AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #1 Skrevet 1. mai 2021 Føler det ikke er noe vits i å spare noe mer, har spart 700.000 til egenkapital, har jobbet i 6 år etter studiene med helt grei lønn (475.000 i året).. men siden jeg kun får vikariat/prosjekt/midlertidige stillinger osv. får jeg ikke noe lån. Selv om jeg har betalt mellom 13.000-15.000 i husleie hver eneste måned i disse 6 årene. Et huslån ville blitt på ca 12.500 i måneden. Akkurat nå har huseier ringt og sagt at jeg ikke kan male opp rommet til minstejenta mi i dus rosa og ha tapet på en vegg, fordi han vil ha nøytrale farger i leiligheten. Er bekymret for om vi blir oppsagt eller må flytte en dag, slik at ungene må bytte barnehage eller skole, er så lei av denne usikkerheten. Samboer hadde også vikariater før covid, og er nå arbeidsledig. Forstår at bankene må være helt sikre på at vi kan betale lånet og derfor ha en fast jobb, men samtidig synes jeg det blir for dumt når vi til sammen har et studielån (ca 150.000), ingen annen gjeld, alltid betalt alle regninger og betalt ca samme husleie år etter år. Dette er ikke i Oslo en gang, men vurderer nå å ta med hele familien og flytte til et sted hvor man kan kjøpe seg et hus til det vi har spart opp. Hadde det bare vært jobber, men nei da, aaaalt må være i de store byene. Fint å få klaget litt her! Anonymkode: 3d1f1...413 14
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #2 Skrevet 1. mai 2021 Skjønner den, men shit du har vært flink til å spare. 700,000 med den lønnen der, og så høye leieutgifter er utrolig godt jobba, særlig om du har studielån på siden. Jeg forstår godt frykten om å bli sagt opp, og det er virkelig kjedelig å ikke kunne tilpasse hjemmet på den måten. En vakker dag får du deg en fast stilling, det kan komme før du aner, og med den egenkapitalen er du da med en gang kvalifisert til å få lån. Det er lys i enden av tunnelen! Anonymkode: 52157...f80 11
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #3 Skrevet 1. mai 2021 Er det ikke mulig å få lån med vikar/prosjekt? Anonymkode: 3647e...719
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #4 Skrevet 1. mai 2021 Har du søkt hos alle slags banker? Anonymkode: 180c3...d1f 1
Mei88 Skrevet 1. mai 2021 #5 Skrevet 1. mai 2021 Troooor man kan male osv som man vil så lenge man leier.. men det MÅ være som når man overtok det når man evt flytter igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #6 Skrevet 1. mai 2021 Ja, det har blitt mer og mer slik. Kanskje et forsøk på å hindre boligpriser stige til himmels? Og det går utover de som har minst. Anonymkode: 642b3...204
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #7 Skrevet 1. mai 2021 700.000 kr du har virkelig vært flink å spare. Viss saboeren din har spart noe alla det samme har dere tilsammen 1.400.000 da er dere ikke langt unna å kunne kjøpe noe uten lån. Anonymkode: 62b7a...97a 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #8 Skrevet 1. mai 2021 Ville bare begynt å sett etter en kul liten kommune som trenger folk jeg, med 700.000 i egenkapital får du glatt et bra sted å bo, mange dine boliger der ute. Det viktigste med å flytte litt "avsides" er å være kul forelder etterhvert som ungene blir eldre. La de ta de studiene de vil, prøve å hjelpe de med folkehøgskole, ikke være redde for at de flytter hjemmefra i pwrioder osv. En av de få dårlige tingene med å bo slik er nemlig å bli holdt igjen når ungdommen skal begynne å ta egne valg. Anonymkode: 28e10...b96 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #10 Skrevet 1. mai 2021 Kjøpte enebolig til 1.3 her, så alt er mulig om man flytter på seg Anonymkode: b217e...42d
Gjest TheCatLady Skrevet 1. mai 2021 #11 Skrevet 1. mai 2021 Ja, jeg synes også det er kjipt å leie på mange måter. Jeg har også spart opp endel, men jeg har ikke fast jobb og er student så må nok leie en stund til. Det er utrolig kjipt å leie med dyr også. Veldig mange vil ikke ha dyr i utleieboligene sine. Noe jeg delvis forstår, men samtidig så er det ikke alle som er i den situasjonen at de kan kjøpe eller la dyret bo hos andre mens man sparer til egen bolig. All den usikkerheten er også kjip. Greit nok når det bare var meg og jeg var ung og student, men ikke nå. Jeg måtte bare klage litt jeg også, for det er som du skriver at alt er i byen. Det er ikke bare å flytte ut i distriktene med null jobbmuligheter og generelt øde og dødt, men jeg vil nok vurdere å flytte til en mindre by om jeg får jobb der.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. mai 2021 #12 Skrevet 1. mai 2021 Jeg skjønner frustrasjonen utrolig godt. Jeg leide selv i svært mange år. Men det ordner seg til slutt når dere er så flinke å spare.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #13 Skrevet 1. mai 2021 Husbanken? Støtte gjennom kommunen med grunn for å sikre stabilitet til barna? Anonymkode: 49673...250
