AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #1 Skrevet 1. mai 2021 Jeg ser at FHI anbefaler vaksine først... Hvordan forholder dere dere til dette? Utsetter dere, eller kjører dere på? Jeg er så usikker.... Skulle egentlig prøve på nr. 2 da pandemien kom, og har utsatt inntil videre. Men med første dose i juli og andre 3 måneder seinere, så tar det jo sin tid... Jeg er bekymret for smitte og synes det virker skummelt å være gravid nå. Samtidig er det jo mange som er det, og det ser jo ut til å gå helt fint! Kan se for meg at mange plutselig blir gravide på likt utover høsten😅 Blir glad for alle typer refleksjoner rundt dette😊 Anonymkode: 585ce...d55
Sequoia Skrevet 1. mai 2021 #2 Skrevet 1. mai 2021 Har lurt på det samme. Det er jo egentlig bare anbefalt at helsepersonell vaksinerer seg før graviditet, såvidt jeg har forstått det. De har ikke gått ut med noen generell anbefaling om å utsette graviditet. Personlig landet jeg på at jeg ikke vil vente på vaksine. Det svinger fra uke til uke, lenge skulle alle være ferdig ila. juli, så ble det mye senere, og nå er det tilbake til juli. Det virker veldig ustabilt, og plutselig kan det komme en til x-faktor som gjør vaksinen forsinket igjen. Ser ikke frem til å være gravid mtp. ekstra smittebekymring, men i valget mellom det og å utsette graviditet på ubestemt(?) tid, ble det heller det. Så vi har startet prøving, så får jeg se om det har klaffet eller ikke når jeg får tilbud om vaksine. Det kan jo fort ta en del tid å bli gravid. Førstemann her begynner allerede å bli endre enn jeg skulle ønske mtp. aldersforskjell, og nå har vi allerede utsatt en del mnd. pga. pandemien, fordi det ikke «hastet». Nå føler jeg at tiden begynner å løpe fra oss, så derfor venter vi ikke. Men relevant for min vurdering er at både jeg og mannen har hjemmekontor/relativt beskyttet arbeidsplass, så største risikoen for oss er eventuelle nærkontakter og barnehagen. Og så bor vi i en del av landet med relativt liten smitte. Kjenner faktisk ingen som har hatt korona, og ila. sommeren vil jo de fleste bli vaksinert slik at smittespredning i hvert fall blir betydelig redusert. Men i en ideell verden skulle jeg veldig gjerne allerede vært vaksinert før vi begynte prøvingen, men det er ikke et valg jeg har pr. nå, dessverre. Egentlig synd at ikke prøvere kan prioriteres høyere, for det medfører jo økt risiko for både mor og barn. Og så lenge det ikke er anbefalt å utsette graviditet (og heldigvis ikke, tenk for et kaos det hadde blitt etter den utsettelsen!) synes jeg det er merkelig at dette skal være en akseptabel risiko/bekymring å utsette alle gravide for. Gravide i utsatte yrker får heller svangerskapspenger enn å bli prioritert for vaksine. Veldig rart spør du meg, i hvert fall nå som de faktiske risikogruppene i stor grad er vaksinerte. Skal i tillegg de yngste i siste vaksineringsgruppe prioriteres først, blir potensient de fleste prøvere/fremtidig gravide aller sist i køen. Enten så er vi glemt, ellers så bryr de seg ikke. Og er det det siste burde de sjekke tallene for økt risiko for komplikasjoner/for tidlig fødsel med koronsykdom i svangerskapet. Men det var min lille rant. Nå begynner vi prøving i hvert fall, og det føles egentlig som litt vinn/vinn både om vi blir gravide fort eller ikke. Blir vi gravide fort, er jo det gledelig, og tar det tid får jeg tatt vaksine, som også vil være en lettelse. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #3 Skrevet 1. mai 2021 Håper de som utsetter vaksinen må føde alene på isloat. Det er en passende straff for slik egoisme. Anonymkode: bf501...aea
Fiffig Skrevet 1. mai 2021 #4 Skrevet 1. mai 2021 Det ser ut som man kan ta vaksine fra andre trimester dersom det er ønskelig, eventuelt under amming. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #5 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Håper de som utsetter vaksinen må føde alene på isloat. Det er en passende straff for slik egoisme. Anonymkode: bf501...aea Gjelder dette alle som av ulike grunner helsemessige årsaker ikke kan ta vaksiner? Hyperallergikere også? Vil du også oppfordre alle som blir gravid ved et uhell til å abortere for å vente på vaksine? Anonymkode: 13284...465 7
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #6 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Håper de som utsetter vaksinen må føde alene på isloat. Det er en passende straff for slik egoisme. Anonymkode: bf501...aea Skal alle i Norge utsette å få barn i 6mnd fra nå av? Det blir jo et halvt årskull Norge vil gå glipp av da. Anonymkode: 5065f...376 13
Sunshineyellow Skrevet 1. mai 2021 #7 Skrevet 1. mai 2021 Du vet ikke hvilke bivirkninger vaksinen kan ha i forhold til fosteret. Er andre vaksiner det er anbefalt å vente et halv år etter vaksinasjon med å bli gravid. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2021 #8 Skrevet 1. mai 2021 Vi planlegger et barn nummer to en gang i løpet av 2022 forhåpentligvis, men kommer til å vente med å begynne å prøve til jeg har fått vaksine. Det er flere grunner til det: vi bor ikke i Norge, men i Sverige der smittetrykket er mye høyere. Jeg har ikke lyst til å gå gravid før helsevesenet er mer tilbake til normaltilstander, og jeg vil heller ikke risikere å bli smittet av covid-19 som gravid. I tillegg har vi all familien i utlandet, og vi vil ikke at muligheter til å reise og se familie skal begrenses av at jeg ikke kan ta vaksine. Og så føler jeg ikke at vi har det så travelt, eldste fyller to til sommeren, vi ble raskt gravide første gang, og er i begynnelsen av trettiåra, så oppstart prøving i august i stedet for april føles ikke ut som noe stort offer. Om ingen av disse var til stede, og vi allerede hadde utsatt prøving lenge og følt vi hadde dårlig tid, så hadde jeg bare kjørt på. 😊 Anonymkode: f0cc1...cbd 3
ME97 Skrevet 1. mai 2021 #9 Skrevet 1. mai 2021 Jeg er helsepersonell og fikk dose en i slutten av feb. Får dose to innen noen uker sannsynligvis. Vi har tatt vaksinering i betraktning og derfor skal vi starte prøvingen etter det😍jeg har egentlig forståelse for begge deler, og spesielt de som føler den biologiske klokka begynner å tikke osv. 2
Fotgjenger Skrevet 1. mai 2021 #10 Skrevet 1. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Håper de som utsetter vaksinen må føde alene på isloat. Det er en passende straff for slik egoisme. Anonymkode: bf501...aea Oi. Så du mener at gravide skal straffes? Det var en voldsom mening synes jeg. 7
Gjest Laffatus Skrevet 1. mai 2021 #11 Skrevet 1. mai 2021 Jeg prøver da jeg kun har tre år på føre 40 har ikke tid til og vente da jeg vill ha et barn som jeg vill ha føre det er får seint
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #12 Skrevet 2. mai 2021 Nei, fhi anbefaler ikke vaksine først, da har du misforstått. De sier til og med at de som planlegger graviditet kan vaksineres, men bør da vente til to uker etter vaksine før de fortsetter prøvingen. Og man bør vite at man ikke er gravid akkurat når man får vaksinen, og så vente med å fortsette prøvingen til man får dose 2, eller så bør dose 2 utsettes med mindre man har sykdommer som sier man bør få vaksine allikevel. Altså: hvis du tar første dose bør du vente til du er fullvaksinert, eller si deg fornøyd med en dose. "Det er ikke kontraindisert å vaksinere kvinner som planlegger å bli gravid, men de bør informeres om at de bør unngå graviditet til det har gått minst to uker etter at de er fullvaksinert. Rådet er basert på at enkelte kan ha bivirkninger opptil 1-2 uker etter vaksinasjon. Dersom en kvinne blir gravid i løpet av vaksinasjonsperioden, og ikke har kjent økt risiko for alvorlig forløp, bør man vurdere om den andre dosen bør utsettes til etter graviditet. Den andre dosen kan også gis i graviditet etter nøye vurdering av nytte og mulig risiko." Anonymkode: f17dd...86c
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #13 Skrevet 2. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Håper de som utsetter vaksinen må føde alene på isloat. Det er en passende straff for slik egoisme. Anonymkode: bf501...aea Wow, korttenkt eller bare sadistisk? Du er klar over at du risikerer å straffe babyen også? En fødselsdepresjon hos mor kan gå direkte ut over utviklingen til barnet. Mor er sårbar, fødselsdepresjon har økt betraktelig under korona. Det kan i mange tilfeller unngås om mor opplever å føle seg trygg og ivaretatt under fødsel/barsel. Anonymkode: 56445...63d 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2021 #14 Skrevet 2. mai 2021 Sequoia skrev (På 1.5.2021 den 12.37): Har lurt på det samme. Det er jo egentlig bare anbefalt at helsepersonell vaksinerer seg før graviditet, såvidt jeg har forstått det. De har ikke gått ut med noen generell anbefaling om å utsette graviditet. Personlig landet jeg på at jeg ikke vil vente på vaksine. Det svinger fra uke til uke, lenge skulle alle være ferdig ila. juli, så ble det mye senere, og nå er det tilbake til juli. Det virker veldig ustabilt, og plutselig kan det komme en til x-faktor som gjør vaksinen forsinket igjen. Ser ikke frem til å være gravid mtp. ekstra smittebekymring, men i valget mellom det og å utsette graviditet på ubestemt(?) tid, ble det heller det. Så vi har startet prøving, så får jeg se om det har klaffet eller ikke når jeg får tilbud om vaksine. Det kan jo fort ta en del tid å bli gravid. Førstemann her begynner allerede å bli endre enn jeg skulle ønske mtp. aldersforskjell, og nå har vi allerede utsatt en del mnd. pga. pandemien, fordi det ikke «hastet». Nå føler jeg at tiden begynner å løpe fra oss, så derfor venter vi ikke. Men relevant for min vurdering er at både jeg og mannen har hjemmekontor/relativt beskyttet arbeidsplass, så største risikoen for oss er eventuelle nærkontakter og barnehagen. Og så bor vi i en del av landet med relativt liten smitte. Kjenner faktisk ingen som har hatt korona, og ila. sommeren vil jo de fleste bli vaksinert slik at smittespredning i hvert fall blir betydelig redusert. Men i en ideell verden skulle jeg veldig gjerne allerede vært vaksinert før vi begynte prøvingen, men det er ikke et valg jeg har pr. nå, dessverre. Egentlig synd at ikke prøvere kan prioriteres høyere, for det medfører jo økt risiko for både mor og barn. Og så lenge det ikke er anbefalt å utsette graviditet (og heldigvis ikke, tenk for et kaos det hadde blitt etter den utsettelsen!) synes jeg det er merkelig at dette skal være en akseptabel risiko/bekymring å utsette alle gravide for. Gravide i utsatte yrker får heller svangerskapspenger enn å bli prioritert for vaksine. Veldig rart spør du meg, i hvert fall nå som de faktiske risikogruppene i stor grad er vaksinerte. Skal i tillegg de yngste i siste vaksineringsgruppe prioriteres først, blir potensient de fleste prøvere/fremtidig gravide aller sist i køen. Enten så er vi glemt, ellers så bryr de seg ikke. Og er det det siste burde de sjekke tallene for økt risiko for komplikasjoner/for tidlig fødsel med koronsykdom i svangerskapet. Men det var min lille rant. Nå begynner vi prøving i hvert fall, og det føles egentlig som litt vinn/vinn både om vi blir gravide fort eller ikke. Blir vi gravide fort, er jo det gledelig, og tar det tid får jeg tatt vaksine, som også vil være en lettelse. Takk for tilbakemelding! Du har jo rett, det er vel helsepersonell den anbefalingen gjelder. Jeg føler at jeg "burde" vente, for egen trygghets skyld, men samtidig er det kjedelig at månedene går når man først er innstilt på det😊 Usikkerhetsmomentet du nevner er også noe jeg tenker på. Plutselig blir det pause eller forsinkelse igjen.... og man vet jo ikke riktig sikkert når man får tilbud om vaksine. Her er førstemann blitt 4, så jeg kjenner at jeg egentlig ikke vil vente lenger. Håper virkelig at smittespredningen fortsetter nedover og holder seg på et absolutt minimum framover! De undersøker jo også om vaksinen er trygg for gravide, men det føles så usikkert det også. Kjenner jeg er utålmodig😅 Hadde man bare fått vaksinen, hadde det vært så mye greiere! Anonymkode: 585ce...d55 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #15 Skrevet 4. mai 2021 Nå åpner de visst opp for at gravide kan takke ja til vaksine når de får tilbud... Aner ikke om jeg hadde takket ja foreløpig, men flott at det foreløpig vurderes som trygt! Anonymkode: 585ce...d55 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #16 Skrevet 4. mai 2021 https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/koronavaksine/ Quote Det er hittil lite erfaring med vaksinasjon av gravide og ammende. Det er derfor foreløpig ingen generell anbefaling om vaksinering av gravide. Tilgjengelige data tyder ikke på at vaksinasjon er skadelig for den gravide eller fosteret. Vaksinering av gravide bør vurderes individuelt av lege etter en avveiing av fordeler og ulemper. I lys av dette synes jeg det er greit at gravide avventer vaksinering til mere data er tilgjengelig. Dumt å vente med å bli gravid til at man skal få tilbudet om en vaksine synes jeg. Så får heller alle rundt, far, foreldre etc. vaksinere seg. Dersom samfunnet forøvrig (med unntak med de som har helsemessig grunn til å la vær) vaksinerer seg, så vil jo ikke dette bli et problem. Anonymkode: 85982...d68
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #17 Skrevet 4. mai 2021 Jeg er gravid i uke 12 og kommer ikke til å ta vaksinen. Det virker altfor usikkert mtp mulige bivirkninger. Har for tiden hjemmekontor og vil prøve å få beholde det ut svangerskapet. Sjefen vil gjerne ha flest mulig tilbake på kontoret, men han kan ikke tvinge meg til å ta vaksinen heller. Anonymkode: 180e3...ce3 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #18 Skrevet 4. mai 2021 Jeg er gravid i uke 31 og sykemeldt, så relativt lite smittepress, skal føde i juli. Jeg tenker at jeg har null problem med å vente med vaksinen til etter fødselen, kommer jo mest sannsynlig ikke til å få tilbud om vaksine før etter jeg har født uansett Om jeg hadde vært i risikogruppen for gravide og ikke vært så langt på vei ville jeg absolutt vurdert å ta vaksinen Anonymkode: 5a1c3...b56 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #19 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/koronavaksine/ I lys av dette synes jeg det er greit at gravide avventer vaksinering til mere data er tilgjengelig. Dumt å vente med å bli gravid til at man skal få tilbudet om en vaksine synes jeg. Så får heller alle rundt, far, foreldre etc. vaksinere seg. Dersom samfunnet forøvrig (med unntak med de som har helsemessig grunn til å la vær) vaksinerer seg, så vil jo ikke dette bli et problem. Anonymkode: 85982...d68 Det vil uansett være et problem for lærere, f.eks. på store skoler med hyppige utbrudd....uten mulighet for beskyttelse. Barneskoleelever blir jo ikke vaksinert. Forhåpentligvis går smitten såpass mye ned grunnet vaksinering, at elever heller ikke blir smittet.. Anonymkode: 585ce...d55 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #20 Skrevet 5. mai 2021 On 5/1/2021 at 11:59 AM, AnonymBruker said: Jeg ser at FHI anbefaler vaksine først... Hvordan forholder dere dere til dette? Utsetter dere, eller kjører dere på? Jeg er så usikker.... Skulle egentlig prøve på nr. 2 da pandemien kom, og har utsatt inntil videre. Men med første dose i juli og andre 3 måneder seinere, så tar det jo sin tid... Jeg er bekymret for smitte og synes det virker skummelt å være gravid nå. Samtidig er det jo mange som er det, og det ser jo ut til å gå helt fint! Kan se for meg at mange plutselig blir gravide på likt utover høsten😅 Blir glad for alle typer refleksjoner rundt dette😊 Anonymkode: 585ce...d55 Vi vurderer en til og tenkte å vente til vaksine, men nå er det jo ok å ta haksina som gravid, så kanskje vi fremskynder. Anonymkode: 9e970...7b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå