Gjest Jon Are Skrevet 2. september 2005 #1 Skrevet 2. september 2005 Hei ,jeg har gått og grublet på hvorfor vi ikke har hyrder lengere. Det er jo mange sauer som blir tatt av rovdyr og er utsatt for ulykker, og sauebøndene skriker og er så lei seg for dette. Det som forundrer meg er at de ikke ansetter noen til å passe på de. For meg virker det som om det er økonomien som råder her også. Hvis de virkelig hadde vært glade i dyrene , så hadde de vel naturligvis ansatt en til å passe på de også. Jeg kjenner jeg blir irritert når jeg ser store flokker med sau uten noen hyrde ute i marka. Ikke nok med det, men skulle hundene dine så mye som springe bort til de, må de avlives med en gang. Jeg er mektig irritert på den urettferdigheten som råder her. Er du sauebonde , får du gjerde dem inn eller så må du selvfølgelig ansette en hyrde med gjeterhunder. Med hilsen fra Jon Are
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #2 Skrevet 2. september 2005 Det finnes da gjeter over det ganske land... Det er bare ikke så viden kjent.
Gjest Gjesta Skrevet 2. september 2005 #3 Skrevet 2. september 2005 Det høres bare så utrolig gammeldags og bibelsk ut med hyrder, men jeg skjønner tankegangen din.Ja, jeg er forsåvidt enig. Man kan ikke regen med at sauene skal klare seg helt alene , og ja jeg synes det er urettferdig at en hund må avlives hvis han springer bort til sau. De burde jammen meg passe på sauene sine, eller slutte å klage mener nå jeg!
Gjest allium Skrevet 2. september 2005 #4 Skrevet 2. september 2005 Lurer på hvem som er villig til å betale den kiloprisen det ville bli for sauekjøtt da...
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #5 Skrevet 2. september 2005 Bønder får vel erstatning for dyr de mister som følge av rovdyrangrep? Kanskje det er derfor de ikke bryr seg med å passe bedre på dyra.
Gjest Violetta Skrevet 2. september 2005 #6 Skrevet 2. september 2005 Helt enig med Jon Are her. Og det er ikke bare pga rovdyr at sauer dør når de er på beite, de faller utfor skrenter og drukner i myrer og mye annet som kunne vært unngått ved gjeting. Hvor dyrt kan det egentlig bli med noen gjetere? Alltid når dette diskuteres spør man seg om folk ville betale det det kostet for kjøttet. Men hva om staten heller hadde sponset gjeterne i stedet for å erstatte alle de sauene som blir tatt av rovdyr eller annet i naturen. Og hvem som skulle blitt gjetere? Jeg er sikker på det finnes noen som kan tenke seg en sommerjobb som gjeter noen uker om sommeren, for det er jo bare da det er aktuelt. Hva med studenter f.eks.? Det må da være perfekt for enkelte! Hvilken annen yrkesgruppe kan gå fra store verdier ute i naturen og skrike på staten og erstatning om noen går galt?