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #14 Skrevet 1. mai 2021 Mei88 skrev (1 time siden): Troooor man kan male osv som man vil så lenge man leier.. men det MÅ være som når man overtok det når man evt flytter igjen. Da må du tro om igjen! Om huseieren sier nei til maling av vegger så skal ikke leietaker overse den bestemmelsen og male vegger likevel! TS, har du søkt lån hos husbanken, hvis ikke så prøv det! Anonymkode: c4621...304 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #15 Skrevet 1. mai 2021 Kjenner en mor med 3 barn som leide en leilighet med med 4 soverom. Hun betalte altså 19 000 i mnd i leie. Hun var skilt, så eksen hennes betalte jo bidrag. Det som er så teit er at hun leide i 15-20 år, og måtte betale 19 000 i leie. Tror hun betalte kanskje 15 000 i begynnelsen, men det steg jo gradvis. Poenget er at hun har betalt i alle år og kunne likesågodt betalt på egen bolig. Et hus t.o.m. Anonymkode: 20cf2...c76 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #16 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Kjøpte enebolig til 1.3 her, så alt er mulig om man flytter på seg Anonymkode: b217e...42d Ja, men det er også viktig å ha nærhet til venner, familie og at man kan trives, og at det er jobb å få, eller nærhet til jobb. Jeg kunne godt bodd i Lillestrømsområdet og opp mot Jessheim eller Minnesund og jobbet i Oslo. Anonymkode: 20cf2...c76 2
sicario Skrevet 1. mai 2021 #17 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, men det er også viktig å ha nærhet til venner, familie og at man kan trives, og at det er jobb å få, eller nærhet til jobb. Jeg kunne godt bodd i Lillestrømsområdet og opp mot Jessheim eller Minnesund og jobbet i Oslo. Anonymkode: 20cf2...c76 Enebolig til 1.3 i Lillestrøm eller på Jessheim er dessverre ikke mulig. ikke leilighet heller for den saks skyld. vanvittige priser på Romerike (nedre) nå. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #18 Skrevet 1. mai 2021 Banken kan selvfølgelig ikke gi lån til et par der en er arbeidsledig og den andre uten fast jobb, det sier seg selv. Kjipt for dere, men sånn er det. Anonymkode: 40abc...912 1
Gjest TheCatLady Skrevet 1. mai 2021 #19 Skrevet 1. mai 2021 Det er vel ingen steder som ligger relativt sentralt til der man får enebolig til 1,3. Man kan sikkert få mindre leiligheter enkelte steder, men det er ikke normen. Selv her jeg bor nå, som er en bygd, så er det ikke mulig.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #20 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Føler det ikke er noe vits i å spare noe mer, har spart 700.000 til egenkapital, har jobbet i 6 år etter studiene med helt grei lønn (475.000 i året).. men siden jeg kun får vikariat/prosjekt/midlertidige stillinger osv. får jeg ikke noe lån. Selv om jeg har betalt mellom 13.000-15.000 i husleie hver eneste måned i disse 6 årene. Et huslån ville blitt på ca 12.500 i måneden. Akkurat nå har huseier ringt og sagt at jeg ikke kan male opp rommet til minstejenta mi i dus rosa og ha tapet på en vegg, fordi han vil ha nøytrale farger i leiligheten. Er bekymret for om vi blir oppsagt eller må flytte en dag, slik at ungene må bytte barnehage eller skole, er så lei av denne usikkerheten. Samboer hadde også vikariater før covid, og er nå arbeidsledig. Forstår at bankene må være helt sikre på at vi kan betale lånet og derfor ha en fast jobb, men samtidig synes jeg det blir for dumt når vi til sammen har et studielån (ca 150.000), ingen annen gjeld, alltid betalt alle regninger og betalt ca samme husleie år etter år. Dette er ikke i Oslo en gang, men vurderer nå å ta med hele familien og flytte til et sted hvor man kan kjøpe seg et hus til det vi har spart opp. Hadde det bare vært jobber, men nei da, aaaalt må være i de store byene. Fint å få klaget litt her! Anonymkode: 3d1f1...413 Om dette er argumentet ditt i banken, så forstår jeg at de er vanskelige. Når man eier må man regne noen tusenlapper på toppen av lån og renter i måneden. Det er forsikringer, eiendomsskatt, vedlikehold og forefallende arbeid, felleskostnader, og mye som koster mye mer enn man tror når man eier. Anonymkode: 05d8d...b15 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå