AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #1 Del Skrevet 1. mai 2021 Prøver å gå litt ned i vekt, samt spise sunnere. Er 28 år, bmi på 25.9, veier 75 kg. Jeg har i lang tid levd på kun godteri og frossenpizza. Vet det er helt forferdelig, men jeg prøver nå å endre på å det. Størsteparten av kaloriene mine har kommet fra godteri nå i flere måneder i strekk. Så tenkte å spise omtrent slik: Frokost: 35 g havregryn, 1 dl lettmelk, 1 banan og et eple. Lunsj: 3 brødskiver med lettost En frukt Mellom: en banan Middag: 150 g kyllingfilet 60 g pasta, 100 g tandorisaus Brokkoli Mellom: 150g babygulerøtter Kvelds: To brødskiver, 2 kokte egg Til sammen er dette rundt 1750 kcal. Jeg er veldig aktiv så vet jeg forbrenner mer enn det. Vet at det er lite grønnsaker, men bortsett fra det ser det greit ut? Er det levelig? Skal ikke spise det samme pålegget hver gang og ikke det samme til middag hver gang. Jeg sliter med hvilke grønnsaker jeg kan spise uten at det blir for mye "Jobb". Jeg er dårlig på matlaging og det er en av grunnene til at jeg bare har spist godteri i det siste. Jeg vil ha et "normalt" kosthold som ikke krever for mye jobb. Synes det er vanskelig hvis jeg må kjøpe inn altfor mange grønnsaker som blir dårlig fordi jeg ikke gidder å spise dem. Brokkoliblanding synes jeg er greit da det kommer frossent og derfor ikke blir dårlig. Anonymkode: 4ef22...c6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #2 Del Skrevet 1. mai 2021 En veldig god start. Etter du har blitt vant med dette kan du øke grønnsakssmengden og få inn litt fisk. Utenom det så ser dette veldig bra ut. Anonymkode: 23f52...e13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #3 Del Skrevet 1. mai 2021 Burde vel ha litt mindre kalorier om du vil ned i vekt. Jeg spiser kanskje rundt 1500 pr dag, slanker meg ikke. Men ønsker jo holde meg i form. Trener litt innimellom også, to-tre ganger i uka. Knekkebrød er bedre å spise enn brød. Godteri er bare søtt kliss som jeg blir kvalm av, rører ikke, ikke snacks heller, det blir for salt. Anonymkode: c2486...43d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #4 Del Skrevet 1. mai 2021 Synes det ser veldig bra ut dette! Jeg ville kanskje byttet ut eplet til frokost med en 30 gram nøtter for å få litt mer protein og sunt fett som metter lengre. Ville også byttet ut mellombananen med oppkuttet grønnsaker. Du kan også variere litt brødmat med hele korn og grønnsaker, f.eks til lunsj i helgene. Enig med deg i at frossengrønnsaker er kjekt! Og det er like sunt som ferske. Hvis du tenker på å spise råvarebasert, med minimalt av ultraprosseserte produkter, så har kroppen det veldig bra. 😉 Forøvrig foretrekker jeg selv å spise litt mer til måltidene og ikke ha mellommåltider. Det gjør det lettere å gjennomføre (færre måltider å planlegge) og er godt for både tenner og kropp. Anbefaler også å følge ernæringsbiolog Marit Kolby Zinocker på insta. Kjempemasse fin info! Og hva gjelder kalorier, det er helt individuelt hvor mye/lite vi trenger for å gå ned i vekt. Men om du øker kvaliteten (råvarebasert) kan du spise flere kalorier enn om du spiser mye prossesert og ultraprossesert mat. Kroppen må jobbe mer for å ta opp kaloriene. Så du bør prøve deg frem og ikke tenke at kalorier er en fasit. Anonymkode: cb979...d0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #5 Del Skrevet 1. mai 2021 Kostholdet ser veldig bra ut. Men du har mye karbohydrater i det. Ville nok ha prøvd å erstattet mye av brødmaten med mer fett og proteiner. En kyllingsalat med litt olivenolje i f.eks til lunsj. Anonymkode: bb85a...074 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #6 Del Skrevet 1. mai 2021 For min del, alt for mye frukt (3 om dagen!), karbohydrater, kalorier, og brødmat. (er en aktiv kvinne, 170, 60kg). Og alt for lite grønnsaker. Ville spist mer havregryn, og kuttet en frukt, til frokost. Det er bedre grunnlag om man er aktiv. Ville laget en skikkelig lunsj. En omelett/fritatta, wok, salat, eller lignende. Droppet frukt. Spiser 1-2 knekkebrød som mellommat, før trening. Evt. kvelds om du spiser tidlig middag. Dropp pasta til middag, mindre saus (her er det mye sukker), og mye, mye mer grønnsaker. Anonymkode: b79b9...280 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #7 Del Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Burde vel ha litt mindre kalorier om du vil ned i vekt. Jeg spiser kanskje rundt 1500 pr dag, slanker meg ikke. Men ønsker jo holde meg i form. Trener litt innimellom også, to-tre ganger i uka. Knekkebrød er bedre å spise enn brød. Godteri er bare søtt kliss som jeg blir kvalm av, rører ikke, ikke snacks heller, det blir for salt. Anonymkode: c2486...43d Nei. Man må ikke ned på 1500 for å gå ned i vekt Anonymkode: 52b7f...39c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #8 Del Skrevet 1. mai 2021 Ville ha byttet ut lettost med vanlig fullfett ost. Ellers ser det ok ut. Så lenge du blir passe mett så er jo det fint, men må du ha påfyll, så fyll på meg snackpaprika, gultot el.l Jeg har en regel om at til frukt spiser jeg alltid et par nøtter til mtp blodsukkerstigning. Anonymkode: 5b71e...999 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyGrey Skrevet 1. mai 2021 #9 Del Skrevet 1. mai 2021 Alt for mange måltider. Ville prøvd periodisk faste! Kroppen trenger at systemet får slappe av uten å måtte håndtere mat til enhver tid. Kroppen får ikke mulighet til å forbrenne lagret energi når energi tilføres hele tiden gjennom dagen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #10 Del Skrevet 1. mai 2021 Du bør ihvertfall ha salat til middag, da får du i deg ekstra grønt. Løk, gulrot og potet er grønnsaker som holder seg i en evighet i kjøleskapet og de er brukendes til alt mulig, egentlig. Jeg pleier å spise 1800 kalorier pr dag når jeg går ned i vekt. Da går jeg ned ca ett kilo i måneden. Det er veldig passe når man bare vil gå ned noen få kilo og så slipper man å gå sulten og at man går opp i vekt igjen med en gang slankingen er ferdig. I tillegg spiser jeg lite til frokost og lunsj, sånn at jeg kan spise meg god og mett til middag og kvelds. Anonymkode: 7e222...e9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 1. mai 2021 #11 Del Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Prøver å gå litt ned i vekt, samt spise sunnere. Er 28 år, bmi på 25.9, veier 75 kg. Jeg har i lang tid levd på kun godteri og frossenpizza. Vet det er helt forferdelig, men jeg prøver nå å endre på å det. Størsteparten av kaloriene mine har kommet fra godteri nå i flere måneder i strekk. Så tenkte å spise omtrent slik: Frokost: 35 g havregryn, 1 dl lettmelk, 1 banan og et eple. Lunsj: 3 brødskiver med lettost En frukt Mellom: en banan Middag: 150 g kyllingfilet 60 g pasta, 100 g tandorisaus Brokkoli Mellom: 150g babygulerøtter Kvelds: To brødskiver, 2 kokte egg Til sammen er dette rundt 1750 kcal. Jeg er veldig aktiv så vet jeg forbrenner mer enn det. Vet at det er lite grønnsaker, men bortsett fra det ser det greit ut? Er det levelig? Skal ikke spise det samme pålegget hver gang og ikke det samme til middag hver gang. Jeg sliter med hvilke grønnsaker jeg kan spise uten at det blir for mye "Jobb". Jeg er dårlig på matlaging og det er en av grunnene til at jeg bare har spist godteri i det siste. Jeg vil ha et "normalt" kosthold som ikke krever for mye jobb. Synes det er vanskelig hvis jeg må kjøpe inn altfor mange grønnsaker som blir dårlig fordi jeg ikke gidder å spise dem. Brokkoliblanding synes jeg er greit da det kommer frossent og derfor ikke blir dårlig. Anonymkode: 4ef22...c6d Blir du mett av dette? Jeg er mann med langt lavere bmi, og for meg virker dette lite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #12 Del Skrevet 1. mai 2021 Tusen takk for mange gode tips! 😊😊 Før pleide jeg nok å ligge på rundt 3000-3500 kcal daglig, så 1750 er ikke for mye kalorier for meg. Jeg løper i tillegg rundt 40 km i uka og er generelt aktiv i hverdagen. Har aktivitetsklokke som sier jeg forbrenner rundt 2500 kcal om dagen og rundt 3000 de dagene jeg er veldig aktiv. 