Gå til innhold

Er samtidsmusikk en fullverdig avtager etter den tradisjonelle klassiske musikken?

Er samtidsmusikk en fullverdig avtager etter den tradisjonelle klassiske musikken?  

4 stemmer

1. 1. Er samtidsmusikk en fullverdig avtager etter den tradisjonelle klassiske musikken?

• Ja
      0
    • Nei
      4

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter virkelig med å forstå samtidsmusikk. Med dette mener jeg den veldig abstrakte kunstmusikken som lages i dag (kalles også "pling-plong musikk av kritikere). Som en introduksjon eller ambience i et spill eller film kunne jeg skjønt at det kan funke, men ikke som musikk som skal stå på egne ben.

Jeg har tidligere jobbet indirekte med musikere som har spilt dette og har produsert musikk før også, så jeg tror ikke at "det er bare du som ikke skjønner denne høyere formen for musikk" som enkelte gjerne hadde argumentert med. Jeg mener derimot at dette overhodet ikke lever opp til den klassiske musikken (dvs. Grieg, Ravel, Vivaldi, Mozart etc.) som den skal ta over fra, og det forundrer meg veldig at den har en plass i dag egentlig. 

Noen tanker eller inspill her?

Anonymkode: e11ae...944

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Arvtager til tradisjonell klassisk musikk er jo vel mer filmmusikk og spillmusikk. Samtidsmusikk ("pling plong") er jo ekstremt nisje. Spill- og filmmusikk er populært (slik klassisk var populær og "mainstream" i sin tid) og mange av de som produserer slik musikk tar mye fra gammel klassisk musikk.

Men den tradisjonelle klassiske musikken lever jo ennå, og vil nok neppe dø med det første. Det er utallige spillelister med det på YouTube, Spotify, det lages CDer, det er fortsatt orkester der ute, konserter osv. 

Anonymkode: 442ae...47e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/1/2021 at 10:50 AM, AnonymBruker said:

Jeg sliter virkelig med å forstå samtidsmusikk. Med dette mener jeg den veldig abstrakte kunstmusikken som lages i dag (kalles også "pling-plong musikk av kritikere). Som en introduksjon eller ambience i et spill eller film kunne jeg skjønt at det kan funke, men ikke som musikk som skal stå på egne ben.

Jeg har tidligere jobbet indirekte med musikere som har spilt dette og har produsert musikk før også, så jeg tror ikke at "det er bare du som ikke skjønner denne høyere formen for musikk" som enkelte gjerne hadde argumentert med. Jeg mener derimot at dette overhodet ikke lever opp til den klassiske musikken (dvs. Grieg, Ravel, Vivaldi, Mozart etc.) som den skal ta over fra, og det forundrer meg veldig at den har en plass i dag egentlig. 

Noen tanker eller inspill her?

Anonymkode: e11ae...944

Er dette samtidsmusikk?

Anonymkode: 91088...984

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er dette samtidsmusikk?

Anonymkode: 91088...984

Kanskje i sin samtid (70-tallet?), men ville muligens kalt det ambient eller  eksperimentell elektronika? Usikker på hvor grensen går sjangermessig. Har sansen for TD forresten. De er jo en del av den eksperimentelle tyske krautrock-gjengen😊  Samtidsmusikken jeg kjenner til er enda mer oppløst og kaotisk, her er det iallfall synthpads og gjennkjennbare bruddstykker av melodier. 

Anonymkode: 24c07...f17

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...