Ann Mo Skrevet 1. mai 2021 #1 Skrevet 1. mai 2021 https://grafen.media/2021/04/05/derfor-er-jeg-ikke-lenger-koronatroende/ Jeg søker etter nyere info. Først trodde vi jo, (slik som doktoren i historie her) at dette var et livsfarlig virus med massedød. Årlig dør 1000 stk av influensavirus i Norge. (Disse er vel pandemier som går over verden også?) Så med spørsmål om hvor livsfarlig dette (influensa?)viruset nå er, gjelder om det er vesentlig farligere enn de andre livsfarlige årlige influensavirusene. Jeg trodde først antallet døde av Covid-19 som blir informert i alle medier om, var dødsfall av virussykdommen. Men så leser jeg at dette gis det ingen informasjon om indikasjoner for (men det burde vel være mulig?), da antallet døde her er alle dødsfall i Norge hvor den døde hadde positiv test innen 30 dager før hen døde, eller etter dødsfallet. Hvor mange av disse døde av viruset? Hvor mange døde av annen sykdom? Hvor mange leveår tror de eventuelt at viruset tok fra de? Hvor farlig er viruset? Hvor dødelig er det? Fra den info som de har fra antall smittede og antall som får alvorlige forløp og død av det? Opp mot hvor alvorlige forløp og død andre årlige influensavirus gir? For influensa ellers gir jo også alvorlig forløp og død hvert år. Jeg trodde først også at viruset var svært uvanlig alvorlig smittsomt, med høyt R-tall. Men så viser det seg at R-tallet er i realiteten (kun?) svært høyt i spesielle innvandrermiljøer? Hva er R-tallet i den øvrige befolkningen som er majoriteten? Hvor mye høyere er dette opp mot vanlig influensa? Hvor skremte bør de være de som lever med vanlig norsk kultur og atferd, som ikke er i tett befolkede omgivelser? Hvor mye bør de begrense sine liv? Både Olga med få år igjen å leve og Anders med mange? Stemmer det at det ikke er opprettet og opprustet i helsevesenet siden pandemiens start, slik at det ikke er blitt flere behandlingsplasser for virussyke? Hvorfor vil de ikke det i så fall? Er det slik at det er like høy prosentandel utenlandsfødte innvandrere som får de alvorlige forløp og dør av våre andre influensavirus? (Var det ca 50 % av tilfellene nå?) Hvor mye farligere er covid-19 for en person i risikogruppen, enn vanlig influensavirus for en i risikogruppen? Hvor farlig er Covid-19 for normalt friske voksne (ikke eldre) som har helse fra å være oppvokst i Norge? Som har tilgang til norsk helsevesen? Hva ved reiser uten tilgang til norsk helsevesen? 4
Gjest Sitronmelisse Skrevet 1. mai 2021 #2 Skrevet 1. mai 2021 Det er vanskelig å bruke statistikk fra andre land og kulturer. Jeg tenker fortsatt at nasjonens barnevaksinasjonsprogram kan ha innvirkning på befolkningens generelle motstandskraft mot covid-19. Men jeg vet ikke om det finnes undersøkelser som underbygger dette? Det er trasig å se covid-19 utviklingen i India nå - men får folk der et alvorligere covid-19-forløp pga. mangel på/ mindre utbredt barnevaksinasjonsprogram eller er det mest pga et dårligere utbygd helsevesen ift folketallet. Så folketett som India er er det klart flere blir smittet enn her men får de smittede generelt et farligere forløp med lungeinfeksjon i India?