7 minutter siden, norw said: Blir du mett av dette? Jeg er mann med langt lavere bmi, og for meg virker dette lite. Det er mer mat i volum enn det jeg har pleid å spise i alle fall. Anonymkode: 4ef22...c6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #13 Del Skrevet 1. mai 2021 TS, dette har blitt en tråd hvor alle kommer med sin ideologi og alle mulig smådetaljer som virkelig ikke er så viktig. Hvis du trives med dette kostholdet så er det en stor forbedring fra hva du har pleid å spise, og det er en mengde som passer ditt mål. Fokuser på det du har gjort, det er supert, og fortsett med det. Anonymkode: 23f52...e13 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #14 Del Skrevet 1. mai 2021 Synes det ser supert ut, kanskje litt mye frukt? Jeg startet i januar, også med et utgangspunkt på 75 kilo. Jeg er ikke veldig høy, og holder meg til 1500 kalorier om dagen. Min typiske dag ser slik ut: Frokost: 40g müsli med 80g yoghurt (250) Lunsj: tre knekkebrød med ost, leverpostei og skinke (400) Middag: Salat med kylling eller fisk, eller chilli con carne, eller wok med blomkålris eller noe sånt eller en halv pizza (oftest rundt 600) som snacks blir det gjerne litt frukt med peanøttsmør eller bare et stort glass vin 🙈 Gått ned rundt tolv kilo siden januar! og enkelte dager (spesielt før mensen) har jeg stappet i meg både 2000 og 2500 kalorier og fråtset som en gris, helt uten at det ga særlig utslag på vekta. Det viktigste er bare å komme i gang igjen dagen etter. Anonymkode: 145c6...0e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 1. mai 2021 #15 Del Skrevet 1. mai 2021 Typisk eksempel på at det er verdiløst å spørre om slik på KG. Spis mindre frukt, spis mindre karbo, spis mer fett, spis periodisk, spis løk, spis mer, spis mindre. Folk snakker utfra egen erfaring og preferanser og det betyr ingenting for deg. Er dette overkommelig for deg? Er dette en forbedring for deg? Flott, godt utgangspunkt! Start der! Så ser du etter en stund om du er klar for å innføre enda mer grønnsaker. Spiser du 100 gram grønnsaker i dag er det dobbelt så bra å spise 200 gram, du må ikke spise PERFEKT fra dag 1. Foretrekker du frukt over grønnsaker er det bedre med mer frukt enn mindre av alt. Finn din vei. Godt utgangspunkt du beskriver, lykke til, husk at veien blir til mens du går! Kanskje er du klar for en halv paprika på skiva til lunsj om 2 måneder, kanskje ikke. Kanskje vil du ha gulrot eller bær i havregryna om 2 måneder, kanskje ikke. Ikke sikt for høyt til å begynne med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #16 Del Skrevet 2. mai 2021 Noe av det viktigste er å spise mer proteiner. Det gjør deg mett og mer av det går til å bli muskler, ikke fett. For de aller fleste er nok det beste drikke proteinpulver i vann. Dersom man er småsulten = proteinpulver. Proteinpulverets kalorier kan gjerne komme i tillegg til et normalt kosthold og det vil fortsatt ikke gjøre deg tykk. Så lenge du spiser variert ellers. Du kan også spise mye grønnsaker til middagen. Blir du ikke mett, lass på en øse eller to til med grønnsaker. Det er knapt kalorier i det. (Bortsett fra potet og kanskje enkelte andre) Så spis "vanlig", et kosthold du er komfortabel med og som ikke overstiger i kalorier. For eks 1700 om det er det du vil legge deg på. Utenom det lesser du på med grønnsaker og drikker proteinpulver i vann om du blir sugen eller sulten utenom. Om du orker kan det være bra ta 10 knebøy og 10 pushups om dagen. Det stimulerer til muskelvekst og øker forbrenningen din. Om du tar knebøy og pushups til musklene gjør vondt så er du garantert å bygge muskler. Det tar kanskje 10min hver dag og er ekstremt effektivt. Jeg er matvrak selv, kronisk syk og dette fungerer for meg. Jeg er muskuløs og slank, selv om jeg knapt trener, og selv om 90% av tiden min er hjemme med meg selv grunnet sykdom. Anonymkode: 7a988...053 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå