AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #1 Skrevet 1. mai 2021 Heisann! Jeg har er sengetøy i sort og hvitt som begynner å falme i fargen. Det er ellers helt og pent, og jeg vil ikke kaste det. Tenkte på å farge det! Det har litt slik type mønster: https://www.amazon.com/SUSYBAO-Herringbone-Geometric-Triangle-Pillowcases/dp/B07KFBG21S (kun ment som illustrasjon på mønsteret, det er helt vanlig bomulls sengetrekk til enkeltdyner) Jeg tenkte å farge det i en litt dyp blå, for å freshe opp det sorte og at mønsteret forhåpentligvis fortsatt synes. Men kommer fargen til å smitte av på hvite laken? Og hvor lenge varer tekstilfarge på noe som blir vasket på 60 grader annenhver uke? (Jeg har to sett sengetøy og bytter mellom de ukentlig). Anonymkode: 9cc6c...c71
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #2 Skrevet 1. mai 2021 Har ikke erfaring. Men ville heller ha brukt plantefarging. Link til oppskrifter finnes i tråden i nederste link. OBS! - kjele (må ikke brukes til mat etterpå, alun er litt giftig) https://naturvernforbundet.no/aktiviteter-i-naturen/farge-garn-article30915-1415.html Anonymkode: 92a0e...5da
Leo Skrevet 1. mai 2021 #3 Skrevet 1. mai 2021 Hvis sengetøyet er i bomull og du farger på 60 grader så farger det ikke av etterpå. Ikke falmer det heller. Men det du må tenke på er om det faktisk er lønnsomt siden sengetøy veier ganske mye og krever mye farge hvis du vil ha en jevn, dyp farge. Er det snakk om sengetøy som var billig i utgangspunktet er det ikke sikkert det har all verdens levetid igjen heller, men det vet du jo best selv. 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #4 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke erfaring. Men ville heller ha brukt plantefarging. Link til oppskrifter finnes i tråden i nederste link. OBS! - kjele (må ikke brukes til mat etterpå, alun er litt giftig) https://naturvernforbundet.no/aktiviteter-i-naturen/farge-garn-article30915-1415.html Anonymkode: 92a0e...5da Takk, men nå skrev jeg at jeg ønsker blå, og det står det ingen oppskrift på. Leo skrev (1 time siden): Hvis sengetøyet er i bomull og du farger på 60 grader så farger det ikke av etterpå. Ikke falmer det heller. Men det du må tenke på er om det faktisk er lønnsomt siden sengetøy veier ganske mye og krever mye farge hvis du vil ha en jevn, dyp farge. Er det snakk om sengetøy som var billig i utgangspunktet er det ikke sikkert det har all verdens levetid igjen heller, men det vet du jo best selv. Det er ikke det økonomiske for min del, men miljøaspektet. Å kaste så mye bomull pga falmet farge er å kaste bort mye ressurser Det lever nok helt fint et par år til. Det andre sengesettet mitt har fått et par små hull, men de syr jeg sammen, synes ikke. Jeg mener det er viktig å prøve å ta vare på det man har lengst mulig. Anonymkode: 9cc6c...c71 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #5 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk, men nå skrev jeg at jeg ønsker blå, og det står det ingen oppskrift på. Anonymkode: 9cc6c...c71 Ikke? Har du forsøkt å søke etter oppskrift på blåfarge? Hvorfor gir tiss blåfarge? Det finnes flere måter å lage farger på. En av dem er å bruke plantefarger. I en gammel oppskrift på blåfarge fant Unni ut at hun måtte skaffe seg manne-tiss for å få det til. Blåfarge finnes ikke i naturen, så den må man lage. Enten kan man bruke indigo-pulver som man kjøper på apoteket, eller man kan bruke koboltblått. Kobolt er et grunnstoff, og man må lage gruver for å finne det. Blaafarveværket på Modum lager koboltblått, og det brukes på glass og porselen. Noen som driver med ullfarging forteller at den aller beste urinen til farging kommer fra en hannelefant som har spist mye mango! Nå er jo elefanttiss litt vanskelig å få tak i for oss i Norge, så Unni skal være glad hun slapp å lete etter det. https://www.nrk.no/kultur/hvorfor-gir-tiss-blafarge_-1.3133372 Anonymkode: 92a0e...5da
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #6 Skrevet 1. mai 2021 – Vaid ble brukt i vikingtida og jernalderen helt til man oppdaget indigo. Vaid oppløses i urin og skal stå og gjære i tre dager. Men det er veldig viktig at det er urin fra en mann som spiser og drikker godt. Og så må det være morgenurin, forklarer Tove Lodal som har reist fra Danmark til Borre vikinglags marked. https://www.nrk.no/kultur/hvorfor-gir-tiss-blafarge_-1.3133372 Anonymkode: 92a0e...5da
Leo Skrevet 1. mai 2021 #7 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk, men nå skrev jeg at jeg ønsker blå, og det står det ingen oppskrift på. Det er ikke det økonomiske for min del, men miljøaspektet. Å kaste så mye bomull pga falmet farge er å kaste bort mye ressurser Det lever nok helt fint et par år til. Det andre sengesettet mitt har fått et par små hull, men de syr jeg sammen, synes ikke. Jeg mener det er viktig å prøve å ta vare på det man har lengst mulig. Anonymkode: 9cc6c...c71 Jeg tenkte mest på at du bruker ressurser i form av farge, salt, strøm osv. for å bevare noe som uansett har begrenset levetid 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #8 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): – Vaid ble brukt i vikingtida og jernalderen helt til man oppdaget indigo. Vaid oppløses i urin og skal stå og gjære i tre dager. Men det er veldig viktig at det er urin fra en mann som spiser og drikker godt. Og så må det være morgenurin, forklarer Tove Lodal som har reist fra Danmark til Borre vikinglags marked. https://www.nrk.no/kultur/hvorfor-gir-tiss-blafarge_-1.3133372 Anonymkode: 92a0e...5da Anne Sagberg (67) er besatt av blått. Så besatt at hun har skrevet bok om vaid, planten som i mange hundre år var den eneste europeiske kilden til blå tekstilfarge. Selv om dette i utgangspunktet ikke er noen «slik gjør du»-bok, skriver forfatteren også om fremgangsmåter for farging av tøy med vaid. Her er flere forskjellige oppskrifter, blant annet en som involverer bruk av urin. https://www.f-b.no/kultur/botanikk/litteratur/hun-er-sa-besatt-av-en-farge-at-hun-skrev-en-bok/s/5-59-200754 Anonymkode: 92a0e...5da
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #9 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takk, men nå skrev jeg at jeg ønsker blå, og det står det ingen oppskrift på. Det er ikke det økonomiske for min del, men miljøaspektet. Å kaste så mye bomull pga falmet farge er å kaste bort mye ressurser Det lever nok helt fint et par år til. Det andre sengesettet mitt har fått et par små hull, men de syr jeg sammen, synes ikke. Jeg mener det er viktig å prøve å ta vare på det man har lengst mulig. Anonymkode: 9cc6c...c71 Hvis du skal velge det som er best for miljøet, så kanskje sengetøyet blir litt blått om du vasker det sammen med annet tøy som har en sterk blåfarge og som da farger av på sengetøyet? Anonymkode: 92a0e...5da 2
Pinkee Skrevet 1. mai 2021 #10 Skrevet 1. mai 2021 Vil du tenke på miljøet, så bruker du sengetøyet slik det er. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #11 Skrevet 1. mai 2021 Leo skrev (3 timer siden): Jeg tenkte mest på at du bruker ressurser i form av farge, salt, strøm osv. for å bevare noe som uansett har begrenset levetid Å produsere en kilo bomull krever ca 20.000 liter vann. En syv kilos vask bruker ca 150 liter vann. Jeg kan farge det sengetøyet ganske mange ganger før det når ressursbruken til ny bomull. Anonymkode: 9cc6c...c71
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #12 Skrevet 1. mai 2021 Kan man nå svare konkret på spørsmålet om erfaringer med å farge sengetøy? Takk. Anonymkode: 9cc6c...c71 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #13 Skrevet 1. mai 2021 Det er vanskelig å få jevn farge, og du må bruke mye. Jeg ville ikke gjort det igjen. Anonymkode: 67ae9...9ed
Leo Skrevet 1. mai 2021 #14 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vanskelig å få jevn farge, og du må bruke mye. Jeg ville ikke gjort det igjen. Anonymkode: 67ae9...9ed Det er akkurat det som er min erfaring også og da ender man gjerne opp med å kjøpe nytt likevel. Ergo sparer man ingenting. Verken penger eller miljø. Min erfaring tilsier altså at det beste er å bruke det man har til det er utslitt og så kjøpe nytt av god kvalitet siden det gjerne varer i flere tiår. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå