om dette 😕 

Jeg tenker dette er easy peasy om det er narkosen som er største problemet og du mener at nesa uansett ikke kan bli verre, mange bekymrer seg jo for ar det blir feil eller annerledes, dine bekymringer kan man roe på forhånd tenker jeg :) du sier du har tenkt på dette i mange år, og nå dette uhellet som fikk den humpen, du trenger ikke å plages mer med det når det har vært så ille.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nesa mi kan IKKE bli verre enn den er uansett utfall

Flere angrer seg etter operasjonen: De opplever at nesen ikke passer til ansiktet. Husk også at for å fjerne en hump som er på nesebeinet foran på nesen, så skjærer de bort noe slik at nesen mister den spisse toppen/vinkelen og nesen vil da bli flat og bredere på det punktet (altså sett forfra).

Tenk på et fjell der fjelltoppen er det av nesebenet som du ser forfra. Skjærer du av toppen så blir denne flaten mye bredere.

Anonymkode: e3895...e1a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste opererer uten narkose. 

Anonymkode: 682a5...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du burde ikke operere nesa forresten. Jeg gjorde den feilen selv og nesa kollapset en tid etter operasjonen. Venter på ny operasjon for å rette det opp hos en annen klinikk og i mellomtiden ser det sånn ut. «Må» gå med tape for å holden oppe 

B24AE380-373B-49D1-8405-DD34CF8D2AA1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du burde ikke operere nesa forresten. Jeg gjorde den feilen selv og nesa kollapset en tid etter operasjonen. Venter på ny operasjon for å rette det opp hos en annen klinikk og i mellomtiden ser det sånn ut. «Må» gå med tape for å holden oppe 

Herregud, er det vondt? klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud, er det vondt? klem!

Nei det er ikke vondt, mistet så og si all følelse i hele nesa utvendig etter første operasjon. Men en kollaps hadde nok ikke vært vondt uansett altså. Det jeg angrer bittert på er at jeg ikke valgte riktig kirurg for dette. Jeg skulle undersøkt mer på forhånd så det håper jeg TS har gjort. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Uff trist det ble slik for deg 😕 Men jeg syns nesen din så veldig fin ut uansett da, den er 1000 ganger finere enn min med eller uten teip uansett. Men selvfølgelig fryktelig at den kollapset 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Flere angrer seg etter operasjonen: De opplever at nesen ikke passer til ansiktet. Husk også at for å fjerne en hump som er på nesebeinet foran på nesen, så skjærer de bort noe slik at nesen mister den spisse toppen/vinkelen og nesen vil da bli flat og bredere på det punktet (altså sett forfra).

Tenk på et fjell der fjelltoppen er det av nesebenet som du ser forfra. Skjærer du av toppen så blir denne flaten mye bredere.

Anonymkode: e3895...e1a

Ja det har du rett i. Men nå er nesen min altfor tynn fra før uansett så hadde bare vært fint om den kunne sett litt bredere ut. Den er lang og tynn. Den stikker ut fra ansiktet pluss at den nå har fått en hump på nesebenet også. Den ser helt forferdelig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker dette er easy peasy om det er narkosen som er største problemet og du mener at nesa uansett ikke kan bli verre, mange bekymrer seg jo for ar det blir feil eller annerledes, dine bekymringer kan man roe på forhånd tenker jeg :) du sier du har tenkt på dette i mange år, og nå dette uhellet som fikk den humpen, du trenger ikke å plages mer med det når det har vært så ille.

Nei den kan ikke bli verre, det skal godt gjøres isåfall og så dårlig kan ikke en kirurg være 🤭 

Du har rett, jeg har blitt litt sikrere nå etter jeg postet dette selvom jeg såklart er nervøs for operasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du ikke andre problemer ihht å operere nesen enn narkosen, så er det bare å kjøre på. Med mindre du har underliggende sykdommer som gjør at du har økt sjanse for å dø av narkose. Men, da tenker jeg ingen lege går med på kosmetisk operasjon uansett!

Når du opererer nese, får du slange ned halsen, og det er en maskin som puster for deg. Og, skulle det skje noe, så er faktisk anestesisykepleier/ lege godt skolert i nødprosedyrer! Det terpes på støtt og stadig!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det har du rett i. Men nå er nesen min altfor tynn fra før uansett så hadde bare vært fint om den kunne sett litt bredere ut. Den er lang og tynn. Den stikker ut fra ansiktet pluss at den nå har fått en hump på nesebenet også. Den ser helt forferdelig ut. 

Når fikk du den humpen? Jeg BRAKK nesebenet en gang for 6 år siden, fikk en ball rett på og det kom en knekk der. Jeg gikk til lege og fikk henvisning til øre nese hals for å sjekke etter indre skader. Fikk en liiiten bump etter bruddet og den jevnet seg flat igjen etter 14 måneder ca. Nå er nesa mi ca 98% som før, du skal ganske nær for å se det bruddet, men kan kjenne ujevnheten under der som ballen traff fra siden liksom. Han øre nese hals fyren forklarte at ved sånne støt /brudd er den humpen eller kulen en bruskansamling og at kroppen bryter det selv ned over tid ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å bare prøve filler i nesen først? Mange som gjøre "kirurgifri" neseplastikk ved hjelp av filler. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Slitenmamma skrev (Akkurat nå):

Har du vurdert å bare prøve filler i nesen først? Mange som gjøre "kirurgifri" neseplastikk ved hjelp av filler. 

Nei har ikke vurdert dette, søkte det opp nå og så at disse som har gjort det ser ut til å ha en fin nesetipp fra før iallfall. Det skal godt gjøres å kunne forandre nesen min kun med fillere dessverre :(  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...