Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Det som er så teit er at hun leide i 15-20 år, og måtte betale 19 000 i leie. Tror hun betalte kanskje 15 000 i begynnelsen, men det steg jo gradvis. 

Poenget er at hun har betalt i alle år og kunne likesågodt betalt på egen bolig. Et hus t.o.m.

Anonymkode: 20cf2...c76

Det er ingen automatikk i at det er teit å leie og lurt å eie. Man må se på tallene og ha en mening om boligprisene skal fortsette å stige eller om de snart når en topp. Intet vokser inn i himmelen. Boligprisene kan gå ned og renten opp, det vil ikke være første gang, og da er det plutselig de som leier som er de smarte. Man er også friere om man leier, enklere og billigere å bytte. Å bytte bolig ved salg+kjøp koster jo masse bare til megler og dokumentavgift, 70-100 tusen er vel vanlig.

Anonymkode: 0f44e...67c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg. Er i samme båt selv. 

Anonymkode: eec68...b10

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i ganske lik situasjon i fjor. Prøv å søke lån i alle banker, noen banker er litt greiere enn andre. Vi fikk f.eks. kjøpesum (inkludert EK) på 3.200.000,- hos DnB, men 4.500.000 hos Obos-banken. 

Visste ikke det var så store forskjeller. Hatet prosessen med å søke, søke og søke, men bare gjør det så får dere nok orden på det!

Anonymkode: 7cfad...2d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var i ganske lik situasjon i fjor. Prøv å søke lån i alle banker, noen banker er litt greiere enn andre. Vi fikk f.eks. kjøpesum (inkludert EK) på 3.200.000,- hos DnB, men 4.500.000 hos Obos-banken. 

Visste ikke det var så store forskjeller. Hatet prosessen med å søke, søke og søke, men bare gjør det så får dere nok orden på det!

Anonymkode: 7cfad...2d0

Oj, det var stor forskjell mellom bankene! Hva er årsaken til det? 

Anonymkode: efb6a...435

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Oj, det var stor forskjell mellom bankene! Hva er årsaken til det? 

Vi hadde enda større sprik 1,9 til 4,1. Sikkert noen andre som kan svare bedre på hvorfor, men vilje til risiko og tro på fremtidig inntekt, personlig kjemi? 

Anonymkode: 66675...b6e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi hadde enda større sprik 1,9 til 4,1. Sikkert noen andre som kan svare bedre på hvorfor, men vilje til risiko og tro på fremtidig inntekt, personlig kjemi? 

Anonymkode: 66675...b6e

Det var stor forskjell ja, trodde bankene gjorde ganske like vurderinger, men det lønner seg tydeligvis å høre med flere banker. 

Skrevet

TS, hva jobber du og samboer som? Er det noe som kan være etterspurt i mindre kommuner litt unna de store byene? Eventuelt vurdere pendling? 

Med usikker inntekt blir det vanskelig å få lån, ja. Minst 1 av dem må satse på fast stilling slik at det blir lettere å få. Men som allerede påpekt i tråden, det er ikke bare banklånet - en bolig har mye ekstra i utgifter og det er ikke billig å være boligeier. 

Likevel synes jeg at det er lurt å utvide horisonten og se på områder som er et stykke unna, men overkommelig som pendlere eller rett og slett søke jobb et annet sted hvor dere kan raskere få kjøpt noe eget.

Man kan absolutt finne enebolig til prisen av deres oppsparte penger, men det blir langt ut på landet OG sikkert med behov for mye oppussing. Eventuelt leilighet i en av de mellomstore byene? 

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Selv om jeg har betalt mellom 13.000-15.000 i husleie hver eneste måned i disse 6 årene. Et huslån ville blitt på ca 12.500 i måneden.

Akkurat nå har huseier ringt og sagt at jeg ikke kan male opp rommet til minstejenta mi i dus rosa og ha tapet på en vegg, fordi han vil  ha nøytrale farger i leiligheten. Er bekymret for om vi blir oppsagt eller må flytte en dag, slik at ungene må bytte barnehage eller skole, er så lei av denne usikkerheten.

Anonymkode: 3d1f1...413

Husk nå på at et hus koster mye mer enn det månedlige avdraget og rentene på lånet. Vedlikehold koster ca 1,5% av boligens verdi i året (For en relativt ny bolig, ikke renoveringsobjekt). Så kommer kommunale avgifter og evt eiendomsskatt.

Jeg holder forresten med i huseiers beslutning om å holde leiligheten i nøytrale farger. Jeg hadde klikket om leietaker hadde malt et rom rosa:kvalm:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

700.000 kr du har virkelig vært flink å spare. Viss saboeren din har spart noe alla det samme har dere tilsammen 1.400.000 da er dere ikke langt unna å kunne kjøpe noe uten lån.

Anonymkode: 62b7a...97a

Vi har 700.000 til sammen, men selv om vi hadde hatt dobbelt så mye ville vi ikke kunne kjøpt noe her uten lån. Et helt ok rekkehus med en liten hageflekk, eller en leilighet i firmannsbolig koster fra 3,4 og opp. Vi har kjæledyr så leilighet i blokk er ikke så aktuelt, og de leilighetene er ikke mye billigere :(

Da må du tro om igjen! Om huseieren sier nei til maling av vegger så skal ikke leietaker overse den bestemmelsen og male vegger likevel!

TS, har du søkt lån hos husbanken, hvis ikke så prøv det!

Har snakket med rådgiver der men de mener vi "bare bør få fast jobb" og lån i en vanlig bank. Så det virket ikke som en mulighet de ville vurdere.

Banken kan selvfølgelig ikke gi lån til et par der en er arbeidsledig og den andre uten fast jobb, det sier seg selv. Kjipt for dere, men sånn er det. 

Har forståelse for det som sagt, men på en annen side har jeg hatt helt stabil inntekt over mange, mange år - synes kanskje det burde utgjøre en forskjell. Man kan jo bli oppsagt fra en fast stilling også.

Om dette er argumentet ditt i banken, så forstår jeg at de er vanskelige.

Når man eier må man regne noen tusenlapper på toppen av lån og renter i måneden. Det er forsikringer, eiendomsskatt, vedlikehold og forefallende arbeid, felleskostnader, og mye som koster mye mer enn man tror når man eier. 

Vi har selvfølgelig med utgifter til husforsikring, brøyting, kommunale avgifter o.l i budsjettet. Det koster akkurat det man tror om man sjekker det opp på forhånd. Har en helt grei bufferkonto på 70.000 om noe skulle skje, men vi kjøper ikke et hus som trenger drenering, nytt tak og nye vinduer om vi ikke har råd til å få jobben gjort. Når huslånet er på 2500 mindre enn husleia, så forstår du at de er vanskelige? De er ikke vanskelige, de har retningslinjer å forholde seg til selv om de er enig i at det ikke ville vært noe problem - og det er med sifo budsjettet som er mye romsligere enn slik vi lever. Tror ikke jeg helt forstod innlegget ditt, mener du at de som ikke har eid eget hus før får sjokk fordi det er så dyrt, eller tror du at vi ikke evner å sette opp budsjett og finne ut hva ting koster på forhånd?

Man er også friere om man leier, enklere og billigere å bytte.

Man er ikke friere, man må spørre om å få lov til det meste som gjelder boligen. Vet heller ikke om man blir oppsagt, så er alltid en usikkerhet. Vi ønsker heller ikke å flytte rundt, vi er en familie med barn som ønsker trygghet og en plass å bo de neste 20+ årene.

TS, hva jobber du og samboer som? Er det noe som kan være etterspurt i mindre kommuner litt unna de store byene? Eventuelt vurdere pendling? 

Med usikker inntekt blir det vanskelig å få lån, ja. Minst 1 av dem må satse på fast stilling slik at det blir lettere å få. Men som allerede påpekt i tråden, det er ikke bare banklånet - en bolig har mye ekstra i utgifter og det er ikke billig å være boligeier. 

Likevel synes jeg at det er lurt å utvide horisonten og se på områder som er et stykke unna, men overkommelig som pendlere eller rett og slett søke jobb et annet sted hvor dere kan raskere få kjøpt noe eget.

Man kan absolutt finne enebolig til prisen av deres oppsparte penger, men det blir langt ut på landet OG sikkert med behov for mye oppussing. Eventuelt leilighet i en av de mellomstore byene? 

Jeg jobber med typisk kontorarbeid som nå akkurat har vært offer for kommunesammenslåinger, så mulighetene utenfor byene er mindre enn før. Han jobber innen restaurantbransjen, og selv om det finnes noen muligheter her og der er det pga. covid vanskelig å finne noe fast.

Har søkt på en del stillinger utenfor byen vi bor i, og fått tilbud om vikariater, men synes det er litt vanskelig å flytte hele familien for noe som ikke er sikrere enn det vi har her - og samtidig få lang avstand til resten av familie og venner. Om jeg fikk en fast stilling her i byen kunne vi godt kjøpt en times tid utenfor byen for å pendle, men samtidig, om jeg fikk en fast stilling ville vi fått lån så vi kunne kjøpt her - så det er egentlig ikke så aktuelt.

Husk nå på at et hus koster mye mer enn det månedlige avdraget og rentene på lånet. Vedlikehold koster ca 1,5% av boligens verdi i året (For en relativt ny bolig, ikke renoveringsobjekt). Så kommer kommunale avgifter og evt eiendomsskatt.

Jeg holder forresten med i huseiers beslutning om å holde leiligheten i nøytrale farger. Jeg hadde klikket om leietaker hadde malt et rom rosa

Absolutt, er budsjettert for dette - rådgivere i banken er også veldig nøye og detaljerte på alle utgifter.

Skjønner huseier jeg også, men det er vanskelig å forklare til ei jente på 6 år hvorfor hun ikke kan få ha rommet sitt i den fargen hun ønsker. Det gjør vondt, spesielt siden jeg ikke føler at vi er fattige, men vi får bare ikke bestemme hvordan vi skal ha det der vi bor - til tross for at vi har råd.

Vurderer faktisk å se om jeg kan få en fast stilling i en butikk, eller som renholder eller lignende og droppe "vikariatkarrieren".

• 11 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 5/1/2021 at 5:50 PM, AnonymBruker said:

Føler med deg. Er i samme båt selv. 

Anonymkode: eec68...b10

Jeg også

Anonymkode: 9f8e4...1bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg også

Anonymkode: 9f8e4...1bb

Bor ikke dere i leilighet da, ikke båt?

Anonymkode: 5edf3...9d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 5/2/2021 at 12:42 PM, AnonymBruker said:

Vi har selvfølgelig med utgifter til husforsikring, brøyting, kommunale avgifter o.l i budsjettet. Det koster akkurat det man tror om man sjekker det opp på forhånd. Har en helt grei bufferkonto på 70.000 om noe skulle skje, men vi kjøper ikke et hus som trenger drenering, nytt tak og nye vinduer om vi ikke har råd til å få jobben gjort. Når huslånet er på 2500 mindre enn husleia, så forstår du at de er vanskelige? De er ikke vanskelige, de har retningslinjer å forholde seg til selv om de er enig i at det ikke ville vært noe problem - og det er med sifo budsjettet som er mye romsligere enn slik vi lever. Tror ikke jeg helt forstod innlegget ditt, mener du at de som ikke har eid eget hus før får sjokk fordi det er så dyrt, eller tror du at vi ikke evner å sette opp budsjett og finne ut hva ting koster på forhånd?

Poenget er at selv om et lån + renter til 12.500kr i måneden er lavere enn en leie til 15.000kr i måneden, så har du ikke tatt med husforsikring, kommunale avgifter, eiendomsskatt, vedlikehold, og bare det faktumet at nå eier du noe som kan føre til uforutsette ugfiter. Bare å legge bort 3.000kr i måneden til nødvendig likehold så er du allerede kommet over hva du betaler i leie i måneden i dag, og da har du ikke tatt med noe av det andre du har.

Kort fortalt: Utgiftene deres vil bli høyere når dere eier enn hva de er i dag når dere leier.

Men problemet deres er egentlig ikke så komplisert, dere må få fast stilling. Om det er vanskelig på nåværende arbeidssted så må man søke en annen plass, muligens bytte sektor også.

Anonymkode: 01217...627

Skrevet

Dere har vært kjempe flinke til å spare! 

Nå som mannen din er arbeidsledig er det jo en gylden mulighet til å vurdere å flytte på seg. Trenger kanskje ikke flytte kjempe langt? 

Let etter jobb i det området og flytt. Det kan godt hende dere får lån om ihvertfall en av dere har fast jobb. Vi fikk lån da jeg var student og mannen min hadde fast jobb, vi fikk også lån da jeg hadde midlertidig stilling. Det hang de seg ikke om i, i det hele tatt

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber kun i prosjekter og kommer sannsynligvis til å gjøre det i lange tider. Er alene og orket ikke kaste ut penger på leid bolig til evig tid. Søkte alle slags mulige faste jobber og fikk etterhvert en fast stilling i dagligvare(!), langtfra mitt fagfelt. 

Fikk lån, kjøpte drømmehuset og sa opp jobben for å fortsette i prosjekter. Null problem for mitt vedkommende, visste at det aldri ville være noe problem å få nye oppdrag etter "dagligvarepausen".

Anonymkode: 5eb7d...0e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2021 den 15.15):

Kjenner en mor med 3 barn som leide en leilighet med med 4 soverom. Hun betalte altså 19 000 i mnd i leie. 

Hun var skilt, så eksen hennes betalte jo bidrag. 

Det som er så teit er at hun leide i 15-20 år, og måtte betale 19 000 i leie. Tror hun betalte kanskje 15 000 i begynnelsen, men det steg jo gradvis. 

Poenget er at hun har betalt i alle år og kunne likesågodt betalt på egen bolig. Et hus t.o.m.

Anonymkode: 20cf2...c76

Vel, å leie til 19 000,- i måneden er jo et svært dårlig valg, uavhengig av hvor mange barn man har. To av barna kunne lett ha delt soverom og mor kunne ha hatt sovesofa i stua, og vipps kunne hun ha spart flere tusen kroner i måneden til egenkapital. Det er ikke spesielt synd på folk som tar dårlige livsvalg. 🤷‍♀️

Anonymkode: e982e...82d

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å søk låne på husbanken :)

Anonymkode: d7d1f...bff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nesten samme summen i egenkapital ts, men jeg ble ufør så nå har jeg måtte gi slipp på den drømmen. Lånekalkulatoren sier at jeg kan låne maks en mill, men det er i teorien, og jeg tror ikke de vil låne til meg uten jobb.

Anonymkode: b97b4...ad4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...