13579 Skrevet 1. mai 2021 #3 Skrevet 1. mai 2021 Ann Mo skrev (2 timer siden): https://grafen.media/2021/04/05/derfor-er-jeg-ikke-lenger-koronatroende/ Jeg søker etter nyere info. Først trodde vi jo, (slik som doktoren i historie her) at dette var et livsfarlig virus med massedød. Årlig dør 1000 stk av influensavirus i Norge. (Disse er vel pandemier som går over verden også?) Så med spørsmål om hvor livsfarlig dette (influensa?)viruset nå er, gjelder om det er vesentlig farligere enn de andre livsfarlige årlige influensavirusene. Jeg trodde først antallet døde av Covid-19 som blir informert i alle medier om, var dødsfall av virussykdommen. Men så leser jeg at dette gis det ingen informasjon om indikasjoner for (men det burde vel være mulig?), da antallet døde her er alle dødsfall i Norge hvor den døde hadde positiv test innen 30 dager før hen døde, eller etter dødsfallet. Hvor mange av disse døde av viruset? Hvor mange døde av annen sykdom? Hvor mange leveår tror de eventuelt at viruset tok fra de? Hvor farlig er viruset? Hvor dødelig er det? Fra den info som de har fra antall smittede og antall som får alvorlige forløp og død av det? Opp mot hvor alvorlige forløp og død andre årlige influensavirus gir? For influensa ellers gir jo også alvorlig forløp og død hvert år. Jeg trodde først også at viruset var svært uvanlig alvorlig smittsomt, med høyt R-tall. Men så viser det seg at R-tallet er i realiteten (kun?) svært høyt i spesielle innvandrermiljøer? Hva er R-tallet i den øvrige befolkningen som er majoriteten? Hvor mye høyere er dette opp mot vanlig influensa? Hvor skremte bør de være de som lever med vanlig norsk kultur og atferd, som ikke er i tett befolkede omgivelser? Hvor mye bør de begrense sine liv? Både Olga med få år igjen å leve og Anders med mange? Stemmer det at det ikke er opprettet og opprustet i helsevesenet siden pandemiens start, slik at det ikke er blitt flere behandlingsplasser for virussyke? Hvorfor vil de ikke det i så fall? Er det slik at det er like høy prosentandel utenlandsfødte innvandrere som får de alvorlige forløp og dør av våre andre influensavirus? (Var det ca 50 % av tilfellene nå?) Hvor mye farligere er covid-19 for en person i risikogruppen, enn vanlig influensavirus for en i risikogruppen? Hvor farlig er Covid-19 for normalt friske voksne (ikke eldre) som har helse fra å være oppvokst i Norge? Som har tilgang til norsk helsevesen? Hva ved reiser uten tilgang til norsk helsevesen? Dette viser at smitteverntiltakene er nødvendige også for andre virus, selv om risikoen for sykdom og død er litt lavere enn for covid-19. Nasjonal lockdown i perioder, krav om sosial avstand, forbud mot fysisk kontakt, samt varig munnbindpåbud, i hvert fall utenfor eget hjem, bør derfor lovfestes for all tid i hele landet. 2
Blålin Skrevet 1. mai 2021 #4 Skrevet 1. mai 2021 Sitronmelisse skrev (1 time siden): Det er vanskelig å bruke statistikk fra andre land og kulturer. Jeg tenker fortsatt at nasjonens barnevaksinasjonsprogram kan ha innvirkning på befolkningens generelle motstandskraft mot covid-19. Men jeg vet ikke om det finnes undersøkelser som underbygger dette? Det er trasig å se covid-19 utviklingen i India nå - men får folk der et alvorligere covid-19-forløp pga. mangel på/ mindre utbredt barnevaksinasjonsprogram eller er det mest pga et dårligere utbygd helsevesen ift folketallet. Så folketett som India er er det klart flere blir smittet enn her men får de smittede generelt et farligere forløp med lungeinfeksjon i India? Du nevner barnevaksinasjosprogrammet. Det er en interessant tanke da det viser seg at enkelte folkegrupper også tåler viruset bedre en andre. Hva med alle forkjølelser o.l. vi har gått gjennom her i nord? Det forskes jo på T-celle immunitet og slike studier er vel ikke avsluttet pr. i dag. Rent instinktivt, eller ved å bruke sunn fornuft, kan man jo se for seg at det kan ha noe å si? 1
Blålin Skrevet 1. mai 2021 #5 Skrevet 1. mai 2021 13579 skrev (Akkurat nå): Dette viser at smitteverntiltakene er nødvendige også for andre virus, selv om risikoen for sykdom og død er litt lavere enn for covid-19. Nasjonal lockdown i perioder, krav om sosial avstand, forbud mot fysisk kontakt, samt varig munnbindpåbud, i hvert fall utenfor eget hjem, bør derfor lovfestes for all tid i hele landet. Dette de kaller "helsetyranniet" Kan man bli "Helsetyranni-flyktning"? Når det gjelder influensa er jo risikoen for død litt høyere for barn. Barna er de viktigste, så etter denne tankegangen må man jo bare kjøre på med tiltak og lockdowns til evig tid... 5
Vera Skrevet 1. mai 2021 #6 Skrevet 1. mai 2021 Det mister liksom effekten når man 1 år ut i pandemien fortsatt sammenligner viruset med influensa. Man skulle jo ønske at kunnskapsnivået steg og ikke sank. Hva med spanskesyken - var også det egentlig bare influensa? Jeg tror dessverre at enkelte nekter å innse at dette viruset potensielt er livsfarlig - fordi det ikke rammer unge mennesker i like stor grad som det rammer eldre mennesker. Spanskesyken rammet barn og unge hardt - det har en større effekt på befolkningen. Det som også virker å gå rett over hodet på folk, er senvirkningene av dette viruset - som ofte rammer unge folk (også barn), og det er vel det som gjør meg mest skeptisk til viruset. Nå har jeg sett på nært hold personer som er rammet av senvirkninger (etter et mildt forløp av sykdom), og det skremmer meg. Offisielle influensatall er at det årlig dør ca 600.000 mennesker av influensa. Uansett hvordan man vender og vrir ER det overdødelighet i flere land. https://www.faktisk.no/artikler/oKK/dodsfall-i-befolkningen-og-koronaviruset Om man ser bort til India - er det i en influensasesong normalt at pasienter ligger på parkeringsplassen utenfor sykehuset og dør? 17
likestilling Skrevet 1. mai 2021 #7 Skrevet 1. mai 2021 Vera skrev (Akkurat nå): Det mister liksom effekten når man 1 år ut i pandemien fortsatt sammenligner viruset med influensa. Man skulle jo ønske at kunnskapsnivået steg og ikke sank. Hva med spanskesyken - var også det egentlig bare influensa? Jeg tror dessverre at enkelte nekter å innse at dette viruset potensielt er livsfarlig - fordi det ikke rammer unge mennesker i like stor grad som det rammer eldre mennesker. Spanskesyken rammet barn og unge hardt - det har en større effekt på befolkningen. Det som også virker å gå rett over hodet på folk, er senvirkningene av dette viruset - som ofte rammer unge folk (også barn), og det er vel det som gjør meg mest skeptisk til viruset. Nå har jeg sett på nært hold personer som er rammet av senvirkninger (etter et mildt forløp av sykdom), og det skremmer meg. Offisielle influensatall er at det årlig dør ca 600.000 mennesker av influensa. Uansett hvordan man vender og vrir ER det overdødelighet i flere land. https://www.faktisk.no/artikler/oKK/dodsfall-i-befolkningen-og-koronaviruset Om man ser bort til India - er det i en influensasesong normalt at pasienter ligger på parkeringsplassen utenfor sykehuset og dør? Ja, spanskesyken var bokstavelig talt en influensa.... På engelsk er det "Spanish flu". Sitat The Spanish flu, also known as the 1918 influenza pandemic, was an unusually deadly influenza pandemic caused by the H1N1 influenza A virus. COVID er ikke "influensa" dog, men en variant av SARS, og det kan ikke sammenlignes... 3
Vera Skrevet 1. mai 2021 #8 Skrevet 1. mai 2021 likestilling skrev (1 minutt siden): Ja, spanskesyken var bokstavelig talt en influensa.... På engelsk er det "Spanish flu". COVID er ikke "influensa" dog, men en variant av SARS, og det kan ikke sammenlignes... Ok, la meg formulere det på en annen måte da - når vi snakker om spanskesyken, sier vi da at det bare var en ekstra hard influensasesong? Personene som sammenligner Korona med influensa hevder nemlig at Korona ikke er noe mer farlig enn influensa - og dermed undergraver de både kraften av influensa og kraften av Korona. Man kan ikke sammenligne disse tingene, fordi både spanskesyken og Korona viser en tydelig overdødelighet i den tiden virusene herjet. En vanlig influensasesong tar livet av ca 600.000 mennesker. Spanskesyken tok livet av mellom 50-100 millioner mennesker, og Korona har til nå tatt livet av ca 2.5 millioner mennesker. Det er liksom ikke bare en litt kraftig influensasesong..som varer og varer.. 8
Viktualia Skrevet 1. mai 2021 #9 Skrevet 1. mai 2021 Smitteverntiltakene har omtrent utradert influensa over hele verden. Men de har ikke kunnet hamle opp med covid19, bare i noen grad begrenset antall smittede. Jeg syns det sier en del. 12
Gjest Sitronmelisse Skrevet 1. mai 2021 #10 Skrevet 1. mai 2021 (endret) Blålin skrev (48 minutter siden): Du nevner barnevaksinasjosprogrammet. Det er en interessant tanke da det viser seg at enkelte folkegrupper også tåler viruset bedre en andre. Hva med alle forkjølelser o.l. vi har gått gjennom her i nord? Det forskes jo på T-celle immunitet og slike studier er vel ikke avsluttet pr. i dag. Rent instinktivt, eller ved å bruke sunn fornuft, kan man jo se for seg at det kan ha noe å si? Et artikkel fra februar i år viser at tidligere vaksinasjon mot ulike sykdommer faktisk gir en del kryss-beskyttelse mot covid-19 infeksjon: https://www.nature.com/articles/s41598-021-83641-y In this exploratory study, we analyze immunization records from 137,037 individuals who received SARS-CoV-2 PCR tests. We find that polio, Haemophilus influenzae type-B (HIB), measles-mumps-rubella (MMR), Varicella, pneumococcal conjugate (PCV13), Geriatric Flu, and hepatitis A/hepatitis B (HepA–HepB) vaccines administered in the past 1, 2, and 5 years are associated with decreased SARS-CoV-2 infection rates, even after adjusting for geographic SARS-CoV-2 incidence and testing rates, demographics, comorbidities, and number of other vaccinations. Furthermore, age, race/ethnicity, and blood group stratified analyses reveal significantly lower SARS-CoV-2 rate among black individuals who have taken the PCV13 vaccine, with relative risk of 0.45 at the 5 year time horizon (n: 653, 95% CI (0.32, 0.64), p-value: 6.9e−05). Overall, this study identifies existing approved vaccines which can be promising candidates for pre-clinical research and Randomized Clinical Trials towards combating COVID-19. Den "vanlige" influensavaksinen reduserer også sjansen for å bli smittet av covid19: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21645515.2020.1852010. Men ingen av dem har undersøkt hvorvidt tidligere vaksinasjon reduserer sykdomsgraden hos de som blir smittet, altså om det beskytter lungene mer mot å bli alvorlig infisert. Men i og med at vaksinene er systemiske skulle man tro det er tilfelle, kanskje. Endret 1. mai 2021 av Sitronmelisse
likestilling Skrevet 1. mai 2021 #11 Skrevet 1. mai 2021 Vera skrev (52 minutter siden): Ok, la meg formulere det på en annen måte da - når vi snakker om spanskesyken, sier vi da at det bare var en ekstra hard influensasesong? Personene som sammenligner Korona med influensa hevder nemlig at Korona ikke er noe mer farlig enn influensa - og dermed undergraver de både kraften av influensa og kraften av Korona. Man kan ikke sammenligne disse tingene, fordi både spanskesyken og Korona viser en tydelig overdødelighet i den tiden virusene herjet. En vanlig influensasesong tar livet av ca 600.000 mennesker. Spanskesyken tok livet av mellom 50-100 millioner mennesker, og Korona har til nå tatt livet av ca 2.5 millioner mennesker. Det er liksom ikke bare en litt kraftig influensasesong..som varer og varer.. Du spør retorisk om "Spanskesyken" egentlig var influensa, og det var jo bokstavelig talt det, det var en variant av H1N1-viruset. Du må gjerne "reformulere" etter at du har fått svar, men jeg svarte bare på det spørsmålet. På samme måte som feilinformasjon fra benektere ikke hjelper, så hjelper det ikke å himle med øynene om noen sier at spanskesyken var et influensavirus... Nyere varianter av "sesonginfluensa" er i all hovedsak helt ufarlig for mennesker som ikke har en fot i graven. Dødstallene er ikke sammenlignbare med COVID, det er mange som skal dø i løpet av et år, og om man fjerner denne delen er det nesten ingen som får alvorlige komplikasjoner av sesonginfluensa. COVID derimot kan "knekke" helsevesenet slik vi ser i f.eks. India (og har sett mange andre steder) fordi unge og friske kan bli veldig alvorlig syke, og man kan risikere at immunforsvaret jobber mot deg om du er ung og frisk, slik man ser med blodpropper og blødninger som rammer yngre og ikke eldre. Vi hadde 300+ som var innlagt på sykehus for noen uker siden til tross for at man har prøvd å slå ned pandemien, noe som ville vært helt aburde tall for sesonginfluensa og noe man aldri ser. Vi er enige i at COVID ikke er en vanlig sesonginfluensa (og ikke noen form for influensa heller). For øvrig mener jeg det er helt feil å sammenligne dødstall for sesonginfluensa med tallene for COVID nå, men det er jo vanskelig å finne tall som ser bort fra alle som hadde dødd av en lei forkjølelse for begge, men overdødelighet i forhold til normalår er nok beste mål (i alle fall i land hvor de ikke har hatt veldig strenge tiltak, som f.eks. USA. 5
13579 Skrevet 1. mai 2021 #12 Skrevet 1. mai 2021 Blålin skrev (8 timer siden): Dette de kaller "helsetyranniet" Kan man bli "Helsetyranni-flyktning"? Når det gjelder influensa er jo risikoen for død litt høyere for barn. Barna er de viktigste, så etter denne tankegangen må man jo bare kjøre på med tiltak og lockdowns til evig tid... Ja, vi må lære oss alltid å leve med lockdowns og lovfestede smitteverntiltak. Dette er kommet for å bli, også for å beskytte mot andre agens.
Nan4y5 Skrevet 1. mai 2021 #13 Skrevet 1. mai 2021 Artiklene hans om dette er så, så bra. Han får budskapet frem uten å kunne bli beskyldt for å vær "konspirasjonsteoretiker". De som er de mest ekstreme på for-siden på koronatiltakene, kan ikke motsi argumentene hans uten massevis av kverulering, hersketeknikker og avledninger fra tema. 4
Nan4y5 Skrevet 1. mai 2021 #14 Skrevet 1. mai 2021 (endret) Vera skrev (9 timer siden): Det mister liksom effekten når man 1 år ut i pandemien fortsatt sammenligner viruset med influensa. Man skulle jo ønske at kunnskapsnivået steg og ikke sank. Hva med spanskesyken - var også det egentlig bare influensa? Jeg tror dessverre at enkelte nekter å innse at dette viruset potensielt er livsfarlig - fordi det ikke rammer unge mennesker i like stor grad som det rammer eldre mennesker. Spanskesyken rammet barn og unge hardt - det har en større effekt på befolkningen. Det som også virker å gå rett over hodet på folk, er senvirkningene av dette viruset - som ofte rammer unge folk (også barn), og det er vel det som gjør meg mest skeptisk til viruset. Nå har jeg sett på nært hold personer som er rammet av senvirkninger (etter et mildt forløp av sykdom), og det skremmer meg. Offisielle influensatall er at det årlig dør ca 600.000 mennesker av influensa. Uansett hvordan man vender og vrir ER det overdødelighet i flere land. https://www.faktisk.no/artikler/oKK/dodsfall-i-befolkningen-og-koronaviruset Om man ser bort til India - er det i en influensasesong normalt at pasienter ligger på parkeringsplassen utenfor sykehuset og dør? Er du klar over at det blir overdødelighet siden det blir OVERREGISTRERT koronadødsfall? I delstaten Missouri i USA ble gått gjennom flere tusen korona dødsattester, og det ble funnet at personer som var smittet av viruset, døde av blant annet drukning og hjerneslag. Dette er garantert ikke de eneste tilfellene! Endret 1. mai 2021 av Nan4y5 9
Gjest Ludmilla Skrevet 1. mai 2021 #15 Skrevet 1. mai 2021 Ann Mo skrev (12 timer siden): https://grafen.media/2021/04/05/derfor-er-jeg-ikke-lenger-koronatroende/ Jeg søker etter nyere info. Først trodde vi jo, (slik som doktoren i historie her) at dette var et livsfarlig virus med massedød. Årlig dør 1000 stk av influensavirus i Norge. (Disse er vel pandemier som går over verden også?) Så med spørsmål om hvor livsfarlig dette (influensa?)viruset nå er, gjelder om det er vesentlig farligere enn de andre livsfarlige årlige influensavirusene. Jeg trodde først antallet døde av Covid-19 som blir informert i alle medier om, var dødsfall av virussykdommen. Men så leser jeg at dette gis det ingen informasjon om indikasjoner for (men det burde vel være mulig?), da antallet døde her er alle dødsfall i Norge hvor den døde hadde positiv test innen 30 dager før hen døde, eller etter dødsfallet. Hvor mange av disse døde av viruset? Hvor mange døde av annen sykdom? Hvor mange leveår tror de eventuelt at viruset tok fra de? Hvor farlig er viruset? Hvor dødelig er det? Fra den info som de har fra antall smittede og antall som får alvorlige forløp og død av det? Opp mot hvor alvorlige forløp og død andre årlige influensavirus gir? For influensa ellers gir jo også alvorlig forløp og død hvert år. Jeg trodde først også at viruset var svært uvanlig alvorlig smittsomt, med høyt R-tall. Men så viser det seg at R-tallet er i realiteten (kun?) svært høyt i spesielle innvandrermiljøer? Hva er R-tallet i den øvrige befolkningen som er majoriteten? Hvor mye høyere er dette opp mot vanlig influensa? Hvor skremte bør de være de som lever med vanlig norsk kultur og atferd, som ikke er i tett befolkede omgivelser? Hvor mye bør de begrense sine liv? Både Olga med få år igjen å leve og Anders med mange? Stemmer det at det ikke er opprettet og opprustet i helsevesenet siden pandemiens start, slik at det ikke er blitt flere behandlingsplasser for virussyke? Hvorfor vil de ikke det i så fall? Er det slik at det er like høy prosentandel utenlandsfødte innvandrere som får de alvorlige forløp og dør av våre andre influensavirus? (Var det ca 50 % av tilfellene nå?) Hvor mye farligere er covid-19 for en person i risikogruppen, enn vanlig influensavirus for en i risikogruppen? Hvor farlig er Covid-19 for normalt friske voksne (ikke eldre) som har helse fra å være oppvokst i Norge? Som har tilgang til norsk helsevesen? Hva ved reiser uten tilgang til norsk helsevesen? Du har ikke tatt høyde for smittevern. Det er ikke mulig å sammenligne influensa og corona med mindre smittevern også hadde vært innført med vanlig influensa. Dette er skrevet om igjen og om igjen. Likevel gir ikke du og andre skeptikere dere med å pøse ut nye påstander og innlegg om dette.
Nan4y5 Skrevet 1. mai 2021 #16 Skrevet 1. mai 2021 Ludmilla skrev (3 minutter siden): Du har ikke tatt høyde for smittevern. Det er ikke mulig å sammenligne influensa og corona med mindre smittevern også hadde vært innført med vanlig influensa. Dette er skrevet om igjen og om igjen. Likevel gir ikke du og andre skeptikere dere med å pøse ut nye påstander og innlegg om dette. Flere stater i USA har ikke hatt noen som helst koronatiltak, siden delstatene er sterkere enn sentralmyndighetene. Likevel har det ikke vært høyere dødelighet enn andre stater hvor de har hatt strenge tiltak. Dere skriver det om og om igjen ja som du sier, men det er jo direkte referat fra det som blir fortalt fra politikerne... 10
Gjest Ludmilla Skrevet 1. mai 2021 #17 Skrevet 1. mai 2021 Nan4y5 skrev (8 minutter siden): Flere stater i USA har ikke hatt noen som helst koronatiltak, siden delstatene er sterkere enn sentralmyndighetene. Likevel har det ikke vært høyere dødelighet enn andre stater hvor de har hatt strenge tiltak. Dere skriver det om og om igjen ja som du sier, men det er jo direkte referat fra det som blir fortalt fra politikerne... Ok så flere stater.... hva med andre land som Sverige, India osv, osv?
Bolthorn Skrevet 1. mai 2021 #18 Skrevet 1. mai 2021 5 minutter siden, Nan4y5 said: Flere stater i USA har ikke hatt noen som helst koronatiltak, siden delstatene er sterkere enn sentralmyndighetene. Likevel har det ikke vært høyere dødelighet enn andre stater hvor de har hatt strenge tiltak. Dere skriver det om og om igjen ja som du sier, men det er jo direkte referat fra det som blir fortalt fra politikerne... Tull, tar ikke mange sekunder for å finne ut at samtlige 50 stater har eller har hatt tiltak. Hvorfor lyver du? 7
likestilling Skrevet 1. mai 2021 #19 Skrevet 1. mai 2021 Nan4y5 skrev (54 minutter siden): Er du klar over at det blir overdødelighet siden det blir OVERREGISTRERT koronadødsfall? I delstaten Missouri i USA ble gått gjennom flere tusen korona dødsattester, og det ble funnet at personer som var smittet av viruset, døde av blant annet drukning og hjerneslag. Dette er garantert ikke de eneste tilfellene! Overdødelighet er ikke ut fra "koronadødsfall" men hvor mange man forventer skal dø i en gitt periode sammenlignet med hvor mange som dør. Hvordan skal man kunne ta dere seriøst når dere ikke skjønner hva overdødelighet betyr? Du kan trkke fra kanskje 10.000 som i snitt ville dødd uansett på grunn av alderdom, og så har du det fra 10.000 og oppover som skyldes influensa og andre årsaker. Når det plutselig dør 8.500 ekstra i stedet for 2000 så er det en ekstra variabel her (korona). 6
J.E Skrevet 2. mai 2021 #20 Skrevet 2. mai 2021 (endret) Vera skrev (På 1.5.2021 den 13.19): Ok, la meg formulere det på en annen måte da - når vi snakker om spanskesyken, sier vi da at det bare var en ekstra hard influensasesong? Personene som sammenligner Korona med influensa hevder nemlig at Korona ikke er noe mer farlig enn influensa - og dermed undergraver de både kraften av influensa og kraften av Korona. Man kan ikke sammenligne disse tingene, fordi både spanskesyken og Korona viser en tydelig overdødelighet i den tiden virusene herjet. En vanlig influensasesong tar livet av ca 600.000 mennesker. Spanskesyken tok livet av mellom 50-100 millioner mennesker, og Korona har til nå tatt livet av ca 2.5 millioner mennesker. Det er liksom ikke bare en litt kraftig influensasesong..som varer og varer.. Enig i alt du skriver her. Det var et godt innlegg ! Men antall døde er nå oppe i 3,2 millioner, ikke 2,5. I tillegg er mørketallene i fattige land store. Folk som bagatelliserer er opptatt av at noen dødsfall kan ha vært grunnet noe annet enn covid men i virkeligheten er problemet motsatt . På grunn av situasjonen i fattige land er det fare for høy underrapportering, og ikke overrapportering. Leste en artikkel av en forsker som mente at antallet døde antakelig er nære 10 millioner. Sammenligningen til folk ang influensa osv er helt tullete. Som du skriver covid har ingenting med influensa og gjøre. Det er vanskeligere og behandle ved komplikasjoner. Antallet som kan trenge oksygen og respirator er stort i forhold til ved influensa. Det påvirker helsevesenet i en helt annen grad enn influensa. Hadde vi ikke hatt noen tiltak i verden, hadde vi virkelig sett hva dette viruset er i stand til og hvilke dødstall vi hadde hatt da. Mange betegner spanskesyken som farlige enn covid fordi flere døde. Men saken er jo hatt de fleste land har hatt strenge tiltak i over et år , og at folks helse og helsevesenet har gjort vesentlige fremskritt på 100 år. Så man kan ikke sammenligne covid og spanskesyken i farlighet. For at vi skal kunne gjøre dette måtte det være under de samme forutsetninger i samme tidsepoke. Så det vet vi lite om rett og slett. Men når vi ser hvilken katastrofe covid er i land som India er det merkelig at folk er så opptatte av og bagatellisere viruset. Begynner seriøst og lure på om folk ikke følger med i det hele tatt eller har fått som hobby og bagatellisere covid. Men det er et farlig virus. Alvorlige syke som ikke får behandling kveles til døde i hopetall. Men også mange som får behandling dessverre. Og de som ikke var fullt så syke kan også få alvorlige senskader som skader på hjerte, lunger, fatigue, konsentrasjonsvansker. Har til og med lest det kan føre til nedsatt sædkvalitet. En annen ting er at det er et så nytt virus så man vet ikke nok om det enda. Konsekvenser på sikt vet vi ingenting om. For eksempel så mener man det kan være sammenheng mellom Epstein Barr virus og revmatisk sykdom. Så hvis covid også kan utløse annen sykdom så er jo dette veldig alvorlig, og noe vi først får kunnskap om , om flere år. Asia har mest erfaring med SARS virus som covid også er. Man så hvordan Asia reagerte ... ikke fordi de er mer hysteriske men de vet fra før hva Sars kan føre til, og at det er absolutt ingen influensa. Endret 2. mai 2021 av J.E 6
Anbefalte innlegg