Gå til innhold

NRK slipper fri dialektene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

USA-korrespondent Lars Os: – Kessen, kesst og keffer. Seerne må venne seg til dialekten min. (aftenposten.no)

Nå skal alle få snakke sin egen dialekt. Det er vel og bra. Men det dette må følges opp til også gjelde skriftlig. Alle bør kunne skrive på sin dialekt. Alle dialekter bør sidestilles, og ikke være en status som er forbeholdt bokmål og nynorsk. 

Også nye dialekter, f.eks fra områder med mye innvandring, bør sidestilles med andre dialekter.

Skjøtt og skjole bør også anerkjennes som en del av språkutviklingen. 

Vi er på god vei, men det er fortsatt mange mørkemenn der ute som kjemper i mot. Menn mørkemenn har vi bekjempet på andre området før. Også denne gangen skal vi vinne. 

Kvinneguiden bør for øvrig også se hvor fremtiden bærer og tillate dialekt. 

Anonymkode: 421ff...b25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne romanen er skrev på Tromsdialekt.

F60FF170-EFD5-48E7-AE8B-6F3A9BCC5DD0.jpeg

Anonymkode: 40918...4b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ellers takk. Vi har det fint slik det er. Dialekt har alltid vært tillatt muntlig, men vi har bare to skriftspråk, og slik det kan det godt fortsatt få være.

Hvorfor skal vi se på vanlige feil som "utvikling"? To forskjellige diskusjoner, men er motstander i de begge.

Anonymkode: c5e4e...dee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det holder i massevis med to skriftspråk. Mange klarer ikke disse engang. I tillegg til dialekt? Nei, det går ikke. Heldigvis. Er en av de som ser ned på folk som skriver dialekt, de virker amøber. Rett og slett

Anonymkode: a3e49...4cc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan du da ikke mene i fullt alvor. Eller er det bare for å provosere?

Anonymkode: cf8f6...96f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2021 den 11.41):

Det holder i massevis med to skriftspråk. Mange klarer ikke disse engang. I tillegg til dialekt? Nei, det går ikke. Heldigvis. Er en av de som ser ned på folk som skriver dialekt, de virker amøber. Rett og slett

Anonymkode: a3e49...4cc

Helt enig. 

Personlig syns jeg det er fjollete å ha to skriftspråk på skolen og. Holder lenge med et. 

Anonymkode: bb906...bf6

AnonymBruker
Skrevet

ett*

Anonymkode: bb906...bf6

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2021 den 10.50):

USA-korrespondent Lars Os: – Kessen, kesst og keffer. Seerne må venne seg til dialekten min. (aftenposten.no)

Nå skal alle få snakke sin egen dialekt. Det er vel og bra. Men det dette må følges opp til også gjelde skriftlig. Alle bør kunne skrive på sin dialekt. Alle dialekter bør sidestilles, og ikke være en status som er forbeholdt bokmål og nynorsk. 

Også nye dialekter, f.eks fra områder med mye innvandring, bør sidestilles med andre dialekter.

Skjøtt og skjole bør også anerkjennes som en del av språkutviklingen. 

Vi er på god vei, men det er fortsatt mange mørkemenn der ute som kjemper i mot. Menn mørkemenn har vi bekjempet på andre området før. Også denne gangen skal vi vinne. 

Kvinneguiden bør for øvrig også se hvor fremtiden bærer og tillate dialekt. 

Anonymkode: 421ff...b25

Jeg er ikke enig. Vi har alle lært et av våre 2 norske skriftspråk på skolen.  De skal brukes.  Dialekt kan snakkes, men ikke skrives.  Det er ekskluderende, for noen dialekter skriftlig blir helt uforståelige for andre uten lyd.  Helt greit i lokale fora og på egne nettsider, men ikke i landsdekkende fora. 

Det er også svært få som behersker kunsten å skrive dialekt fonetisk. Noe underholdningslitteratur skrives på dialekt, og det er noe helt annet.

Hvordan ville det bli oppfattet å få informasjon og vedtak fra helsevesen, NAV og Skatteetaten på kav dialekt? Uten tolk eller ordbok?

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Synes det er fint at man kan snakke dialekt på NRK (de har jo vanligvis krevd at reporterne har et talemål som ligger nært bokmål eller nynorsk).

Synes derimot ikke at det skal bli greit å skrive dialekt, annet enn i sms til folk med samme dialekt. 

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ser folk skrive på dialekt så tenker jeg at dem er mindre intelligente. Det er helt forjævlig.

Hold deg til bokmål eller nynorsk.

Anonymkode: 0eb68...4f8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...