Gå til innhold

Gutt på 6 år, blir bajas når han har besøk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier. Vi har en gutt på 6 år som fullstendig mister hodet når han har besøk av venner. Alt av regler blir glemt og lydnivået blir uholdbart. Eksempel kan være at de slipper ut dyra, går inn på stua med sølete støvler, mat og drikke rotes med, tegner på møbler og kaster stein på trampolina.

Jeg vil jo ikke gå som en hauk bak og irettesette hele tiden, og synes det er vanskelig å vite hvor grensa går. Vi snakker om det før han får besøk, og han nikker og er helt enig, men når ringerklokka ringer er alt glemt og sirkuset begynner igjen. Det er lett å ty til trusler, men jeg vet det ikke er en farbar veg i lengden. Noen med lignende erfaringer med tips og råd? Akkurat nå vegrer jeg meg for at han skal få besøk. :(

Vi har mye plass både inne og ute, viss det skulle ha noe å si. 

Anonymkode: 09f44...7c6

Videoannonse
Annonse
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

At de tegner på møbler? Det høres ikke vanlig ut nei.

Kaste store stener på trampolinen høres heller ikke vanlig ut. Heller ikke dette med å rote med mat overalt. 

Vi har vært endel på besøk og hatt besøk siden 3årsalder - og det ender ikke på det nivået.

Er det spesifikke barn som trigger hverandre her, eller blir han sånn uansett hvem som er på besøk? 

Men jeg tenker faktiske konsekvenser er viktig.

»Nå har dere kastet så mye tunge stener på trampolina at vi må pakke den bort - den begynner å bli ødelagt». Gi tydelig advarsel FØR han får besøk.

«Det er bare små babyer som tror det er greit å tegne med tusj på møbler - dere store gutter får leke med legoen her». 

Tusjene får han ikke tilbake med det første. 

Ingen servering av mat før han/de er modne nok (det burde de vært for lengst, men). 

Hadde vært helt ærlig med ham.

»Skjønner dere blir gira i humøret - og litt er greit, men det å tusje på ting/rope og skrike/kaste mat og ødelegge ting vil gjøre at ingen orker å ha deg på besøk, og vi orker ikke å ha noen på besøk vi heller». 

Endret av Fnuggolina
AnonymBruker
Skrevet

Er han slik når har er på besøk hos andre?

Jeg hadde nå sagt at vi ikke kan ha besøk hvis han ikke kan oppføre seg. Blir jo ikke noe gøy hvis du skal løpe etter å mase på han hele tiden, dessuten så skaper han et utrolig dårlig inntrykk til vennene som løper hjem og forteller til foreldrene sine at lille Per ikke hører på mammaen og gjør masse rare ting han ikke har lov til å gjøre.

Og hvis han nå oppfører seg slik hos andre så vil folk skygge unna.

Anonymkode: 6c9ec...4d9

• Liker 3
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Da hadde han ikke fått hatt besøk. Så får han se at om han bryter regelen, blir det ikke besøk. Men da må det følges opp.

AnonymBruker
Skrevet

Når gutten din får besøk neste gang, gir du han klar beskjed på forhånd hva du forventer. Når besøket kommer, snakker du med de begge to om hvilke regler som gjelder. Bryter de reglene må besøker dra hjem. Det er skikkelig kjipt å måtte avbryte et besøk for barna, men det er ofte effektivt.

Anonymkode: 33f6e...c82

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at han ikke klarer å ta kontrollen på dette selv, og at han kanskje ikke bør ha mer besøk enn at du har kapasitet til å gjete dem, sette i gang konstruktiv lek og stoppe destruktiv lek i oppløpet. Slitsomt, men nyttig læring for ham, at grensene gjelder også når stemningen er livlig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bare å si rett ut til de. 

"dere kan ikke tegne på møblene. Skal dere tegne må dere sitte ved bordet eller sitte ute. Og kaster dere stein på trampolina blir den ødelagt, og jeg kjøper ikke en ny." 

Det er jo bare å si ifra på en ordentlig og saklig måte. Barn forstår. De trenger en god forklaring på hvorfor så de forstår. 

Ikke kom med tomme trusler eller sammenlign de med 3-åringer. Det er bare dumt og de lærer ingenting av det. 

Anonymkode: 0abc0...b5d

AnonymBruker
Skrevet

For å sitere endel her inne. Dette er et "stort rødt flagg".
Det er vel relativt vanlig at små barn (og enkelte voksne, for den saks skyld) kan hause hverandre opp noe voldsomt og ikke tenker klart.
Og om du ikke sier i fra at denne oppførselen ikke er godtatt, vil de jo bare fortsette.
Du må sette foten ned og har fått endel gode råd oppi i tråden her, ser jeg

Anonymkode: 901b1...b3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker kanskje at en av de andre guttene er med på å ese han opp. Han er jo ikke alene om det.

Bare å si ifra med en gang du ser de gjør noe galt. Eller prat med guttene når de kommer. 

Anonymkode: 0abc0...b5d

AnonymBruker
Skrevet

Samle ungene og sett i til de. Grensene gjelder for alle, og for guttungen blir det umulig å håndheve - ergo må du ta alvorspraten med unga ETTER at de har kommet - inkludert besøket. Dersom unga flyr av skaftet når det er besøk her, får de en dose oppdragelse alle sammen - og det gjelder også for mine når de er på besøk. 

Anonymkode: aa829...4e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de holder seg unna dop er det da enda noe...

Anonymkode: 83e58...beb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode råd. De får selvsagt tilsnakk begge to, men jeg føler at jeg ikke gjør annet og at jeg blir hun "sintemammaen" som må fotfølge de for å se til at de oppfører seg. 

Han har stort sett besøk av bestevennen som selv har to større tvillingbrødre. Vet at det er texas i det hjemmet der så han trigges nok av han. I tillegg er han her nok altfor lenge om gangen, gjerne fem timer.. Min gutt er ellers en helt ordinær seksåring og det er og tilbakemeldingene fra barnehagen, verken for mye eller lite. Har ikke fått tilbakemelding om at han river hus hos andre og besteforeldrene rapporterer om en veloppdragen gutt. 

Tar til meg rådet om å være enda mer tydelig, og også være forberedt på å avbryte besøket om det eskalerer. Og korte ned på lengden på besøket.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

oi, 5 timers besøk er alt for lenge i den alderen. Ikke rart det eskalerer med "påfunn" da. Send besøket hjem etter 2 timer.

Anonymkode: 3fa64...7ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om han trenger å trene på å ha besøk. Start med å si at han får ha besøk i 30 min. Klarer han å oppføre deg da, utvider du så han får ha besøk lenger neste gang. Hvis det er så vanskelig for ham å oppføre seg, holder det at han må det en kort stund om gangen. 

Anonymkode: d6c80...b63

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som kaos . Min er 5, blir høyt støynivå når de holder på, men det verste de gjør er å rope alt for mye og kanskje hoppe i sofaen. Men hos deg høres det jo helt crazy ut . 

Anonymkode: e2276...ee7

AnonymBruker
Skrevet

Det er virkelig  ikke så unormalt som enkelte vil ha set til altså, men på kg skal jo alle fremstå som perfekt 

Anonymkode: df7f6...319

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er virkelig  ikke så unormalt som enkelte vil ha set til altså, men på kg skal jo alle fremstå som perfekt 

Takk, det var godt du sa det. 😅 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nuvel. Jeg har 14 tanteunger (har mange søsken, haha) Og har en unge selv. Aldri opplevd at noen av dem feks tegner på møbler. Uavhengig av alder.  Så jo, det hørtes litt crazy ut ja😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...