Gå til innhold

Hvilket Donald blad er verdt å beholde?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal rydde i boden, og har bl a en hel del kartonger med Donald blad. Noen av nyere dato, noen er 40 år gamle. Hvilket er det verdt å ta vare på? Egentlig ikke som en investering for min egen del, men som en fremtidig god arv til mine barn.

Anonymkode: 98ee1...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Eggmysteriet. En fantastisk historie. 

Anonymkode: 5bb20...976

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta vare på de som er 40 år gamle. De er vel såpass slitt at de ikke gjelder som investering, men skal man først lese "gamle greier" så kan det like gjerne være skikkelig gammelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt "alle", dersom du får barnebarn som liker Donald.

Dersom du vil gå litt mer systematisk til verks så er det historiene fra Carl Barks og Don Rosa som er de mest populære, disse gikk gjerne som føljetonger over 2-3 blader på rad, men hvis du beholder "bare" de bladene så er du nede på 10% av samlingen kanskje.

Ellers er det for min del, som nærmer meg 40 selv, nesten like morsomt å se på leketøysreklamene i de eldste bladene som det er å lese bladene i seg selv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Egentlig enig med Nuith i alt. 

Vet ikke hva pengeverdien på donaldblad er (tror de må være fra før 70-tallet hvis det skal være noe særlig verdi?)
Hvis det er for barnebarn, så behold alle hvis du har plass og lyst. 

Jeg måtte krympe donaldsamlinga mi for noen år siden. Jeg har elska Donald hele livet og tatt vare på alle blad jeg har hatt. Jeg har sortert dem fint i rekkefølge og laga register, og brukte lommepengene mine på brukthandel for å tette hull da jeg var liten. 

Jeg hadde blad fra ca. 1977 til 1997 (men litt tynt på midten av 80-tallet, da jeg var for liten og søsknene mine for gamle), pluss noen komplette årganger fra noen år på tidlig 2000-tall. 

Jeg har behold alle fra før 2000. 
Jeg synes bladene fra tidlig 90-tall er best, men det er nok fordi de var nye da jeg var barn. Rundt midten av 90-tallet begynte DonRosa-fortellingene å komme, og de bladene er mine absolutte favoritter. 

Jeg synes Donald fra 70-80-tallet er litt oppskrytt. Mange av bladene har litt tynt og teit innhold. Men jeg har et veldig nostalgisk forhold til framsidene og mange av reklamene. Også er det noen skikkelige perler av historier innimellom! Jeg kan aldri kvitte meg med dem. 

Bladene fra 2000-tallet har jeg ikke noe særlig forhold til. Jeg gikk gjennom dem, sorterte ut alle med historier fra Carl Barks og Don Rosa, og tok vare på dem i noen år. Men det ble likevel veldig mange og tok opp mye plass, så nå har jeg heller kjøpt "samlede verk" av begge to, og kvitta meg med resten av bladene. 

Ellers har jeg tatt vare på alle sånne "spesialutgaver" med klassiske historier som kom som vedlegg til bladene. 

Anonymkode: 32b46...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (2 timer siden):

Ta vare på de som er 40 år gamle. De er vel såpass slitt at de ikke gjelder som investering, men skal man først lese "gamle greier" så kan det like gjerne være skikkelig gammelt. 

Enig! Elsker å lese de som er eldst i samlinga 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du gidder å sortere dem, kanskje du kan ta vare på de du har 2-3 på rad av? Sånn at du har komplette føljetonger. (Den siste historien i hvert blad pleier å være "fortsettelse følger".)

Jeg husker det var så frustrerende å lese gamle blader, og så var det en kjempespennende historie, men så fikk jeg aldri vite hvordan den endte! 

Anonymkode: 32b46...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...