Chiquita Skrevet 2. september 2005 #7 Skrevet 2. september 2005 Hvis de virkelig hadde vært glade i dyrene , så hadde de vel naturligvis ansatt en til å passe på de også. ← Tenkt scenario: Dersom du skulle vært "hyrde", som du kaller det, jeg foretrekker ordet "gjeter". Hvor mye betalt skulle du da hatt pr time for en slik jobb. Ikke mange jeg kjenner som nøyer seg med en jobb med mindre enn 100,-/timen. Gjeteren bør vel etter ditt syn være ute sammen med sauene 24-7, altså 24 timer i døgnet. Altså, 2400,- pr døgn må bonden punge ut med.... Rundt regnet er det 30 dager i en måned, noe som tilsvarer en månedslønn på 72 000,- Sauene er gjerne ute på beite i ca 3 mnd, og bonden må da betale 216 000,- !!!! Mener du virkelig dette seriøst??? Kan du fortelle meg hvor mange bønder som har råd til det???? Selv med "usle" 50,-/time så blir jo utgiftene til bonden alt for høye, i forhold til inntektene han måtte ha på disse sauene. I allefall er det slik i mitt fjøs... Og ikke tror jeg vår venn, Den norske stat, er int i å betale dette heller... og ja jeg synes det er urettferdig at en hund må avlives hvis han springer bort til sau. ← Det er ikke sauene sin feil at hunden ikke holdes i bånd. Vi har jo noe som heter båndtvang her i Norge, og noe av grunnen vil jeg tro er for å beskytte buskap som er på lovlig beite. Mange hunder tar sauer fordi at eieren ikke har hunden i bånd. Hva skla man gjøre da? Avlive eigeren, eller hunden? Flere sauer tapt pga hund vil i allefall ikke jeg ha... Ditt spørsmål om prisen på gjetere har jeg vel allerede svart på. Lurer på hvem som er villig til å betale den kiloprisen det ville bli for sauekjøtt da... ←
Gjest Violetta Skrevet 2. september 2005 #8 Skrevet 2. september 2005 Chiquita: Hvorfor er sauer mer verdt enn hunder? Sauer har rett til å gå løse i et visst antall måneder i året, hunder skal alltid holdes i bånd? Det er faktisk ikke båndtvang hele året alle steder, mange steder er det ikke båndtvang utenfor allfarvei. Men hunden avlives likevel, fordi det går sauer der. Og det regnestykket ditt med timebetaling er jo fullstendig urealistisk. Var gjeterne i gamle dager våkne hele døgnet? Det måtte jo i tilfelle innføres en vaktordning, som i andre yrker der ting må skje døgnet rundt. Og hva med gjerder?
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #9 Skrevet 2. september 2005 Det jeg synes er så teit, er at sauebøndene gråter krokodilletårer i avisene om slemme ulver og hunder som dreper sau, og hvor fælt de syns det er at sauen lider. Men at sau går utfor stup, brekker et bein og blir liggende ute og dø sakte fordi de ikke har tilsyn, DET fortier de. Og bøndene aler dem opp for å sende dem bort for å dø (=mat), det blir litt absurd for meg. Pass på dyra dine!
Gjest Violetta Skrevet 2. september 2005 #10 Skrevet 2. september 2005 En annen ting: Hvorfor skal går alltid bøndene i forsvar når man prøver å komme med nye ting som kan løse problemet i stedet for å bare pøse på med mer penger?
~sikka~ Skrevet 2. september 2005 #11 Skrevet 2. september 2005 Hvorfor gjerder de bare ikke inn de sauene sine istedet? Da kommer ikke sauene seg ut og rovdyrene seg inn. Problem løst. Billigere det enn gjetere. Og billigere for staten som slipper å betale hver gang en sau blir drept.
Chiquita Skrevet 2. september 2005 #12 Skrevet 2. september 2005 Chiquita: Hvorfor er sauer mer verdt enn hunder? Sauer har rett til å gå løse i et visst antall måneder i året, hunder skal alltid holdes i bånd? Det er faktisk ikke båndtvang hele året alle steder, mange steder er det ikke båndtvang utenfor allfarvei. Men hunden avlives likevel, fordi det går sauer der. ← Herifra]"Bestemmelsene om båndtvang følger av § 6. Regelen om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt i tiden fra og med 1. april til og med 20. august, videreføres. Båndtvangen i denne perioden gjelder alle steder, også i tettbygde strøk." Sauene er ikke mer verdt enn hunder, men sauene kan vel gå løse fordi de veldig sjelden angriper andre dyr, og at de nok er livsgrunnlaget til enkelte mennesker. Båndtvang hele året er det ikke nei. Og sauene går ikke løse hele året. Sauene går ute i den tiden det er båndtvang - så dersom en hund angriper en sau, så er det hundeholderen sin feil - og ikke bondens. Sasuene holdes gjerne innestengt fra september til mai/juni (min 8 mnd) (det er noen datoer her som sauene må holdes innestengt på, men jeg husker ikke helt nøyaktig - men jeg vet at tiden de kan "gå løse" er i den tiden hvor det er båndtvang) - og så klager du over at hunden må være i bånd fra april til august (4 mnd).... Jeg beklager at jeg kan oppfattes som litt hissig her, men når enkelte ikke undersøker fakta før de skriver noe, så blir jeg lett "oppjaget".... En annen ting: Hvorfor skal går alltid bøndene i forsvar når man prøver å komme med nye ting som kan løse problemet i stedet for å bare pøse på med mer penger? ← Poenget er å finne løsninger som både tjener sauen, bonden og "resten av verden". Og det er ikek så lett... Hvorfor gjerder de bare ikke inn de sauene sine istedet? Da kommer ikke sauene seg ut og rovdyrene seg inn. Problem løst. Billigere det enn gjetere. Og billigere for staten som slipper å betale hver gang en sau blir drept. ← Om bjørnen har tenkt det, så vil ikke et lite gjede stoppe... Herifra: "Bjørn skutt på jordet til stortingsrepresentant Bjørnen gikk over et jorde i Engerdal i Hedmark da den ble skutt." Nå skjer jo ikke dette så særlig ofte, heldigvis - men det skjer om rovdyret ønsker det. Jeg har selv hatt jerv på jordet som har tatt lam - da har sauene gått på inngjerdet innmark... Det kan kanskje hjelpe noe, men noen garanti er det desverre ikke...
Gjest Violetta Skrevet 2. september 2005 #13 Skrevet 2. september 2005 Sauene er ikke mer verdt enn hunder, men sauene kan vel gå løse fordi de veldig sjelden angriper andre dyr, og at de nok er livsgrunnlaget til enkelte mennesker. Hunder angriper også veldig sjelden andre dyr. Det er faktisk ikke ofte at hunder angriper sau. Og her velger du jo å se helt bort ifra at det kan skje andre ting med sauer enn at de blir angrepet av andre dyr. Synes å huske at jeg leste at det er mange flere sauer som dør etter fall utenfor stup og skrenter enn det er som dør av angrep fra ulv, bjørn og andre dyr, men siden jeg ikke har noen link kan jeg ikke si det sikkert. Båndtvang hele året er det ikke nei. Og sauene går ikke løse hele året. Sauene går ute i den tiden det er båndtvang - så dersom en hund angriper en sau, så er det hundeholderen sin feil - og ikke bondens. Sasuene holdes gjerne innestengt fra september til mai/juni (min 8 mnd) (det er noen datoer her som sauene må holdes innestengt på, men jeg husker ikke helt nøyaktig - men jeg vet at tiden de kan "gå løse" er i den tiden hvor det er båndtvang) - og så klager du over at hunden må være i bånd fra april til august (4 mnd).... Ja det gjør jeg, fordi jeg mener at hunder også bør ha krav på god livskvalitet. De er dyr på lik linje med sauer, og realiteten er at de finnes i samfunnet vårt de også. Alle dyr har behov for å gå løse av og til, og fire måneder konstant i bånd er uforsvarlig slik jeg ser det. Men det er i grunnen en annen diskusjon, fordi jeg på ingen måte mener at hunder må gå løse ute i naturen og uten tilsyn slik det er åpenbart at mange mener sauer bør kunne gjøre. Hunder og sauer bør kunne holdes adskilt og på egne områder. Jeg beklager at jeg kan oppfattes som litt hissig her, men når enkelte ikke undersøker fakta før de skriver noe, så blir jeg lett "oppjaget".... Så man kan ikke ha meninger uten å ha tall og statistikker å vise til? Poenget er å finne løsninger som både tjener sauen, bonden og "resten av verden". Og det er ikek så lett... Om bjørnen har tenkt det, så vil ikke et lite gjede stoppe... Herifra: "Bjørn skutt på jordet til stortingsrepresentant Bjørnen gikk over et jorde i Engerdal i Hedmark da den ble skutt." Nå skjer jo ikke dette så særlig ofte, heldigvis - men det skjer om rovdyret ønsker det. Jeg har selv hatt jerv på jordet som har tatt lam - da har sauene gått på inngjerdet innmark... Men hvorfor skal man da kunne ha sauer over alt? Inngjerdet mark javel, men man vet jo hvor det finnes rovdyr og hvor de ikke finnes. Hvorfor skal man ha rett til å drive med dyr akkurat hvor man vil, uten å ta det minste hensyn til den fovdyrbestanden som finnes? Skal man utrydde alle rovdyrarter fordi det passer mennesket å ha sine husdyr overalt? ←
Chiquita Skrevet 2. september 2005 #14 Skrevet 2. september 2005 Hunder angriper også veldig sjelden andre dyr. Det er faktisk ikke ofte at hunder angriper sau. Og her velger du jo å se helt bort ifra at det kan skje andre ting med sauer enn at de blir angrepet av andre dyr. Synes å huske at jeg leste at det er mange flere sauer som dør etter fall utenfor stup og skrenter enn det er som dør av angrep fra ulv, bjørn og andre dyr, men siden jeg ikke har noen link kan jeg ikke si det sikkert. Jeg har flere ganger sett sauer som er blitt angrepet av hunder. Veldig mange hunder har et veldig sterkt instinkt, og vil ikke lystre "sin herre" om den kommer over fristelser. Men så er det jo også hunder som er "saue-rene", og de er jo ikke noe problem. Problemet blir jo å skille hvilke hunder som vil angripe, og hvilke huner som ikke vil. Da er det jo enklets med båndtvang for alle... Jeg ser det slik i allefall... Jeg vet ikke om det er større andel sauer som dør av fall, osv, enn av rovdyr. Jeg kan bare huske 1 dyr som har dødd pga av fall utenfor skrent, 1 sau har druknet, mens jver ikke har tall på hvro mange som har blitt tatt av rovdyr. Men det er bare mine opplevelser og erfaringer Ja det gjør jeg, fordi jeg mener at hunder også bør ha krav på god livskvalitet. De er dyr på lik linje med sauer, og realiteten er at de finnes i samfunnet vårt de også. Alle dyr har behov for å gå løse av og til, og fire måneder konstant i bånd er uforsvarlig slik jeg ser det. Men det er i grunnen en annen diskusjon, fordi jeg på ingen måte mener at hunder må gå løse ute i naturen og uten tilsyn slik det er åpenbart at mange mener sauer bør kunne gjøre. Hunder og sauer bør kunne holdes adskilt og på egne områder. Som du sier, alle dyr har behov for å gå løse av og til. Sauene også! Sauene får gå løse i 4 mnd, mens de må holdes innestengt resten av året. Hunden må holdes innestengt, eller i bånd, i 4 mnd... Der er ikek så mange sauer som går uten tilsyn i skogen. De får tilsyn, men ikke nødvendigvis daglig. Men det er det vel ikke så mange som tenker over. Hunder og sauer bør holdes adskilt ja, og det er jeg helt 100% enig i. Fra september til mai/juni er det bonden sitt ansvar at sauene holdes innestengt, mens juni-september er det hundeholderens ansvar at hunden ikke kommer i nærkontakt med sauene... Men hvorfor skal man da kunne ha sauer over alt? Inngjerdet mark javel, men man vet jo hvor det finnes rovdyr og hvor de ikke finnes. Hvorfor skal man ha rett til å drive med dyr akkurat hvor man vil, uten å ta det minste hensyn til den fovdyrbestanden som finnes? Skal man utrydde alle rovdyrarter fordi det passer mennesket å ha sine husdyr overalt? Jeg har aldri sagt at man skal utrydde alle rovdyr. De har rett til å leve de også! Men - hvordan vet du med sikkerhet hvor det finnes rovdyr? Rovdyrene er ofte streifdyr, og kan gå flere titalls mil på en dag. Her hvor jeg bor er det ikke noe særlig til rovdyrbestand, men vi har ofte streifdyr her alikevell. Hvordan skla vi kunne beskytte oss mot disse da? Har ikke vi rett til å drive med sauer her, fordi det streifer rovdyr innom??? Hvor er det ikke rovdyr da? Jo - i sentrum av de store byene er det ikke så mange rovdyr. Men de kan gjerne dra dit for min del...
~sikka~ Skrevet 2. september 2005 #15 Skrevet 2. september 2005 Om bjørnen har tenkt det, så vil ikke et lite gjede stoppe... Herifra: "Bjørn skutt på jordet til stortingsrepresentant Bjørnen gikk over et jorde i Engerdal i Hedmark da den ble skutt." Nå skjer jo ikke dette så særlig ofte, heldigvis - men det skjer om rovdyret ønsker det. Jeg har selv hatt jerv på jordet som har tatt lam - da har sauene gått på inngjerdet innmark... Det kan kanskje hjelpe noe, men noen garanti er det desverre ikke... ← Neivel så vil ikke ett gjerde hjelpe mot bjørn... men skikkelige gjerder vil ihvertfall hjelpe mot ulv og jerv. Kan jo bruke sånne gjerder de bruker for at elgen ikke skal ut på motorveiene eller noe sånt.
Chiquita Skrevet 2. september 2005 #16 Skrevet 2. september 2005 Kan jo bruke sånne gjerder de bruker for at elgen ikke skal ut på motorveiene eller noe sånt. ← Og hvem skal betale dette? Bøndene er ikek så godt betalt at de har overskudd nok til å betale dette i allefall. Og vår venn (den norske stat) vil vel neppe heller betale. Det er ganske mange gjerde-meter som må opp for å sikre alle sauer vi har her i landet... Og vedlikehold...? Bar spinner videre på dine tanker... Men om økonomien hadde vært i orden, så hadde det jo ikke vært noe problem - da er løsningen kjempefin - men altså er teori og praksis to forskjellige ting - særlig når det er økonomi inne i bildet...
Gjest Violetta Skrevet 2. september 2005 #17 Skrevet 2. september 2005 Og hvem skal betale dette? Bøndene er ikek så godt betalt at de har overskudd nok til å betale dette i allefall. Og vår venn (den norske stat) vil vel neppe heller betale. Det er ganske mange gjerde-meter som må opp for å sikre alle sauer vi har her i landet... Og vedlikehold...? Bar spinner videre på dine tanker... Men om økonomien hadde vært i orden, så hadde det jo ikke vært noe problem - da er løsningen kjempefin - men altså er teori og praksis to forskjellige ting - særlig når det er økonomi inne i bildet... ← Men om man hadde finansiert gjerdene med de midlene man i dag bruker på å erstatte sauer som blir tatt av vilt hadde man fått noen meter med gjerder likevel. Hvorfor er det staten og ikke forsikringsselskaper som har ansvaret for å erstatte disse dyrene forresten? Må ikke bønder forsikre dyrene sine?
Chiquita Skrevet 2. september 2005 #18 Skrevet 2. september 2005 Hvorfor er det staten og ikke forsikringsselskaper som har ansvaret for å erstatte disse dyrene forresten? Må ikke bønder forsikre dyrene sine? ← Vet ikke. Kanskje fordi det er staten som "sier" at vi skla ha rovdyr... Jeg har absolutt ikke peiling, men gjetter (og for sikkerhets skyld - bonden får ikke erstatning fra staten dersom en sau dør pga at den har gått utenfor et stup, el.l - kun ved rovdyrtap)
~sikka~ Skrevet 2. september 2005 #19 Skrevet 2. september 2005 Vet ikke. Kanskje fordi det er staten som "sier" at vi skla ha rovdyr... Jeg har absolutt ikke peiling, men gjetter (og for sikkerhets skyld - bonden får ikke erstatning fra staten dersom en sau dør pga at den har gått utenfor et stup, el.l - kun ved rovdyrtap) ← Men det er jo dere som sier at vi skal ha sauer. Kan ikke dere som absolutt skal ha sauene deres løse over alt betale for det selv da? Hvorfor skal det gå utover alle oss andre?
Gjest Violetta Skrevet 2. september 2005 #20 Skrevet 2. september 2005 Vet ikke. Kanskje fordi det er staten som "sier" at vi skla ha rovdyr... Jeg har absolutt ikke peiling, men gjetter (og for sikkerhets skyld - bonden får ikke erstatning fra staten dersom en sau dør pga at den har gått utenfor et stup, el.l - kun ved rovdyrtap) ← Staten som sier vi skal ha rovdyr? Rovdyrene har det like stor rett til å leve de som oss, selv om de etter hvert er blitt slik at de lever på vår nåde. Mener du at vi ikke skal ha rovdyr??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå